Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976943 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1520 skrivet: mars 06, 2013, 09:53:19 »
Okej, då lär bakvagnen sitta fast ordentligt när du fått bytt bussningarna :)

Nä det finns ju inte så många bussningar där bak så ska ju inte vara några problem att hitta var de ska sitta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1521 skrivet: mars 11, 2013, 20:08:23 »
Nu kommer äntligen en ordentlig uppdatering!

Först lite fina bilder att sukta (eller sucka...) över!


En splitt ny B14 startmotor från forntiden!


Jämför min nya startmotor med den gamla från min motor - jag misstänker skarpt att den nya startmotorn hör till en betydligt äldre 340 egentligen... Hur som helst passade den, och solenoiden har inte smält på Mantorp vilket måste ses som en klar fördel!


Ett lass delar från Classic Swede; bakstötdämpare med hjälpfjäder, bussningar till bladfjädrarna, främre motorfästesgummina till B14, en sotningssats, några extra grenrörspackningar, några extra fördelarlock samt en uppsättning ramlager (jag kunde inte motstå, de kostade 12£).



I lördags var det sedan dags att äntligen få lite mekat! Upp i ottan (strax efter 5 på morgonen...), lasta Lupon full med bildelar och iväg till Peter! Väl framme började jag med svarvarbete - bromsskivorna svarvades ner ytterligare en halvmillimeter så att de förhoppningsvis inte skrapar emot oken när de blir varma. Därefter fortsatte svarvandet med en hållare för remskivan till B14-motorn, där svarvades en kant bort så att standardpackboxar passar istället för original - förra gången jag bytte läckte den första packboxen för att den var gammal och torr från början...


När väl svarvandet var över tog nästa del av arbetet vid - konstruktion! Nu skulle det monteras extern wastegate så att jag kanske kan skruva upp laddtrycket en smula utan att få krypande laddtryck. En KL-racing 35mm wastegate är visserligen nästan lika stor som turbon, men mindre extern wastegate är inte helt lätt att hitta. Plats fick den i vart fall, hoppas bara det passar i motorrummet sedan!


Steget efter wastegaten var att se till att min nya startmotor inte går samma öde till mötes som den gamla - dags att bygga värmeplåt! En tunn aluplåt hittade till slut dit och satt som gjuten; lite avgasbandage på rören så ska väl startmotorn förhoppningsvis få en lite mer ombonad tillvaro än den gamla!


Det var nu det började bli spännande; motorn skulle rivas! Hur skulle det se ut med turkvev, Fordkolvar, turbo och typ 1500mil på E85? Rent och snyggt var det i vart fall, inget svart oljekladd här inte!


Ramlagren såg i vart fall bra ut; lite onödigt att byta, men när jag ändå köpt delarna så... Nu ligger de gamla lagren noggrant uppmärkta i en låda och väntar på att jag behöver budgetrenovera en B14...


Vevlagren såg lika bra ut de; bara att märka upp och arkivera!


Axiallagret som håller emot när man kopplar såg inte lika bra ut - det märks att den här kopplingen är lite tyngre än original! Det vänstra lagret håller vevaxeln åt andra hållet, den verkar ha levt ett lite lättare liv!


Fodrena såg förvånansvärt bra ut med tanke på hur fett motorn har gått vid tillfälle - inga vändkanter, lite sotkant och faktiskt en smula honingsrepor kvar!


Tjugo sekunder med honingsverktyg från Biltema senare var de som nya igen!


Även kolvarna så bra ut, inga synliga skador, inget glapp mot kolvbulten, ren och fina och ringarna såg bra ut. Bara att arkivera de gamla ringarna för framtiden och montera de nya! Här syns förresten en otvättad original Fordkolv; observera hur mycket som slipats ur under kolvbulten för att motvikterna på vevaxeln ska gå fritt!


Dagens läskigaste moment överlät jag till Peter, han har satt några fler helicoilgängor än jag... Målet var att gänga om svänghjulsbultarna från M9x1 till en mer lättöverkomlig gänga. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med gods för att kunna sätta M10 helicoil, så det fick bli M8 istället. Med 7st svänghjulsbultar i 12.9 kvalitet borde det hålla ändå, det är ju trots allt bara en 1.5l motor!


