Författare Ämne: V8 i volvo 360-88  (läst 11964 gånger)

jonte123

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • He ska gå nå jävla brätt på vintern!
    • Visa profil
V8 i volvo 360-88
« skrivet: september 16, 2013, 15:53:48 »
Hejsan!

Min första plan var att sätta in en b23a i min volvo 360 men man är ju som man är och kännde att de kommer ju inte vara nog!
så när en polare rullade med sin bmw 540 så fixade jag motor och drivlina från den.

problemet är att jag vill lyckas ha kvar lådan där back för att ha kvar den fina viktfördelningen är det någon som vet hur man kan göra?

jag tror att jag ska ta kardan direkt från motorn till lådan sen från lådan gör man ett litet stag och sedan in i bakaxeln!

Tips och idéer välkomnas!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #1 skrivet: september 16, 2013, 16:02:35 »
Låter som en brutal plan :D

Ett tips är att kolla Mulle Mecks och Peter Schmidts projekttrådar, där kan man finna mycket inspiration. Har för mig Peter Schmidt har haft ett projekt att stoppa i en BMW V12a men jag kommer inte ihåg hur mycket han hann bygga.
Annars om du känner att du har lite pengar över så kan du köpa en komplett Corvette-transaxel och bygga så den passar i bilen ;) Bör hålla för många hundra hästkrafter.


Hoppas du fixar en projekttråd :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

jonte123

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • He ska gå nå jävla brätt på vintern!
    • Visa profil
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #2 skrivet: september 16, 2013, 16:28:47 »
Hehe jadu pengar har jag inte, är arbetslös så tid har jag! tror jag ska försöka klippa och klistra ihop en egen transaxel av drilinan från bmw:n =D
Det lär inte hålla i mer än 10 minuter mest bara för att kolla om det går! =)

någon som har något att tilläga om denna lite skruvad plan så välkomnas det!

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #3 skrivet: september 17, 2013, 06:05:26 »
Om du nu inte har så mycket pengar men en hel del saker från bmwn så tycker jag du ska göra det enkelt för dig och strunta i den lilla skillnaden på viktfördelningen och istället få en bil som kommer funka och hålla.

Montera motor o låda ihop och korta av kardan och montera bmws bakaxel. Du lär ha tillräckligt mycket att göra för att få dit det antar jag =)

Vill du sen göra om viktfördelningen så får du väl flytta bak batteriet i skuffen t ex =) Vet inte vad motorn väger om det är ungefär som en rödblockare eller några kilon till..

Hoppas att du tar dig an projektet och genomför det :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #4 skrivet: september 17, 2013, 10:39:38 »
Googlade lite snabbt och hittade att en M60B40 väger runt 160-170kg.
En komplett B23 väger runt 150-160kg

Så vikten är ganska lik (gjutjärn är tungt jämfört med aluminium :P).

En gjutjärns M46 med olja i hittade jag väger runt 50kg, BMW lådan hittade jag ej vikt på men ligger nog därikring då det är aluminiumhus.

En aluminium M47R med olja i både diff och växellåda väger ca 50kg det med.

En BMW E46 330 diff väger runt 30kg (hittade tyvärr inte någon vikt på en 540 diff men bör vara ganska lika).


Så om vi säger att du monterar V8an med växellåda fram, då blir det totalt ca 210-220kg, dvs ca 50kg mer än original.
Sen monterar du BMW-diffen bak, ca 30kg bak så då har du tagit bort ca 20kg vikt från bakaxeln.

Då flyttar du sedan batteriet till skuffen, det blir -15kg fram och +15kg bak.

Så då har vi 35kg mer vikt fram än original och 5kg mindre vikt bak än original.

Så totalvikten på bilen blir 30kg mer än original, en 360 har en tjänstevikt på 1170kg så den nya tjänstevikten blir lite över 1200kg (behövs större kylare, mer kylarvätska och mer olja till BMW-motorn).


Detta är ju endast teoretiskt räknat, men förhoppningsvis diffar inte vikterna allt för mycket.

Så kör på det enklaste sättet att få i motor och drivlina, dvs med växellådan fram, BMW-diff bultat i golvet bak och en kardan emellan.
Sen måste medbringarna på de-dion axeln modifieras på BMW-drivknutarna är större än 360-drivknutarna.
Drivaxlarna måste nog också kortas på något bra sätt, det enda sättet jag vet är att kapa av den på ena änden och sedan tillverka nya splines.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #5 skrivet: september 17, 2013, 13:09:07 »
Eftersom trådstartarens budget är väldigt begränsad skulle jag nog ha byggt med så mycket bmw-delar som möjligt i bakvagnen. Istället för att korta drivaxlar får det bli skärmbreddare och köra med bmwns nav och bromsar bak så slipper man skillnaden i storleken på knutarna.

Och var det nu viktfördelningen som var viktig så går det ju att flytta bak torpeden och få bak motorn så långt det bara går. Då slipper man ha alltför mycket vikt framför framhjulen vilket nog är viktigare om man ska köra snabbt i kurvor.

jonte123

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • He ska gå nå jävla brätt på vintern!
    • Visa profil
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #6 skrivet: september 23, 2013, 21:01:26 »
Tackar så mycket och jag tror jag kommer köra som simlar sa för jag har oxå kollat lite på vikten och jag tror jag kommer kunna lösa det rätt bra med fördelningen! Tack så mycket för hjälpen :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #7 skrivet: september 25, 2013, 21:21:49 »
Tackar så mycket och jag tror jag kommer köra som simlar sa för jag har oxå kollat lite på vikten och jag tror jag kommer kunna lösa det rätt bra med fördelningen! Tack så mycket för hjälpen :)

Go 4 it! Jag hejar alltid extra på de som säger sig bygga en 360 V8! Rätta mig om jag har fel men lyckas du blir du VÄRLDENS FÖRSTA 360 MED V8!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jonte123

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • He ska gå nå jävla brätt på vintern!
    • Visa profil
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #8 skrivet: december 02, 2013, 00:39:00 »
ja..... vafan ska jag säga... En sak är JÄVLIGT säker det finns inte en besiktnings man i hela detta kungadöme som inte hade skjutit mig på plats om jag rullade in på bes! =D

PS.. Det ballar ur! =D

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #9 skrivet: december 02, 2013, 17:27:48 »
Låter roligt men roligare vore det om du delade med dig av bilder på det urballade =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: V8 i volvo 360-88
« Svar #10 skrivet: december 02, 2013, 22:48:01 »
Låter roligt men roligare vore det om du delade med dig av bilder på det urballade =)

+1
Heja jonte!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.