Författare Ämne: turbo.  (läst 7303 gånger)

daniel.izaxon

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
turbo.
« skrivet: juni 10, 2019, 21:14:36 »
blev medlem här idag.

köpte mig en 360 1986 igår av en äldre man.
jag skulle vilja skrämma upp den lite.

ca 200-250hk, vad behöver jag

någon som har nå kit att sälja så säg till.
förklara gärna så gott ni kan.

vet det finns många trådar om detta men denna är lite mer för fattiga, dummies.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: turbo.
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2019, 21:57:02 »
Hej och välkommen till forumet :)


Förgasare eller insprutning?

Mycket enklare och billigare att bygga snik-turbo på en insprutare speciellt med effektmål på 200-250hk.

Har du insprutningsmotor så köper du:
240/740 eller 940-turbogrenrör med tillhörande turbo.
Bygger en liten "up-pipe" för att flytta upp turbon så den inte tar i motorfästet.
Bygger ett extremt simpelt tillskottsprut med tryckvakt. (en extra spridare som aktiveras av laddtryck)
Borrar ett hål för oljeretur i klacken på motorblocket och antingen gängar eller limmar/svetsar fast en slangnippel i samma dimension som oljereturröret på turbon.
Skaffar en tryckplatta till 740-turbo och en 228mm lamell med rätt splines.
Bygger tryckrör av avgasrör.
Gärna en liten intercooler också, Opel Frontera B intercooler passar riktigt bra i dessa bilar.
Flyttar luftmängdmätaren till framför turbon för att inte trycka laddtryck genom den.
Bredbandslambda är att rekommendera för att se så bränsleblandningen inte är alldeles för snål.

Sen är det bara gasa på skulle jag tro :)


Har du förgasarmotor är det mycket svårare att nå effektmålet och då anser jag att det är lika bra att konvertera till eftermarknadsinsprutning och lägga förgasaren på hyllan om du ska köra turbo.
Förgasarturbo kan man fippla med upp till ca 150hk sen börjar det bli väldigt krångligt och då anser jag inte att det är värt besväret utan är då bättre att sugtrimma.


Turbokonvertera kräver att man har tillgång till åtminstone kap, svets och borr och kunskapen att kunna hantera dessa verktyg. Har man inte det eller har inte råd/intresse för det så är det bättre köpa en bil med den effekt man vill ha.

Räkna med minst 5k men förmodligen närmare 10k för ett snikbygge och sen får du räkna med minst 10k till när du märker att drivlinan inte håller för att busa med och att effekten inte räcker till :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: turbo.
« Svar #2 skrivet: september 09, 2019, 23:48:12 »
Bästa du kan göra är att skaffa en turbomotor tex b230fk! idag skrotar ju varenda volvoraggare ner sina 940 turbos efter vintern så att hitta en sån motor för 2 000 spänn är inte ovanligt.

Visst kan man köra ett snikturbo bygge, men idag är dom riktiga turbomotorerna såpass billiga att det lönar sig inte.

Antar att bästa motorn din bil eventuellt har är b200f, dom saknar en hel del bottenvrid som finns i en b230f så jag tycker du helt ska skrota iden att konvertera nuvarande. Har du ännu mindre motor än en b200 känns det lönlöst.

En Turbokonverterad brukar sällan hålla en längre period om man laddar på mer än 0.5 bar i laddtryck, mest för att motorn blir svår att ställa in så den går optimalt och att turboblocken faktist är lite annorlunda.

Men har man redan allt för en konvertering hemma  och bilen bara ska duga på isen så visst!

En b230 fk leverear lätt 150 hk med bara uppställt ladd och kanadensaren Drift n Lift's bänkade nydligen en 740 med orginal b230ft och fick 160 hjulhäst med bara uppställt ladd och lite laddtrycksläckage. Kika på hans youtubekanal lite, ibland gör han roliga tester och bra how to.

OBS ända skillnaden på b230fk och b230ft är wastgaten och att b230ft hade lite mer ladd orginal! Så ingen av motorerna är bättre eller sämre!

Att sätta i en b230fk från en 940 är i teorin inte jobbigare än vilket motorbyte som helst i en 360, du måste oavsett  motorval byte elsystemet för att få ny motorn att lira bra.
Om du inte ska köra förgasare vilket egentligen inte är ett billigt alternativ.

Enklast är ju att köpa en billig obessad Volvo 940 ltt och ta motor och allt som behövs ifrån. Tro mig, letar man så finns dom snorbilligt.

När du sen lagt i den motorn och chippat den och ställt upp laddet borde du ha runt 200hk. Ska du över det krävs en 3 tums lmm och andra spridare samt större turbo.