För att svänghjulet ska sitta stadigt trots mindre bultar fick jag ställa mig vid svarven igen - 7st stålhylsor med 8.2mm innerdiameter och 9.3mm ytterdiameter skulle svarvas för att sedan pressas i svänghjulet med grön loctite. Svarva var jättekul de första två hylsorna ungefär, när en av dem försvann ner i berget med svarvspån under svarven började det bli lite långtråkigt...  ::)


Så till sist lite idolbilder på motorn, här med nya lager och ringar samt vevskrapa och oljepump monterat.


En B15T-motor komplett med grenrör, turbo och sprängkåpa. Den är tyvärr inte lika fin i lacken som den var när jag precis hade renoverat den! Ett par års användande, värmen från turbon samt en och annan repa från omild behandling har satt sina spår!



Det var nog allt för den här gången; nästa steg är att tvätta av och montera tillbaka bröstkåpan och oljetråget samt stoppa tillbaka motorn i bilen!


En liten bonusbild - det blev ingen Volvo 340 Skogaholm Edition i år; det var jag ju tvungen att kompensera på något sätt... När jag tog CE körkortet blev det istället en Scania R480 Carrot Edition - EU6 såklart! Byggd av 100% biologiskt nedbrytbara material såsom morötter, philadelphiaost och socker...
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:00:32 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1522 skrivet: mars 11, 2013, 20:52:26 »
Kul med sprillans nya delar :D

Hur hög effekt tror du turbon räcker till? Den ser löjligt liten ut, speciellt när man jämför med den externa wastegaten.

Helt otroligt hur ren motorn är invändigt :o


Grattis till CE-kortet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1523 skrivet: mars 11, 2013, 21:34:48 »
Runt 180hk finns det folk som hämtat med den turbon på 2.2l dieslarna, tyvärr är turbinaxeln lite klen på just den här modellen så det krävs lite volym om man ska få effekt, annars behöver man lite väl mycket laddtryck. Till nästa generation av motorn (den jag håller på att bygga insug till...) kommer det bli en lite större turbo, förhoppningsvis kommer inte laddtrycket alldeles för sent då... Nu har jag fullt laddtryck vid 2500rpm utan problem.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1524 skrivet: mars 11, 2013, 21:44:48 »
Ja den räckte till mer än jag trodde. Jag hade gissat på ca150hk att den skulle räcka till.

Ok, hur mycket effekt har du tänkt kräma ut ur den motorn?
Det kommer i alla fall bli spännande att se hur pass mycket du lyckas få ut ur så liten motor :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1525 skrivet: mars 11, 2013, 22:09:41 »
Planen för stunden är väl att komma upp på rätt sida om 100hk på drivhjulen, efter det får vi se... 200hk finns det en hel del R5 åkare som kör med, ska man upp över det börjar det bli väldigt exklusiva motorer. Drömmen vore ju en R5 Alpine/Gordini topp och smidd bottendel med stålfoder - med en liknande setup hade R5 Maxi Turbo rallybilarna bortåt 400hk under vissa tävlingar under det glada 70-80 talen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1526 skrivet: mars 11, 2013, 22:24:10 »
Ja jävlar, 400hk ur en liten 1,4L-motor det var inte illa pinkat :o

Det låter som en bra plan att åtminstone hamna på rätt sida om 100hk.

Så det är vanligt med runt 200hk i dessa små motorer, det var ju helt klart intressant. Jag får ta och spendera någon kväll att kolla in lite R5-byggen, skulle ju vara riktigt häftigt med en 340 med B14 och 200hk 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1527 skrivet: mars 13, 2013, 21:00:49 »
Grattis till CE-kort samt framgång på meksidan!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1528 skrivet: mars 13, 2013, 21:35:53 »
Trimmade du katten också  :o när det är en sax och ett kattben på startmotorbilden  ;)
Finns det möjlighet att modifiera för att få dit ett till axiallager?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1529 skrivet: mars 14, 2013, 07:04:23 »
Nja, katten hjälpe nog mest till med att inspektera emballaget, det fick godkänt... ;D

