Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 861103 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1560 skrivet: augusti 05, 2014, 00:10:04 »
Bra jobbat och det ger inspiration till mina fästen som också måste bytas ut med hembyggen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1561 skrivet: augusti 05, 2014, 07:24:21 »
Tackar!

Trevligt att kunna ge lite inspiratiorn. Blir intressant sen när bilen är igång och höra hur mycket vibrationer som fortplantar sig i karossen, motorn sitter då ordentligt fast nu iaf :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1562 skrivet: augusti 05, 2014, 22:09:57 »
Har ikväll lagt på lite hammarlack på de ställen som jag inte kommer lackera med någon annan färg i framtiden (t.ex hjulhus, innerskärmar, motorfästen, växellådsfästen).

Monterade motorn ordentligt, har dock inte fått tag i någon juniorpuck idag (ingen butik i kalix som har hemma då det är fel årstid) så kunde inte montera växellådan ordentligt. Men får fara en sväng till luleå någon dag i veckan, ska ändå dit och returnera de oanvända länkarmsbussningarna (blir troligen imorgon efter jobbet).

Har även dragit färdigt bränslerören i bagaget som går ut till de under bilen och även dragit fast med gummiklädda klammer.
Fixade också en slang till oljereturen (16mm invändigt). Bara kvar att bygga 3" downpipe innan turbon kan slutmonteras.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1563 skrivet: augusti 05, 2014, 22:23:09 »
Blir fint med lite färg på, och det håller nog rosten borta många år!  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1564 skrivet: augusti 05, 2014, 22:33:40 »
Tack! Jo får hoppas på det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1565 skrivet: augusti 05, 2014, 23:29:29 »
Skönt när det är lackat och klart.

Downpipebygge blir väl rena drömmen efter detta klabbandet med penseln! Och kul å svetsa i lite grövre grejer :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1566 skrivet: augusti 06, 2014, 07:28:37 »
Som fna :)

Jo det lär bli skönt att bygga downpipe efter färgkladdandet :) Det är riktigt härligt att svetsa i lite nytt stål med lagom materialtjocklek, varit underbart att svetsa ihop motor- och växellådsfästena i 3mm stål.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1567 skrivet: augusti 07, 2014, 22:20:01 »
Nu sitter växellådsfästena där. Och det är riktigt stumt och fint, kommer bli spännande att höra sen hur mycket det dånar i kupén pga de stummare fästena.

Har sen kopplat lite oljeslangar och bränsleslangar. Soppasystemet nästan helt klart, bara lite el som fattas och att pressa ihop BTRen till 4bar grundtryck.
Slangarna till oljekylaren blev bränsleslang och slangklammer, slangarna sitter riktigt tight (var ett jävla jobb att få tryckt på slangarna hela vägen) så förhoppningsvis funkar det, om inte så blir det att införskaffa pressade slangar.

Ska imorgon bygga downpipe så avgassystemet är klart och om tiden finnes koppla färdigt elen till soppasystemet (ström till pump och koppla in bränsle/oljetrycksgivaren med mätare).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1568 skrivet: augusti 08, 2014, 20:55:58 »
Började bygga downpipe, men fick bara dit så det gick rakt ner mot backen innan gasen till svetsen tog slut :( Jävligt bra timing också då jag inte kan få påfyllt förrän på måndag.
Blev då less och bestämde mig för att göra kväll. Måste ändå ta och söka lite jobb så man kanske slipper vara arbetslös allt för länge efter sommarjobbet är slut.

Ska då under helgen försöka göra bort allt som inte kräver svetsning. Dvs rostskydda, montera MSet ordentligt. Dra färdigt all el m.m.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1569 skrivet: augusti 08, 2014, 21:16:20 »
Typiskt att gasen tar slut en fredag kväll..

Bara borra och svetsa lambdamutter på passligt ställe som blir lättåtkomligt när du ändå är i farten.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1570 skrivet: augusti 08, 2014, 21:17:56 »
Jeo, slår aldrig fel :-\

Japp, har ju en bredbandslambda jag ska köra med så :) (Innovate LC-1)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1571 skrivet: augusti 09, 2014, 22:06:56 »
Har då idag rostskyddat i motorrummet, måttat lite downpipe, kollat etanolblandningen och provat soppasystemet.

