Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 71434 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #80 skrivet: oktober 19, 2020, 15:14:58 »
Är det en servostyrväxel man ser innanför garagedörren?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #81 skrivet: oktober 19, 2020, 15:37:22 »
Är det en servostyrväxel man ser innanför garagedörren?

Japp det stämmer, den gråa bilen hade servo, skall läggas i den röda i samband med framvagnsrenovering.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #82 skrivet: oktober 19, 2020, 15:42:45 »
Är det en servostyrväxel man ser innanför garagedörren?

Japp det stämmer, den gråa bilen hade servo, skall läggas i den röda i samband med framvagnsrenovering.

Lyx! :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #83 skrivet: oktober 19, 2020, 19:05:14 »
Jag läste genom "Elsystem" sektionen här på forumet och märkte ett återkommande problem med bromsljusen och dess polaritet så jag tänkte att jag testar väl det också. Och visst fan var det så, bromsljusen var felkopplade på båda sidorna...

Men nu är det ordning på ljusen, allt lyser som det skall i baken(även backljus, blinkers och dimljus fast de inte är på i bilden). 8) Skall ännu gå genom alla kontakter bak för säkerhets skull så det inte blinkar i lamporna då vissa av lamporna verkar vara lite känsliga för rörelse.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #84 skrivet: oktober 20, 2020, 21:16:11 »
Blev lite småpysslas med bilen idag, de bakre högtalargallren såg lite skabbiga ut så testade ge dem en omgång färg. Det blev riktit bra, nu måste jag bara skaffa högtalare och dra kablar bak då det fattades av någon orsak.

Jag testade även att låta en uppsättning framhögtalar galler ligga i ättika över natten för att få bort den lilla rost som fanns, sedan målade jag dem också. Även det blev riktigt bra.

Råkar någon veta vad de två lösa kontakterna på sista bilden är för något? Den helgula är en förgrening av kabelhärvan till framlamporna och är ihopparad med en blågul kabel som går till startmotor. Den rödgula är en enkel kabel som sticker ut från stora labelhärvan till insprutningen.


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #85 skrivet: oktober 22, 2020, 07:59:15 »
Riktigt bra resultat med högtalargallren!  ;)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #86 skrivet: oktober 23, 2020, 18:25:34 »
Riktigt bra resultat med högtalargallren!  ;)

Jo såg bra ut, och bakre gallren är helt bra, men de främre tyckte inte alls om att man försökte trycka tillbaka dem på sin plats så lacken släppte på flera ställen.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #87 skrivet: oktober 23, 2020, 18:36:14 »
Blev en liten stund i garaget igen, plockade ner fronten för att byta framlyktor då de som satt på hade silvermålade reflektorer, samt lägga dit slangarna för lykttorkarna då de också saknades.

Jag renoverade ett par lyktor för 9 år sedan så de fick åka på äntligen. Tror jag skall testa måla ett par lykthus svarta då jag tror det skulle se bra ut och jag har totalt 3,5 par kompletta framlyktor. Men tyvärr är det endast de renoverade paret som har reflektorer som är i skick.

Då jag ändå hade ner fronten så passade jag även på testa Hella-grillen. Tycker den ser verkligen häftig ut. 8) Men har fortfarande ena glaset sprucket och har inte lyckats hitta ett nytt ännu. Det ligger ett uppe på ebay som ser väldigt rätt ut, men produktnummret skiljer sig lite från mina så vet inte om jag vill chansa då det ändå är 400kr + frakt.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #88 skrivet: november 01, 2020, 19:08:48 »
Hej igen,

Har endast blivit lite småpyssel med bilen den senaste tiden.

Har installerat de bakre högtalarna samt dragit kablar till dem. Installerade även en ny tätningslist till backluckan då den satt på var totalt förstörd. Jag använde biltemas universallist (Art. 60-251) och det funkade helt okej, är lite tjockare än orginal, men kanske den plattar till sig med tiden. Den håller tätt iallafall. :)

Jag installerade även en stereo då den också saknades och tvättade bilen invändigt och utvändigt

Provade också ge bilen en lätt polering och vaxning, ser bra ut på bild, men i verkligheten är det nog väldigt mycket imperfektioner i lacken (skråmor, apelsinskal, bulor, osv.) så kommer nog att försöka förbättra det också, men lite i taget.

