Författare Ämne: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"  (läst 34747 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: juli 13, 2015, 00:07:05 »
Blocketsurfing är farliga grejer, speciellt för oss som lider av allvarliga åkommor som 340-iosis...

7 Juli dök det upp en annons på Blocket på en bil 15km hemifrån... Billig var den också!


Citera
Volvo 343 rembosse, 6500mil
startar o går, eller ja tills de bidde soppatorsk, startmotorn kärvar ibland, fläktremmen av, säljes som reservdelsbil eller repobj, bilen har endast gått 6500 mil, 1500kr

En snabb koll på med transportstyrelsen visar att bilen faktiskt är av 1976 års modell, chassinumret säger att det borde vara number 3450 att rulla av bandet...
På torsdagen åkte jag för att titta på den; säljaren (som döpt den till Rembosse...) hade fått bilen av en bekant som flyttat och inte hade plats för den - nu behövde säljaren bli av med den för att få plats med en ny traktor. Skroten låg 500m ner längs vägen och bilen skulle bort snarast - en halvtimme senare och 1000kr fattigare hade bilen bytt ägare!

Två dagar och ett åttioårskalas senare var det dags att hämta hem den; bilsläp bokat (bilen hade körts in på parkeringen nyligen, men innan dess stått i nästan 15 år) och knuffhjälp inhyrd. Trots ett halvplatt däck och ett däck som inte var ordentligt fastskruvat så var bilen snart hemma och inventeringen kunde börja...

Efter att ha lyft ur 7 däck ur bakluckan och dammsugit bort 14 års tallbarr såg bilen nästan representabel ut (om än mossig); skulle den gå att starta? Tyvärr var batterikabelskon till pluspolen sönderbruten och startkablarna fick inte tillräckligt bra kontakt, så det blev inget.

Idag, beväpnad med nya batterikabelskor, var det dags för nästa försök. Kabelskon monterades, lampknapparna dechiffrerades (tryck in knappen för positionsljus för att stänga av belysningen!) och nyckelns vreds om... Efter en del tvekan kom först oljetrycket och därefter hoppades motorn igång! Den lät helt OK och gick mycket bättre än den borde ha gjort med tanke på hur länge den har stått, så en kort provtur kunde väl inte skada?

150m senare har bilen stannat och batteriet orkar inte driva startmotorn - jobbigt! Bara att hämta min fantastiska 6hk trädgårdstraktor från åttiotalet och bogsera hem underverket. Med en toppfart på lägsta växeln på ca. 2km/h var det inga problem att styra båda fordonen själv och traktorn hade gått om kraft att dra med. Grepp var det lite värre med, så när det blev lite motlut rekryterades grannpojken (ca. 7 år) för att styra 343an medans jag agerade vikt över drivhjulen på traktorn. Efter ett kort stopp för att plocka upp hans käresta (eller något åt det hållet :) ) samt tanka traktorn så kom vi slutligen hem igen, vid det laget hade batteriet återhämtat sig och bilen startade snällt igen...

Sammanfattning; om jag hade ont om 340-relaterat mekande innan har det nog löst sig nu...
På agendan står en allmän genomgång av bromsar och drivlina, montering av ny fläktrem (den gamla var av...), service och rengöring. Dessutom behöver jag få tag på lite delar; någon som har en kromad höger backspegel till tidiga 340or eller en svart navkapsel i plåt? Allt vad brun inredningsplast heter vore också bra då den som finns i bilen faller sönder om man tittar snett på den...
Kort sagt, ett lagom projekt för att komma iväg till glasskiosken!
« Senast ändrad: juli 13, 2015, 00:09:46 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2015, 10:49:42 »
Haha helt underbart Kurre!  ;D

Kikade också på den på blocket men jag bor ju inte i närheten av några blocketfynd just nu :-[

Kul första provkörning  ;D  ;D  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2015, 21:28:01 »
Kul med en 'Rembosse'  :) Underhållande läsning om första provkörningen.