Modifiera för att få dit ytterligare ett axiallager borde inte vara omöjligt, dock inget som jag har möjlighet att göra i mitt garage... Vi får se om jag får tid och lust någon gång framöver så kanske jag kan skicka iväg ett av mina överblivna block för modifiering...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1530 skrivet: mars 17, 2013, 15:06:44 »
Idag fick jag nog betala för att mekandet hemma hos Peter gick så bra... Planen från början vara att skruva ihop resten av motorn, typ oljetråg, bröstkåp och liknande - lagom till att jag vaknade i morse insåg jag att jag glömt köpa skruv, och de gamla skruvarna ska inte tillbaka på min fina motor! Nåväl, tur att jag har lite bromsar och bakvagn att skruva med - packa verktygen och iväg till garaget bara!
Skivor och ok monterades utan störra bekymmer (passformen på biltemas glidbussningar är kanske inte alltid 100%, men det fungerade till slut... Bara att byta bromsvätska och lufta lite så är bromsarna redo för säsongen - låt oss se, nians nyckel till luftskruvaran var det väl? Tyvärr hade jag lyckats få med mig 8, 10, 11 men inte nian så det fick vänta.
Över till bakvagnen då - bara att byta bussningar och stötdämpare ska väl inte vara så svårt? Det hade förstås varit bra om jag hade haft ett verktyg att pressa bussningarna med, eller åtminstone ett tillräckligt stort skruvstäd, eller en redig rörtång... Kort sagt vad som helst, men nej - inga bussningar bytta idag helt enkelt! I veckan får jag se till att skaffa mig lite rör och gängstång som jag kan pressa bussningarna med samt en ordentlig låda M6 insexbultar till oljetråg och bröstkåpa - då borde nästa vända i garaget gå lite smidigare!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1531 skrivet: mars 17, 2013, 19:41:27 »
Sagt och gjort, så snart frambromsarna på bruksvolvon var bytta bar det iväg till garaget.
Vad har du för bruksvolvo  ???

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1532 skrivet: mars 17, 2013, 20:14:38 »
Bruksvolvon är en jättefin V70 2.5T -98 som min farbror behövde bli av med när han skaffade ny bil. Två ägare innan oss, fullservad på verkstad och 19500mil. Frambromsarna behövde bytas (belägg, skivor och ok på båda sidor), klimatanläggningen har sagt upp sig (som vanligt på de bilarna) och styrservon låter lite, annars är det inga fel på den. Utmärkt bil att släpa 340an efter till banträffar i sommar; ska bli så skönt att veta att man kommer hem även om man kör sönder något på bana!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1533 skrivet: mars 24, 2013, 22:04:25 »
Idag blev det lite mer mekat!
Efter ett par tre timmar i garaget är nu alla bussningar vänster bak samt stötdämparen bytt; förutom stötdämparen kändes det inte jättenödvändigt... Med tanke på att de gamla bussningarna satt såpass att jag lyckades dra av en M8 gängstång och fläka upp 2cm av ett 2" avgasrör trots bortskurna kragar samt massa smörjmedel när jag skulle demontera dem så tror jag inte de var så torra och glappa... Undantaget var övre stötdämparfästet, den bussningen var inte särskilt fin, inte heller stötdämparen. Nu sitter en GAZ coilover där istället, det borde göra viss skillnad på vägegenskaperna!

Kvarstår nu att göra samma sak på högersidan (där är det trångt i garaget!), pilla fast oljetråget på motorn och lyfta i den samt koppla in allt, starta, efterjustera och liknande... Förhoppningsvis inte mer än fem dagars mekande att hinna med innan första banträffen i maj!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1534 skrivet: april 01, 2013, 19:59:03 »
Nu har det blivit mekat igen! Efter ett antal timmar i garaget sitter nu alla nya bakvagnsbitar på plats, momentdraget och grundjusterat. Dragkroken är provhoppad och resultatet verkar lovande; bilen är dramatiskt mycket styvare och med dämparna i läge 20 av 40 verkar dämpningen stämma hyffsat också...

