Författare Ämne: Nybytt motor - puggar som få...  (läst 5216 gånger)

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
Nybytt motor - puggar som få...
« skrivet: april 10, 2007, 01:05:08 »
Bytte precis motor med delar från många håll.

Receptet är B230K topp o block, B230A insug o förgasare samt aggregataxel från den gamla B200K:n

Problemet är att motorn misständer/tappar kraft när man belaster.

Fall 1: Står på tomgång och trampar gasen i botten, motorn svarar direkt men börjar misstända osv runt 3-4 000 rpm. misständer ett par sekunder sen varvar den vidare.

Fall2: Ute och kör ex. 2500rpm, gasar på ordentligt och/eller uppförsbacke, motorn misständer och tappar kraft. Slutar misstända efter ett par sekunder eller då jag lättar på gasen.

Att choka verkar hjälpa, men endast fullt utdragen (>4000 rpm om jag frikopplar).

Har testat att spraya startgas (tät som få, men tappar varv då jag sprayar rätt in i förgasaren), ställt om tändningen gjorde ingen skillnad, bortkopplat vakuum funkade inte heller.

Förgasarmembranet ser bra ut, men oljenivån verkar låg.

Funderar på om boven kan vara
1: felkopplade vakuumslangar
2: kärvande förgasarkolv
3: dåliga stift
4: för lite soppa (klen pump)
5: för mycket luft
6: sliten förgasare

Någon som känner igen detta fenomen och kan säga vad felet är?

MVH//Axel
PS. den som har lösningen kanske får en nästan valfri 360-del som jag väljer  ;D
Jag kan!

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
Re:Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #1 skrivet: april 16, 2007, 23:59:34 »
Får svara mig själv då...

Problemet var lite småskit i förgasaren + att den var lite snålställd.

Höll motorn på 3000 rpm, satte handen för insuget en stund och släppte sen igen. Detta gjorde att en massa gammal skit i kanaler etc. försvann från förgasaren o in i motorn där det knappast skadar nån.

För att ställa in soppatillförseln skruvade jag bara ut nålsätet 1/4 varv (CD 175).
Det sista vet jag är rätt för CD 175 US, någon som kan säga om det stämmer för CD 175 med?
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #2 skrivet: april 17, 2007, 22:36:53 »
tänkte just säga för snålt med soppa men det har du ju redan löst, går motorn bra nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
Re:Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #3 skrivet: april 18, 2007, 00:18:28 »
Så fort den blir varm går den bra, men jag saknar en del vrid. Stor skillnad mot B200K:n i alla fall som var totalt orkeslös och saknade komp på ettan...

Tänkte ta och se över ventilspel och kolla vilken kam jag la i i morgon, se om jag tog fel..
Jag kan!

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2007, 14:36:18 »
Om nån är intresserad så berodde problemen på läckande förgasarmembran. Tätade det gamla med packningssilikon o det fungerar bra nu.
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #5 skrivet: september 01, 2007, 23:10:41 »
Om nån är intresserad så berodde problemen på läckande förgasarmembran. Tätade det gamla med packningssilikon o det fungerar bra nu.
Självklart är vi intresserade!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #6 skrivet: september 04, 2007, 00:35:37 »
Trevligt med intresse.. Att täta förgasarmembranet hjälpte en hel del mot "puggandet" men jag tycker fortfarande att bilen känns klen för att ha en B230.....körde Superstage i helgen (1/9 på Åmsele) och hann precis varva ur trean på långrakan (lite över 110 km/h) så nått fel borde det vara i motorn.

Nån som har koll på hur tändningen skall stå på dessa motorer? Fördelaren e från en gammal 240 med B21:a och förgasaren e från en 740 med B230A.

Händer inget magiskt snart med motorns karaktär blir det MS och kanske turbo i vinter...den som lever får se..
Jag kan!

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #7 skrivet: september 04, 2007, 21:11:48 »
Klart du ska satsa på MS och turbo, alldeles för länge sen Åmsele fick smaka på det receptet  :'(
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #8 skrivet: september 04, 2007, 21:30:04 »
Trevligt med intresse.. Att täta förgasarmembranet hjälpte en hel del mot "puggandet" men jag tycker fortfarande att bilen känns klen för att ha en B230.....körde Superstage i helgen (1/9 på Åmsele) och hann precis varva ur trean på långrakan (lite över 110 km/h) så nått fel borde det vara i motorn.

Nån som har koll på hur tändningen skall stå på dessa motorer? Fördelaren e från en gammal 240 med B21:a och förgasaren e från en 740 med B230A.

Händer inget magiskt snart med motorns karaktär blir det MS och kanske turbo i vinter...den som lever får se..


Förtändningen skall väl alltid vara 10-15 grader?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #9 skrivet: september 10, 2007, 00:32:49 »
Hade förtändning på knappt 5 grader,o brytarna hadde oxiderat lite, så jag filade till dom, ställde gapet och gav han en förtändning på drygt 15 grader. Blev kanon! Mycket vridstarkare.

Vad gäller soppaförbrukning ska jag inte klaga, med fullastad bil o långkörning Skåne-Norrlands inland (Arjeplog) så drog den 0,73, utan ägg under pedalen..:)
Jag kan!

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Nybytt motor - puggar som få...
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2008, 22:45:05 »
Det var snålt....
Å den blev stark med, inte illa sånt gillar man. Blir det ms å Turbo eller du är nöjd?

Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling