Författare Ämne: Byta växellåda, hur?!  (läst 10466 gånger)

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Byta växellåda, hur?!
« skrivet: juli 14, 2013, 10:25:28 »
Tjo!!

D var ett tag sen man skrev här...men nu vill ja fixa min Volvo 360 gls -85a igen!

Problemet: ja får i växlar men bilen går inte framåt, va ärde då? Ja misstänker växellådan. Ja tror inte att d fel på kopplingen.

Men ja, hur byter man växellåda på denna bil?! Ja tog loss från min reservdelsbil, o då kapa ja av kardanaxeln. För att få loss den :P vet inte om d va rätt gjort..men iaf är d nån som har bilder eller erfarenhet av hur man byter? Tack i förhand!:)
Skogskörning=NICE!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta växellåda, hur?!
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2013, 10:53:40 »
Om bilen inte driver framåt och växlarna går i så misstänker jag:
Diffen
Medbringaren mellan transaxel och låda
Tryckplatta
Lamell
Ingående eller utgående axel i lådan

Låter det något när du sätter i en växel och släpper upp kopplingen?
Har du tagit loss inspektionsluckan på undersidan av sprängkåpan och inspekterat hur det ser ut där inne?
Driver den framåt på 4an? För driver den inte på fyran då är det inte i lådan problemet är. Om den däremot driver på fyran men inte på någon annan växel så är det antingen dreven mellan ingående axel och mellanaxel som rasat eller dreven mellan utgående axel och mellanaxel som rasat.

För att få loss växellådan så måste du:
Lossa växellänkaget från lådan
Ta loss ena gummiploppen på undersidan av transaxelröret och skruva loss en av insexskruvarna som håller fast medbringaren på axeln, OBS! skruven måste ut helt.
Skruva loss de 4st insexskruvarna som håller fast växellådshuset i transaxelröret
Skruva loss lådan från karossen, antingen växellådsbalken eller kuddarna.
Sen ska det bara vara att sänka ner lådan en liten bit och dra ut den, lite lirkande hit och dit för att komma förbi de-dion-axeln.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Byta växellåda, hur?!
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2013, 13:34:06 »
Om bilen inte driver framåt och växlarna går i så misstänker jag:
Diffen
Medbringaren mellan transaxel och låda
Tryckplatta
Lamell
Ingående eller utgående axel i lådan

Låter det något när du sätter i en växel och släpper upp kopplingen?
Har du tagit loss inspektionsluckan på undersidan av sprängkåpan och inspekterat hur det ser ut där inne?
Driver den framåt på 4an? För driver den inte på fyran då är det inte i lådan problemet är. Om den däremot driver på fyran men inte på någon annan växel så är det antingen dreven mellan ingående axel och mellanaxel som rasat eller dreven mellan utgående axel och mellanaxel som rasat.

För att få loss växellådan så måste du:
Lossa växellänkaget från lådan
Ta loss ena gummiploppen på undersidan av transaxelröret och skruva loss en av insexskruvarna som håller fast medbringaren på axeln, OBS! skruven måste ut helt.
Skruva loss de 4st insexskruvarna som håller fast växellådshuset i transaxelröret
Skruva loss lådan från karossen, antingen växellådsbalken eller kuddarna.
Sen ska det bara vara att sänka ner lådan en liten bit och dra ut den, lite lirkande hit och dit för att komma förbi de-dion-axeln.



Tack. Öö, när ja lägger i växel se låter d i dreven, med alla växlar. Ja har inte tagit loss inspektionsluckan, ska göra d snart! Driver på fyran..hmm ej testat skall testa.

Tack för allt! Ska höra av mig när ja har testat allt:) simlar
Skogskörning=NICE!

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Byta växellåda, hur?!
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2013, 22:48:02 »
Hej!! Nu har ja hett/palla upp bilen. Lagt i fyrans växel, höger däck snurrade bra! O vänster likadant. Men grejen är, d snurrar ju inte om den är på marken???..?.?.? What?

Då måste d va drivaxlarna/drivaxel som d fel på? Visst? Hur ser man att en drivaxel är sönder?

Tacksam för snabba svar!:)
Skogskörning=NICE!

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Byta växellåda, hur?!
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2013, 22:51:53 »

Har du tagit loss inspektionsluckan på undersidan av sprängkåpan och inspekterat hur det ser ut där inne?
V

Min fråga: va är inspektionslucka???
Skogskörning=NICE!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta växellåda, hur?!
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2013, 23:13:07 »
Hej!! Nu har ja hett/palla upp bilen. Lagt i fyrans växel, höger däck snurrade bra! O vänster likadant. Men grejen är, d snurrar ju inte om den är på marken???..?.?.? What?

Då måste d va drivaxlarna/drivaxel som d fel på? Visst? Hur ser man att en drivaxel är sönder?

Tacksam för snabba svar!:)
Om drivaxeln är dålig så är den av.
Om någon drivknut är så pass dålig så bör drivaxeln gå att snurra på medan du håller i däcket (med båda däcken i luften och med lådan i friläge), om jag nu inte tänker galet.

Det kan ju även vara kopplingen som är så pass slut så att när det blir lite motstånd i drivlinan så slirar lamellen.
Hur långt har bilen gått?
Är det sprättat mycket koppling?
Är det slirat ovanligt mycket på kopplingen?
(En koppling ska hålla i 35000-40000mil om inte något onormalt slitage har inträffat)



Har du tagit loss inspektionsluckan på undersidan av sprängkåpan och inspekterat hur det ser ut där inne?
V

Min fråga: va är inspektionslucka???
Inspektionsluckan är det där "gummilocket" på undersidan av sprängkåpan, när man tagit loss det "locket" så går det att ta en ficklampa och lägga sig under bilen och inspektera kopplingen (därav namnet inspektionslucka).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75