Nästa vända i garaget så ska motorn lyftas i; den står framför bilen och väntar längtansfullt med nya bultar till oljetråg och bröstkåpa...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1535 skrivet: april 07, 2013, 18:12:24 »
Nu börjar uppstart närma sig!
Idag var en produktiv dag i garaget: mockup-motorn lyftes ur, riktiga motorn lyftes i, topp, kardan, startmotor, avgasrör och det mesta i slangväg monterades. Det som kvarstår innan uppstart nu är att fylla kylarvätska, montera luftburk, koppla bränsleledningar, koppla in tändning och sprut samt ställa ventilerna - det borde inte vara några problem att hinna med nästa helg!
Därefter ska det bytas lite olja och filter, efterdras lite bultar, luftas bromsar och besiktigas innan turbogrejerna ska monteras igen - om inget går alldeles på tok borde det hinnas med till 11/5 då årets banpremiär på Gelleråsen är planerad...
« Senast ändrad: april 07, 2013, 18:18:08 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1536 skrivet: april 07, 2013, 22:43:25 »
Fint att läsa om dina framgångar i garaget Kurre!

Alltid lika inspirerande läsning  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1537 skrivet: april 14, 2013, 19:37:26 »
It's alive!

Idag blev det ytterligare en heldag i garaget; lasta in alla verktyg i Lupon och iväg direkt efter frukost. Väl framme fylldes det på kylarvätska och justerades ventilspel innan det var dags att pröva min nya startmotor - skulle den orka dra runt motorn och bygga oljetryck? Till en början gick det galant, startmotorn snurrade fint och oljetrycket kom som det skulle - det var sedan det började gå utför en smula... Helt plötsligt slutade startmotorn snurra; solenoiden klickade men inget mer hände. Ström fanns det, två nyladdade batterier stod till förfogande, men ändå inte ett liv... Bara att plocka loss den igen och se vad som hänt! Väl loss visade det sig att den nya startmotorn (som kommer från en betydligt äldre 340) sköt in drevet lite längre än den som sitter original på min bil, så mina shims för att anpassa startmotorn till nya svänghjulet stämde inte längre. In med lite fler brickor, svära en 45 min eller så innan jag fått dit alla skruvar (det är trångt med insug, avgas och startmotor på samma sida...) och sedan pröva igen. Nu funkade det klockrent, och det lät lite trevligare också!
Då så, bara att koppla in generator, insprutning och tändning och starta då! Icke, när väl allt var inkopplat skulle väl bilen starta? Nja, tidigare ägaren till mina tändkablar hade märkt upp dem, tyvärr hade inte jag satt dem i den ordning han hade märk dem... Summa summarum, när fördelarlocket kom på plats och tändkablarna skulle kopplas till stiften råkade tvåan och treans cylinder byta plats - då var den kort sagt svårstartad! När den inte ville ens med startgas blev jag misstänksam och kollade hur de egentligen skulle sitta, sedan gick det lite bättre. Den startade fortfarande inte (det är länge sedan den här 340an var lättstartad), men nu slapp jag i vart fall explosioner i insuget...
Nästa problem var samma som jag kämpat med ända sedan jag renoverade motorn förra gången och det lättade svänghjulet kom på plats - Megasquirtet har jättesvårt att se skillnad på den saknade tanden på triggerhjulet och när en cylinder går upp i kompression; tack vare att svänghjulet är såpass lätt sjunker varvtalet så mycket vid kompressionen att MS tror att den hittat den saknade tanden... Nu var det dags att göra något åt problemet! Enklaste lösningen verkade vara att fila bort ytterligare en tand så att det blev en större lucka att trigga på - sagt och gjort, loss med remskivan och fram med filen. När det väl var ihopbyggt igen startade bilen på andra försöket! Nu var det bara att justera VR-givaren en smula för att bli av med de värsta triggermissarna, sedan gick det faktiskt att varmköra bilen på förhöjd tomgång!
Väl varmkörd bytte jag olja, drog några slangklämmor jag hade glömt och kopplade in sista slangen till vevhusventilationen och luftade bromsarna - sedan bar det av på provtur! Det blev ganska snabbt uppenbart att någon av explosionerna när tändkablarna var felkopplade verkar ha knäckt en avgaspackning - brutalt avgasläckage innan lambdasonden med tillhörande oljud och konstiga lambdavärden. Utöver det verkade det mesta fungera som det gjorde förra året, bromsarna behöver luftas en vända till och en blinkerslampa verkar ha gått men i övrigt funkar den! Så snart jag fixat avgasläckaget och blinkersen bär det av till besiktningen, sedan ska turbogrejerna dit!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1538 skrivet: april 14, 2013, 19:44:06 »
Låter som en jobbig dag i garaget.

