Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Danne08a

Sidor: [1]
1
Teknik / SV: Skaffa 360?
« skrivet: september 09, 2018, 08:28:40  »
Välkommen hit!
Du gör helt rätt i att fundera på en 360! Liten och rolig bil. Ungefär samma effekt som en vanlig 740, men några hundra kilo lättare :) Jämfört med andra samtida Volvobilar så är även 360 lättmekad.
Motorerna och kringutrustning är i stort sett samma saker. Så mycket delar passar från 2/7/940. Sen tillgången på andra delar är det lite mersparsamt med. Både nytt och begagnat.

2
Stereo/Styling / SV: R-sport stripes
« skrivet: mars 06, 2017, 12:00:30  »
Lättast är nog att tejpa upp och måla dit dem. Tänkte göra det själv i framtiden.

3
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: mars 05, 2017, 23:03:15  »
Den blev riktigt blank! Snyggt!
Vad är det för skärmbreddare du har?

4
B19/B200 / SV: Kamaxlar i b19/b200
« skrivet: februari 28, 2017, 22:35:49  »
Är det så skaunejohan? Vet du va den listan är räknat på? Har du mätt upp din lista själv?

5
B19/B200 / Kamaxlar i b19/b200
« skrivet: februari 28, 2017, 16:01:16  »
Efter en liten diskussion i Facebook gruppen, angående vilka kamaxlar som sitter orginal i volvo motorerna i 340/360. Så tänkte jag att vi samlar det här.
Ni får fylla på med det ni vet.

Enligt Haynes handbok så har:
B19 finns med A kam och L kam.
B200e A kam
B200k L kam
B200F tas ej upp (men gissningar är på M kam)

Jag har sett A kam i b19 (skruvat ur en själv, oklart årsmodell), och Y kam i b200k (satt i min reservdelsbil -86)

I tråden på fb så skrev vissa att att de sitter A kam i b200f, som de själva skruvat ur.

Och dessa iakttagelser är intressanta tycker jag. Då det står en sak, men verkar vara en annan i verkligheten! Kanske varierar med årsmodell?
Ni som skruvat ur en del och kollat, fyll på här! Med vilken kam ur vilken motor och årsmodell. Vi håller oss till de motorerna som finns orginal i 340/360.  :)

6
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: februari 12, 2017, 22:17:45  »
spännande, återkom gärna med vilken kam som satt i orginal(gissar på m)

Det kan jag göra. Gissar på M jag med. Kan även försöka förklara om jag känner någon skillnad. Läst att den ska dra till ca 4k iaf. M slutar efter ca 3k.

7
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: februari 12, 2017, 11:19:25  »
Bjuder på en bild från sjön. Blir ut idag igen om gud vill och bilen startar ;)

Hitta även på en A kam på skroten som ska i när tid finns.

8
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: februari 05, 2017, 13:50:30  »
Fick ihop avgassystem någorlunda (slutar under bilen, ska skarvas på så det kommer utanför karossen), så när som på ett litet läckage mellan grenrör och främre rör. Troligen ligger det lite i spänn på nå vis. Skulle starta bilen. men den ville inte tända. Kollade alla kontakter, kablar, säkringar och stift. Testa andra stift och fördelarlock. Men icke. En snabb googling så läste jag om tändlägesgivaren här på forumet. Böt den och den började hosta igång.

Så idag vart det första turen på isen. Gick skapligt bra och körde inte sönder nåt!  ;D

Kommer några bilder senare ;)

9
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: februari 03, 2017, 05:58:58  »
Ser bra fin ut!  :)

10
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 28, 2017, 11:05:22  »
Det slog mig att reservdelsbilen med K motor saknar katt. Så slog en kik under och såg att det systemet var i bättre skick än mitt. Så då var de byte som gällde. Lättare än att kapa och svetsa ihop allt.

Tog traktorn till hjälp.

11
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 12, 2017, 17:23:27  »
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Men om den öppnar ner borde väl mer luft komma in? Eller hjälper det mest på tomgång. Att den får bättre blandning och går renare då.

LMM är ju inte ett spjäll som styr luftmängden! Det är en flärp som STYRS AV luftmängden. Dvs. en mätare.

Har läst här på forumet om folk som ställt om den. Och då fått ökad bränslemängd som följd.

Men förstår vad du menar.

12
TIPS / Bosch Automotive Katalog. Sök på Boschs nummer
« skrivet: januari 11, 2017, 20:09:10  »
På denna sida kan man hitta mycket info om de produkter Bosch har till bilar.
Bara att söka på artikelnummer eller regnummer :)

http://www.bosch-automotive-catalog.com/sv/vehicle-search

14
Däck och Fälg / Isdäcks tråd
« skrivet: januari 10, 2017, 16:50:38  »
Tjo!
Satt och tänkte på det här med Isdäck. Och vi kanske kunde samla ihop våra erfarenheter i en tråd.

