Författare Ämne: EN vindrutetorkare ur funktion  (läst 3971 gånger)

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
EN vindrutetorkare ur funktion
« skrivet: november 13, 2007, 20:36:30 »
skulle köra en sväng nyss i vinterkylan=)

startade bilen och råkade tydligen komma åt vindrutetorkaren i samma veva... när jag då skrapat på förarsidan och knacka loss torkaren på förarsidan så börja den torka, till min förvåning så gjorde inte den andra något,, trodde dom va länkade...  skrapa resten men den högra va still...  och nu är den stendöd... men den vänstra funkar finfint:P

what to do? ???
strajps går snabbast

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: EN vindrutetorkare ur funktion
« Svar #1 skrivet: november 13, 2007, 21:11:54 »
Kollat om själva mekanismen är sönder eller om den bara slirar i splinesen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: EN vindrutetorkare ur funktion
« Svar #2 skrivet: november 13, 2007, 21:14:13 »
skulle köra en sväng nyss i vinterkylan=)

startade bilen och råkade tydligen komma åt vindrutetorkaren i samma veva... när jag då skrapat på förarsidan och knacka loss torkaren på förarsidan så börja den torka, till min förvåning så gjorde inte den andra något,, trodde dom va länkade...  skrapa resten men den högra va still...  och nu är den stendöd... men den vänstra funkar finfint:P

what to do? ???

Ajajaj, inte bra att torka med fastfrusna armar, förmodligen har det släppt i kopplingen med splines som du ser under den lilla hatten utanpå bilen. Lyft på den och kolla vad som händer om du drar i armen, jag utgår ifrån att du nu kan ställa armen manuellt i det läge du vill ha den..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: EN vindrutetorkare ur funktion
« Svar #3 skrivet: november 13, 2007, 21:40:50 »
jag kom också åt torkarspaken en gång när torkarna var fastfrusna, men då brann bara säkringen för mig som tur va.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: EN vindrutetorkare ur funktion
« Svar #4 skrivet: november 13, 2007, 22:06:16 »
hmm,, rackarns...  låter inte bra,, ska kolla på det imorrn...  man kommer åt mekanismen bakom handskfacket väll?

och ja, armen går att vrida dom om den vore helt lös...  tänkte aldrig på att lyfta på hatten...
strajps går snabbast

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: EN vindrutetorkare ur funktion
« Svar #5 skrivet: november 13, 2007, 22:47:08 »
haha!!  jag e ett GENI!!  va ute och kolla på det,, märkte ganskasnabbt att muttern satt löst...  drog åt den lite  och wips;)  dom torkar som aldrig förr:D  kan vara något att rekomender för alla som har torkare som hackar fram,, då min högra gjore det förr, men inte nu:)
strajps går snabbast