Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 858850 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | 80A generator hemma, är den slut eller inte?
« Svar #680 skrivet: november 20, 2012, 13:43:00 »
Bild4: Kylvingar
Bild5: Laddningsregulator
Bild6: Släpring
« Senast ändrad: november 20, 2012, 13:56:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #681 skrivet: november 23, 2012, 15:27:27 »
Kommer förmodligen köpa en Komar ZZR av okänd årsmodell av en jag känner. Det är en Polsk moped med 2-växlad handväxel. Inte det lättaste att få tag i reservdelar men ganska mycket från Sachs och Puch passar.
Tänkte fixa upp den för att pendla med till och från skolan, känner inte för att cykla längre och bilen är för dyr att pendla med. Är ändå bara 3km gång/cykelväg till skolan, bilväg är ca 5km.
Så en liten 30-moppe som ryms i mitt förråd är ju perfekt :) Drar under 0,2L/mil, väger så gott som ingenting (45kg fulltankad och klar) och ryms i förrådet så jag slipper vara orolig över att få den stulen.

Det som måste göras för att få den körbar är:
Rikta fälgar (dem är lite skeva men duger säkert att köra 30km/h med så får se om det blir av)
Få fast avgasgängorna på cylindern (hela biten som sticker ut från cylindern har gått av :-X, får se om det går att reparera är inte så sugen på att beställa cylinder från Polska ebay)
Lacka skärmar och stag
Eventuellt en ny sadel, originalsadeln av gummi är inte den fräschaste.
Koppla på ett tändningslås med nyckel (just nu sitter det bara brytarknapp)

Annars så är allt i dugligt skick, räknar med att totalkostnaden kommer hamna på runt 1000kr inkl inköp av mopeden.

Bifogad bild:
Bild tagen för 3år sedan då han som äger den köpte den. Han har hunnit slipa ner skärmarna och stagen till skärmarna och lackat med kallgalv, sen har den bara stått i 3år.
« Senast ändrad: november 23, 2012, 15:30:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #682 skrivet: november 24, 2012, 18:06:16 »
Dom e hur schyssta som helst, jag hade en gammal mobylet från 50 talet nånting med trampor på oxå haha, med oxå en sån där fet sadel som du har..
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #683 skrivet: november 24, 2012, 18:28:15 »
Dom e hur schyssta som helst, jag hade en gammal mobylet från 50 talet nånting med trampor på oxå haha, med oxå en sån där fet sadel som du har..
Låter fint det :)
Skulle vara kul att stoppa i en 125cc fiddy-motor i den.
Hjälpte en kompis stoppa i en 125cc fiddy-motor i en Puch Maxi för 2år sedan och den gick 100km/h med bra acceleration och drog ändå inte mer än 0,2L/mil. (Verkligen inte lagligt eller säkert, men den var jävligt kul att köra för man körde verkligen med livet som insats ;D)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | 80A generator hemma, är den slut eller inte?
« Svar #684 skrivet: november 25, 2012, 00:27:42 »
Kolen på laddningsregulatorn är så gott som slut, blir förvånad om generatorn ens laddar över 12V.

Sen undrar jag om släpringen på generatorn är slut? (se bild nr6)

Såhär såg mitt kol ut när det slutade ladda:


Så jag tror inte att du ska ha några problem med dina kol än på ett tag i allafall.
Enligt Haynes så är min. kollängd på B200 5mm.
Svårt att se hur slitna släpringarna är på bilden men är de mycket nedslitna, ser ju att de är spåriga men det är ju inte hela världen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #685 skrivet: november 25, 2012, 00:50:45 »
Ja 5mm minsta mått på kolen är sjukt lite :o
Fast redan efter halva kolens längd slitits ner så börjar det ladda lite halvdåligt.

Jo vet att det är lite svårt att bedöma på bilden, försökte mäta men kommer inte åt med skjutmåttet och har inte verktyg hemma för att ta isär generatorn med.
Men släpringen är nersliten ungefär 1-1,5mm i snitt. Där det är som mest slitet så är det ungefär 2mm.

Hitta denna tråden när jag googlade lite om generatorn och där står det minsta diametern på släpringen får vara 26,8mm och när släpringen är ny är den 28mm.
Så om mitt ögonmått inte sviker mig så borde det inte vara några problem.

