Tack som fan för all hjälp!
Nemas problemas, man måste ju vara trevlig och hjälpa sina medmänniskor
Nu sitter remmarna där. Det gick smidigare än jag trodde, men var inte riktigt i närheten av 10 min
Ja det låter fint det. Får man fråga om det tog över eller under 10min?
Så nu ska jag bara invänta en polare med bil så vi kan köra igång den med kablar.
Finfint
Jag har hört att man skall spänna remmarna så att de går att vrida ca 90 grader vilket jag gjorde, stämmer det? eller har någon nån siffra på hur mycket man ska kunna dra ut/trycka in dem från viloläget?
Kamremmen ska man kunna vrida 90° när den är korrekt spänd. Fläktremmarna brukar jag spänna så det går att trycka in dem max 1-2cm för annars brukar dem vilja slira för mig.
Det var inte jag som körde bilen när de hoppade av så jag vet inte exakt hur mycket den kokade, men det hade försvunnit en del kylarvätska :/ men jag får hoppas på det bästa. Hur märker man om toppen har blivit skev?
Ok.
Beror på var toppen blivit skev, läker det in i kylkanalerna så brukar det bubbla i expansionskärlet (ser ut som att det stormkokar i expansionskärlet) och bör ryka riktigt vitt. Har toppen blivit skev så det läker utåt så bör det komma ut kylarvätska mellan topp och motorblock så det rinner ner efter motorblocket, men det är nog inte det lättaste att se.
Och är toppen så pass skev så den läker så bör bilen även kännas slöare än vanligt.
Finns även risk att det blivit sprickor i toppen och har det spruckit i någon kylkanal så läcker det in kylarvatten, en spricka är inte så stor så det är inte säkert att man ser att bilen ryker mer vitt än vanligt utan man märker bara att det försvinner kylarvätska från expansionskärlet fastän man inte ser att det läkt någonstans.
Hoppas motorn är oskadad så det bara är att fylla på kylarvätska och köra
Tack!
Det är inga problem, delar gärna med mig av mina kunskaper (speciellt när det handlar om bilar
).