Bladfjädrar har fler nackdelar än fördelar på en entusiastbil. Svårare att justera höjd, hårdhet mm. Bakvagnens konstruktion är långt ifrån optimal för bankörning, även fast den är lika bra/bättre än de med helt stel axel som övriga bakhjulsdrivna Volvo. Att bygga 4-länk på en 300 är ganska lätt men inte eller det är en bra lösning för bana (funkar bra rakt fram), då är det betydligt bättre att bygga med en triagellänk. Självklart så är dubbla bärarmar det bästa för att köra bil som man ska svänga med, men med det sagt så rullar det många snabba bilar både med alla andra nämnda lösningar.
Personligen tycker jag vinsten att bygga om bakvagnen är för liten kontra det man vinner. Ett extra reaktionsstag på vänster sida samt att montera en krängningshämmare bak kommer man ganska långt med. Vill man öka fjäderkonstanten så låt valfri firma som håller på med bladfjädrar att tillverka nya, blir billigare än att bygga om och går fortare.
Att blanda in Corvette som exempel på en bil med bladfjäder som det går att åka fort med är okunnigt eller så vill man försköna sanningen. Konstruktionen är inte i närheten av våra bilar. Googla fram en bild på Corvettes hjulupphängning så ser ni. Bladfjädern sitter på tvären av bilen så en fjäder sköter om hela axeln.
Svetsa dit fästen för båda ändar av länkarmarna, klart.
Det är vad jag kommer köra på iallafall, bladfjädrar fungerar,
men så som de böjs vid gaspådrag med lite effekt, skapar wheelhop och annat trevligt så känns det mest dumt att ha kvar när det är enkelt att bygga multilink. Jag kommer troligtvis inte köra speciellt mycket på bana, men jag förstår vad du menar.
Länkarmarna har ju kulleder dessutom, det talar för lite mer stabilitet än blad med gummibussningar längst ut.
Och det går att använda coilovers, vilket jag definitivt vill ha.
En liten uppdatering kanske kan vara på sin plats,
motorn med tillhörande stativ har körts igenom besiktning två gånger utan att fixa något fel överhuvudtaget, tror det var 9 tvåor,
kollade inte så noga, det är föga intressant
och den 29e blir det körförbud, skatten gäller också denna månad ut,
så det börjar bli dags att extrahera motorn.
Jag har fått nys om en billig och ändå relativt rostfri 340 tack vare att ägaren kört sönder drivlinan,
tänk att det går med original 72hk
Vi får se om jag får tag på kärra i helgen.
Planer som tillkommit sen sist: DLI Teknik har smatterkammar för 5300kr till motorn, det är rimligt till DOHC, så det får det nog bli.
Catcams 286/279 är det jag tittar på. Bör passa ändamålet.
För er som kanske missat det, här är lite inspiration, ungefär vad jag är ute efter,
fast den här har ju slöare grundmotor och för små fälgar samtidigt som den är lite för hög
http://www.speedhunters.com/2011/10/car_spotlight_gt_gt_not_your_average_volvo/