Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 445173 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #320 skrivet: juni 04, 2009, 12:13:16 »
Den håller nog att varvas :)
Jag kör med Bugpack fjädrarna de är inte så farligt dyra (8st för 35€) och de är nog lagom hårda, och de passar direkt utan modifiering.

Och inte behöver du åka långt för att köpa fjädrar ;)
http://www.hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW%2BAIRCOOLED#1

Artickelnummer 5340

Åhå, ser man på. Blir att köpa såna på fredag då  ;)

Å fy då! Lokal speedshop?

Har du kontakten som ska sitta på kabeln i bilen med då?

Det var ca 100km härifrån, via posten.
Jo kontakten som sitter på den ska passa till JAW.  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #321 skrivet: juni 23, 2009, 12:01:46 »
Dags attt damma av tråden lite igen.

Nu äntligen har jag skruvat dit en ny TPS.
De som minns kanske kommer ihåg att min förra TPS gav upp i vintras.

Tyvärr får jag den inte att funka som den ska. Efter jag kalibrerat den hoppar den med en gång från 0% till 100% vid typ halvgas. Fast om man kollar vid själva kalibreringen som ger den olika värden vid olika gaspositioner. Riktigt skumt tycker jag.
Ska felsöka vidare nu, den SKA fungera före kvällen.   ::)




Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #322 skrivet: juni 23, 2009, 12:48:09 »
Nu funkar TPS felfritt.

Fick svänga på den (switcha kablarna) för denna går tydligen åt andra hållet än vad den förra "dåliga" gick.
Hade lite problem med kalibreringen först, men det löste sig genom att starta om megatune.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #323 skrivet: juni 23, 2009, 18:36:09 »
Grattis! Självklart kan ingenting med fler än en sladd funka direkt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #324 skrivet: juni 24, 2009, 17:28:53 »
Sådärja!

Nu är bredbandslambdan i bilen och dessutom verkar det fungera  ???

Nu återstår justering av utsignalen på jaw:en så den matchar MS och sen ska det mappas för fulla muggar.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #325 skrivet: juni 24, 2009, 17:54:26 »
Sådärja!

Nu är bredbandslambdan i bilen och dessutom verkar det fungera  ???

Nu återstår justering av utsignalen på jaw:en så den matchar MS och sen ska det mappas för fulla muggar.  :)

Wihoo! Grattis, var bara för att jag sa "Självklart kan ingenting med fler än en sladd funka direkt" i föregående inlägg som det fungerade direkt den här gången  8)

Usch, känner mig "dålig", har knappt kikat i paketet med delarna till lambdastyrningen...  ::)

Du o store Pionjär får ge en fin testrapport sen när du testat mappning med BBL i MS  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #326 skrivet: juni 24, 2009, 18:13:29 »
Nu blir jag avundsjuk, jag har ju inte ens fått min sond ännu... Hoppas det funkar bra att mappa, du får kanske ge mig lite tips om hur man mappar smidigast med MS och BBL sedan...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #327 skrivet: juni 25, 2009, 14:36:00 »
Hade lite problem igårkväll. Tappade signalen på tpsen IGEN..

Höll på att bli skogstokig och sjövild idag när jag felsökte. Före jag slet bilen i stycken kollade jag ändå spänningen till tpsen och, tadaa.. Ingen ström till den. Visade sig vara ett stift som lossat från MS-kontakten. Fram med lödpennan och sen var det snabbt fixat, tpsen fungerar igen och jag är nerlugnad  ;D

Har ställt in JAW-kontrollern att ge ut 0-5V signal till MS och i MS ställt in att jag kör med innovate LC-1 lambda, vilken också har linjär signal 0-5V; 10-20AFR.

Nu återstår alltså bara mappningen, har försökt få den att gå någorlunda jämnt på tomgång men den är lite orolig, hoppar från 13 till 15 AFR.

Over & Out!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #328 skrivet: juni 25, 2009, 20:03:24 »
Hade lite problem igårkväll. Tappade signalen på tpsen IGEN..