Funderar på att byta lager i generatorn och lämna in till någon som kan svarva släpringen slät, dvs bonnrenovering :) Borde inte kosta allt för många riksdaler och så har man en fräsch generator som håller många mil till efter det.

Men en sak jag undrar över som jag inte hittat svar på någonstans:
Vad är för skillnad mellan komponenterna på en 55A och en 80A Bosch-generator?
Tänkte ifall släpringarna och lagrerna är fräschare på min 55A-generator om det bara är att flytta över "axeln" till 80A-generatorn. Eller om det skiljer något mellan magneterna (elr vad dem kallas)?
Får väl se, tänkte ta loss och jämföra generatorerna någon dag när jag har tid. Möjligtvis imorgon (fast nu har det redan hunnit bli imorgon, så senare idag är väl det korrekta) om XP-M är ledigt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #686 skrivet: november 26, 2012, 17:33:44 »
Varför köpte du en starkare generator e d för mer snabbare ström bättre tändning etc
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #687 skrivet: november 26, 2012, 17:42:47 »
Varför köpte du en starkare generator e d för mer snabbare ström bättre tändning etc
För att inte riskera att bränna upp generatorn.

Räknade ut tidigare att om jag krämar på stereo, helljus, extraljus och kupéfläkt så tar jag ut mer ström än vad 55A generatorn klarar av att ge ut.
55A generatorn kan som mest ge ut 55A*14V= 770W. Bara mitt ljudsystem drar runt 400W när jag krämar på. Sen 200W extraljus, 120W helljus och sen även instrumentbelysning, kupéfläkt och tändsystem på det och även ibland bakrutedefrostern som drar sina watt den med. Bara med stereo och belysning är jag uppe i 720W = nära maxeffekt på generatorn. Har hellre en generatorn som klarar lite mer än nödvändigt så man slipper ligga på gränsen till vad generatorn orkar med.

80A-generatorn klarar av att ge ut 80A*14V= 1120W och det räcker gott och väl till att driva mina strömförbrukare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #688 skrivet: november 27, 2012, 14:21:19 »
Fan va gött.
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #689 skrivet: november 27, 2012, 14:49:16 »
Fan va gött.
Helt klart :)
Behöver bara få tid att byta den.

Sen får jag montera 2st 100W big-knickare som backljus så man ser något när man backar ;D
eller kanske inte ::)

Jag är sugen på att svetsa ihop en extraljusramp som man sedan fäster i kofångarfästen och montera 3st 100W big-knickare framför grillen (dvs en till bigknickare mellan dem två som redan sitter i fronten) och sedan en big-knickare på varje sida av nummerplåten. Dvs 5st 100W Big-Knick i fronten så det lyser nå jävulskt 8)
Men får se hur det blir med det, blir lite mer stöldbenäget med 5st Big-Knickare i fronten. Dem är ju värda sina riksdaler fastän det är beggade (som är i typ nyskick inkl skyddskåpor).

Edit: Snabb photoshoppad bild som visar ungefär hur jag tänkte att dem skulle sitta.
« Senast ändrad: november 27, 2012, 14:54:11 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #690 skrivet: november 27, 2012, 21:50:33 »
Jag har oxå tänkt att köra med 5 st men väntar lite med d nu, eftersom min andra bil har kostat några tusen att fixa, typiskt , hade tänkt fixa med volvon istället ???
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #691 skrivet: november 27, 2012, 23:43:04 »
Jag har oxå tänkt att köra med 5 st men väntar lite med d nu, eftersom min andra bil har kostat några tusen att fixa, typiskt , hade tänkt fixa med volvon istället ???
Ja tyvärr är det alltid projektbilen som får lida när man får oväntade utgifter :'(


Har även en liten berättelse om en händelse ikväll.
Var så att jag körde en kompis Volvo 740GL för han vågar inte sladda själv och tycker det är roligare att åka med när jag sladdar (han har bara haft bakhjulsdrivet sen mitten av oktober iår och är allmänt rädd för både polis och att köra åt helvete när han sladdar).