Lunk98

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #89 skrivet: november 03, 2020, 21:51:21 »
Läst igenom hela tråden nu och tycker att det ser riktigt bra ut! Jag håller själv på att små-renovera min 360, men inte i samma utsträckning som dig, än  ;)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #90 skrivet: november 04, 2020, 16:36:41 »
Läst igenom hela tråden nu och tycker att det ser riktigt bra ut! Jag håller själv på att små-renovera min 360, men inte i samma utsträckning som dig, än  ;)

Tack, vad kul, du har inte funderat på att lägga upp en projekttråd här på forumet och inspirera oss andra? ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #91 skrivet: november 08, 2020, 01:21:43 »
Inte läst på länge! Här har det hänt både små och stora saker! (Grattis till en ny bil!)

Kul att du inte gav upp allt utan fortsatte, om än på en ny kaross!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #92 skrivet: november 08, 2020, 18:21:28 »
Inte läst på länge! Här har det hänt både små och stora saker! (Grattis till en ny bil!)

Kul att du inte gav upp allt utan fortsatte, om än på en ny kaross!

Tack tack, hah nej usch det har nog aldrig kännts så jobbigt att man velat ge upp på hela bilmodellen. ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #93 skrivet: november 08, 2020, 18:36:50 »
Update dags igen,

Har inte hänt så mycket med bilen senaste veckan. Misstänker att jag har dålig jord till bränslepumpen, har råkat ut för att bilen inte startat ett par gånger, men det har alltid hjälpt att bara röra om kablarna under baksätet. Skulle ta bilen till jobbet en morgon och kom ca 3km före den la av, men igen hjälpte det att bara röra lite på kablarna, då blev det att snabbt åka hem och byta bil. ;D

Märkte att jag beställt fel modell av inre styrstagsändor till min servostyrväxel så blev tvungen att beställa nya, men autodoc verkade ha rätt modell också(Moog VV-AX-3277).

Generatorn på nya bilen har ett horribelt missljud och det motiverade mig att renovera den andra generatorn ja har liggandes. Gick förvånansvärt lätt att ta isär, endast en av de långa skruvarna satt så hårt att jag var tvungen att borra skallen.

Det var nog ett bra beslut att renovera generatorn, då jag började undersöka den så upptäckte jag att ena lagret började kännas dåligt, den saknade kilen till remhjulet och kopparringen till kolen började vara rejält slitna. Så har beställt lite nya delar till den.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #94 skrivet: november 12, 2020, 16:46:05 »
Hej igen,

Dags för en liten uppdatering.

Har inte gjort så mycket, men jag har iallfall fått pillat lite på generatorn i väntant på nya delar. Lite färg gör mycket.

Kom över en cool grej för en billig peng häromdan också, så nu är jag tvungen att turbokonvertera bilen. De sitter tydligen i 400 seriens turbomodeller orginal.

Och så råkade jag komma över fälgar på en skrot också, de såldes som 440 fälgar och jag tänkte inte mer på det. Men det var fruktansvärt svårt att hitta information om dem före jag fick hem dem och kunde se artikelnumret. De heter tydligen Alphard och är till Volvo 850. De är 15X6 med et 43, så med spacers borde de väl sitta riktigt bra. Kan dock bli en utmaning att hitta centrumkåporna till dem.
« Senast ändrad: november 12, 2020, 17:34:25 av oFriman »

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #95 skrivet: november 12, 2020, 18:37:47 »
Om det är 4x100 bultdelning på dem är de knappast till 850, de fyrbultade 850orna har 4x108...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #96 skrivet: november 12, 2020, 18:44:57 »
Om det är 4x100 bultdelning på dem är de knappast till 850, de fyrbultade 850orna har 4x108...

Jo du har rätt, var ut och mätte och de är 4x108. Måste ta mig en funderare över vad jag skall göra. Tycker om fälgarna och de verkar vara väldigt ovanliga så skulle vara lite kul om man kunde borra om dem.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #98 skrivet: november 12, 2020, 19:30:10 »
Varför borra:

https://www.amazon.com/4x100-Wheel-Spacers-Adapters-Integra/dp/B01G446ULS

Jo sant, jag satt och kollade lite på dem. Men jag har fördomar mot dem som inte baserar sig på fakta överhuvudtaget.  ;D Sådana skulle även korrigera et till ett mycket lämpligare et 18.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #99 skrivet: november 15, 2020, 18:28:28 »
Blev lite småpyssel i helgen. Testade knacka ut ett fäste för laddtrycksmätaren i plåt. Klädde den i samma alcantara som min växelspaksdamask. Tyckte det blev riktigt bra, ser relativt orginal ut, passformen är inte helt perfekt, men jag är nöjd. Jag funderade ännu på att göra någon form av list  runt den, typ av en slang eller något.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #100 skrivet: november 18, 2020, 00:50:23 »
Snyggt byggt med mätarhuset.
Och grattis igen, tror du är den förste jag ser som penselrenoverar en generator invändigt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #101 skrivet: november 18, 2020, 06:46:33 »
Snyggt byggt med mätarhuset.
Och grattis igen, tror du är den förste jag ser som penselrenoverar en generator invändigt  ;D
Tack, haha joo ja kände mig lite fånig medan jag höll på, men kunde inte låta bli då rotorn var så rostig och såg allmänt ful ut. ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #102 skrivet: november 20, 2020, 19:34:16 »
Hej igen,