Jag har just nu 13" på orginal alu fälg.
15" har jag kört med. Men med lite lägre profil. Skrapar fram. Mest pga lite väl mjuk bil.
14" ska provas lite i vinter.

Däcktrycken vi kört på är från 2bar till 3bar.

Vad har ni andra för erfarenheter?

15
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 10, 2017, 16:36:39  »
orginalspridarna med 2,5bar ska räcka till 122hk och med 3bar till 134hk  ;D

all info jag hittar säger att de flödar 200cc/min vid 2,5bar och då flödar dom 219cc vid 3 bar

då är det bara o släppa spänningen på fjädern vid kuggarna nånna jack (markera ursprungliga positionen!) den har effekt vid fullgas  8) ingen mening o labba med de andra inställningarna för din del

200 cc/min av det jag hittar och läst. Eller 150g hepatan/min @ 3bar. Vilket blir ca 200 cc :)

Det blir att labba med allt som går ;) ingen mening med att inte prova.

16
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 07, 2017, 13:10:46  »
Då blir det att labba lite med den sen. Men det blir på känn. Den ska bara gå på full gas på sjön för det mesta ;)
Men att använda en bredbandslambda är bäst vet jag. Men man får kika på stiften och lukta efter oföbränd soppa. Men provar man ändra tändningen och öka soppan så bör man hitta rätt.

Nä man ska ju aldrig bottna spridare. Det lär ju finnas lite till övers så sprutet kan kompensera om det behövs. Har spridare från en audi s4 i gömmorna. De flödar 273 cc/min @ 3bar. Så de går att exprimentera med de.
Får labba lite tills man hittar en bra kombo.

17
Foto/Film / SV: Fet 363CS-breddad 343:a på isen
« skrivet: januari 06, 2017, 14:36:52  »
Det där kittet vill man ha!! :D

18
Foto/Film / Iskörning för inspiration
« skrivet: januari 06, 2017, 11:52:51  »
En isåkar film jag gjorde 2013. För att öka på suget lite. Finns en 360 med iaf ;)

https://youtu.be/kC6-a37Px_A

19
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 05, 2017, 11:58:16  »
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Men om den öppnar ner borde väl mer luft komma in? Eller hjälper det mest på tomgång. Att den får bättre blandning och går renare då.

20
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 04, 2017, 10:35:32  »
Jag tänkte om man ökar trycket och spänner lmm att det ger lite iaf. För andas den lite bättre ut utan katt och dämpare så borde det ge lite till med mer soppa och luft in.

Det där med polvända och ändra tändning ska jag läsa på mer om. Vet bara att det går.

En annan kam ska i. Dom har jag då någorlunda koll på.
Sitter M kam i original. Riktig tråkig kam. Har en b200k motor ståendes, men där sitter L kam. Snäppet bättre än M.
  En polare har en V kam jag ska lura av han. Men en H vore roligast.

Sen blir det ett  b230 block så man får lite mer volym och vrid på det. Ska försöka putsa till en topp också. Så man kanske får lite bättre flöde där också.

Det är experimenterande och funderandet som är skoj! Att få se om det man tror i teorin stämmer i praktiken. Men att få lite mer effekt en original ska inte vara nåt bekymmer med enkla medel.


21
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 03, 2017, 22:18:30  »
Lite mindre lättning och två sitta-still-stolar på plats. Nu ska bara avgasröret bli kvitt katten och monteras.

Är det någon som vet hur mycket skillnad det blir i effekt utan katt och sista ljuddämparen? Vet ju att de stryper en del. Och om man byter btr mot en 3bar från en b230f?

22
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil
« skrivet: december 28, 2016, 22:41:00  »
Då har det blivit en renodlad isbil. Orkar inte lägga tid och pengar på att få den bes. Men man kanske hittar en annan 360 :) Det blir budget uppdateringar a'la ful mek och bonnlösningar ;)

Har lättat och satt i en sitta still stol inför vintern. Håller på att samla delar till en b230 som ska bli små filade.

23
Stereo/Styling / SV: R-sport klädsel?
« skrivet: november 21, 2016, 21:13:53  »
Vet att R-sport klädseln från 1/240 passar som en smäck iaf  ;)

24
Teknik / SV: Skillnad b200f vs b200k?
« skrivet: november 14, 2016, 17:08:02  »

De sakerna är lika! Kolvarna är olika design på och ger olika höga kompressionsförhållanden.
[/quote]
Låter bra. Då får den motorn donera det Behövliga till en b230 :) Eller så kanske man ska turbomata den. Dock med f insug från en 740.

