Författare Ämne: Svetsa bakaxel ???  (läst 12786 gånger)

Smurfen360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Svetsa bakaxel ???
« skrivet: oktober 31, 2013, 00:23:07 »
Hejsan jo jag undrar är det någon större skillnad på och svetsa en bakaxel på 360 jämfört med 740 och 240.

idag så gjorde jag en liten burnis och sen så klonka det till lite i bakaxeln och börja rinna ur olja men den driver fortfarande framåt och bakåt så vet inte riktigt vad för något som slog hål i bakaxeln men det vinar från den. ska skruva upp och kolla imorgon så tänka kolla med er om ni har några bilder eller tips om jag nu måste svetsa bakaxeln. måste vilket fall som helst svetsa igen hålet som blev

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2013, 14:36:29 »
Svetsa diffen är precis lika enkelt iaf då man gör det på samma sätt.

Men om du fått ett hål i diffhuset så kan det bli svårt att svetsa igen hålet då diffhuset är i alu, det är väl i så fall om det är difflocket det blivit hål i som man kan svetsa då det är i stål.
(har du en tig-svets, alu-tillsatsamaterial och kunskaper att svetsa alu så går det ju såklart)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Smurfen360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2013, 18:48:26 »
Nä dkitrr nog i och fixa detta och säljer eller sktotar den :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2013, 18:58:07 »
Inte kan du ju skrota den för det lilla :-X I värsta fall får du skaffa nytt diffhus eller byta hela växellåda+diff-paketet beroende på hur slö du är (lättare att byta låda och diff än bara diffhuset då man slipper fixa en ny packning mellan låda och diff, anser jag iaf för packningen får man göra själv).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Smurfen360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2013, 20:05:23 »
det är ju och hitta grejjerna i närliggande län eller helst i länet jag bor för skroten har ingenting till 300 näst intill

och sen måste jag svetsa fjäderfästet bak eftersom besiktingen tyckte det var rostigt och så läcker den bensin så just nu är jag rätt så sugen på och sälja och köpa annat

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #5 skrivet: oktober 31, 2013, 20:12:36 »
Behöver inte vara så nära, det är inte allt för dyrt att få det skickat med bussgods.
Men det är att hitta någon som säljer privat (ingen idé att köpa såna saker från skroten då det är såna löjliga överpriser).

Du kan ju sätta ut en köpes-annons här på forumet så kanske någon har. Eller sälja bilen som du skriver. Onödigt att skrota den ifall den nu inte är riktigt mycket rost i bärande delar.

Bensinläckage fixas ju lätt och billigt såvida det inte är bränsletanken som rostat upp.

Men det är ju din bil så jag kan ju inte tvinga dig att göra något, men om du nu är less på bilen så sälj den istället :) Hellre att sälja den för några kronor än att betala skroten för att ta emot den (det är ju så sjukt att man måste betala för att få lämna in bilar till bilskrotarna nu för tiden).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Smurfen360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #6 skrivet: november 01, 2013, 05:31:19 »
enda rost är höger golv vid passagerarens högerfot på vänstra har jag rostlagat. det är väl den enda rosten jag känner till annars väldigt fin under.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #7 skrivet: november 01, 2013, 05:35:46 »
Ja då skulle jag gråta om den skulle åka på skroten pga "skitfel".

Nä se nu till att få tillbaka orken och fixa småfelen så du kan fortsätta ratta Volvo 360 :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Smurfen360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #8 skrivet: november 05, 2013, 07:44:58 »
Okej har nu bestämt mig för och fixa bakaxeln. Och nu till frågan vad ska jag ha för olja i bakaxeln? Måste jag köpa det på volvo eller mekonomen eller har biltema drn rätta oljan
Jo jag vet att det är en viss skillnad på kvalitet men om jag ändå ska svets diffa så tycker jag personligen inte att det spelar en större roll.. Så har någon här köp bakaxel olja från biltema? Isf vilken skriv gärna artikel nummer :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #9 skrivet: november 05, 2013, 14:06:13 »
API GL-5 SAE 90 olja är det som rekommenderas.
Det går åt närmare 1,5L.
T.ex
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-SAE-80W90-36978/
(har själv kört med denna olja utan problem. Biltemas olja håller lika bra kvalitet som andra märken, det finns trots allt inte så många oljeraffinaderier i världen)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Svetsa bakaxel ???
« Svar #10 skrivet: november 05, 2013, 14:18:04 »
Angående oljor så har dom ju en specifikation att uppnå till. T ex api gl-5 sae 90 säger ju ganska mycket om oljans kvalite och beteende. Så bör vara lugnt med nästan vilket märke som helst =)