Julen kom tidigt i år, fick hem en liten snigel som skall på i samband med motorbyte. Tanken är att bilen skall ändringsbesiktas med turbo och att försöka att hålla det hela ganska budget.

Aggregatet är detta https://www.maxpeedingrods.com/product/t3-t4-t03-t04-hybrid-all-4-6-cyl-oil-cooled-v-band-to4e-t3-flange-universal-turbo-turbocharger.html?search=GGTT3. Den valdes mest på grund av priset och t04 kines turbona är väl ganska välprövade saker idag. Samt att den gör saker simplelt då den har intern wastegate och inte är vattenkyld.

Har inte planerat hela bygget ännu, men tänker mig något i stil med:
  • Hemmasnickrat log-style grenrör.
  • Någon liten intercooler.
  • Orginal lambda sensor från gamla bilen för att hålla reda på bränsleblandning.
  • Ihoptryckt orginal btr för högre bränsletryck ifall det behövs.

Målet är att hålla mig under 130 hästar @ ca 0.5 bar.

I övrigt har jag fått mina delar till generatorn, så den plockade jag ihop ikväll. Blev intressant att byta slip-ringen, har bara en biltema lödkolv som knappt kan ge en första gradens brännskador, så efter ca en halvtimmes försök att få fastlött en av ledningarna så var jag tvungen att löda skiten med en varmluftspistol istället... Men det gick tillslut.
Nu skulle jag ännu bara behöva skaffa nya skruvar som håller ihop den, är inte helt förtjust i skruvhuvud så skall se om man hittar med insexor istället.
« Senast ändrad: november 20, 2020, 20:01:31 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #103 skrivet: november 22, 2020, 18:13:07 »
Gokväll,

Har blivit lite pyssel i garaget igen, kände för att plocka ihop något, så det fick bli fjäderbenstorn. Fjädrarna är nya orginal som jag tror jag kapat ett varv av för många år sen. I övrigt är allt standard utom classicswedes toppbussningar.

Slaktade även ett par blinkers som suttit på någon isbil, tur hade jag sparat dem så behövde jag inte förstöra ett par fungerande blinkers för detta. Skall antagligen måla insidan svart och köra med orangea lampor, kanske led kunde vara en bra ide då inte de kommer att reflektera så mycket ljus längre.

« Senast ändrad: november 22, 2020, 18:14:42 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #104 skrivet: december 01, 2020, 20:20:44 »
Update dags igen,

Tyvärr så vet jag av erfarenhet att reflektorer på dessa bilar inte tål diskmaskin, så ihopp om att inte behöva måla insidan av blinkersen svarta så kastade jag dem i diskmaskinen. Och jo visst, efter 2 rundor i diskmaskin så hade jag en perfekt svart omålad yta. 8) Nu måste jag bara limma ihop dem igen, funderade på att kanske smälta ihop dem på några punkter först för säkerthets skull då de var ihopsmälta orginal.

Jag gav mig även på servopumpen med sprayflaskan en kväll, den var inte i hemskt dåligt skick, men kunde ju inte låta bli.

Har även fått mina grenrösdelar från LMR så har hunnit börja knåpa lite på det också. Blir förhoppningsvis under 90mm mellan flänsarna, då rymms aggregatet precis mellan motor och expansionskärlet. Jag måste bara isolera lite mellan dem för annors kommer det nog bli ett problem tror jag. Potentielt kunde jag nog korta av rören en del ännu och få det ännu kompaktare, men måste punkta ihop och lägga det på plats först för att se om det alls behövs.
« Senast ändrad: december 01, 2020, 20:23:24 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #105 skrivet: december 01, 2020, 20:21:43 »
Bilder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #106 skrivet: december 02, 2020, 00:24:16 »
Här händer det grejor som vanligt! :P

Din generator pryder verkligen motorn!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #107 skrivet: december 03, 2020, 18:41:20 »
Här händer det grejor som vanligt! :P

Din generator pryder verkligen motorn!

