Författare Ämne: 360R  (läst 270387 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #160 skrivet: februari 07, 2009, 15:33:16 »
Då var vi klara med tjejens bakre skärmkanter  :D nu får man plats med
10" breda hjul om man vill  8)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #161 skrivet: februari 07, 2009, 17:07:18 »
hehe blir ju apbra!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #162 skrivet: februari 07, 2009, 17:15:42 »
Camilla tackar  :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #163 skrivet: februari 07, 2009, 17:21:24 »
hehe =) .. hur gick de me blocket idag?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #164 skrivet: februari 07, 2009, 17:23:06 »
Står i tvättmaskin  på jobbet :)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #165 skrivet: februari 07, 2009, 17:32:09 »
oh fan =) va det ok alltså?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #166 skrivet: februari 07, 2009, 17:56:30 »
Japp bara en kolv som var sönder spikad  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #167 skrivet: februari 07, 2009, 21:10:54 »
Då var vi klara med tjejens bakre skärmkanter  :D nu får man plats med
10" breda hjul om man vill  8)

Ser gärna 10" på den hehe

Men vad är det nu för märke på skärmkanterna, är det RP Glasfibers som är duktigt bantade?

Snyggt, fett och rymligt. Blir grymt helt enkelt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #168 skrivet: februari 07, 2009, 21:40:56 »
jasså? men då saknas de kolvar alltså?? =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #169 skrivet: februari 07, 2009, 21:43:09 »
jasså? men då saknas de kolvar alltså?? =/
Nej jag kommer att borra så det finns 3 kolvar till salu
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #170 skrivet: februari 07, 2009, 21:46:00 »
ok..vi får ta o kolla på de där senare =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #171 skrivet: februari 07, 2009, 21:46:34 »
Om ni inte tänkt gjuta av skärmarna så gör jag det själv!
för sånna SKA jag ha!  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #172 skrivet: februari 08, 2009, 23:34:59 »
Om ni inte tänkt gjuta av skärmarna så gör jag det själv!
för sånna SKA jag ha!  ;)
ursäkta men skulle inte du ha en sleeper...

grymt snygg breddning för övrigt + +

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #173 skrivet: februari 09, 2009, 06:34:00 »
sleeper eller inte spelar inte så stor roll om jag kör bra på strippen! vad gör man inte för bättre tider? (bredare däck)

Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #174 skrivet: februari 09, 2009, 20:54:47 »
FEEETTA breddare snyggt jobbat men du måste ge oss en bild med fälgar på

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #175 skrivet: februari 19, 2009, 18:11:44 »
Bild med fälgar kommer då hon har några feta att sätta dit  :)
Medan camilla blästrade fram okena så passade jag på att hålborra framskivorna.Kyler lite mer i allafall  :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #176 skrivet: februari 19, 2009, 22:11:14 »
nice nice =)  ventilerade eller original? svårt o se...
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #177 skrivet: februari 20, 2009, 07:11:50 »
Borrade org skivor  :) inga ventilerade tyvär  :-\
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #178 skrivet: februari 20, 2009, 09:24:31 »
oki... jäkligt mycke nicare än original ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #179 skrivet: februari 22, 2009, 15:47:49 »
Då är all rost till 99% lagad  :D Sprutat body i hjulhusena så det ser lite snyggare ut.
Vi har modifierat bromssköldarna så man får in kalluft till skivorna.Kommer att dra slangar fram till
hålena i fronten där dimljusena brukar sitta.Okena är blästrade och fått lite ny färg på sej.
jag kapa om ett par racing broms klossar som jag hadde liggande så dom passar på 360in  :)
Vi kommer att hälla i racing bromsvätska fram över också så då borde bromsarna tålla lite mer.
När vi ändå höll på så stoppa vi nya hjullager med högtemp fett.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #180 skrivet: februari 22, 2009, 15:48:54 »
Lite ny body i hjulhusena  :D
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #181 skrivet: februari 22, 2009, 16:22:53 »
ser juh vackert ut som vanligt! ;) men du peter den där snorkeln som pekar fram tror du inte att det kommer att sammlas en massa skit där inne? :o
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #182 skrivet: februari 22, 2009, 16:25:38 »
Det ska på slangar där som sagt som går fram till fronten.
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #183 skrivet: februari 22, 2009, 16:46:39 »
tusan att jag missade det då. kanske ska sluta skumm läsa trådarna  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #184 skrivet: februari 22, 2009, 16:48:30 »
Ja man ska inte bara titta på bilderna  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #185 skrivet: februari 22, 2009, 19:43:42 »
hur blir det med slangarna vid fulltratt utslag osv?
är det inte dags att camilla skaffar sig ett eget inlogg? så vi kan bättra på förhållandet mellan kvinnor och män hör på 300 power.
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #186 skrivet: februari 22, 2009, 20:12:46 »
Snyggt jobbat, smart med kylningen till bromsarna, finns på nån tävlingsbil eller taget ur eget huvud?
Undrar precis som Fredrik hur det blir med frigången mot hjulen, eftersom detta verkar bli mer banbil än gatbil kanske rattutslaget begränsas med styrstopp?

