Författare Ämne: byta fläktrem på 360  (läst 11963 gånger)

strandgren

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
byta fläktrem på 360
« skrivet: oktober 18, 2012, 17:42:44 »
tjo.

Fläktremmen har gått sönder på min 360 GLS -85, kan nån svara på hur jobbig den är att byta? måste många delar plockas bort innan? )Jag är nybörjare på att meka med bilar så ha det i åtanke.)

Sen undrar jag om nån vet vart man enkelt kan få tag på en ny, känns inte som den mest aktuella årsmodellen:P

Sen märke jag inte direkt att den gick av vilket ledde till att motorn började koka en aning, kan det ha påverkat bilen på nåt dåligt sätt?

Ungefär hur långt skulle man kunna köra utan fläktrem, kan jag ta mig till en verkstad tex?

Tack!

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2012, 19:19:14 »
Hur mycket koka den? Det är livsfarligt för motorn att göra utan vattenpump.

Om den börjar dra vatten finns risk för att toppen har blivit skev.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2012, 19:32:07 »
tjo.

Fläktremmen har gått sönder på min 360 GLS -85, kan nån svara på hur jobbig den är att byta? måste många delar plockas bort innan? )Jag är nybörjare på att meka med bilar så ha det i åtanke.)
Remmen är inte svår att byta, man måste lossa justeringen på generatorn så man kan trycka generatorn så nära blocket som det går. Efter man gjort det är det bara att lirka remmen över fläkten och hänga på den på remhjulen. Och sen trycka generatorn neråt till remmen är lagom spänd och dra åt justeringen på generatorn igen.

Har du åtminstone 1st 13mm blocknyckel och/eller 1st 13mm hylsa på spärrskaft så byter du rem på kanske runt 10min ifall du har basic kunskaper och det är första gången du byter rem. Sen om du behöver byta rem någon gång i framtiden så vet du hur exakt hur man gör och då tar det bara någon minut att byta rem. Det som tar längst tid är lirka remmen mellan kylfläkten och fläktkåpan.

Citera
Sen undrar jag om nån vet vart man enkelt kan få tag på en ny, känns inte som den mest aktuella årsmodellen:P
Fläktrem köper du på vilken butik som helst som säljer bildelar. Biltema är ofta billigast men har du ingen biltema-butik i närheten så har Mekonomen garanterat remmar åt dig. Sök på ditt regnr så får du fram remmen som behövs. Vet inte om det sitter en eller två fläktremmar på din bil, på min med B19 så satt det 2st fläktremmar iaf.

Citera
Sen märke jag inte direkt att den gick av vilket ledde till att motorn började koka en aning, kan det ha påverkat bilen på nåt dåligt sätt?
Eftersom fläktremmen driver vattenpumpen så blir jag inte förvånad att det ledde till att motorn började koka en aning. Har du otur kan toppen blivit skev men vad jag vet så är det inte vanligt på de gamla Volvo rödblockarna.

Citera
Ungefär hur långt skulle man kunna köra utan fläktrem, kan jag ta mig till en verkstad tex?

Tack!
Beror på hur långt det är till närmaste verkstad. Skulle inte rekommendera att köra bilen längre än att tempmätarn gått upp till normaltemp, och eftersom det inte är något flöde i systemet så tar det nog bara några enstaka minuter då det är mycket spillvärme i en förbränningsmotor. När vattenpumpen går, dvs när det är flöde i kylsystemet, så tar det max 5min innan motorn är uppe i arbetstemp så bör ta mycket kortare tid än så när det inte är något flöde alls.


Lycka till med rem-bytet ;)
« Senast ändrad: oktober 18, 2012, 19:36:51 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

strandgren

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2012, 11:05:51 »
Tack som fan för all hjälp!

Nu sitter remmarna där. Det gick smidigare än jag trodde, men var inte riktigt i närheten av 10 min :P

Så nu ska jag bara invänta en polare med bil så vi kan köra igång den med kablar.

Jag har hört att man skall spänna remmarna så att de går att vrida ca 90 grader vilket jag gjorde, stämmer det? eller har någon nån siffra på hur mycket man ska kunna dra ut/trycka in dem från viloläget?

Det var inte jag som körde bilen när de hoppade av så jag vet inte exakt hur mycket den kokade, men det hade försvunnit en del kylarvätska :/ men jag får hoppas på det bästa. Hur märker man om toppen har blivit skev?

Tack!


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2012, 12:54:00 »
Tack som fan för all hjälp!
Nemas problemas, man måste ju vara trevlig och hjälpa sina medmänniskor :)

Citera
Nu sitter remmarna där. Det gick smidigare än jag trodde, men var inte riktigt i närheten av 10 min :P
Ja det låter fint det. Får man fråga om det tog över eller under 10min?

Citera
Så nu ska jag bara invänta en polare med bil så vi kan köra igång den med kablar.
Finfint :)

Citera
Jag har hört att man skall spänna remmarna så att de går att vrida ca 90 grader vilket jag gjorde, stämmer det? eller har någon nån siffra på hur mycket man ska kunna dra ut/trycka in dem från viloläget?
Kamremmen ska man kunna vrida 90° när den är korrekt spänd. Fläktremmarna brukar jag spänna så det går att trycka in dem max 1-2cm för annars brukar dem vilja slira för mig.

Citera
Det var inte jag som körde bilen när de hoppade av så jag vet inte exakt hur mycket den kokade, men det hade försvunnit en del kylarvätska :/ men jag får hoppas på det bästa. Hur märker man om toppen har blivit skev?
Ok.
Beror på var toppen blivit skev, läker det in i kylkanalerna så brukar det bubbla i expansionskärlet (ser ut som att det stormkokar i expansionskärlet) och bör ryka riktigt vitt. Har toppen blivit skev så det läker utåt så bör det komma ut kylarvätska mellan topp och motorblock så det rinner ner efter motorblocket, men det är nog inte det lättaste att se.
Och är toppen så pass skev så den läker så bör bilen även kännas slöare än vanligt.
Finns även risk att det blivit sprickor i toppen och har det spruckit i någon kylkanal så läcker det in kylarvatten, en spricka är inte så stor så det är inte säkert att man ser att bilen ryker mer vitt än vanligt utan man märker bara att det försvinner kylarvätska från expansionskärlet fastän man inte ser att det läkt någonstans.

Hoppas motorn är oskadad så det bara är att fylla på kylarvätska och köra :)

Citera
Tack!
Det är inga problem, delar gärna med mig av mina kunskaper (speciellt när det handlar om bilar ;D).
« Senast ändrad: oktober 20, 2012, 12:56:06 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

strandgren

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2012, 17:14:25 »
Nu rullar bilen igen till synes utan några problem :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2012, 17:19:02 »
Nu rullar bilen igen till synes utan några problem :)
Härligt, får hoppas det håller sig så :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: byta fläktrem på 360
« Svar #7 skrivet: november 01, 2012, 14:00:10 »
Min erfarenhet är att Volvomotorer tål att gå i kok ganska bra. Jag har testat själv ett flertal gånger att köra rejält i kok utan att det hänt något med motorerna.

Så kör du på som vanligt men får du problem i den närmaste framtiden så vet du ju vad det kan berott på.
Händer det något så kan du hämta en B200F-motor gratis hos mig  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.