Jo man måste väl försöka hålla igång medan motivationen finns. :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #108 skrivet: december 03, 2020, 18:47:48 »
Har fortsatt lite med grenrörsknåpandet. Det är riktigt roligt arbete, ser redan fram emot att bygga nästa ;D

Tyvärr hann jag inte få det färdigt före gasen tog slut, skall försöka fylla på imorgon så man får fortsätta jobbet i helgen. Kom på nu i efterhand att jag borde punktat ihop hela och provmonterat före jag började helsvetsa...Men jag skall nog provmontera före jag svetsar fast flänsen iallafall.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #109 skrivet: december 04, 2020, 18:31:43 »
.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #110 skrivet: december 04, 2020, 21:32:37 »
Kul att se någon bygga en simpel avgaslimpa för omväxlingens skull :)
Lär spoola upp turbon bra med så korta kanaler, dock är en T3/T4 inte känd för att vara varken snabbspoolad eller effektiv turbo.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #111 skrivet: december 06, 2020, 20:24:22 »
Kul att se någon bygga en simpel avgaslimpa för omväxlingens skull :)
Lär spoola upp turbon bra med så korta kanaler, dock är en T3/T4 inte känd för att vara varken snabbspoolad eller effektiv turbo.

Jo jag har läst lite variernade erfarneheter om dessa turbos på typ miata och honda maskiner.  Är väl ganska många faktorer som spelar in på spooltiden, förhoppningsvis går den att göras körbar iallafall. :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #112 skrivet: december 10, 2020, 18:19:39 »
Idag har jag testmonterat grenröret på bilen, hade inte alls sett fram emot att skruva loss orginalröret och precis som jag gissade så jävlades var och varannnan bult. Var måttligt kul att lirka ut grenröret tillsammans med "downpipen" men det gick tillslut.

Mitt turbogrenrör passade bättre än jag trott också, jag får ett finger mellan avgashuset och anslutningen till expansionskärlet, så det skall väll nog blir bra om man isolerar lite däremellan.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #113 skrivet: december 10, 2020, 18:30:06 »
Ser bra ut :D

Rekommenderar en sån där värmestrumpa på slangen till expansionskärlet då det är väldigt nära avgashuset.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #114 skrivet: december 10, 2020, 18:44:14 »
Ser bra ut :D

Rekommenderar en sån där värmestrumpa på slangen till expansionskärlet då det är väldigt nära avgashuset.

Tack det var ingen dum ide :) Tror jag också kommer köra en bit plåt mellan dem för att få lite avskärmning.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #115 skrivet: december 10, 2020, 18:47:18 »
Låter bra det :)
Får hoppas det inte bränner sönder slangen trots värmeskydd, men lite värmeskydd tar bort mycket strålningsvärme så bör hålla.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #116 skrivet: december 13, 2020, 16:07:28 »
Blev lite småpyssel i helgen, har svetsat klar grenröret, fettade på ganska duktit på ca 100 ampere på tiggen då jag helsvestade flänsen. Blev inte det vackraste  men skall väll hålla iallafall :) Lade en fog både utifrån och innifrån och fick sedan slipa insidan jämn. Kastade även lite färg på så det ser fint ut till första uppstarten iallafall. ;D

Har även bestämt mig för att köra an10 oljeretur till blocket. Kommer antgaligen att borra och gänga en m18x1.5 i blocket. Oljeretursflänsen har jag fått redan, men fick jämna ut ingången lite för att försöka hjälpa flödet så mycket som möjligt.
« Senast ändrad: december 20, 2020, 06:26:00 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #117 skrivet: december 17, 2020, 20:28:46 »
Hej igen,

Har blivit lite småpysslas på kvällarna denna vecka. Har pusslat ihop en downpipe. Blev 2.5 tum ner till orginalröret, kommer säkert att bygga 2.5 tum hela vägen i ett senare skede då bilen är besiktad.

Måste ännu hitta en bra plats att lägga in lamdan och så skall det säkert få ett lager färg samt avgasbandage före det är klart. Skall även kolla på någon form av upphägning till avgasröret vid flexkopplingen då det känns som att den ligger under en del stress för tillfället.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #118 skrivet: december 19, 2020, 18:32:02 »
Fortsättning på downpipe pyssel.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #119 skrivet: januari 03, 2021, 19:00:05 »
Update dags igen,

Var lite osäker på hur jag ville göra oljereturen, men bestämde mig tillslut för att borra blocket istället för sumpen ihopp om att få bättre flöde.

Kändes lite våldsamt att borra såpass stort hål med handborr, med det gick bra, borrade först med 6mm, sedan 10mm och tillslut 16.5mm för att sedan gänga till m18x1.5.