25
Teknik / Skillnad b200f vs b200k?
« skrivet: november 12, 2016, 19:48:43  »
Hej!
Fick hem en rullad 360gl med b200k. Har en 360 med b200f redan.
Vad skiljer sig dessa motorer emellan? Utom förgasare och insprutning. Olika renix såg jag iaf. Y kam på b200k har jag luskat fram.
Tråg? Oljepump? Grenrör? Rada upp de ni vet nu :-)

26
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline"
« skrivet: juni 16, 2016, 06:18:08  »
Det ser ut som om du skulle tagit halva Volvos reservdelslager :P

27
Övrigt / SV: Passform B234 i 360?
« skrivet: maj 28, 2016, 08:23:54  »
Har kikat runt lite  och det jag sett så ser det ut att gå i iaf :)
Håller på att lura av en polare hans motor han har liggandes i delar. B230fk block med 16v topp, svarvade kolvar och lite annat.

Lite pill och mek räknar jag med. Tänkte mest på om det tar i någonstans. Som i huv, balkar, kaross.

Ska studera bilderna fina lite mer :)

28
Övrigt / Passform B234 i 360?
« skrivet: maj 26, 2016, 22:53:43  »
Behövs något moddas för att få i en B234?  Eller är det bara att Hinka ner? :)

29
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: maj 26, 2016, 22:48:12  »
Var en stund sen :-[

Blev lite iskörning mellan jobb och familjen. Bilen gick lite kasst och varvade bara 3500rpm i början. Själv lagade sig efter en del tutande.  Varvade 5200rpm iaf :)

Och nu efter vedhantering, röjning på gården och lite renovering så ska det köras igång lite med bilen. Dock så vill den inte starta nu. Troligen igensatt bränslefilter. Och bakhjul som fastnar. Brukar lossna när man bogsera,  men inte nu... Behövs lite kärlek.

Bjuder på en bild från iskörningen.

30
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 28, 2016, 11:33:23  »
Har dessa sköningar som får upprätthålla God kontakt med underlaget :D
Ett fynd för två år sedan. Två av hjulen var slangar och alla balanserade. Tyvärr så lär de a dra två slangar då de var pyspunka på ena...

31
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 27, 2016, 19:22:41  »
Citera
Det är en vinge från en Volvo 440. Lär middag lite för att sitta bra.

Lär moddas lite för att sitta bra?  ;D

Beror på hur man ser det. Montören lär ha middag  ;)

32
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 27, 2016, 08:16:16  »
Fin bild från isen och trevligt med en Impreza GT i förgrunden. Har varit sugen på att importera en ett längre tag. Men pengarna räcker inte till... Skulle så gärna vilja ha en 22b.

Vad har du för vinge på din 360? Såg att den var lackerad. Har du någon bättre bild?

Ja de är trevliga. Polarens sjöbil!

Det är en vinge från en Volvo 440. Lär middag lite för att sitta bra. 

33
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 26, 2016, 21:14:45  »
Var en grym dag på sjön! Och impreza grejerna prova vi för skojsskull. Kanske kommer nåt av de ;)
Jag har liggandes. Fynda på biltema för några år sedan ;)

34
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 26, 2016, 19:04:22  »
Låter kul! Har nu fixat så du kan lägga in bilder. Se PM.

Tack för det :)

Har bollat planer och idéer i några år. Men nu är det dags när jag skaffat eget garage!

35
Projekt / Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 26, 2016, 17:32:34  »
Hej!
Ny med inlägg och trådar. Men hängt här i några år :)
Tänkte slänga upp en tråd om min vita fara.

Volvo 360gl -89
20k mil
B200F
Grå/svart inredning

Min andra 360. Den första var en 360 gls -82 som gick ett hårt men kort liv på isen när jag var 17.
Köpte denna 2013 av en lumpen polare som ledsnat. Obes med läckande insugspackning.  Bytte och krängde på isdäck och gasade ;)
Vart sedan ståendes tills i fredags (vart någon sladdtur på skogsväg uner tiden).
Hoppade igång efter en minut med lite startas och nötande, innan den fräscha soppa hitta fram.
Vart en sväng på sjön i söndags. Men misstände och läckte mellan grenrör och avgasrör.

Planer:
Göra så att den går bra igen.
Byta fjädrar fram till Sierra bak fjädrar.
Testa att löda om boxen för att flytta varvstopp.
Rensa katten och ta bort sista dämparen.
Hinka ner en b230 och annan kam iaf.
Försöka undvika polarna turbotjat ;) fast det finns saker liggandes.
Montera servostyrning och sportstolar.

36
Fakta/Guider / Lista över kamaxlar till volvo
« skrivet: januari 26, 2016, 15:56:37  »
Här är en lista över kamaxlar och vilka motorer sitter i. Och spec på dem :)
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec

Sidor: [1]