Höll på att bli skogstokig och sjövild idag när jag felsökte. Före jag slet bilen i stycken kollade jag ändå spänningen till tpsen och, tadaa.. Ingen ström till den. Visade sig vara ett stift som lossat från MS-kontakten. Fram med lödpennan och sen var det snabbt fixat, tpsen fungerar igen och jag är nerlugnad  ;D

Har ställt in JAW-kontrollern att ge ut 0-5V signal till MS och i MS ställt in att jag kör med innovate LC-1 lambda, vilken också har linjär signal 0-5V; 10-20AFR.

Nu återstår alltså bara mappningen, har försökt få den att gå någorlunda jämnt på tomgång men den är lite orolig, hoppar från 13 till 15 AFR.

Over & Out!

Skogstokig "finne" hehe  ;)
Bra att du hittade felet! Var det lödningen på stiftet i DB37-kontakten då alltså?
Jag är förvånad att mina lödningar hållt sig i ca 5 år nu  :o

Gött att du är igång med mappningen! Sen är det ju inte så att BBL=Perfekt gång/mapp direkt. Är ju bara ett superbra hjälpmedel i mappningen.
Hur funkar autotune ihop med BBL, blir Autotune bättre eller är den funktionen mer gjord för smalbandare tros? (alla som läser och kan svaret skriv!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #329 skrivet: juni 30, 2009, 21:14:49 »
Skogstokig "finne" hehe  ;)
Bra att du hittade felet! Var det lödningen på stiftet i DB37-kontakten då alltså?
Jag är förvånad att mina lödningar hållt sig i ca 5 år nu  :o

Jo det var där det hade släppt. Det var nog antagligen för att jag mekat så mycket fram och tillbaka med MS-plattan (har en skiva med MS, relän och JAW på).
Kollade över alla andra stift och de satt fast i alla fall.

Gött att du är igång med mappningen! Sen är det ju inte så att BBL=Perfekt gång/mapp direkt. Är ju bara ett superbra hjälpmedel i mappningen.
Hur funkar autotune ihop med BBL, blir Autotune bättre eller är den funktionen mer gjord för smalbandare tros? (alla som läser och kan svaret skriv!)

Nej, den går nog inte perfekt med endast montering av BBlambda, men det är mycket lättare att se på vilken AFR man ligger nu.
Har inte testat autotune så värst mycket så jag kan yttra mig om hur det skiljer sig jämfört med smalbandaren.  :(

Tomgången är dock lite konstig nu. Den är jämn och fin när AFR ligger runt 13, om jag snålar lite för att nå 14.5-14.8 (lambda 1, för att kunna besikta sen) så blir den väldigt orolig på tomgång och börjar hoppa fram och tillbaka i mappen, AFR hoppar runt 13-16. Borde nog logga lite för att se vad som händer riktigt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #330 skrivet: juni 30, 2009, 22:02:00 »
Tomgången är dock lite konstig nu. Den är jämn och fin när AFR ligger runt 13, om jag snålar lite för att nå 14.5-14.8 (lambda 1, för att kunna besikta sen) så blir den väldigt orolig på tomgång och börjar hoppa fram och tillbaka i mappen, AFR hoppar runt 13-16. Borde nog logga lite för att se vad som händer riktigt.

Kanske får kompensera med tändningen för att lugna ned den? Fast konstigt att AFR hoppar så mycket förstås..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #331 skrivet: juli 09, 2009, 16:50:13 »
Helt jävla otroligt!! Min tps la av idag IGEN!!

Fast positivt är att jag har fått tomgången lite bättre. Ställde in att lambdan ska reglera endast över 1500rpm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #332 skrivet: juli 11, 2009, 22:36:12 »
Helt jävla otroligt!! Min tps la av idag IGEN!!

Fast positivt är att jag har fått tomgången lite bättre. Ställde in att lambdan ska reglera endast över 1500rpm.

Skumt Girder.. en TPS är ju en rent elektromekanisk grej som inte går sönder utan vidare!?

