Författare Ämne: stötdämpare fram  (läst 9641 gånger)

mats r

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
stötdämpare fram
« skrivet: december 27, 2012, 11:08:02 »
Hur får man bort org, stötdämparen .
Har lossat den stora muttern som sitter på fjäderbenet och sen går det bara att dra stötdämparen en bit uppåt sen tar det stopp..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: stötdämpare fram
« Svar #1 skrivet: december 27, 2012, 21:06:32 »
Hur får man bort org, stötdämparen .
Har lossat den stora muttern som sitter på fjäderbenet och sen går det bara att dra stötdämparen en bit uppåt sen tar det stopp..

Det ska bara vara att dra ur. Är fjäderskålen bytt nån gång så kan det vara svetsen till den som tar i på insidan?!
Är det lös dämpare med olja direkt i fjäderbenet eller verkar det vara en vanlig sluten dämpkropp på dämparen?

Bilder och info om original, ej sluten stötdämpare: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5890.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: stötdämpare fram
« Svar #2 skrivet: december 27, 2012, 21:17:24 »
Jag tog loss mina originaldämpare (lös dämpare med oljan direkt i fjäderenet) i tisdags.

För att få loss dem så skruvade jag på den lilla muttern på toppen av stötdämparen för att få lite bättre grepp om dämparen, lyfte sedan hela fjäderbenet och bankade med en hammare på undre  fjäderskålen ända tills dämparen lossnade.
Sen var det bara att stoppa i de nya insatsdämparna och dra dit den stora muttern som låser fast dämparen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mats r

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: stötdämpare fram
« Svar #3 skrivet: december 28, 2012, 19:04:22 »
Tackar så länge , denna länk stämmer med det jag har .. Bilder och info om original, ej sluten stötdämpare: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5890.0

mats r

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: stötdämpare fram
« Svar #4 skrivet: december 31, 2012, 14:00:28 »
Tackar för alla tips, det var ju så enkelt som det sas. Det var bara att dra den rakt upp om det var att den stod inne i värmen som gjorde att det gick hur bra som helst det vet jag inte..
Så nu är det problemet löst , så är det bara att ta tag i nästa .. Behövs väl nåt att få dom täta,o-ringar vilka ska man ha ..Ock vilken olja och hur mycket...'mvh mats r
Gott Nytt År

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: stötdämpare fram
« Svar #5 skrivet: januari 01, 2013, 19:01:12 »
Tackar för alla tips, det var ju så enkelt som det sas. Det var bara att dra den rakt upp om det var att den stod inne i värmen som gjorde att det gick hur bra som helst det vet jag inte..
Så nu är det problemet löst , så är det bara att ta tag i nästa .. Behövs väl nåt att få dom täta,o-ringar vilka ska man ha ..Ock vilken olja och hur mycket...'mvh mats r
Gott Nytt År

I tråden jag länkade tidigare står det ju att Jörgen kört med Traktor Hydraulolja. Jag citerar:
Jag fyller dämparna med en rak hydraul-olja som är till t.ex traktor...
det är viktigt att man får ur luften ur stötdämparna efter fyllning annars blir det ett hydraliskt-"glapp" för att då bara lyfta upp oljan
istället för att pressas igenom kolven.. man skulle fått montera ihop dämparen under ytan i ett oljebad :P

kan säga att det blev riktigt bra resultat med dom här stötdämparna
förut så blev bilen stutsig när jag hade hårdare & kortare fjädrar..
Nu lirar dämparna bättre för att hålla emot dom starkare fjädrarna..

Dock står det inget om mängden.
I Peters dämparmodifikationstråd står heller inget om mängden. Dock lite mer om oljetyp men observera att detta är skrivet för en sluten dämpare. Vet inte hur pass väl det stämmer på din "öppna" dämpare:
Töm sedan dämparen på den tunn flytande oljan i en behållare så du
vet hur mycket du sen ska fylla på  ;) Man får pumpa fram å tillbaks
upp o ner osv för att få ut allt.När du inte har något motstånd i dämparen
så har du fått ut all olja  :)

För att välja hårdhet på dämparen så väljer man lämplig vicositet.
org oljan i dämparen motsvarar en visco på ca rak 10 olja.

Jag har provat mej fram genom åren och tycker en 10/w40 miniral olja blir lagom till hård gatkörning rally racing.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.