Riktigt enkelt etanoltestare, köpt från dalhems. Man häller i vatten till första linjen och sedan E85 till högsta linjen. Sen skruvar man på korken och skakar på behållaren och ställer den upprätt och väntar på att det ska skikta sig.
Sen den rosa linjen är hur mycket bensin och tillsatser bränslet innehåller.
E85 från Preem i Kalix den 9/8-14 visade sig vara nästan helt ren etanol :D

Fyllde sedan 10L etanol i fuelcellen och lite SI-alcohol. Kopplade sedan in jordarna till MSet och batteriet. Vred av och på tändningen några gånger och efter tre gånger så var bränsletrycket uppe på 9bar :o
Ska det vara så? Tänkte om jag har otillräckligt flöde i returen eller om det går till sig när man väl har igång motorn.
Det positiva är i alla fall att det har inte ens läckt en droppe :)

Just det har även fyllt oljekylaren med motorolja så det endast är volymen i slangarna som kommer gå efter när oljetermostaten öppnar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1572 skrivet: augusti 09, 2014, 22:11:13 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1573 skrivet: augusti 09, 2014, 22:43:19 »
jävlar så fint allt blir! att svetsgasen tar slut då man som mest behöver den är standard  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1574 skrivet: augusti 09, 2014, 23:09:01 »
Tackar!
Helt klart :P Varit med om det allt för många gånger.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1575 skrivet: augusti 10, 2014, 00:54:33 »
Bra anledning att köra med flusstråd i svetsen som jag. Alltid slut på gas, aldrig ett problem ;)

9 bars soppatryck låter lite magstarkt. Har du pressat regulatorn än?

Kommer aldrig ihåg hur det är men jag har i allafall sett till att min regulator öppnar vid 3,5 bar eller vad jag nu ställde in den på sist..
Sen när motorn går så har du vaakumpåverkan så då kan det nog bli mer.. eller mindre. Kommer inte ihåg vilket.

Men att som du göra har jag inte testat men borde inte bli högre tryck än det du ställt in den på om returen är fri.. tycker jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1576 skrivet: augusti 10, 2014, 10:12:28 »
Jo men då blir det ju som det blir med flusstråd ;)

Nej har inte pressat något ännu, misstänker att BTRen kärvar eller om jag har lyckats få något veck på returledningen.

BTRen sänker bränsletrycket när den får vakuum och höjjer när den får laddtryck.

Man tycker ju inte det, det är därför jag blev så förvånad när det byggde om 9bar soppatryck ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1577 skrivet: augusti 10, 2014, 22:28:31 »
Började dagen med att felsöka bränsletrycket. Visade sig att BTRen kärvade så den öppnade ej. Som tur är har jag ett extra insug liggande som hade en fungerande BTR :)
Pressade sedan ihop BTRen 1,5mm så blev grundtrycket 4bar.

Började sen försöka få igång motorn, efter några minuter lyckades jag få den att tända till och efter ytterligare några minuter hade jag lyckats få tomgång. Dock väldigt ojämn tomgång men motorn höll sig igång iaf.
Inte lätt att höra om motorn går för fett eller för snålt när avgassystemet bara består av ett 90° 3" rör rätt ner i backen ::)

Har dock ingen video på uppstarten ännu, hade tänkt filma med min gopro-kopia men var tvungen att ladda den.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1578 skrivet: augusti 11, 2014, 22:23:20 »
Ikväll har det byggts downpipe. Enda som är kvar att göra är att svetsa dit lambdamuttern och helsvetsa v-bandflänsen på första ljuddämparen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1579 skrivet: augusti 12, 2014, 00:02:47 »
Det var ju ett logiskt fel då att BTR:en var fel på.

Nice DP och trevligt med V-band.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1580 skrivet: augusti 12, 2014, 07:18:54 »
Jo, och enkelt att hitta eftersom returledningen var helt torr när jag lossade slangen :P

Tackar! Får se hur trevligt det är med V-band, ett helvete att få på kina-klämman för det är precis det går att få dit muttern ett varv om man klämmer åt klämman allt vad man orkar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1581 skrivet: augusti 12, 2014, 13:45:21 »
Kort kinagänga..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1582 skrivet: augusti 12, 2014, 14:12:09 »
Snygg downpipe.. Vilken dimension blir den i? Scrollade upp på sidan men hittade inget. Var kanske för snabb :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1583 skrivet: augusti 12, 2014, 22:30:17 »
Kort kinagänga..
Japp, men det löste jag idag genom att kapa av gängorna och svetsa på en bit gängstång. Var inga problem att få dit V-bandarn :)

Snygg downpipe.. Vilken dimension blir den i? Scrollade upp på sidan men hittade inget. Var kanske för snabb :P
Tack!
3" är den i, konar sedan ner till 2,5" vid flexröret.


