Nu kommer äntligen en ordentlig uppdatering!
Först lite fina bilder att sukta (eller sucka...) över!
En splitt ny B14 startmotor från forntiden!
Jämför min nya startmotor med den gamla från min motor - jag misstänker skarpt att den nya startmotorn hör till en betydligt äldre 340 egentligen... Hur som helst passade den, och solenoiden har inte smält på Mantorp vilket måste ses som en klar fördel!
Ett lass delar från
Classic Swede; bakstötdämpare med hjälpfjäder, bussningar till bladfjädrarna, främre motorfästesgummina till B14, en sotningssats, några extra grenrörspackningar, några extra fördelarlock samt en uppsättning ramlager (jag kunde inte motstå, de kostade 12£).
I lördags var det sedan dags att äntligen få lite mekat! Upp i ottan (strax efter 5 på morgonen...), lasta Lupon full med bildelar och iväg till Peter! Väl framme började jag med svarvarbete - bromsskivorna svarvades ner ytterligare en halvmillimeter så att de förhoppningsvis inte skrapar emot oken när de blir varma. Därefter fortsatte svarvandet med en hållare för remskivan till B14-motorn, där svarvades en kant bort så att standardpackboxar passar istället för original - förra gången jag bytte läckte den första packboxen för att den var gammal och torr från början...
När väl svarvandet var över tog nästa del av arbetet vid - konstruktion! Nu skulle det monteras extern wastegate så att jag kanske kan skruva upp laddtrycket en smula utan att få krypande laddtryck. En KL-racing 35mm wastegate är visserligen nästan lika stor som turbon, men mindre extern wastegate är inte helt lätt att hitta. Plats fick den i vart fall, hoppas bara det passar i motorrummet sedan!
Steget efter wastegaten var att se till att min nya startmotor inte går samma öde till mötes som den gamla - dags att bygga värmeplåt! En tunn aluplåt hittade till slut dit och satt som gjuten; lite avgasbandage på rören så ska väl startmotorn förhoppningsvis få en lite mer ombonad tillvaro än den gamla!
Det var nu det började bli spännande; motorn skulle rivas! Hur skulle det se ut med turkvev, Fordkolvar, turbo och typ 1500mil på E85? Rent och snyggt var det i vart fall, inget svart oljekladd här inte!
Ramlagren såg i vart fall bra ut; lite onödigt att byta, men när jag ändå köpt delarna så... Nu ligger de gamla lagren noggrant uppmärkta i en låda och väntar på att jag behöver budgetrenovera en B14...
Vevlagren såg lika bra ut de; bara att märka upp och arkivera!
Axiallagret som håller emot när man kopplar såg inte lika bra ut - det märks att den här kopplingen är lite tyngre än original! Det vänstra lagret håller vevaxeln åt andra hållet, den verkar ha levt ett lite lättare liv!
Fodrena såg förvånansvärt bra ut med tanke på hur fett motorn har gått vid tillfälle - inga vändkanter, lite sotkant och faktiskt en smula honingsrepor kvar!
Tjugo sekunder med honingsverktyg från Biltema senare var de som nya igen!
Även kolvarna så bra ut, inga synliga skador, inget glapp mot kolvbulten, ren och fina och ringarna såg bra ut. Bara att arkivera de gamla ringarna för framtiden och montera de nya! Här syns förresten en otvättad original Fordkolv; observera hur mycket som slipats ur under kolvbulten för att motvikterna på vevaxeln ska gå fritt!
Dagens läskigaste moment överlät jag till Peter, han har satt några fler helicoilgängor än jag... Målet var att gänga om svänghjulsbultarna från M9x1 till en mer lättöverkomlig gänga. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med gods för att kunna sätta M10 helicoil, så det fick bli M8 istället. Med 7st svänghjulsbultar i 12.9 kvalitet borde det hålla ändå, det är ju trots allt bara en 1.5l motor!
För att svänghjulet ska sitta stadigt trots mindre bultar fick jag ställa mig vid svarven igen - 7st stålhylsor med 8.2mm innerdiameter och 9.3mm ytterdiameter skulle svarvas för att sedan pressas i svänghjulet med grön loctite. Svarva var jättekul de första två hylsorna ungefär, när en av dem försvann ner i berget med svarvspån under svarven började det bli lite långtråkigt...
Så till sist lite idolbilder på motorn, här med nya lager och ringar samt vevskrapa och oljepump monterat.
En B15T-motor komplett med grenrör, turbo och sprängkåpa. Den är tyvärr inte lika fin i lacken som den var när jag precis hade renoverat den! Ett par års användande, värmen från turbon samt en och annan repa från omild behandling har satt sina spår!
Det var nog allt för den här gången; nästa steg är att tvätta av och montera tillbaka bröstkåpan och oljetråget samt stoppa tillbaka motorn i bilen!
En liten bonusbild - det blev ingen Volvo 340 Skogaholm Edition i år; det var jag ju tvungen att kompensera på något sätt... När jag tog CE körkortet blev det istället en Scania R480 Carrot Edition - EU6 såklart! Byggd av 100% biologiskt nedbrytbara material såsom morötter, philadelphiaost och socker...