Jag kör oxå utan lambdareglering vid tomgång, fast smalband än så länge då..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #333 skrivet: juli 13, 2009, 16:25:22 »
Skumt Girder.. en TPS är ju en rent elektromekanisk grej som inte går sönder utan vidare!?

Jag kör oxå utan lambdareglering vid tomgång, fast smalband än så länge då..  ::)

Tja, dom verkar vara ganska bräckliga (eller så är jag för hårdhänt).

Jag hade dragit dit den så den var i fel läge förra gången, vilket resulterade i att "hylsan" som rörs och ändrar resistans hade flyttat sig innåt så att den inte gav kontakt över huvudtaget. Mitt eget fel altså. Det löste sig dock med lite mattkniv, plasthylsa och snabblim  ;D Hoppas det håller bara.

Har mappat lite vidare nu, utan lambdareglering helt och hållet, för att se hurpass bra själva mappen är. Den går fortfarande lite för fett men det ska nog ordna sig med lite mera tid i megatune  :)

Har upptäckt någon sorters störning eller misständning nu också, den uppenbarar sig mellan ca 2400rpm och 3000rpm. Som om den skulle dö för någon millisekund och sen gå igen. (lambdavärdet sticker iväg till höga höjder, hinner inte se hur högt men snålt går den)
Detta märks endast om man står och tomgasar, dvs märks inte på last.

Borde nog logga lite för att se vad som händer riktigt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #334 skrivet: juli 13, 2009, 21:40:16 »
Okej, jo klart man kan döda TPS:en med våld  ;)

Men om du kör med lambdareglering på så ser du ju hur stor justeringen blir = hur fel mappen är  ;)

Mappa den där störningen så kanske du kan se en orsak
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #335 skrivet: juli 29, 2009, 15:13:17 »
Liten update på bilen.

Fick påminnelse från besiktningsstation att det snart är besiktningsdags, så jag kollade över bilen lite.

Förstås finns det rost, rost och rost.
Denna gång på högra sidans sparklåda. Den här sidan fixade jag när jag köpte bilen, 2007. Idag kan jag nog kalla mina rostlagningar från den tiden för fusklagningar.

Jag ska antagligen byta ut hela sparklådan längs höger sida.
Samtidigt som jag kollade över sparklådan passade jag på att riva ur hela golvmattan och säten osv. Någon tidigare ägare har haft kupevärmaruttag monterat, men tagit bort det så det nu finns 2 hål i högra hjulhuset. Därigenom har det förståss runnit in vatten och orsakat rost på mitt golv  >:(
Inga hål som tur är, men ganska grovt är det. Ska nog avlägsna all ljuddämpning och slipa och lacka om golvet. Vore kul att lacka om resten av bilen också  ;)

Lite bilder ifall någon är intresserad av rost.

1. Sparklådan bak.
2. Sparklådan fram.
3. Golvet fram höger.
4. Golvet fram vänster.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #336 skrivet: juli 31, 2009, 23:08:14 »
Har du kontakten som ska sitta på kabeln i bilen med då?
Jo kontakten som sitter på den ska passa till JAW.  :)
Satt det både han & hon-kontakt på sonden då du köpte den?


Bra med rostupdate, kanske ger mig en spark där bak att snart mota rosten till reträtt!
« Senast ändrad: juli 31, 2009, 23:12:05 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #337 skrivet: augusti 05, 2009, 12:35:43 »
Satt det både han & hon-kontakt på sonden då du köpte den?

På lambdasonden sitter en kontakt. Den kontakten har resistansen (eller vad det är som gör sonden unik) inbyggd. Dvs, man kan använda kabelskor från den kontakten.

Dvs, man behöver endast kontakten som sitter på sonden.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #338 skrivet: augusti 05, 2009, 23:48:57 »
Satt det både han & hon-kontakt på sonden då du köpte den?

På lambdasonden sitter en kontakt. Den kontakten har resistansen (eller vad det är som gör sonden unik) inbyggd. Dvs, man kan använda kabelskor från den kontakten.

Dvs, man behöver endast kontakten som sitter på sonden.