Men nu är bilen igång i alla fall :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1539 skrivet: april 14, 2013, 21:55:00 »
Nja, jag skulle nog säga en ganska behaglig dag i garaget... Knappt något som behövde skruvas under bilen, soligt och 10oC... Byta bakvagnsbussningar var betydligt jobbigare. Ska dock bli skönt med ett garaget där man får plats att gå runt bilen när man mekar, det har varit väldigt trång på högersidan av bilen i vinter... Så det går när man trycker in en bil och två motorcyklar i ett vanligt enkelgarage i en garagelänga!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1540 skrivet: april 14, 2013, 22:30:22 »
Nja, jag skulle nog säga en ganska behaglig dag i garaget... Knappt något som behövde skruvas under bilen, soligt och 10oC... Byta bakvagnsbussningar var betydligt jobbigare. Ska dock bli skönt med ett garaget där man får plats att gå runt bilen när man mekar, det har varit väldigt trång på högersidan av bilen i vinter... Så det går när man trycker in en bil och två motorcyklar i ett vanligt enkelgarage i en garagelänga!
Ja då är det ju trevligt när det är fint väder och man slipper åla sig under bilen :)

Hehe, kan förstå att det är trångt, och garagelängegaragen brukar inte vara allt för stora de heller. Jag har inte ens ett garage så har ställt motorcykeln jag köpte i måndags i vardagsrummet ;D Man har ju ändå så mycket döyta i lägenheten så ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1541 skrivet: april 22, 2013, 21:45:54 »
Nu är 340an besiktigad! I lördags skruvade jag ihop det sista, efterdrog toppen och efterjusterade ventilerna. I morse var det sedan dags att åka till AB Svensk Bilprovning i Södertälje för årets att-göra lista. Efter något över 1h väntan (jag har tydligen ingen talang för att boka besiktningstider på nätet...) blev jag insläppt i hallen och möttes av en glad besiktningsgubbe. Efter lite kontroll av lampor och dylikt var det dags att köra fram bilen till bromsprovaren vilket utfördes med de oundvikliga tjuvstopp som drabbar alla nya förare av min bil (och även mig med jämna mellanrum; dålig tomgång, hård koppling och lätt svänghjul är inte helt lättkört...). Bromsarna fungerade som de skulle, spindelleder och dylikt var fria från glapp och min nyrenoverade motor var oljetät - bara avgaskontroll kvar. Till en början låg CO-halten på 4,4%, efter lite knappande på datorn dök den ner till 3,2% och besiktningsmannen meddelade att jag blev godkänd - bara att betala och se glad ut! Jag tror det är andra gången i min ägo som 340an klarar sig utan anmärkning på första försöket... Nu ska jag bara mappa lite tomgång så att den faktiskt går som den ska igen också, det blir ganska stor skillnad i mottryck när man plockar bort turbon.

Nu ska jag köra in motorn till och från jobbet i veckan, sedan blir det turbo till helgen - tidplanen för Gelleråsen ser bra ut!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1542 skrivet: april 22, 2013, 22:30:39 »
Härligt att den gick igenom utan anmärkning :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1543 skrivet: april 22, 2013, 22:48:12 »
Grattis till lyckad besiktning och rullande bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1544 skrivet: april 23, 2013, 20:42:30 »
Härligt Kurre!!

