Hej och välkommen till forumet
Förgasare eller insprutning?
Mycket enklare och billigare att bygga snik-turbo på en insprutare speciellt med effektmål på 200-250hk.
Har du insprutningsmotor så köper du:
240/740 eller 940-turbogrenrör med tillhörande turbo.
Bygger en liten "up-pipe" för att flytta upp turbon så den inte tar i motorfästet.
Bygger ett extremt simpelt tillskottsprut med tryckvakt. (en extra spridare som aktiveras av laddtryck)
Borrar ett hål för oljeretur i klacken på motorblocket och antingen gängar eller limmar/svetsar fast en slangnippel i samma dimension som oljereturröret på turbon.
Skaffar en tryckplatta till 740-turbo och en 228mm lamell med rätt splines.
Bygger tryckrör av avgasrör.
Gärna en liten intercooler också, Opel Frontera B intercooler passar riktigt bra i dessa bilar.
Flyttar luftmängdmätaren till framför turbon för att inte trycka laddtryck genom den.
Bredbandslambda är att rekommendera för att se så bränsleblandningen inte är alldeles för snål.
Sen är det bara gasa på skulle jag tro
Har du förgasarmotor är det mycket svårare att nå effektmålet och då anser jag att det är lika bra att konvertera till eftermarknadsinsprutning och lägga förgasaren på hyllan om du ska köra turbo.
Förgasarturbo kan man fippla med upp till ca 150hk sen börjar det bli väldigt krångligt och då anser jag inte att det är värt besväret utan är då bättre att sugtrimma.
Turbokonvertera kräver att man har tillgång till åtminstone kap, svets och borr och kunskapen att kunna hantera dessa verktyg. Har man inte det eller har inte råd/intresse för det så är det bättre köpa en bil med den effekt man vill ha.
Räkna med minst 5k men förmodligen närmare 10k för ett snikbygge och sen får du räkna med minst 10k till när du märker att drivlinan inte håller för att busa med och att effekten inte räcker till