Så vi var och sladdade på ett industriområde. Där hittar vi en Mercedes W124a kombi och en Volvo 745a som också sladdar. Drar något varv runt området och dem börjar då följa efter oss och försöker hänga med, vilket dem inte gör 8)
Min polare ser att mercan snurrar runt och dem kör sedan in på en tom parkering utanför en byggnad på industriområdet. Dem stannar och öppnar motorhuven, står där ett tag och kollar och sedan blir dem bogserade iväg av 745an :P
Ojoj vad vi garvade, han i Mercan körde sönder sin bil för att försöka hänga med mig i en original 740GL med dåliga bussningar i bakvagnen ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #692 skrivet: november 30, 2012, 00:22:28 »
Blir mer och mer sugen på att stoppa i Volvo 740 framstolar i 345an, man sitter så mycket bättre i 740-stolarna jämfört med 340-stolarna, man sitter fast mycket bättre i 740-stolarna.
Problemet är bara att få tag i mörkblåa 740-stolar i fräsch skick. Kan få tag i stolar som är helt nersuttna och äckliga, men det känns verkligen inte värt. Jag vill ha stolar som är i ungefär samma skick som mina.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ja det har varit -10°C idag och märkte då att jag måste slipa nålen lite grann.
Men men är ju trots allt 30° kallare än i somras och jag har inte slipat nålen någonting sen min B19 fortfarande satt i bilen så man blir ju inte förvånad, jag är mer förvånad över att jag inte behövt slipa nålen förrän nu.

Så fort jag får tag i en borrmaskin med 12mm chuck så blir det att slipa nålen, har tyvärr endast 10mm chuck på min egna borrmaskin så måste antingen åka till Kalix och låna min fars som jag använt tidigare eller få mig en tid på XP-M så jag kan använda en av borrmaskinerna där. Men ser mörkt ut att få en tid på XP-M för det är fullbokat 10dagar framåt (i alla fall dem tiderna som jag har möjlighet att vara där).

Och tungt var det starta bilen imorse. Batteriet kändes trött och fastän motorvärmarn varit igång en timme så märkte jag då inte av det mer än att det var varmt inne i kupén (har kupévärmare, går ju inte att vara utan när det är kallt).
Det dåliga med spolarmunstycket som sprutar in mot förgasaren är att trotteln sugs inte upp förrän motorn startat så det är en otroligt liten springa för bränslet att ta sig igenom :-\ Hade jag haft insprutning hade det ju bara varit att hålla full gas och spruta soppa så hade soppan tagit sig ända in i insuget men tyvärr så går ju inte det med vakuumtrottelförgasare.


Kan även meddela att jag är redan less på motoreffekten och vill ha mer, bilen känns ju så slö nu när man vant sig vid den extra effekten K-kammen gav ::) Så får se om man kanske bygger ihop förgasarturbo-trim och kör med tills MS har hittat in i motorrummet. Får ju ändå ca 150hk om jag laddar 0,3bar på nuvarande sugmotoreffekten på kanske 120hk. (120*1,3=156)
Behöver bara ett extra tråg att fixa oljeretur i och sen byta tråg i samband med oljebyte (vill ju ha bilen körbar tills dess att jag har alla grejjer och bara kan bulta dit "skiten") .
Har hittat att H2M-racing har banjobult med AN4-anslutning, 1/8"npt till AN4 adapter och sen AN4-kopplingar och stålomspunnen slang att sätta emellan, går på just under 500kr. Men då är frågan vad det skulle kosta att få tag i en hydraulslang med M12-banjo på ena änden och 1/8"npt i andra änden, det kanske är billigare än att rackla med AN-kopplingar (fast det är ju mera NFS-style med röd-blåa AN-kopplingar ;D)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #694 skrivet: december 02, 2012, 15:31:29 »
Köpte idag en 13mm snabbchuck på Jula för 99kr.
Tänkte att den blir perfekt att sätta fast i min borrmaskin med 10mm chuck. Själva pinnen är 10mm på 13mm chuckfästet men fårorna som går halvvägs gör så att chucken inte blir centrerad i min borrmaskin så måste kapa av pinnen där fårorna slutar så blir det perfekt :)

Problemet med det är att jag inte har något att kapa av den med :-[ Men det borde inte vara några problem att lite snabbt komma in på XP-M när någon annan är där och kapa av pinnen. Sen har jag verktyg så jag kan slipa nålen hemma om jag vill det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #695 skrivet: december 02, 2012, 15:59:50 »
Du skulle ha köpt en ny borrmaskin på en gång istället ;)

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrmaskin/Slagborrmaskin-ID-500-17376/

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #696 skrivet: december 02, 2012, 16:19:06 »
Jo men kändes onödigt då jag köpte en http://www.clasohlson.com/se/Borrmaskin-skruvdragare-Black-&-Decker-EGBL148K/Pr408497000 när jag flyttade.
(btw Jula har en Meec 500W slagborr med sladd för 149kr) Ska ju trots allt endast ha chucken för att kunna sätta fast trotteln och slipa nålen.