Ska bakluckans stripes fortsätta på sidorna också eller är original så?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2015, 14:17:29 »
De bilder jag hittat på bilar med samma variant på stripes så ser det ut precis som på min. Tyvärr sitter mina stripes inte riktigt rakt då det verkar som om bilen har varit med om någonting och fått delar omlackade...

Om det är någon som sitter på några delar till gamla 340:or (Volvo 66 kan kanske fungera en del också...) så får ni gärna säga till. Jag letar efter:

Utvändigt:
  • Svart navkapsel
  • Höger sidospegel (kromad)
  • Lykttorkarmekanism

Invändigt:
  • "Växelspaksknoppen" (gamla varianten i brunt med knapp på sidan...)
  • Bruna plastmattor till golvet i framsätet (framförallt förarsidan)
  • "Kåpan" mellan ratten och pedalerna (d.v.s. undersidan av instrumentbrädan på förarsidan) i brunt
  • Brun plutt till dörrlåsen (för att kunna låsa bilen inifrån)
  • Justerratt till ryggstödet, höger sida (brun)
  • Plastkåpan runt justerratten till ryggstödet, båda sidor (brun)

Andra delar till riktigt gamla 343or är naturligtvis också av intresse, men det var väl listan över vad som saknas för stunden...
« Senast ändrad: juli 19, 2015, 00:39:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2015, 00:38:29 »
Lite nya bilder efter att underverket kommit hem:


Redo för lastning, Jesper och Kalle hjälper till.











Hemkommen...


Dragkroken på traktorn var visst inte anpassad för att bogsera 1000kg holländare...

Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2015, 00:42:59 »
Vilken fin gammal pärla du hittat :D

Bilderna från insidan av bilen väcker gamla minnen från när jag var runt 7år då min morfar hade en orange 343a med likadan inredning :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2015, 21:50:33 »
Jag är så avundsjuk på din nya bil.
Ang lykttorkarmekanismen på -76 har jag för mej det ska vara samma typ som gamla saab, kan det tro vara så lika att det går att modifiera från en 96 eller 99  :-\

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2015, 20:19:10 »
Bra tips om lycktorkarmekanismen, det får jag kolla! Ett annat tips jag fått är att det ska vara snarlikt länkaget till vindrutetorkarna på gamla Daf, typ Daf 33 eller dylikt... Sådana växer ju inte direkt på träd dock...

Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Hedlundish

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #8 skrivet: september 07, 2015, 18:17:53 »
Jag har en mekanism över!
Jag behöver den kromade spegeln på vänster sida!

Mvh

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #9 skrivet: december 25, 2015, 21:09:13 »

343an fick flytta in i garaget under viss protest - motorn stannade om man la i drive och bromsarna låg på såpass att det inte gick att bogsera bilen på gruset utanför garaget utan att dragbilen grävde ner sig. Efter demontering av bromsbeläggen fram gick det dock att knuffa in den!


Första projektet blir att få den körbar så att det går att flytta på den för egen maskin - steg ett blev förgasarrivning!


Det känns smått fantastiskt att bilen faktiskt kördes till platsen där jag hämtade den för bara några månader sedan; flottörhuset var ganska välfyllt med skräp...


Bränslefiltret i förgasaren har gjort sitt bästa men förlorat!


Många smådelar blir det i en gammal tvåports-Weber - typ 3 olika vakumklockor för olika funktioner, oräkneliga munstycken, skruvar och fjädrar. Hur ska jag få ihop detta?

En renoveringssats är införskaffad från Classic Swede; den verkar innehålla det mesta man behöver för en modern DIR-32 förgasare, tyvärr saknas en del till de riktigt gamla varianterna. Förhoppningsvis fungerar den OK ändå när den är ihopbyggd, annars får jag beställa Webers egna renoveringskit med alla delar till alla varianter av DIR-32an - ganska mycket dyrare tyvärr...