Jo det vet jag för jag har ju en egen sond. Men tänkte att det skulle sitta fint med en kontakt att sätta på härvan i bilen med.
Men det funkar bra med kabelskor alltså? (är lite rädd att de ska lossna och kortsluta nånting, fast det går ju ha krympslang över dem om det får plats)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #339 skrivet: augusti 06, 2009, 00:06:12 »
Satt det både han & hon-kontakt på sonden då du köpte den?

På lambdasonden sitter en kontakt. Den kontakten har resistansen (eller vad det är som gör sonden unik) inbyggd. Dvs, man kan använda kabelskor från den kontakten.

Dvs, man behöver endast kontakten som sitter på sonden.

Jo det vet jag för jag har ju en egen sond. Men tänkte att det skulle sitta fint med en kontakt att sätta på härvan i bilen med.
Men det funkar bra med kabelskor alltså? (är lite rädd att de ska lossna och kortsluta nånting, fast det går ju ha krympslang över dem om det får plats)
En kontakt till härvan i bilen kostar 57.50SEK på Vems.hu och är knappast så mycket dyrare om du köper den någon annanstans ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #340 skrivet: augusti 06, 2009, 00:10:53 »
Satt det både han & hon-kontakt på sonden då du köpte den?

På lambdasonden sitter en kontakt. Den kontakten har resistansen (eller vad det är som gör sonden unik) inbyggd. Dvs, man kan använda kabelskor från den kontakten.

Dvs, man behöver endast kontakten som sitter på sonden.

Jo det vet jag för jag har ju en egen sond. Men tänkte att det skulle sitta fint med en kontakt att sätta på härvan i bilen med.
Men det funkar bra med kabelskor alltså? (är lite rädd att de ska lossna och kortsluta nånting, fast det går ju ha krympslang över dem om det får plats)
En kontakt till härvan i bilen kostar 57.50SEK på Vems.hu och är knappast så mycket dyrare om du köper den någon annanstans ;)

Ok kullke, bara hitta rätt kontakt nån annanstans alltså..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #341 skrivet: september 25, 2009, 18:36:58 »
Mini-update bara så ni inte tror jag sålt bilen eller nåt.

Har bestämt mig för att lega ett steg före rosten. Inte ett steg efter. Så ag har tömt all inredning + alla dämpmattor på golvet. Hittade ett 2x2cm hål vid förargolvet. Resten var nästan fritt från rost. Sen har jag gett mig in på att byta båda sparklådårna.
Värsta rosten finns i motorrummet, vid högra fjäderbenstornet. Mellan säkringsdosan och fjäderbenet, jobbigt ställe att kapa, slipa och svetsa.

Inte mycket till update, men det blir kanske bättre i framtiden..  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #342 skrivet: september 25, 2009, 23:48:03 »
Mini-update bara så ni inte tror jag sålt bilen eller nåt.

Har bestämt mig för att lega ett steg före rosten. Inte ett steg efter. Så ag har tömt all inredning + alla dämpmattor på golvet. Hittade ett 2x2cm hål vid förargolvet. Resten var nästan fritt från rost. Sen har jag gett mig in på att byta båda sparklådårna.
Värsta rosten finns i motorrummet, vid högra fjäderbenstornet. Mellan säkringsdosan och fjäderbenet, jobbigt ställe att kapa, slipa och svetsa.

Inte mycket till update, men det blir kanske bättre i framtiden..  ::)

Tack, gillar inte när bilar här byter ägare.. eller än värre blir ståendes bortglömda eller skrotas.

Bra initiativ med rosten, men usch vad tungt det känns för mig som ligger 2 steg efter...

Ska du ljuddämpa igen sen? Eller har du oxå fått för dig att lätta bilen på allt löst?

Keep up
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #343 skrivet: oktober 04, 2009, 21:28:15 »
Mini-update bara så ni inte tror jag sålt bilen eller nåt.

Har bestämt mig för att lega ett steg före rosten. Inte ett steg efter. Så ag har tömt all inredning + alla dämpmattor på golvet. Hittade ett 2x2cm hål vid förargolvet. Resten var nästan fritt från rost. Sen har jag gett mig in på att byta båda sparklådårna.
Värsta rosten finns i motorrummet, vid högra fjäderbenstornet. Mellan säkringsdosan och fjäderbenet, jobbigt ställe att kapa, slipa och svetsa.