Men har nu varit och kapat av pinnen (var en där och skruvade i en Saab OG900, han hade bokat fram till kl 05 inatt men var inga problem att komma in och kapa lite).

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #697 skrivet: december 02, 2012, 23:03:30 »
Smart lösning på chuckproblemet!

Kör du etanol nu i kylan? Jag har gett upp för latheten och kör BF95 för de goda kallstartsegenskaperna  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #698 skrivet: december 02, 2012, 23:16:52 »
Smart lösning på chuckproblemet!

Kör du etanol nu i kylan? Jag har gett upp för latheten och kör BF95 för de goda kallstartsegenskaperna  ::)
Jo, billigt och enkelt. Är du trevligt att kunna stanna var som helst och slipa nålen ifall man har med sig borrmaskinen.
Var och körde en sväng ikväll och slipade till nålen, fick till det ganska bra. Råkade tyvärr slipa just lite för mycket högt upp på nålen så den går lite fett runt 1500-2000rpm :-\

Jo kör etanol. Har ju kopplat in min lilla spolarvätskebehållare med bensin för att hjälpa till med kallstarterna. Nog är det segt vid -10°C (ungefär lika segt som vid -20°C på BF95), men det funkar och det är endast första starten på dagen som den är segstartad. Andra gången jag startar den så behövs endast choke och ingen extra soppa från spolartanken.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Var ska lilla slangen från vevhusventen sitta?
« Svar #699 skrivet: december 04, 2012, 09:32:38 »
Idag var det -20°C = kallt som fan ::)
Och självklart så startade inte bilen, hann köra slut på batteriet. Men som tur var kom det en vänlig själ som kunde kabla igång mig :) Men var segt så in i helvete :(
Men inte så konstigt för jag upptäckte sen när jag skulle stänga huven att min "kallstarts"behållare hade ramlat loss från sitt fäste och hängde upp och ned i slangen. Kan vara därför jag tyckte pumpen lät konstigt, lät likadant igår morse så måste ju ha varit i söndags behållaren ramlat ner, så isf startar ju bilen "lätt" vid -10°C på endast E75.

Får se hur seg bilen är imorgon nu efter jag stoppat tillbaka behållaren och fyllt på med bensin, är den lika seg som idag så blir det att börja köra på BF95 nästa gång jag tankar och bara flytta över trotteln från min reservförgasare med original B23-nål.

Märkte lite senare (typ 10min efter jag fick igång bilen) att det rök som fan från lilla slangen från vevhusventen. Den slangen ska väl inte bara hänga löst ner i backen? Har hängt så sedan jag bytte motor för jag hittar inte var den ska sitta :-\
Så någon som vet var lilla slangen till vevhusvent ska sitta på en rödblockare med strombergare får gärna dela med sig av informationen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #700 skrivet: december 06, 2012, 10:39:35 »
Tog loss avgashuset på turbon idag, och det såg väl inte allt för fräsch ut ::)

Jag har en stark känsla av att gubben som sålde turbon hade rätt i att den läkte olja :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Slipper börja köra på bensin igen :D
« Svar #701 skrivet: december 06, 2012, 15:06:29 »
Kapade ur lite grann ur motorhuvsisoleringen just där mitt spolarmunstycke för kallstartssystemet tittar upp ur luftburken för jag misstänkte att det tog i slangen som sitter där på så det ströp flödet.
Och precis som jag misstänkte, idag startade bilen lättare än den nånsin gjort den senaste månaden fastän det var -15°C.