Nästa steg var att rengöra kylsystemet - expansionskärlet såg ut att vara fyllt med havregrynsgröt... Efter åtskilliga liter vatten började det se rent ut, kylkanalerna i insuget var lite envisare dock... Det var så mycket rost och skräp i dem att jag blev tvungen att mata igenom en svetstråd innan det ens gick att blåsa ut geggan med trycklyft!
Nu väntar bilen på lite slangklämmor, ny termostat, nytt oljefilter samt lite nya vätskor innan det är dags för återmontering och ny provstart! Med lite tur går bilen att köra upp på lyften någon gång i januari för genomgång av bromsar och variomat. Lite småpyssel med elsystem och liknande (typ lista ut varför bilen plötsligt började blinka vänster en kväll) så borde den vara redo för en tur till glasskiosken (och kanske besiktningen) sedan!
« Senast ändrad: december 25, 2015, 21:11:45 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #10 skrivet: december 25, 2015, 21:44:44 »
Den förgasaren behövde verkligen få sig en översyn, mycket skit där i.

Säg till om du behöver nya framskivor till pärlan, har 2st Norrbit skivor liggandes till de äldre 340-frambromsarna (djupare centrum än nya modellen) som du kan få mot fraktkostnaden då dom bara ligger och tar plats för mig.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #11 skrivet: december 26, 2015, 09:11:33 »
Vilken sötnos! Grattis till ditt fynd. :)
Vänligen Danne

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #12 skrivet: december 26, 2015, 11:45:57 »
Jag tror skivorna är OK, men jag ska komma ihåg att de finns om jag skulle ha fel!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #13 skrivet: december 28, 2015, 01:33:59 »
Häftigt detta  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #14 skrivet: december 28, 2015, 23:26:54 »
Har du målat parkeringsrutor på golvet?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #15 skrivet: december 29, 2015, 19:10:00 »
Jo, det blev parkeringsrutor på golvet... Dels för att bryta upp havet av blått och minska känslan av swimmingpool lite, dels för att ha några raka linjer att utgå ifrån om man behöver mäta något - strecken är inmätta med millimeterprecision...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #16 skrivet: december 29, 2015, 22:48:46 »
Grattis till bilen! Lite kärlek så borde det ju bli finemang =)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #17 skrivet: januari 06, 2016, 16:06:59 »
Milstolpe idag; genomgången förgasare, renspolat och nyfyllt kylsystem och färsk olja med nytt filter - efter lite nötande på startmotorn hoppade den igång! Till en början gick den bara på choke, sedan sa det plötsligt POFF och därefter gick den fint på tomgång även utan choke. Tomgången justerades in till 725rpm enligt manualen och sedan var det dags att gå in för dagen... Nästa steg blir att backa ut bilen och köra in den på lyftplatsen istället för bromsgenomgång och variomatic-inspektion. Med lite tur är bilen tillräckligt mobil efter det för att kunna rulla in racerbilen i garaget istället!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #18 skrivet: januari 06, 2016, 19:46:46 »
Kul! Grattis!
Vänligen Danne

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #19 skrivet: januari 06, 2016, 22:36:32 »
Fan va roligt med sådant här! älskar o hitta gamla grejer att göra iordning. renoverade själv en volvo penta 20hk som stått i 15 + år i en lada. dock blev jag lite irreterad när fina folket på båtforumet jag sökte hjälp på fördömde den och tyckte jag skulle köpa en ny 4 taktare och att det troligtvis var mer jobb än vad jag kunde hantera.

Grattis och keep up the good work  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2016, 00:31:19 »
Härligt Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #21 skrivet: januari 10, 2016, 18:50:14 »
Nu är bromsarna genomgångna; makalöst bra skick för en 40 år gammal bil som stått avställd i 15 år... Till och med handbromsen fungerade på ena sidan; jag har nog aldrig skruvat isär en 340 bakbroms där handbromsarmen inte kärvat fast tidigare...