Inte mycket till update, men det blir kanske bättre i framtiden..  ::)
Tack för 'Mini-updaten', men nu vill vi ha en Big-update ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #344 skrivet: oktober 04, 2009, 22:39:52 »
Tack för 'Mini-updaten', men nu vill vi ha en Big-update ;)

Vet kullke nåt som inte vi vet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #345 skrivet: oktober 04, 2009, 22:45:07 »
Tack för 'Mini-updaten', men nu vill vi ha en Big-update ;)

Vet kullke nåt som inte vi vet?

:-[

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #346 skrivet: oktober 04, 2009, 23:04:32 »
Tja, har inte hänt så jättemycket. Har ställt in bilen i garage tills vidare. Rostlagningen går sakta frammåt. Blir inte nåt riktigt intressant över vintern heller p.g.a. att jag studerar och lever på studiestöd och sommarpengar.  :(
360in får nog stå i garage över vintern. Har som mål att ha en rostfri kaross till nästa sommar.

Citera
Ska du ljuddämpa igen sen? Eller har du oxå fått för dig att lätta bilen på allt löst?
Jag tror nog det. Fast inget är säkert än.

Fast om ni vill ha lite bilder så kan jag knäppa några när det har hänt nåt.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #347 skrivet: oktober 04, 2009, 23:15:00 »
Citera
Ska du ljuddämpa igen sen? Eller har du oxå fått för dig att lätta bilen på allt löst?
Jag tror nog det. Fast inget är säkert än.

Fast om ni vill ha lite bilder så kan jag knäppa några när det har hänt nåt.  :)
[/quote]

Tråkigt med pengabrist, jag tycker det är svårt att sätta av de rätta slantarna till bilen trots att jag har en bra lön.

Hur menade du med ljuddämpningen? Gissar på att du ska lätta den.

Bilder glädjer oss alltid!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #348 skrivet: november 20, 2009, 20:03:16 »
Lite händer det här också.  :)

Har bytt hela sparklådan nu, det återstår lite slipning på svets'fogarna' bara. Blev så sent så jag inte vill störa grannarna med vinkelslipen. Fick byta lite av plåten innuti sparklådan också. Ska försöka få karossen i bra skick till sommaren så man kan koncentrera sig mera på annat än rost då.  :)

Lite bilder, om det nu intresserar någon:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #349 skrivet: november 20, 2009, 22:38:57 »
Lite händer det här också.  :)

Har bytt hela sparklådan nu, det återstår lite slipning på svets'fogarna' bara. Blev så sent så jag inte vill störa grannarna med vinkelslipen. Fick byta lite av plåten innuti sparklådan också. Ska försöka få karossen i bra skick till sommaren så man kan koncentrera sig mera på annat än rost då.  :)

Lite bilder, om det nu intresserar någon:

Ser ju bra ut, men hade varit kul att se lagningarna inuti.
Tack för bildupdate!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #350 skrivet: november 21, 2009, 14:33:54 »
Ser ju bra ut, men hade varit kul att se lagningarna inuti.
Tack för bildupdate!

Tack! Här är en bild på hur den mellersta plåten går ihop med den nedre kanten, om du vet hur jag menar..
Var inte mycket mer att laga innuti, lite längst fram bara, men det har jag ingen bild på  :(

På denna bilden syns det hur fina svetsfogarna blir med flusstråd och budgetsvets  >:( Frej du svetsar väl med flusstråd så du vet vad jag menar.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #351 skrivet: november 21, 2009, 16:44:10 »
Slipade ner musskitarna(svetsfogarna) idag och lade lite kitt på fogarna och sen la ja lite spackel på kanten där sparklådan möter bakskärmen. Drog på lite färg där plåten blivit bar av skråmor osv.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #352 skrivet: november 21, 2009, 21:24:07 »
Blev ju bra! tänk vad lite slip och kitt kan göra  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #353 skrivet: november 21, 2009, 23:26:12 »
Ser ju bra ut, men hade varit kul att se lagningarna inuti.
Tack för bildupdate!