Motorvärmaren hade varit igång en timme, tryckte på spolarknappen i ca 3sek, väntade 3sek för bensinen att hinna förångas lite och började sen dra på starten. Direkt började bilen hosta igång men orkade inte riktigt komma igång så den fick tomgång så fick spruta mer bensin och dra på starten kanske 10-15sek innan bilen var igång :)
Härligt, då kan jag fortsätta köra etanol :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Pillat halvt isär TD04-turbon
« Svar #702 skrivet: december 07, 2012, 15:45:54 »
Skaffade mig en låsringstång så jag kunde ta loss kompressorhuset från turbon :) Såg lite bättre där men den håller inte tätt på kompressorsidan heller för kompressorhuset var lite lätt oljigt och dessutom kan man se oljerester på kompressorhjulet.

Tyvärr hade jag ingen 12kant 12mm blocknyckel så jag kunde ta loss kompressorhjulet och inspektera hur lager och axeln ser ut, måste även ta loss kompressorhjulet för att veta vilken reparationssats jag behöver till den för det finns två olika, ett för TD04 med kompressorhjul som har plan baksida och ett för TD04 med kompressorhjul som har konvex baksida.
Vill även kolla skicket på axeln så den inte är allt för sliten (tror axeln är fräsch iaf för turbon glappar endast ca 1-1,5mm åt sidorna och ca 1mm inåt/utåt, och vad jag förstått så är det normalt med lite glapp åt sidorna på en glidlagrad turbo som är tom på olja).

*bilder kommer senare för jag kan inte bifoga bilder i inlägget just nu av okänd anledning*

Edit:
Nu så fick jag äntligen upp bilderna.
« Senast ändrad: december 08, 2012, 13:48:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 9/12-12 Kallstartsvideo med mera :)
« Svar #703 skrivet: december 09, 2012, 01:23:10 »
Ja ikväll/natt så bestämde jag mig för att fara ut kl2315 för det har snöat lite lätt hela dagen :)

Tog bild på hur jag skurit ut i motorhuvsisoleringen för att  inte klämma på slangen till min kallstartsanordning.

Filmade en kallstart i -6°C utan att ha kört motorvärmaren.
E75 i tanken och BF95 i min eftermonterade spolartank till kallstartsanordningen. Startar lätt och fint, ungefär lika svårstartad är bilen vid -15°C när motorvärmarn varit igång 1h.

Filmade även när jag var ute och sladdade, blev totalt 34min 30sek video. Kommer lägga upp videorna en efter en oklippt på min YouTube-kanal och skriver sedan in video-urlen i ett nytt inlägg.

Bild 1: Utskuret i motorhuvsisoleringen
Bild 2: Slangen som isoleringen annars trycker på och hindrar flödet från spolarvätsetank med BF95 i.

Edit1:Får inte upp några bilder just nu :( Får försöka om några timmar.
Edit2: Jaha nu när jag redigerade inlägget kom det helt plötsligt upp en av bilderna ???
Edit3: Och nu när jag redigerade för andra gången så kom andra bilden upp, jävligt konstigt ???
« Senast ändrad: december 09, 2012, 01:26:18 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 9/12-12 Kallstartsvideo med mera :)
« Svar #704 skrivet: december 09, 2012, 01:42:13 »
Kallstart Volvo 345 DLS -81, E75 i bränsletanken
http://www.youtube.com/watch?v=ivXL--yglgw

Sladdar på snö med Volvo 345 DLS -81
http://www.youtube.com/watch?v=07aWG1ru_O4

Mera sladdande på snö med Volvo 345 DLS -81
http://www.youtube.com/watch?v=89c0bHYuNA4

Ännu mera sladdande på snö med Volvo 345 DLS -81
http://www.youtube.com/watch?v=3mHISczKYyI

Ännu lite mera sladdande med Volvo 345 DLS -81
http://www.youtube.com/watch?v=dl9zUzkA7Fs
« Senast ändrad: december 09, 2012, 03:04:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #705 skrivet: december 10, 2012, 16:06:51 »
Härliga sladdfilmer, man får lust att åka ut och sladda när man ser dom  :)

Vore ännu bättre om du kunde få nån kompis att filma utifrån också så man kan se hur brett det faktiskt går.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #706 skrivet: december 10, 2012, 16:12:29 »
Härliga sladdfilmer, man får lust att åka ut och sladda när man ser dom  :)

Vore ännu bättre om du kunde få nån kompis att filma utifrån också så man kan se hur brett det faktiskt går.  :)
Tack :) Går bara bättre och bättre varje gång jag åker ut att sladdar, går även fortare och fortare (kanske inte är så positivt då olycksrisken blir högre).