Det som behövde göras var att smörja upp allt, främst inre kolven på vardera ok som kärvade en del samt handbromsarmen på vänstersidan. Dessutom fick jag byta bromsbelägg då de gamla hade rostat sönder (friktionsmaterialet hade rostat loss från plåten...). Tyvärr blev det inte tid att kontrollera koppling och CVT då bruksbilen behövde service och semestern börjar ta slut, men nu går bilen i vart fall att flytta för egen maskin. Jag körde en favorit i repris och körde ett varv runt kvarteret med bilen idag; den här gången gick det att köra hela varvet runt utan att bilen dog!

Nu är den inställd i garaget igen och väntar på bättre tider, härnäst blir det racerbilsmekande!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #22 skrivet: januari 10, 2016, 23:35:02 »
Härligt med framgång!
Och ska bli kul att följa lite racemeck framöver  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #23 skrivet: februari 22, 2016, 07:30:11 »
Nu har Rembosse fått flytta till förvaring i hyrgaraget till dess jag känner för att felsöka blinkers och pröva att besiktiga...

Här kommer lite bilder så att ni inte glömmer bilen till dess!


Upplyft! Jag råkade visst demontera ena fjäderbenet också; det var inte riktigt meningen (men det gnisslade...)


Finn ett hål som inte ska vara där!


Det finns lite att svetsa när andan faller på...


Undertill är den dock jättefin; någon form av underredsbehandling samt bara 6500mil har helt klart hjälpt!


Ovansidan har dock inte fått något extra skydd, här syns den fantastiska kvaliteten hos de tidiga bilarna...


Även framskärmarna är lite kexiga i nederkant... Jag har två fräscha liggande om jag inte orkar laga de här.


Även en av förstärkningarna på undersidan av huven har drabbats av rostmasken...


Lite roligare bilder... 40 år gammalt fjäderben i utmärkt skick! Lagret har inte sjunkit in i gummit och allt löper lätt och fint. Dessutom har den här bilen (kanske bara satt på tidiga bilar, vad vet jag) dammskydd till fjäderbenslagren som jag inte sett på något annat 340 fjäderben...


Bakbromsar i alldeles utmärkt skick. Till och med fungerande handbroms på ena sidan efter att ha stått utomhus i 15år!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #24 skrivet: februari 22, 2016, 18:22:57 »
Tråkigt med rosten men riktigt fina bromsar och fjäderben :)

Var faktiskt dammskydd för fjäderbenslagringen på min -81a också, däremot var det inte så mycket kvar av dom efter åren :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #25 skrivet: augusti 08, 2017, 00:10:33 »
Nu händer det grejer igen!

Tidningen Klassiker kör sin årliga Träffpunkt på Wenngarns slott 17/9; årets tema är 70-tal... Vad bättre då än att få igång RemBosse och åka på en utflykt?
Sagt och gjort, imorse hyrdes bilsläp och 240 spändes för - dags att hämta hem RemBosse från förvaringen där den bott senaste året. En odramatisk hemresa senare var det dags att stoppa i ett batteri, starta och rulla in i garaget för att se vad som behöver fixas inför besiktning. Här tog det stopp; min vana trogen har jag ju skaffat mig en 340 med kass startmotor, så efter några misslyckade startförsök gav den upp helt...


Som tur är hade jag två bättre startmotorer liggande, så ett snabbt byte senare hoppade bilen igång - gamla startmotorn hade kastat ur sig lagret i nosen, troligen till följd av att den rostat ihop under åren bilen stått. Två varv runt kvarteret för att varmköra lite och sedan in i garaget. Det jag visste behövde fixas var blinkersen som spökade innan bilen ställdes undan, under provkörningen visade voltmätaren dessutom att bilen inte laddade... Hmm, elproblem någon? Bara att börja skruva!


Jag började med blinkersen; efter en del mätande och tittande på kopplingschemat (en del, eller typ 3h...) stod det klart att varningsblinkersknappen var boven... Efter isärplockning, rengöring och uppsmörjning fungerade det betydligt bättre... Om någon har en bättre varningsblinkersknapp tar jag dock gärna emot!
Vindrutetorkarna ville inte heller vara med, återigen ett maraton av mätande och funderande - kunde de inte gjort kopplingschemat i Haynesmanualen lite större så att det faktiskt gick att se någonting? Och kunde inte Volvo använt UV-beständiga kablar i bilen, numera är väldigt många kablar beiga trots att de en gång i tiden varit alla möjliga fina fäger... Till slut visade det sig vara något så klassiskt som jordfel - torkarmotorn är gummiupphängd och ska jorda genom en specialbricka vid en av fästskruvarna, det gjorde den inte. En liten jordkabel senare torkar den som aldrig förr!


