TUTKNAPP REVISITEDNär jag monterade ratten första gången och skulle sätta tillbaka säkringen för tutan så råkade jag ut för att tutan var igång konstant...
Det var typ 8 månader sedan, har kört utan säkring sedan dess. Ratten är en MPH Drifting R från Ridetech.se med rattnav 7707 för Volvo 360
Iom besiktning imorgon så vägrade jag byta tillbaka till gamla ratten.
Problemet var att jag tidigare trott att det inte spelar någon roll var man monterar originalkablarna till tutknappen. Men där hade jag fel vilket jag upptäckte idag.
OBS det går inte lite på kabelskorna enligt bilder, original så var båda kablarna svarta och båda kabelskorna var av en nätt guldfärgad sko. Jag har bytt ena till en standard röd.
Hur som helst, eftersom "röret" på rattadaptern är jordat så blir en av de svarta kablarna egentligen onödig eftersom ena kabeln är jord.
Switchningen går till på så vis att kabeln som EJ är jordat kommer i kontakt med jord då man trycker på tutknappen..
På själva tutknappen är ena tåten sammankopplad med den där bygeln som kommer ha kontakt med navadaptern. På denna tåt MÅSTE DEN JORDADE KABELN KOPPLAS, annars blir det som jag hade tidigare, att det tutar jämt
Tutknapparna är så rappliga att jag körde med båda krympslang, silikon och eltejp för att försöka minimera risker för att kontakterna ska rotera och hamna olägligt
Jag böjde även till tåtarna för att kablarna skulle sitta friare och inte behöva böjas så kraftigt.
Övrigt:
Monterade dit en bult på diffkåpan, det har saknats en... Tog bulten från diff service kit som Classic Swede säljer, funkade bra, dras med 22 Nm.
Satte fast "handbromsslangarna" med buntband, dom där bak vid diffen (plastöglorna har spruckit)