Jo får ta och göra det någon gång, är oftast själv i bilen då jag brukar helt spontant åka ut mitt i natten och sladda ::)
Brukar gå ganska så brett, tyvärr så har man för lite styrvinkel så det inte alltid går att ligga så brett som jag vill ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Tagit isär turbon.
« Svar #707 skrivet: december 13, 2012, 23:01:32 »
Jag fick äntligen hem en uppsättning billiga verktyg (50kr för en begagnad blocknyckelsats, biltemas färgkodade med 10år garanti. Fast jag har så klart ingen garanti på verktygen men 50kr och jag har aldrig någonsin haft några problem med biltemas verktyg som har 10års garanti.)

Så då kunde jag ta isär turbon nu när jag äntligen har en 12kant 12mm blocknyckel :)

Det var mycket koksad olja på avgassidan :-X Usch! Så det tog jag bort snabbt, tog isär allt och rengjorde och monterade sedan ihop den igen, tog 10min att skruva ihop centerdelen (dvs allt förutom kompressorhus och avgashus). Turbon kändes just lite bättre efter rengöringen, glappet axiallt är precis så man känner det och glappet radiellt är absolut max 1mm.
Men efter Jul kanske det blir att beställa en renoveringssats till turbon (hittat för 49£ fraktfritt på brittiska ebay = ingen tull ;D) och kanske det blir att köra förgasarturbo fram tills MS hittat in i bilen, beror på om jag får tag i ett tråg att fixa oljeretur/får tag i ett tråg färdigt med oljeretur. Jag vill inte ta lös mitt originaltråg och fixa retur i det för jag vill/måste kunna köra bilen fram till dess att jag fixat tråget, mycket skönare om allt är klart att bara skruvas dit så det räcker med att spendera en dag i garaget och sen är det klart.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #708 skrivet: december 13, 2012, 23:04:03 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #709 skrivet: december 14, 2012, 12:20:54 »
Ja idag snöar det ordentligt :D
Har än så länge kommit runt 30cm sedan inatt. Väcktes av en traktor 4:30, var väl inte det roligaste men somnade om igen så fort traktorn hade åkt förbi.

Går riktigt fint att sladda, men det jävliga är att ingen traktor har skottat parkeringen utanför lägenhetsbyggnaden så körde först fast när jag backade ut från min parkeringsplats, gick inte ens att gunga för det börjar spinna så fort jag släppt upp kopplingen tillräckligt för att däcken ska driva :-\ Och när det är så halt så driver det bara på ett hjul då också så man tar sig verkligen ingen stans, som tur var så var det en som hjälpte till genom att putta på så jag tog mig iväg :)

Sen andra gången jag körde fast var när jag skulle parkera utanför lägenhetetsbyggnaden igen, men även då så kom det en vänlig människa och puttade på så jag tog mig upp :)
Var tvungen att skotta min parkeringsruta för att kunna ta mig dit med bilen och då var det någon tv-kanal och filmade, tyvärr så tänkte jag inte på att fråga vilken kanal det var men jag och 345an kommer vara med på TV iaf 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bild på hur bilen ser ut idag
« Svar #710 skrivet: december 14, 2012, 21:42:59 »
Tog en bild när jag var och tankade ikväll. Bilen är lagom snöig och isig  ::)
Och nu när jag tankat så lyckades jag ta mig in i parkeringsfickan utan problem, så 30L dvs ungefär 30kg extra på bakaxeln gjorde susen ;D Får väl se till att alltid ha minst halv tank eller bara kasta in lite tunga saker i bagaget.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #711 skrivet: december 15, 2012, 12:35:08 »
Fan va mysigt å sladda har inte hunnit sladda så mkt ännu. Har fixat med den andra bilen istället :/ Men idag har jag felsökt lite för bakruta värmen å stol värme, får ström ut i slingorna men inge värm?? Kul med turbo, jag längar så mkt till att få börja med motorn ordentligt :D
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #712 skrivet: december 15, 2012, 12:51:14 »
Fan va mysigt å sladda har inte hunnit sladda så mkt ännu.
Jo det är alltid mysigt att sladda :)
Citera
Har fixat med den andra bilen istället :/
Ja tyvärr så har man inte alltid tid att göra allt man vill :-\

Citera
Men idag har jag felsökt lite för bakruta värmen å stol värme, får ström ut i slingorna men inge värm??
Det var mysko, låter som att slingorna gått av. Men konstigt att alla slingor skulle sluta funka för dig.

