Optimala blandningen för mest effekt så klart!.. hallå frej!! =)
har hela tiden trott från ditt första inlägg i min tråd (ang lambda) att 0.5v var det optimala vid fullt pådrag..men så verkar ju inte fallet vara?
citat av dig frej: "En smalbands lambdasond visar i stort sett bara snålt eller fett, snålt = 0 volt, fett = ca 0.5-0.8 volt.
För att kontrollera/justera bränsleblandningen gör såhär:
Kör fullgas och skruva upp bränslet tills att spänningen från sonden aldrig går under 0,5 volt under acceleration, skruva sen ned tills du hamnar under 0,5 volt och sen skruva upp lite tills du ligger med knapp marginal ovan 0,5 volt igen. Då har du ungefär rätt blandning.
Belasta aldrig motorn när du ser att spänningen från sonden försvinner = snål blandning = spikning under belastning = motorhaveri, i bästa fall blåst topplockspackning."
nu har jag forskat lite för mig själv och kommit fram till detta:
"Då man trimmar/ställer upp tändning osv, vill man hellre få ut maximal effekt istället för maximal förbränning, dessa två punkter är olika på skalan. Maximal effekt ligger på 1 del soppa och 12 delar luft (istället för 1 del soppa och 14 delar luft för bästa förbränning) Lambda blir då lite fetare, man brukar säga 0.86v är optimalt"
"Gemensamt för alla motorer är att en något fetare blandning ger den maximala effekten. För en sugmotor ligger detta på ett värde av 13-12 (AFR) och för en turbo motor mellan 12,5-11,5 (AFR) vid fullt laddningstryck. 0.8 - 0.9volt ut anses som bra."
samt lite allmänt prat om etanolkonvertering och fullast med turbo -->
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3352&sid=f82c80ac20b0c016fd81d35f5f1f0ab5Denna research kan man ju sammanfatta som att min vers 3 stämmer ypperligt o att jag åkt omkring med optimal blandning istället för optimal effekt?? =) haha doh!
så jag kan fortsätta bygga vidare på min lambdamätare o "mappa" om efter den sen.. ?