Jag tycker också synd om dem på SBP när de får tjuvstopp i hallen varje gång jag är på besök med 360:n  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1545 skrivet: april 24, 2013, 07:53:10 »
Hmm... Jag tycker mig se ett samband här... Ska vi skylla på Megasquirt eller jättelätta svänghjul? :P
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1546 skrivet: april 24, 2013, 22:21:30 »
Hmm... Jag tycker mig se ett samband här... Ska vi skylla på Megasquirt eller jättelätta svänghjul? :P

Det blir ju inte lättare (bara roligare) med 4kg svänghjul men gassvaret har alltid varit svårt att få till med obelastad motor. Eller antingen bra obelastad eller belastad inte båda samtidigt.
Men upplevde att även original Jetronic blev chockad av för fria luftfilter/insugningsvägar. Att det svarar bättre med original luftfilterburk om man trycker plattan i mattan direkt från tomgång.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1547 skrivet: april 25, 2013, 07:20:30 »
Hmm... Gasresponsen har jag inte lagt någon tid på att justera in (jag använder inga accelerationstillskott); när jag gick från bensin till E85 blev det så mycket bättre att jag har varit nöjd sedan dess. Det blev ju dessutom ännu bättre när jag gick från centralinsprutning till portinsprutning. Enda gången jag kan känna att responsen inte är så bra som jag skulle önska är direkt från tomgång, men det beror troligen mer på att den går lite småilla på tomgång...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1548 skrivet: april 27, 2013, 20:59:18 »
Nu ska vi inte tjata sönder den här fina byggtråden men oj oj vad tillskottsbränsle min B200 behöver vid gaspådrag!

B15 is the shit  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1549 skrivet: april 27, 2013, 22:16:23 »
Nu är turbon monterad! Vackert väder gjorde att skoteroverallen fick stanna hemma; främre halvan av bilen ute i solen och vanlig tunn mekoverall var en trevlig omväxling mot vinterns mörker...

Dagens arbete startade sådär; downpipen har alltid varit lite småklurig att lura på plats - med fäste för extern wastegate gick det inte alls utan att lossa höger bakre motorfäste... Suck! Nåväl, downpipen kom på plats med nytt avgasbandage, dit med värmeskölden till startmotorn och sedan fram med turbon.
Vad är det för geni som stått och sågat/filat ovanför turbon?!?! Någon gång i vinter har jag lyckats fylla hela avgashuset med metallspån - bara att bita i det sura äpplet och skruva isär turbon i molekyler och rengöra... När väl det var avklarat var det bara att fortsätta svära över klåparen som byggt mitt turbokitt - passformen har av någon märklig anledning inte blivit bättre sedan förra året...

Hur som helst, framåt halv fem började de sista bitarna falla på plats och jag började packa ihop. Bara att montera luftfiltret och åka - vart la jag det nu??? Ungefär där slutar dagens historia; bilen är uppstartad med turbo och allt verkar fungera som det, men jag har supit bort luftfiltret någon gång i vinter... Nåväl, om det inte är något mer allvarligt än så som går fel så överlever jag nog!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1550 skrivet: april 27, 2013, 22:40:08 »
Kan inte låta bli att småle åt spånhuvudet med bågfilen som bygger turbokit med passform och super bort luftfilter  ;D

Hoppas sommaren blir bra för dig och bilen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1551 skrivet: april 27, 2013, 23:54:25 »
Jo, ibland blir man lite trött på sig själv... ::)

Jag håller tummarna för att bilen ska gå som den ska i sommar. Tyvärr verkar det som jag har ett litet skrapande missljud bakifrån, förhoppningsvis är det inget allvarligt men det är ännu en sak att skruva med...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1552 skrivet: april 29, 2013, 21:49:10 »
För ett antal år sedan skaffade jag en gammal Palm Vx som jag har använt för att logga data från Megasquirt och agera extramätare. På den tiden var det mycket snack om att använda moderna smartphones för att logga istället, men ingen hade riktigt hittat en bra lösning. Det stora problemet var att koppla ihop MS med telefonen - gamla Androidversioner klarade inte att agera USB-host för USB-Serieadaptrar och de bluetooth-serieadaptrar som fanns var inte tillräckligt flexibla för att klara ett korkat Megasquirt. Sedan dess har utvecklingen gått framåt - numera kan man koppla USB-serieadaptrar till Androidtelefoner och det finns billiga bluetooth-serieadaptrar som klarar biffen galant. Dags för en uppgradering?

