Bytte precis motor med delar från många håll.
Receptet är B230K topp o block, B230A insug o förgasare samt aggregataxel från den gamla B200K:n
Problemet är att motorn misständer/tappar kraft när man belaster.
Fall 1: Står på tomgång och trampar gasen i botten, motorn svarar direkt men börjar misstända osv runt 3-4 000 rpm. misständer ett par sekunder sen varvar den vidare.
Fall2: Ute och kör ex. 2500rpm, gasar på ordentligt och/eller uppförsbacke, motorn misständer och tappar kraft. Slutar misstända efter ett par sekunder eller då jag lättar på gasen.
Att choka verkar hjälpa, men endast fullt utdragen (>4000 rpm om jag frikopplar).
Har testat att spraya startgas (tät som få, men tappar varv då jag sprayar rätt in i förgasaren), ställt om tändningen gjorde ingen skillnad, bortkopplat vakuum funkade inte heller.
Förgasarmembranet ser bra ut, men oljenivån verkar låg.
Funderar på om boven kan vara
1: felkopplade vakuumslangar
2: kärvande förgasarkolv
3: dåliga stift
4: för lite soppa (klen pump)
5: för mycket luft
6: sliten förgasare
Någon som känner igen detta fenomen och kan säga vad felet är?
MVH//Axel
PS. den som har lösningen kanske får en nästan valfri 360-del som jag väljer