Vad har gjorts med innerskärmen fram, är kanten som möter yttre skärm original borttagen? Ser så ut
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #187 skrivet: februari 22, 2009, 20:24:08 »
Ja det går att svänga fullt  :D Bromskylning sitter på alla tävlings bilar  8) Fälgarna som kommer att
sitta på breddar inte så mycket inåt ,men det kan bli lite justerande då vi inte har fälgarna för tillfället  ::) Inner skärms biten är bort kapad då den inte stämmer nu med breddarna + den var rostig
bara att kapa bort.Det är därför vi sprutat body på insidan av inner och ytter skärmarna  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #188 skrivet: februari 22, 2009, 21:00:04 »
Ja det går att svänga fullt  :D Bromskylning sitter på alla tävlings bilar  8)
Där ser man! Effektivt även i landsvägsfart?

Citera
Inner skärms biten är bort kapad då den inte stämmer nu med breddarna + den var rostig
bara att kapa bort.
Behövs den inte, jag menar blir inte karossen försvagad eller är det försumbart?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #189 skrivet: februari 22, 2009, 21:17:08 »
Bromskylning funkar kanon i landsvägs tempo  :) Kanten jag kapat bort är som du säger försumbar.
För övrigt så har den alltid varit bort rostad på alla mina bilar mer eller mindre  :P
"don't buy it if you can build it!"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #190 skrivet: februari 22, 2009, 21:46:49 »
Tänkte att jag skulle komma med lite konstruktiv kretik.

Bromskylningen som du byggt ser bra ut för en ventilerad skiva (luft in mot mitten av skivan så man får mer och kallare luft att passera genom skivan).
Vad jag har läst mig till så är det effektivare att bygga som jag försökt beskriva i bilden nedan. Då får man kylning på bägge sidor av skivan och det blir effektivare. Självklart är all kylning av godo och speciellt när man kör med dom små originalskivorna.

Varför valde du att borra istället för att slitza skivorna? Många har problem med att borrade skivor spricker, fast det kanske bara gäller ventilerade och inte solida skivor.

Keep it up!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #191 skrivet: februari 22, 2009, 21:54:47 »
Det går att göra på många sätt  :) Som jag tänkt det så ska luften tryckas igenom kylhålen på
skivan och ta värmen därifrån ,så var det tänkt  ;) Slitsar har inget med kylning att göra,bara rensa skivan från bromsdamm.
Ja man får ha lite koll på skivor som är hålborrade för dom spricker förr eller senare  :P men då är det bara att borra nya  8) som tur är så kostar dom inte skjortan  å 50 på bil-butricks :D
"don't buy it if you can build it!"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #192 skrivet: februari 22, 2009, 23:18:20 »
Anledningen till att man borrar skivor vad jag vet är för att få större avkylningsyta (vissa tycker det är snyggt också...) sen som en bonus så blir skivan också lättare = mindre roterande massa och mindre ofjädrad vikt. Nackdelana är ju att skivan kommer spricka (för det kommer den, bara en fråga om tid).

Slitsarna har inte så mycket med kylning att göra (man får lite mer avkylningsyta även med slitsar) dock så får man bättre bromsverkan då gaser från bromsbelägget inte lägger sig mellan belägget och skivan utan kan passera ut.

Förstår inte din förklaring "rensa skivan från bromsdamm" men vi kanske menar samma sak som jag skrev här över.
Sen så måste man även rensa hålen då dom blir igensatta av bromsdamm och annan smuts. Man ser ganska ofta skivor som är borrade men igensatta.

Visst så kommer det säkert tryckas lite luft igenom hålen men så marginellt att yttre delen av skivan kommer vara flera grader varmare. Tror dock inte det kommer ha någon sexuell betydelse när bilen väl körs.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #193 skrivet: februari 22, 2009, 23:22:40 »
Anledningen till att man borrar skivor vad jag vet är för att få större avkylningsyta (vissa tycker det är snyggt också...) sen som en bonus så blir skivan också lättare = mindre roterande massa och mindre ofjädrad vikt...

Hur kan du få större avkylningsyta om du borrar skivan? då borde slitsar ge mer avkylning om det är area vi söker?
Tror inte det är lättning man söker om man borrar skivan då kan man lika gärna hoppa över hamburgaren innan racet  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #194 skrivet: februari 22, 2009, 23:48:03 »
Ni har något värre problem med diffen på sista bilden :o har medbringaren gått av eller ???

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #195 skrivet: februari 23, 2009, 00:28:44 »
Anledningen till att man borrar skivor vad jag vet är för att få större avkylningsyta (vissa tycker det är snyggt också...) sen som en bonus så blir skivan också lättare = mindre roterande massa och mindre ofjädrad vikt...

Hur kan du få större avkylningsyta om du borrar skivan? då borde slitsar ge mer avkylning om det är area vi söker?
Tror inte det är lättning man söker om man borrar skivan då kan man lika gärna hoppa över hamburgaren innan racet  8)

Nu tänker du nog fel. Om skivan är 12mm tjock och du borrar ett hål som är 5mm i diameter så tar du bort avkylningsyta som motsvarar hålets diameter * 2. Den ytan som bildas i hålet är större och därför får du totalt mer avkylningsyta. Så det är bättre ju mindre hål man borrar teoretiskt, dock i praktiken så behöver man ha 4-5mm för att hålen inte ska bli igensatta så fort.
Slitsar ger bara extra avkylningsyta i kanten dom är djupa, så det blir inte många mm2, man kan borra en skiva betydligt tätare än vad Peter har gjort och på så sätt få ännu mer yta och mindre massa.

Som jag skrev så är det en BONUS och inget man gör för att få några gram mindre vikt. Det är dock något som teoretiskt är bättre och det va det jag påtalade. Många bäckar små...

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #196 skrivet: februari 23, 2009, 00:31:38 »
Ni har något värre problem med diffen på sista bilden :o har medbringaren gått av eller ???

Jag gissar på att drivaxeln inte är fastskruvad på medbringaren.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #197 skrivet: februari 23, 2009, 15:20:50 »
ser kalas ut peter!! =)
ang kulslangarna har jag liknande på min bmw.. dock kommer rören ut från hjulhuset och inte ända in till bromsskölden.. hoppas det funkar! =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #198 skrivet: februari 23, 2009, 22:29:26 »
Som med allt annat kul så kommer det här med slitsar och hål i skivorna säkert från motorsporten. Och fyller det en funktion där så är det nog mycket tanke bakom.
Tror Peters kylrör är effektivt även utan hål!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #199 skrivet: februari 24, 2009, 00:11:44 »
Som med allt annat kul så kommer det här med slitsar och hål i skivorna säkert från motorsporten. Och fyller det en funktion där så är det nog mycket tanke bakom.
Tror Peters kylrör är effektivt även utan hål!
Där slog du huvudet på spiken, det kommer från motorsporten. Men bara för att det gör det så betyder det inte att det är bra på gata. För oss som gillar att skruva och håller efter våra bilar så funkar det. Men har man borrade skivor så ska man veta att dom spricker, ibland efter 20mil och ibland efter flera tusen mil, men spricka kommer dom att göra. Så fastnar ni för att borra så kontrollera skivorna då och då.