Författare Ämne: Vinterräsern 363 - V  (läst 135682 gånger)

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #40 skrivet: september 04, 2013, 21:50:27 »
Jävligt tveksamt att den är av.. men min transaxel vart böjd en gång när jag tog ur en motor som inte ville ur så kolla det också!

//Richard

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #41 skrivet: september 06, 2013, 13:15:53 »
Det går framåt.
Nu sitter axeln på plats i hylsan och en ny bult är ditdragen. Kollade aldrig om den var krokig men får göra det innan jag lyfter i motorn för att slippa otrevliga överraskningar sen.
Hann med att plocka lös dom flesta 940-delar från "stormotorn" så nu har jag bara att flytta över det jag ska ha från 360n och sen lyfta i den vilket jag hoppas ska gå bra och ska göras i helgen är det tänkt.
Men jag har några funderingar. Ska jag använda tryckplattan från 940n? Är ju samma typ av svänghjul så är väl bara att ta tryckplatta och urtrampningslager. Kanske trycker hårdare? Kopplingen är inte den bästa på 360n men känner inte att jag har stålar över just nu för att skaffa en ny.
Sen har jag funderingar över spridarna. Dom är ju svarta original men gula på 940n. Är det något som jag bör flytta över och som funkar direkt? Tänker på ohm här. Bränsletrycksregulatorn har jag tänkt flytta över iaf.

Avslutar med att bjuda på lite bilder från igår.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #42 skrivet: september 06, 2013, 13:38:10 »
Så det var att tidigare ägare var lat och inte skruvat dit bulten efter växellådsbyte, sånt är ju riktigt trevligt :/

Tryckplatta kan du ta så länge det är samma svänghjul på b200an. Lamellen går däremot inte att ta då splinesen är fel. Urtrampningslager går att modifiera så det passar, räcker med att slipa ner plastklackarna lite grann så passar det på 360ins kopplingsarm.

Spridarna är ju bara att mäta om du har en multimetern som kan mäta ohm. Bara stoppa ena stickan på ena polen och andra stickan på andra polen i spridarens kontakt. Höghom så är det ca 14-18ohm, lågohm så mäter spridaren ca 0-10ohm såvida jag nu inte minns helt galet.
Mina bosch -968or högohm mäter 15,1ohm iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #43 skrivet: september 06, 2013, 13:50:05 »
Jo multimetern har jag ganska bra koll på faktiskt men var bara lite lat och slängde ut frågan =) Men det jag mest var nyfiken på var om det är värt att byta för att den ena flödar bättre än den andra.

Och tror du jag har något att tjäna på att byta tryckplatta? Båda är ju rejält begagnade så kanske enklast att köra med det som det var och som fungerade.

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #44 skrivet: september 06, 2013, 14:56:13 »
Tvekar på att det är någon skillnad på spridarna.. men kolla numret på dom och kika i denna lista:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

//Richard

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #45 skrivet: september 06, 2013, 16:38:04 »
Tack för länken =) Ska jag kika imorn så jag vet vilka jag ska sätta dit.

Kom på en till fråga jag hade tänkt slänga ut. Har inte googlat på det eller nåt men funderar på att lätta svänghjulet en aning med hjälp av att borra ur fördjupningen. Kanske inte kommer lätta så många gram utan att försvaga det men lite kanske det gör? Är det något att rekommendera?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #46 skrivet: september 06, 2013, 21:04:28 »
Nja, svänhjulet är väl balanserat, så du måste nog borra alla exakt lika mycket för att behålla det någorlunda i balans tror jag.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #47 skrivet: september 07, 2013, 23:26:13 »
Har struntat i att borra svänghjulet :P Kändes som för mycket jobb för lite vinning. Vinner bara ju lite roligare karaktär egentligen.

Men motorn är i bilen efter en lång dag av flyttande av delar och en hel del strul. T ex har jag lärt mig att packning på tub inte funkar till bröstkåpan för då blir det för tight och kåpan nyper fast mellanaxeln.. Ny packning tillverkad av mjölkkartong. Sen trodde jag det skulle vara att "bara" flytta över btr från 940n men den är inte gängad mot bränsleröret utan intryckt bara. Så där blev det lite knåpande innan det blev löst.

