Tjennare.
Ganska drastiskt ändrade planer: kort och gott. 16v B234 med smått och gott.
Har endast hunnit med och beställa lite grejer så allt är hemma sen måste jag fixa någon plats att vara på. söker med ljus o lykta om man inte kan hyra ett garage i närheten ett par månader.
Det som är beställt med hjälp från vår goda vän på classic swede är en full sats med polyretanbussningar till hela bilen inklusive hans justerbara coilovers både fram och bak samt en ny Orignal lamell
eftersom inte coilovern fram passade med dom sena kränghämmarna så hjälpte dai mig att få tag i en kränghämmare av den äldre typen så jag kommer att konvertera till det.
Och sen har jag beställt ett MS2 V2.2 Från Protoparts.fi
Självklart har jag valt alla tillval så som launchcontroll och bosch kontaktdon
Det var ett färdigt paket för en 4 cyl motor och innehöll:
4 Cylinder kit:
- MS ECU i alulåda
- 029y4 firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Universal kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- VR sensor
- 36-1 universal triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema
Obs! Valmöjligheter:
- ECU processor och version
- Eloxeringsfärg
- Map sensor
- Bosch kontaktdon till kablage
Då kittet inte innehöll bredbandslambda så har jag köpt ett set som är inkopplingsbart till Styrsystemet.
Update på motorplaner:
Hel 16v motor med borttagna balansaxlar ev lite slipning och ta bort gjutskägg och hinder i insug och avgas kanaler
kombineras med plana svänghjulet från en volvo 340 1.9, orginal lamell och 240 tryckplatta
Motorn kommer plockas ner och honas om med nya kolvringar och lager.
Toppen kommer jag att gå igenom beroende på hur bra ventilerna är så kommer dom slipas om ev bytas ut om det behövs.
Update V2.0
Skall monteras på ett 19T mitsubishiaggregat från saab och turboladdas
även intercooler modell billig kommer införskaffas.
Update V3.0 motor/drivline setup för tillfället
B234F motor som är renoverad med igenpluggade balansaxlar och ombyggd oljepickup med oljetråg från 360
Orginal 16V topp från B234F som är Matchportad mot insug och avgas och finpolerad från gjutskägg
Simens Deka 630cc spridare som körs i 4 bar och på E85
Linjär BTR från KL racing
PLX SM-AFR Bredbandslambda
Mitsubishi 19T Kopia från kina från MRtuning
3'' Intercooler från Kl racing
Lättare/plana svänghjulet från 340 med B19 motor
Kl racings förstärkta tryckplatta till volvos plana svänghjul skall klara 400Nm
Fräsh ny Orginal 360 lamell
Förstärkt Klämkoppling mellan kardan och växellåda samt med en svetsad diff
Kör för tillfället på 0.5 bar i laddtryck och en shysst spool på turbon så går det som hejsan
Kör detta med mitt Megasquirt V2.2 och wastedsparkspole och är i det hela väldigt nöjd.
Ms köpet är mycket väl värt pengarna
Och till det roliga här kommer lite videos så slipper ni bläddra till sista inlägget
film på acceleration och motorljud
https://www.youtube.com/watch?v=SG5WQnTnUhMFullgas till varvstopp på 4:de växlen
https://www.youtube.com/watch?v=72oh1NeCnNwFullgas tills jag inte våga mer på 5:te Växlen
https://www.youtube.com/watch?v=nZhgxJBPXbk