Morgondagens projekt blir att felsöka laddsystemet lite mer - idag konstaterade jag att generatorn verkar må bra, så felet ligger troligen i voltregulatorn (extern sådan på såhär tidiga bilar, sitter bredvid batteriet...). Förhoppningsvis går den att få liv i, annars får jag se mig om efter en ny. Utöver det behövs nog lite nya torkarblad, en översyn av dörrlåset på passagerarsidan, andra däck och kanske en tvätt, sedan går det kanske att besiktiga!

Nedräkningen mot Wenngarn har börjat; nu håller vi tummarna!
« Senast ändrad: augusti 13, 2017, 21:41:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #26 skrivet: augusti 10, 2017, 00:17:08 »
Bra initiativ! Hur långt har du till träffen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #27 skrivet: augusti 10, 2017, 10:18:00 »
Riktigt kul.

Är vädret bra så dyker jag också upp då (även fast min bil är en -88).
För er som inte vet så ligger Wenngarn i Sigtuna ca 10-15min från Arlanda.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #28 skrivet: augusti 10, 2017, 15:29:38 »
Ganska precis 10mil till Wenngarn härifrån; det blir definitivt en följebil som kan bogsera mig om jag skulle köra av en rem eller liknande... Bilen har trots allt inte använts sedan typ 2001!


Numera laddar bilen batteriet som den ska, det räckte att fila lite på "brytarspetsen" i den mekaniska laddregulatorn så fungerade den som den ska igen.


Efter det blev bilen lite renare; ett par timmar med svamp och bilshampoo tog bort större delen av mossan som bosatt sig på bilen de senaste 17 åren. Lite polering och vaxning så ser den nog nästan representabel ut igen! Vi får se vad besiktningen säger framöver, med lite tur så kan den kanske ramla igenom för första gången sedan millenieskiftet...
« Senast ändrad: augusti 13, 2017, 19:10:23 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #29 skrivet: augusti 12, 2017, 19:08:46 »
Ytterligare lite skruvat idag, målet var att gå igenom variomaticen för att se om den verkade fungera som förväntat; ganska snart kunde jag konstatera att så inte var fallet... Jag började med att följa guiden på Volvo 300 Mania och konstaterade snabbt att jag verkar ha läckage i något av membranen i CVTn - om någon har en CVT över så skrik gärna till! När jag skulle testa fyrvägsventilen stötte jag på nästa problem, helt plötsligt tyckte bilen att tomgången skulle ligga på 4000rpm... Efter en hel del funderande och kikande kunde jag konstatera att det är en gammal fulreparation någon tidigare ägare gjort som ställt till det.


Kickdown-kontakten på gasvajern hade gått av; för att lösa det hade någon tidigare ägare försökt limma ihop den igen med följd att halva kontakten fastnade på vajern. Det medförde två saker, dels har bilen troligen rullat med nästan konstant kick-down sedan dess (förutsatt att kickdownfunktionen fungerar vilket jag inte hann pröva...) och dessutom fanns en ganska överhängade risk att vajern kilades fast... Inte en särskilt lyckad lösning! Om någon har en gasvajer till en B14 med gamla gaslänkaget så skrik till! I värsta fall kan jag nog använda en nyare B14 vajer också om det krisar.
Imorgon är sista dagen på semestern, förhoppningsvis kan jag göra klart CVT-genomgången då så att jag vet om det är något annat jag behöver införskaffa utöver gasvajer och nya membran/bättre begagnad variomat...
« Senast ändrad: augusti 13, 2017, 21:36:57 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #30 skrivet: augusti 13, 2017, 21:34:42 »
Uppdaterade inläggen från senaste dagarna med lite bilder så att ni ser att det faktiskt har hänt något också... Fler bilder finns som vanligt på min hemsida, bara att klicka på någon av bilderna...