Imorgon ska det kollas över motorfäste och så koppla in hela motorn. Hoppas uppstarten går smärtfritt =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #48 skrivet: september 08, 2013, 22:06:35 »
Efter att ha börjat idag med att slösa flera timmar med att fundera, konstruera och montera motorfästen så blev allt till slut inkopplat på kvällen och vätskor påfyllda.
Efter några startförsök med puffar här och där så startar räsermotorn igång. Tyvärr går den inte särskilt rent utan går som en gammal folkamotor. Varför vet jag inte riktigt så nu försöker jag få lite eller ganska mycket hjälp här. Vad kan ha gått fel vid motorbytet? Har kollat så att kamremmen står rätt mot kam och vev som jag skrev i chatten. Nollade även motorn och försökte kolla så svänghjulet verkligen hamnat på rätt plats och det verkade det ha gjort.
Frågan är om den taskiga gången kan bero på en kugg fel på fördelaren? Eller har ni något annat bra förslag?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #49 skrivet: september 09, 2013, 18:50:32 »
Ingen som har några förslag på vad jag ska göra eller som varit med om något liknande?

Lättast känns som att riva isär och montera om kamremmen. Om det nu är ens något bekymmer med kamrem eller svänghjul. Har jag monterat svänghjulet en bult fel så borde väl motorn verkligen gå pissdåligt? Vad styr givaren på svänghjulet? Visst är det tändning?

Börjar fundera på om det är något fel på en tändkabel eller tändstift eller liknande. Får kanske dra ut en tändkabel åt gången för att se om det bara är en cylinder som felar eller om det är olika..


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #50 skrivet: september 09, 2013, 19:58:07 »
Jo givaren på veven är för tändningen. Har du en tändinställningslampa kan du ju kolla hur tändningen, står tändningen helt fel så bör det mest troligt vara svänghjulet som är felplacerat. Men kolla märkningarna på vev, kam och mellanaxel/fördelaraxel så dessa står rätt. För står mellanaxeln fel i relation till veven så hamnar ju tändningen fel.

Går inte att göra så mycket mer än att felsöka, kolla allt som har med tändningen att göra och om allt där står rätt till så kolla att allt som har med bränslet är rätt också.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #51 skrivet: september 09, 2013, 21:20:44 »
Fick ett samtal från farsan och nu går bilen =) Det var tydligen ettans spridaranslutning som glappade. Så jäkla skönt att den går. Ska till garaget och fixa och dona och slutföra allt och få köra hem den.

Men apropå det du säger simlar angående mellanaxeln så borde det inte spela någon roll hur den axeln står för den går att justera genom att lyfta upp fördelaren eller flytta om tändkablarna eller tänker jag fel?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #52 skrivet: september 09, 2013, 21:23:17 »
Ja men vad fint att det löste sig :)

Jo det är ju klart, men då stämmer ju inte märkningen längre vilket inte blir så kul sen när kamremmen ska bytas nästa gång ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #53 skrivet: september 11, 2013, 16:22:41 »
Igår när jag hämtade bilen från garaget så gick den som en dröm. Är faktiskt en ganska stor skillnad jämfört med förut men är ju ändå ingen riktig räser men nog ska det duga för att leka i vinter med =)
För att komma ifrån allt mekande så tänkte jag prova på att stjäla mer grejer från 940n. Spana in bilden nedanför för att hitta vad jag monterat från den =)

Dock så varade inte glädjen så länge. Idag hem från jobbet började den åter låta som en bubblamotor och dessutom tända i grenröret lite då och då. Öppnade huven och försökte trycka fast spridaranslutningen utan resultat. Ska ut lite senare och kolla och se om något har hänt med kabeln eller vars bekymret är.

Edit: glömde bilden
En fråga till alla som inte kör med orginal btr. Den från 940n sitter ju inte gängad mot fuel-railen utan är intryckt med oring. Utsticket är ju inte så långt och just nu har jag bara tryckt på en slang med slangklamma men ser att det är ett läckage där. Finns det någon annan bil som har en btr som bara är att montera på samma plats?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #54 skrivet: september 12, 2013, 16:30:47 »
Kan nu ställa mig i skaran som lyckats tömma tanken genom ett slangläckage efter spridarna. Tog mig 1 mil på 20 liter typ. Bytt slang nu och hoppas den funkar bättre. Blir dyra trial and error.

Spridarkabeln var glapp nu igen men satte dit och den går bra.

Bjussar på en till bild från sist =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #55 skrivet: september 12, 2013, 16:37:48 »
Ser fint ut :) Extraljusfästet ser riktigt stadigt ut, blir nog att bygga ihop något liknande till min bil för original-fästena som sitter på min bil är verkligen inte stadiga.

Mindre kul att tömma tanken på 1mil :(

Angående BTR så passar det från Volvo 240/740/940/340/360 med 8V rödblockare och insprutning. Det ska även passa från 850 vad jag förstått, 850-btren är på 3,8bar istället för 3bar som det är original till B230F och B200F har 2,5bar btr.

Fästet till BTRen på originalfuelrail är exakt likadant som till spridarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #56 skrivet: september 12, 2013, 18:48:56 »
Ja det blev ganska stadigt faktiskt. Skulle dock kunna vara någon cm lägre ner för att få det perfekt på bilen. Och då skulle man kan hänga dit 2 till på sidan där jag skruvat ihop dom 2 delarna. Det är gjort som så att det är två horn som är bultade i stötfångarfästena och så den avlånga upptill. Det måste ju vara tvådelat för att kunna ta lös kofångaren och bulta dom inre hornen. Går ju även att bara svetsa fast utstickande delar på nedre kylarbalken och bygga uppifrån dom.

Men hur menar du att man ska montera fast en sådan btr? För fuelrailen på 940n var ju utan uttag för kallstartsspridaren så kunde inte stjäla den och original på 360n är ju skruvat fast. Just nu har jag en anslutning med slangnippel skruvad mot original fuelrail och slang ner mot 940ns btr men den har ju som sagt var inte så mycket utstick för att montera slang på. Men hoppas att det funkar med nya slangen ett tag nu så får jag försöka att bygga om original till en justerbar. Hittade en smart guide på garaget hur man gör =)


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #57 skrivet: september 12, 2013, 18:58:47 »
Alltså hur har du kopplat btren? Jag förstår inte riktigt hur du menar ???

Är det för att få ström till kallstartsspridaren som du skarvat på en slang eller? För att få bränsle till kallstartspridaren bör det funka med ett T-kors på bränsleslangen som går in i fuelrailen.

Och en justerbar BTR kopplar du bara på returledningen som går ut från original-BTRen. Kopplar du på så sätt så kan du däremot aldrig sänka bränsletrycket under original-btren tryck men det är inga problem att höjja trycket.
Däremot som du upptäckt så går det att bygga om en original till justerbar, har för mig KL-racing till och med säljer ombyggnadssatser för att bygga om original-btr.

Edit:
Kl-racing har:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/700/branslesystem-4/fuel-rail-adapter-volvo-saab-vw-ford-rover-till-8mm-slang.html
Adapter från fuelrail till 8mm slang.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/700/branslesystem-4/fuel-rail-adapter-volvo-saab-vw-ford-rover.html
Adapter från fuelrail till AN6

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/700/branslesystem-4/malpassi-btr-0-5-bar-volvo_saab.html
Malpassi BTR som passar i originalfästet.

Däremot hittar jag inte ombyggnadssatsen för att bygga om original btr, dem har kanske slutat med den eller så var det någon annanstans jag sett den.
« Senast ändrad: september 12, 2013, 19:26:50 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #58 skrivet: september 12, 2013, 19:37:54 »
Nej nej :P Jag kör ju med 360ns orginalrail. Och den har ju utgång för kallstartsspridare och det har inte 940n. Därför valde jag orginalrailen.
Och där original btr sitter har jag en nippel där en slang sitter för att sedan gå till 940ns btr och där har jag bara styrt på slangen med en slangklämma.

Men självklart skulle man kunna byta till 940ns fuelrail och göra en t-koppling för kallstarten. Men visst är det banjokoppling där? Kanske går att återvinna den som sitter där och bara skala av den korta orginalslangen.

Och köpa en ombyggnadssats känns dumt när det går att göra om själv så här enkelt =)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262225

och jag skulle ju haft en adapter med gängad anslutning upp mot rail och ut med en "spridaranslutning".

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #59 skrivet: september 12, 2013, 19:59:01 »
Jaha, så det är inte likadant fäste till btren som till 940in? Eller?
Lägg gärna upp en bild på hur du har allt kopplat.

Banjokoppling vars? Kallstartsspridaren har banokoppling har jag för mig, men på fuelrailen är väl slangen bara dittryckt och dragen fast med ett slangklammer? Och på banjokopplingen är val slangen bara påpressad? Bör isf gå att göra ett snitt i slangen och dra loss den.

Ja det verkade ju väldigt enkelt att bygga om själv med lite "skrot" som man kan tänkas ha liggande.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #60 skrivet: september 12, 2013, 20:17:08 »
360ns btr är inte dittryckt på samma vis som 940ns är och vad det verkar alla övriga utan den är fastgängad. med samma nippel som ingående på fuelrail. Finns nog bilder här på forumet hur original btr ser ut.

Så då har jag 2 alternativ. Antingen bygga om original btr eller trycka ihop den och andra alternativet är att byta fuelrail och skaffa ett t-kors för att få bensin till kallstarten och så måste jag nog skaffa en ny oring till 940ns btr isåfall.

Var just ut och mixtrade med hastighetsmätarwiren vid hjulet. Tror det är 5 gången jag håller på där. Nu blev det ännu en tillfällig lösning som jag hoppas håller en stund iaf. Beställde ju som sagt var en wire via tradera som jag hoppas är rätt och behöver nog när jag ska byta den även få tag på fräscha detaljer vid navet.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #61 skrivet: september 12, 2013, 20:27:26 »
Aha, då förstår jag :)

Ja då är det ju inte bara att trycka dit 940-btren. Det du kan göra däremot är att åka på skroten och köpa en fuelrail från en 740 med LH2.2 för dem har kallstartsventil men BTRen är dittryckt som på 940 (om nu inte minnet sviker mig över hur det såg ut i min polares 744a).

Däremot borde det ju gå att modda 360-BTR på samma sätt som guiden du hade hittat för det är väl bara fästet som skiljer?

Får hoppas det är rätt vajer du beställt så du slipper krångla.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #62 skrivet: september 13, 2013, 13:21:22 »
Nu med fungerande hastighetsmätare (än så länge) så märker man ju bättre att bilen faktiskt går riktigt bra med b230n. Prövade att dra ur den på fyran och 180 på mätaren vid 5500 varv. Undrar om den gör mätaren ut nu? Hmm =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #63 skrivet: september 13, 2013, 14:56:17 »
Skulle inte bli förvånad om den gör det. Min gjorde 190 på mätaren har jag för mig (visade då 170 på gpsen).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #64 skrivet: september 13, 2013, 20:12:37 »
Visst hade du 4-växlat? Hade ju 700rpm kvar på 4an men frågan är ju hur mycket den skulle orka på 5an. Inte säkert den går så mycket snabbare där. Men misstänker att sista ljuddämparen stryper lite för mycket för att 2,3an ska andas ut riktigt på höga varv. Tycker inte motorn är så jättevarvig.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #65 skrivet: september 13, 2013, 20:19:05 »
Inte då, bytte till 5-växlat Augusti förra året.
Låg i 5an då det gick 170 enligt gps och 190 på mätaren, eller om mätaren kanske till och med visade ännu mer. Mätarn min går ju till 200 så det var nog fan mätarn ut nu när jag tänker på det.

Sista ljuddämparen stryper ordentligt, min bil orkade inte ens varva ut med B19 med original-dämparen. Det tog tvärstopp vid 4500rpm, sen när ljuddämparen lossnade (rostade av) så orkade den utan större problem till 6000rpm. Det var med A-kam och B19 som sagt, enda trimmer var ökad förtändning, E85 och elfläkt.
K-kammen jag har nu i B23an gör att den orkar riktigt bra på högre varv tillsammans med 2,5" avgaset.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #66 skrivet: september 13, 2013, 20:25:34 »
Ok på så vis. Såg dina filmer angående ditt avgasrör men tror jag kommer tycka det blir för högljutt så klurar på att bygga ett spjäll och dra in en wire för att kunna öppna och stänga och göra en sidepipe eventuellt. Låter tufft och inte alltför omöjligt att bygga i mitt huvud men får se om jag tar mig an det. Kan man dra ut ett rör efter första dämparen så får det leva om när man vill busa och kör man till och från jobbet så stänger man igen spjället.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #67 skrivet: september 13, 2013, 20:32:43 »
Jo det blir ganska högljutt, fick modda mitt slutrör för att slippa att det dånar i kupén. Blev riktigt tyst efter modifiering av slutrör och ordentligt med ljuddämpning efter rostlagningen, stryper däremot lite grann på höga varv men det är inte förrän vid ca 6000rpm det märks.

Jo bygga med spjäll kan man ju göra. Har man mycket pengar finns det att köpa y-rör med elektroniskt styrt spjäll.
Behöver ju egentligen inte bygga just sidepipe med blir ju enklast då det annars kan bli trångt med ett extra rör bredvid original.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #68 skrivet: september 15, 2013, 22:50:10 »
Får se om det hinns med men på tisdag ska jag till garaget så fort jag vaknat. Prio kommer läggas på att stabilisera växelspaken för platten under har en spricka i sig så den rör sig väldigt mycket. Har man mer att köra med vill man ju kunna använda det lite bättre än med en superlös växelspak.. Får se om jag förlänger på underdelen lite eller om det blir för mycket jobb :P

Sen ska jag nog försöka göra någon speciallösning runt hastighetsmätarwiren vid navet. Min lösning som jag gjorde sist la av idag igen. Jäkla skit :P

Och sen kommer min fundering på att ta en bättre flödande ljuddämpare från en annan bil att sätta längst bak alternativt ha ett spjäll för att kunna öppna när det behövs. Får se hur mycket som jag hinner med.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #69 skrivet: september 16, 2013, 16:09:12 »
Gjorde några ärenden i stan och åkte förbi skroten och hittade en 360 där som fick donera vajer och fettkopp. Såg hyfsat fräscht ut förutom att biten längst ut där man ska skruva fast vajern var borta. Men känns skönt att ha en som är bättre att montera så får jag försöka klura på någon fiffig lösning på hemmameck för att få det att funka med den sämre om den slutar funka igen.

Någon som vet om mässingskruven följer med i en ny vajer?

Är ju en hyfsat smart och enkel konstruktion det här egentligen men lite för klent gjord.. Synd det ju.

Just det.. Fick ett erbjudande om styrservo för en liten peng. Är lite sugen på att köpa den och flytta över. Visst är rattstången lika och det skiljer bara på styrväxeln och styrstagen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #70 skrivet: september 16, 2013, 18:19:08 »
Infon finns på forumet men nedre delen på rattstången ska skilja sig åt med/utan servo!
Tror inte muttern följer med en ny hast.wire
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #71 skrivet: september 18, 2013, 16:10:11 »
Jo sökte runt lite och såg att det skiljde. Har lite halvt lagt planerna på servo på hyllan. Priset jag fick var 400 för styrningen och 700 komplett med pump så det var ett bra pris tycker jag. Så är det någon som är sugen så finns det ett sånt på skroten här. Dock sitter det kvar på bilen förstås..

På väg hem från jobbet i morse och nästan hemma upptäcker jag i backspegeln ett stort vitt moln.. Suck. Och självklart så är det inte bara ett moln i luften utan det vita molnet förföljer mig hur mycket jag än försöker skaka av mig det.
Oljan verkade ha klarat sig från vatten så ska undersöka tändstiften och se hur dom ser ut. Har redan beställt en packning från motoroldies. Han var billigast =) Hoppas den kommer snabbt..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #72 skrivet: september 18, 2013, 21:12:39 »
Det var ett väldigt bra pris för servo!

Vad kostade frakten för en toppackning från Motoroldies?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #73 skrivet: september 19, 2013, 15:50:25 »
Vet inte.. Får faktura med i paketet så får se vad det landar på. Men beställde lite mer delar samtidigt till amazonen =) Packningen gick väl på 130-150kr iaf

Var ut i regnet igårkväll och kollade. Ettans tändstift är lite vitare och släpper ut sig ånga. Hoppas nu det inte är någon spricka där i toppen utan det är packningen som är trasig.

Vars är det vanligast att topparna spricker?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #74 skrivet: september 21, 2013, 10:58:32 »
Vet inte.. Får faktura med i paketet så får se vad det landar på. Men beställde lite mer delar samtidigt till amazonen =) Packningen gick väl på 130-150kr iaf

Var ut i regnet igårkväll och kollade. Ettans tändstift är lite vitare och släpper ut sig ånga. Hoppas nu det inte är någon spricka där i toppen utan det är packningen som är trasig.

Vars är det vanligast att topparna spricker?

Topparna brukar ju spricka mellan tändstiftshål och ventil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #75 skrivet: september 21, 2013, 22:38:22 »
Blir det synliga sprickor då? Har ju haft lös och inspekterat men såg ingen spricka som var direkt synlig men hade inte läst ditt meddelande frej så inspekterade inte särskilt just där.

Har iaf hunnit montera packningen, dragit bultar och dragit av den ena och kört 10 mil för att hämta en bättre begagnad för att sen upptäcka att den rinner ut vatten mellan topp och block när jag fyller på. Har inte ens hunnit starta den.. Får man säga skitbil nu? Är lite halvt less..

Första bilderna: I tisdags hann jag med detta iaf och som tack på onsdagsmorgonen så började den vitryka.

Sista bilden: Finn fem fel och tur i oturen =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #76 skrivet: september 21, 2013, 22:42:25 »
Det lät då verkligen inte kul, förstår att du är less :(

Kortat växellägena?

Trevlig gänga, är det en av toppbultarna?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #77 skrivet: september 21, 2013, 22:52:04 »
Växelspaksbilden är bara fastsatt växelspak i karossen istället för momentröret. Den plåten var påväg att spricka sönder och gjorde så när jag höll på att måtta in plåtbitarna. Men nu är spaken stum och växlarna är lite lättare att få i och hitta igen.

Bulten är den som "gick av". Kände det på sista 90graders vridningen att något hände så fick ångest redan då men bulten följde snällt med upp men såg inte så rolig ut :/

Så jäkla trist att det nästan rinner ut vatten.. Nåja. Vattnet är urtappat ur motorn och får väl ta nya tag imorgon eller till veckan. Får se om jag lyxar på med nya bultar. Packningen som sitter där borde ju gå att använda igen tycker jag. Den har ju inte blivit uppvärmd och fastnat fast..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #78 skrivet: september 21, 2013, 23:02:57 »
Aha så pass. Du tror inte det vrider för mycket i länkaget då? Eftersom främre delen av länkaget sitter i sprängkåpan = vrider sig tillsammans med drivlinan och när du nu har dragit fast spaken i karossen så lär det ju antingen vrida plåten eller länkaget.

Skönt att den kom upp lätt i alla fall, inte så kul om den hade lämnat kvar någon centimeter nere i blocket.

Jo det kan jag förstå. Men borde ju ha och göra med bultarna, alltså att bultarna sträckt sig för mycket så gängan bottnat i blocket och därför inte håller fast topplocket tillräckligt hårt.
För jag hoppas du skrapade bort all gammal packning, både från topp och block innan du lade dit den nya packningen.

Nya bultar borde du väl kunna kosta på. En ny sats kostar ändå bara 415kr hos BDS-återförsäljare och 462kr på Mekonomen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #79 skrivet: september 21, 2013, 23:52:08 »
Priset på bultarna är ju nästan lika dyra som bilen :P Har dock lite ångest. Motoroldies sålde bultar för 180:- Men tyckte det kändes onödigt :P

Länkaget sitter väl fast i momentöret från början och vrider sig som du säger med motorn och övrig drivlina. Men nu med mina motorkuddar från 940n så rör sig inte motorn så mycket och så nära centrum som växelspaken hamnar så vrider den sig nästan inte alls. Detta var den enklaste lösningen istället för att riva ner momentröret för att komma åt plåtbiten och svetsa orginalet.
Kommer dom här plåtbitarna att gå sönder eller vrida sig får jag göra en ny lösning =)

Jo antagligen är det väl nåt med bultarna att göra..Tror inte att gängan bottnar så snabbt i blocket. Då är det kasst gjort. Bör vara mer uttrymme kvar och sträcker dom sig så pass mycket så bör dom gå av som den sista bulten gjorde.