Helt klart! I julas fick jag en smartphone (HTC Desire HD), för en tre veckor sedan beställde jag en Bolutek bluetooth-serieadapter från Ebay - hur ska det sluta?! Efter en del strul med kablar (glada kineser som konstruerat kortet, de har inte riktigt tänkt hela vägen med Rx-Tx pinout i DB9-kontakten) kunde jag idag koppla ihop telefonen med sprutet - trådlöst! Sällan har väl en Volvo 340 från 1987 känts så modern! Förhoppningsvis blir det lite skoj loggar från Gelleråsen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1553 skrivet: april 29, 2013, 21:52:50 »
Det låter ju riktigt smidigt det att kunna logga med mobilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1554 skrivet: maj 04, 2013, 21:23:12 »
I onsdags renoverade jag min gamla luftfilterburk (ni vet den som lossnade på kinnekulle för två år sedan); i fredags monterade jag sedan den med lite nya slangar och dylikt. När jag väl skulle starta bilen vid 22-tiden gav bilen inte ett livstecken ifrån sig. Startmotorn snurrade, men inget mer... Inte direkt läge att börja felsöka mitt i natten, men idag blev det så dags!
Fram med datorn och kolla vad Megasquirtet håller på med - triggersignalen ser bra ut. Koppla in en pickup på en tändkabel, ja det finns gnista. Ur med ett stift - kruttorrt! Vad kan nu vara fel? Bränslepumpen går, den hörs tydligt. Inga läckage syns, så det borde finnas bränsletryck. Igång med spridartestläge i MS; spridarna är knäpptysta! Vad nu, ett trasigt drivsteg? En del funderande senare kom jag fram till att det kunde vara en idé att kolla säkringen till spridarna - efter att ha fungerat klanderfritt i ett antal år hade den till slut gått. Varför? Bra fråga, men en ny säkring senare så startade bilen och gick som den skulle!

Dags för första riktiga provturen med turbo - hur skulle det gå? Till en början verkar allt bra, den börjar bygga laddtryck vid snudd på vilket varv som helst. När jag klev på lite mer för att se hur mycket laddtryck det blev var det inte lika roligt - fullt laddtryck kommer inte förrän vid ca 5000rpm! Min misstanke är att min externa wastegate smygöppnar av avgasmottrycket, förhoppningsvis blir det bättre när  jag fått dit lite slangar till mottrycket till den, annars får jag kika lite på fjädern i den och se om det går att höja trycket en smula, eller helt enkel stoppa in en liten plåt och blockera den tillsvidare... Några dagar kvar att meka på har jag i vart fall så det borde kunna hinnas med!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1555 skrivet: maj 06, 2013, 07:23:24 »
Det här med att hinna bygga ihop bilen och provköra och justera allt innan Gelleråsen på lördag går verkligen inte riktigt som det var tänkt... Igår pillade jag lite med wastegaten, gav mig ut och provkörde och kunde konstatera att det inte gjorde någon skillnad. Helt plötsligt började sedan bilen ladda 1bar vid 1800rpm och den visade inga tecken på att sluta öka om man hade fortsatt gasa (vilket jag inte gjorde). Hmm, kan det vara något konstigt kring wastegate-klockan eller armen till VNT spjällen?
Hem igen och kolla, mycket riktigt hade de enda grejerna i de krokarna som inte sitter med nyloc-muttrar (justeringen på staget mellan wastegateklockan och turbon) skakat loss och låst spjällen i stängt läge. Lätt fixat! Igång igen och ut och provköra!
Trodde jag; två korsningar senare så sa det plopp när jag trampade ner kopplingen och bilen blev stående... Hylsan mellan kopplingsvajern och pedalen hade gått av! Det var  bara en tidsfråga innan det skulle hända; både Peter och Knotan som kör med liknande kopplingar har prövat samma sak... Slutkört för kvällen i vart fall, bara att plocka fram filar, borrmaskin och några aluplåtar och försöka bygga en ny. Vid 22:20 hade jag ett nytt stag som borde fungera, ikväll får vi se om det duger!
Tyvärr verkar det som packboxarna till vevaxeln som jag köpte har legat lite för länge på någon lagerhylla eller så; främre packboxen fuktar en smula, bakre verkar läcka betydligt mer... Förhoppningsvis har jag bara inbillat mig och oljan kommer från något helt annat, mer lättåtkomligt, ställe, annars har jag lite mer mekande att göra i sommar... Tillsvidare blir det nog att montera blöja på bilen bara...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1556 skrivet: maj 06, 2013, 08:37:14 »
Det lät ju mindre kul, hoppas du får ordningen på allting :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1557 skrivet: maj 06, 2013, 21:06:34 »
Success at last!
Idag filade jag det sista på min kopplingsvajerhylsa, monterade den och gav mig ut för att provköra. Vad tror ni om fullt laddtryck strax innan 2000 rpm om man segdrar en smula? Kul tror jag! Grymt skönt att ha fått igång allt; på onsdag tar jag bilen till jobbet för ett snabbt oljebyte och kränga på R-däcken på en uppsättning fälgar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1558 skrivet: maj 09, 2013, 23:11:13 »
Oj så mycket som kan hända med ombyggda bilar, skönt att det löste sig tillslut!