Här syns den berömda fyrvägsventilen som styr hela variomaten; vakum från insuget styrs genom den här ventilen till endera sida om membranet som sitter i primärvariatorerna; med vakum på ena sidan dras remskivorna isär (lågväxel/motorbroms) och med vakum på andra sidan får man överväxel. På senare bilar styrs detta med hjälp av ett varvtalskänsligt relä, men på 76-77 års modeller är det bara mekaniska strömbrytare (kickdown, lågväxel, bromstryck, mikrobrytare på förgasaren) som styr detta.
Efter att ha kopplat förbi den trasiga kickdown-kontakten kunde jag snabbt konstatera att resten av elektroniken som sköter upp och nerväxlande tycks fungera och mikrobrytaren på förgasaren som ska ge uppväxling justerades in hjälpligt. Fyrvägsventilen gör även sitt jobb och håller tätt när den inte är aktiverad. Så långt allt väl!
Vacumregleringen till kopplingen (en ventil och vakumklocka som ska öka inkopplingsvarvtalet ungefär 1000rpm, från 1050rpm till ca. 2000rpm för att man ska kunna lägga i växeln även med choke) inspekterades också, där verkar allt fungera som det ska! Dock behöver kopplingen chimsas ordentligt, spelet mellan tryckplatta och lamell ska vara 0.2-0.5mm enligt 300Mania (0.2 ±0.1mm enligt Volvo har jag för mig), på min bil var det ca. 2mm... Det blir till att beställa nya chims!


Remspänningen (eller egentligen gapet mellan konorna på sekundärvariatorn i sitt innersta läge) justerades också, det var nog hög tid! Remmarna var fräscha (43mm breda vilket är nära nog bredden de har nya) Volvo originalremmar, men det är nog ingen som justerat variatorgapet på några år. Det får aldrig vara under 1.5mm och bör ligga mellan 1.5-2.5mm; på min bil var det 0mm, med ganska god marginal... Förhoppningsvis uppskattar bilen justeringen och går som en dröm när jag väl är klar! Remskivorna var dock en smula rostiga på sina ställen, så en ny variator står högt på listan...


Slutligen en bild åp bilen efter några timmar med polermaskin, polish, vax och mycket möda... Långt ifrån perfekt, men klart blankare än innan! Det var dessutom en kul lek att försöka lista ut vad som hänt med bilen genom åren, det är många olika färger på den (många av dem tyvärr sprutade av någon med klart bristfällig talang)... Åtminstone fyra olika nyanser av sprutad orange färg, dessutom minst två olika bättringsfärger på det (en av dem klart åt det lila hållet!). Bilen är dessutom bucklig på snart sett alla sidor, så det finns en del att göra om man ska få den riktigt fin någon gång i framtiden!
« Senast ändrad: augusti 13, 2017, 21:41:15 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #31 skrivet: augusti 13, 2017, 22:55:04 »
Ser ju riktigt fin ut på bild.
Tack för intressant läsning.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #32 skrivet: augusti 17, 2017, 23:08:42 »
För en gångs skull ligger jag före dig. Har också felsökt och fixat med samma saker som du beskriver här. Men kul läsning/repetition/ny vinkel
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #33 skrivet: augusti 23, 2017, 21:45:40 »
Nu har det mekats igen!


Först lite trevligt men kanske inte fullt nödvändigt mekande - tankmätaren skulle lagas! En snabb mätning på sladdarna bak vid armaturen visade att kablarna var hela - ur med armaturen och inspekera! Armaturen var ingen rolig syn; den hade korroderat ordentligt på 16år med minimalt med bränsle i tanken. Tur att en annan armatur fanns i hyllorna...


Vidare inspektion visade dock att båda armaturerna led at samma fel - ena släpbanan var utnött... Genom att böja blecket som sitter på flottörarmen en smula gick det dock att få kontakt med en outsliten del av släpbanan och vips fungerade armaturen igen!



Nästa steg var att förbereda vattenpumpsbytet. Pumpen (tillsammans med kopplingsshims och lite annat) fanns i morse i sverige och bör förhoppningsvis anlända hos mig imorgon eller på fredag, så vattenpumpsdemontering stod på schemat! Det gick över förväntan, om än inte så bra som jag hoppats... Fyra bultar gick av och gängorna följde med ut på ytterligare två. Det får nog bli lite gänginsatser och nya bultar innan den nya vattenpumpen monteras!

« Senast ändrad: augusti 26, 2017, 12:44:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #34 skrivet: augusti 23, 2017, 23:01:00 »
Fyra bultar gick av och gängorna förljde med ut på ytterligare två.

 :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #35 skrivet: augusti 24, 2017, 06:25:08 »
Som sagt, bättre än förväntat... Det var dessutom inga problem att få ut resterna av bultarna med svetsen, så ingen större skada skedd.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #36 skrivet: augusti 26, 2017, 12:43:27 »
Rapport från gårdagens mekande:


Avgasrörsupphängningar, check!


Drivaxlar demonterade för byte av damasker - helt klart hög tid!


Första 22 bultarna till drivaxlarna släppte utan minsta problem, de två sista ville dock inte samarbeta... Efter att ha försökt svetsa på oräkneliga muttrar och bultar på dem utan framgång (kanske lite väl mycket drivknutsfett och annat skräp i närheten, vad vet jag...) och kört sönder tre borrar så satt båda bultarna fortfarande lika envist fast. Sista utväg blev att slipa bort bultskallarna med vinkelslipen så att jag kunde få loss drivaxeln. Därefter var det en smal sak att svetsa på en mutter på resten av bulten och skruva loss den. Det tog nog bara tre timmar mer än det borde... Tur att delarna från Nederländerna inte har dykt upp ännu!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #37 skrivet: augusti 31, 2017, 06:37:57 »
Igår började bilen likna en bil lite mer igen... Vattenpumpen monterad, nya kylvätska, olja och filter bytta samt ny rotor, fördelare, brytarspets och kondensator och en tändinställning hanns med. Efter det gick bilen möjligen ännu lite bättre och läckte framförallt inte vatten längre. Återstår drivknutsdamaskerna och gasvajern innan bilen åter kan komma ner på hjul och provköras en sväng.
Därefter hägrar besiktning, tid är bokad 8/9-2017. Första besiktningen sedan 1999 - alla som har en överbliven tumme får gärna hålla den åt mig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #38 skrivet: augusti 31, 2017, 23:31:40 »
Alla tummar greppade!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #39 skrivet: september 15, 2017, 13:47:12 »
Nu har bilprovningen fått äran att kika på RemBosse. Den står numera på friskt (nåja, minst 10 år nyare än de gamla, utan torrsprickor och med vettigt mönsterdjup i vart fall) gummi, nya drivaxeldamasker på plats, lampor, tuta, spolare och torkare kontrollerade... Dessutom påställd, provkörd och full av förhoppningar!

En vecka senare en planerat kom jag så till bilprovningen där en äldre herre vördnadsfullt togs sig an bilen. En god stund senare rullade jag nöjd hemåt igen via en mjukglass på Sibylla - nästan blankt papper på första besiktningen sedan 1999. Rostskada i hjulhus vänster fram (vid tvärgående förstärkningsvecket bakom fjädertornet) samt ett parkeringsljus som inte vill vara med - det kunde blivit betydligt värre!
Bilen går dessutom helt OK, även om den är långt ifrån perfekt. Den växlar inte riktigt upp som den ska då något vakummembran i CVTn läcker, och kopplingen måste fortfarande bytas, men annars verkar det inte vara någon jättepanik med bilen. På söndag är det Wenngarn som gäller, med lite tur kan jag sno åt mig en hedersplats bredvid tidningens egen 343...
« Senast ändrad: december 25, 2017, 23:02:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82