Tack! Här är en bild på hur den mellersta plåten går ihop med den nedre kanten, om du vet hur jag menar..
Var inte mycket mer att laga innuti, lite längst fram bara, men det har jag ingen bild på  :(

På denna bilden syns det hur fina svetsfogarna blir med flusstråd och budgetsvets  >:( Frej du svetsar väl med flusstråd så du vet vad jag menar.

Aha, min mellanplåt var äten upp till de stora pressade hålen i mitten om du vet vad jag menar.

Visst är det svårare att få snygga svetsar med flusstråden men ibland går det riktigt bra! Sen är jag ingen svetsare och har inte svetsat mycket rost med nån bra svets heller så där kan jag inte riktigt jämföra.

Men Girder, du har väl vänt på plus och minus i svetsen? Annars går det inte svetsa fluss..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #354 skrivet: september 16, 2010, 23:22:23 »
Hej hopp i tråden, saknar dig Girder!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #355 skrivet: september 18, 2010, 14:44:38 »
Hej hopp i tråden, saknar dig Girder!
Var inte orolig Frej, detta blir nog antagligen en av de intressantare projekten att följa i vinter  :-X

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #356 skrivet: september 19, 2010, 02:03:02 »
Hej hopp i tråden, saknar dig Girder!
Var inte orolig Frej, detta blir nog antagligen en av de intressantare projekten att följa i vinter  :-X

Hoppsan! Där ser man.. nu blev det nyfiket  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #357 skrivet: september 26, 2010, 19:37:44 »
Ja, jag får väl lov att uppdatera tråden lite nu, det är ju bara ca 9 månader sen sist.  :-[
Bilen skruvades ihop och besiktades utan anmärkningar i juli.  :) Sen dess har den bara gått bra, och det gör den fortfarande.

Har tänkt att det ska bli lite mera fart i den tills nästa sommar, så jag har besökt kullke och hämtat lite speedparts.  ;)

Hämtade ett block samt turbo och grenrör och lite övriga smådelar. Har tänkt använda mig av en 530 topp jag haft liggandes, men den har tydligen fått en liten skada på en ventil och ventilsätet av att ligga utomhus en vinter  >:( Vad tror ni om den, kan det gå att slipa in ventilen eller ska jag ta en annan topp? Ska plocka isär den i veckan och se hur det ser ut.

Detta blir första gången jag skruvar med turbogrejjer så jag lär behöva all hjälp jag kan få, så allt är välkommet.  :)

Bild 1: Ett stycke B19 block som borrats till 92mm, dvs. samma som B21. Innehållet från en B21et. Stakarna är viktade i samband med borrningen. Nya lager kolvringar och tätningar.
Bild 2: En utbytesturbo från en 940? Står Turbotech 5003630 och 465115-9001 på den. Enligt http://www.turbo-product.com/Volvo/ hör den till turbofamilj TB0368. Vad nu det då betyder  ::) Någon som vet mera?
Bild 3: Bild på rostad ventil samt säte.  :(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #358 skrivet: september 26, 2010, 20:03:35 »
Turbon kommer från en 240 ;)
Kostar inte mycket att lämna in ventilerna för slipning av vinkeln, så är sätet inte för skadat är det bara att slipa in ventilerna då.
Jag brukar alltid lämna in gamla ventiler för slipning av vinkeln för det brukar ju bli en liten kant på gamla ventiler, för om man bara slipar in en gammal ventil med ventilpasta finns risk att denna kant kommer ta imot ytterkanten på sätet så att inte ventilen stänger helt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #359 skrivet: september 26, 2010, 20:15:04 »
Kul med action Girder! Trodde du skulle bistå mig i kampen mot turbos men icke ;)
Men det viktigaste är ju att du får fart på bilen, inte hur. Och verkar vara lättare med turbo i gatbil lagligt i Finland än i Sverige.

240 Turbo, hur många hästar är den god för?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.