Lönar det sig att ta bort egr-ventilen och plugga den vid grenröret.
Och vad mera som man kan ta bort , bilen skall ej bes bara ha den till krutcupen...
Bort med egr helt. Svetsa igen på grenröret och på insuget där egr-rören tidigare satt. EGR-en lönar sig mer att ta bort än puls-air. Det enda EGRen gör är att skicka tillbaka avgaser in i motorn igen = bara svammel
Har du puls-air tar du bort det med och pluggar kanalerna i toppen.
Vet inte vad reglerna är för krutcupen, men är det katalysator på bilen och det inte är krav på det så ta bort den.
Ta bort sista ljuddämparen för den hindrar motorn från att varva ut ordentligt pga det stora motståndet i ljuddämparen. (Sista ljuddämparen är inte fullflödes utan är endast för att få ner motorljudet så mycket som möjligt).
Behöver du inte vindrutespolningen så ta bort den behållaren också så får du bort lite vikt.
Ta även bort torkarmotorerna till strålkastarna, är ju några hundra gram där
Ta bort isoleringen som sitter på insidan av motorhuven.
Ta bort förvärmningsplåten från grenröret och förvärmningsslangen (om du nu har förvärmning).
Och sen rensa ut all inredning som inte behövs.
Det är allt jag kommer på just nu för att få lite mera fart i bilen.
Lycka till i Krutcupen