Citera
Kul med turbo, jag längar så mkt till att få börja med motorn ordentligt :D
Jo leksaker till bilen är alltid kul ;D
Längtar också till jag kan börja med motorn ordentligt, måste bara införskaffa lite grejjer först (som t.ex ett oljetråg att fixa oljeretur i).

Men nu under julledigheten ska jag ta och byta stötdämpare fram, byta till 245-fjädrarna, byta fjäderbenslagrena och montera 80A-generatorn som jag ännu inte hunnit göra :-[
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #713 skrivet: december 15, 2012, 15:11:41 »
Konstiga är ju att man har ström i slingorna, men ingen värme, funderar på reläet är kast som sitter ihop med slingorna, ska försöka minska upplösningen på mob så bilderna blir mindre, vet du vad de e för motstånd i motståndet?? Får ström på ena sidan om motståndet  men inte på andra konstigt tycker jag..
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #714 skrivet: december 15, 2012, 15:14:40 »
Konstiga är ju att man har ström i slingorna, men ingen värme, funderar på reläet är kast som sitter ihop med slingorna, ska försöka minska upplösningen på mob så bilderna blir mindre, vet du vad de e för motstånd i motståndet?? Får ström på ena sidan om motståndet  men inte på andra konstigt tycker jag..
Nä vet tyvärr inte vad som kan vara problemet, har aldrig hållt på med bakrutevärmare och sätesvärmare. Har endast bakrutevärmare på min bil och den fungerar perfekt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Kom på en sak angående att sänka bilen fram
« Svar #715 skrivet: december 18, 2012, 18:01:30 »
Ja nästan just innan jag somnade "inatt" (ca 4:30 på morgonen elr nåt sånt) så kom jag på hur man skulle kunna göra ifall man vill sänka bilen så mycket det bara går utan fjädrarna sitter löst (dvs, utan gnäll från bilprovningen).

Det jag kom på var att man kan hissa upp bilen fram, ta bort däcket och sedan mäta från botten av undre fjäderskålen till toppen på övrefjäderskålen (på insidan av skålen alltså) och sedan kapa fjädern just lite längre än det måttet för då glappar ju inte fjädern när man hissar upp bilen fullt.

Säkert någon som kommit på det tidigare men har aldrig hört eller läst något om det. Det kanske är alldeles för krångligt med tanke på att man måste ta loss fjädern, men tänkte t.ex om man byter till någon styvare fjäder och vill sänka så mycket det går så är det ju riktigt praktiskt.

Jag har då inte tänkt sänka så pass mycket, har tänkt kapa 245-fjädrarna så bilen blir ca 20mm lägre fram än original och sedan fixa 20mm sänkblock och montera bak.

Men men hursom, scannade precis in min lilla kladd jag gjorde innan jag somnade (har alltid en litet skrivblock bredvid mig ifall man kommer på någon snilleblixt innan man somnar).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #716 skrivet: december 18, 2012, 20:16:51 »
haha ja det kanske man skulle prova :D

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #717 skrivet: december 19, 2012, 11:46:56 »
haha ja det kanske man skulle prova :D
Du behöver ju ändå inte besiktia din a-traktor när den väl är Besiktiad;-)
Förrästen hur går det för dig, det va ett tagsen du uppdaterade nu va?

Edit: Ursäkta att jag kladdar i din tråd simlar med frågor som inte rör din fina 345a
« Senast ändrad: december 19, 2012, 11:48:35 av D-qvist »
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #718 skrivet: december 19, 2012, 12:41:11 »
haha ja det kanske man skulle prova :D
Du behöver ju ändå inte besiktia din a-traktor när den väl är Besiktiad;-)
Förrästen hur går det för dig, det va ett tagsen du uppdaterade nu va?

Edit: Ursäkta att jag kladdar i din tråd simlar med frågor som inte rör din fina 345a
Det är lungt D-qvist, är också lite nyfiken hur det går för pojken :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #719 skrivet: december 19, 2012, 19:37:01 »
nja har vart stilla ett tag men ska försöka få denna helgen lite gjort :D och under jullovet får jag hoppas :)