Du får gärna visa bild på din kopplingshylsa som gick sönder senare, för jag förstår inte riktigt var du menar. Men gör det när du får lugn och ro och tid över i livet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1559 skrivet: juni 28, 2013, 07:56:38 »
Nu var det länge sedan sist, men tro inte att det inte har hänt något för det!

Vi börjar där vi lämnade av sist med de efterfrågade bilderna på hylsan till kopplingsvajern:


Till vänster syns den trasiga orignalhylsan. I det övre (trasiga) hålet ska den svarta gummibussningningen till högersitta. Den bultas fast i kopplingspedalen, i nedre ändan av plasthylsan sitter sedan kopplingsvajern...


Min lösning består av tre lager aluminium som sedan bultas ihop runt kopplingsvajern innan bussningen pillas dit. Än så länge fungerar det!


En bonusbild på mina Opelframbromsar med svarvade Golf-skivor. Trots att diametern på skivorna är mindre än original så har jag inte lyckats få dem att fada ännu (förutom med slut belägg på Anderstorp, men det tar vi sedan...)!



Ett par dagar efter allt strul med laddtryck och kopplingsvajrar bar det sedan av till Gelleråsen med Scanias motorklubb:


V70:an blev kanske en smula baktung med 6 däck, 50l E85 och alla mina verktyg i bakluckan samt ett bilsläp på kroken. Tur att Jesper var med och kunde hjälpa till och avlasta fjädrarna!


Här är hela gänget samlat; Peter och Camillas bilar, min 340 samt svärfars M5a - tankat och klart och redo att köra!


Början av dagen, uppvärmingspass med tät trafik runt banan...


Här har jag fri väg ut på rakan; greppet var fantastiskt med Avon ACB10 R-däck och nya bakstötdämparna med hjälpfjädrar, understyrningen var som bortblåst och chassirörelserna betydligt mer kontrollerade. Det skulle behövas en liten krängningshämmare bak samt mer stötdämpning runt om (bak är det ju bara att justera) och mer camber fram, annars är jag riktigt nöjd!


Jagad av Camillas bil och M5an, samt en Golf... Kan ni gissa hur det gick för mig på rakan? (Hint, jag har under 100hk på drivhjulen...)


Svärfar blev kanske lite het på gröten efter en stund...


Men det gick (precis)...


Strax innan lunch började min koppling låta konstigt och pedalen gick i botten... Min första tanke var naturligtvis att min hembyggda kopplingshylsa givit upp, men riktigt så kul var det inte... Lite snabbt mekande (spänna kopplingsvajer m.m.) så trodde jag att det skulle fungera igen, men inte! Slutkört för dagen, bara att tigga sig en åktur från Camilla och packa och åka till Peter och grilla...

Det finns mängder med bilder som jag inte lägger upp här, men för er som är sugna på att kika så kommer länkarna:
Svärfars kamera
Min kamera
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 13:59:43 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82