Och över till update:
Har ikväll byggt färdigt downpipen och nästan byggt färdigt tryckröret, endast kvar att bygga tryckrör från fronten till kompressorhuset.
Kommer köra utan intercooler tills vidare då jag ej känner för att kosta på det just nu (har endast jobb Augusti ut).

Tryckröret kommer då gå framför kylaren för att slippa bygga om allt för mycket när jag väl införskaffar en intercooler.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1584 skrivet: augusti 12, 2014, 22:57:37 »
Trycktestar du efter svetsning? Väldigt svårt att få tätt första gången tycker jag.
Avgaset ger väl sig när du provstartar om det läcker någonstans. Men att trycksätta tryckrören är nog inte fel.

Jobbigt med jobbsituation. Du som bara vill mata in delar tills allt är som du vill ha det direkt liksom!  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1585 skrivet: augusti 12, 2014, 23:03:00 »
Ska trycktesta senare. Har inte meckat ihop något att trycksätta med. Ska först få tryckröret "färdigt" så det passar.

Inte tillräckligt läckage för att det skulle höras när jag provstartade efter downpipen var färdigbyggd iaf :)


Jo inte så kul att endast ha jobb 3mån/år så jag inte kan köpa allt jag vill ha. Men håller på och söker jobb för fullt så kanske jag till slut lyckats få anställning någonstans (är dock inte det lättaste då jag inte har någon praktiskt utbildning dvs inget papper som bevis på mina kunskaper :-\)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1586 skrivet: augusti 12, 2014, 23:06:44 »
Du får bita ihop och ligga på för att få jobb. Ge inte upp! Du verkar ju vara en hyvens kille med tummen på rätta stället så!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1587 skrivet: augusti 12, 2014, 23:12:38 »
Tack för motivationen :)

Det jävliga är att om jag hade haft en mekanikerutbildning hade jag haft jobb redan förra året men eftersom jag inte hade någon intyg på mina kunskaper så gick jobbet till någon som hade det istället.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1588 skrivet: augusti 13, 2014, 14:30:04 »
Angående trycktesta så brände jag ihop en enkel grej för att testa tryckröret. En stump rör som du svetsar igen ett lock för på ena sidan. Detta gör du i två dimensioner. Ett i samma som är närmast turbon och ett som är samma som insuget. Borra hål i valfritt lock och dra in en bilventil. Koppla på däckpåfyllaren och vips så har du en testmanick med inbyggd klocka. Kör utan ventil i däckventilen så pyser det ut mot klockan så ser du trycket..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1589 skrivet: augusti 13, 2014, 17:41:07 »
Tack för tipset :)
Funderat på att bygga exakt så.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1590 skrivet: augusti 13, 2014, 22:00:33 »
Byggde lite mer tryckrör idag, men hade endast 2st 90° svetsböjjar och jag behövde 3st. Men får fler imorgon så då blir det "färdigt", bara trycktesta kvar att göra.

Monterade sedan min nya kylare och hällde i kylarvätska och började lufta lite, men märkte då att det fortfarande läcker olja vid oljereturen så får ta och täta mer med kemisk metall imorgon så jag får skiten tät.

Sen tog orken slut så gjorde lite tidigare kväll än vanligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1591 skrivet: augusti 13, 2014, 22:51:31 »
Det var mig en stor kylare! Får ta och läsa bakåt i din tråd och se vad det är för någon modell  ;D

EDIT: Volvo 740 kylare  8)
« Senast ändrad: augusti 13, 2014, 22:53:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1592 skrivet: augusti 13, 2014, 22:53:13 »
740-kylare är det :) Splonkans ny Nissens-kylare, betalade just över 700kr för den :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1593 skrivet: augusti 13, 2014, 23:25:05 »
740-kylare är det :) Splonkans ny Nissens-kylare, betalade just över 700kr för den :P

Vilken kyla för pengarna  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1594 skrivet: augusti 13, 2014, 23:27:57 »
740-kylare är det :) Splonkans ny Nissens-kylare, betalade just över 700kr för den :P

Vilken kyla för pengarna  :D
Jo satan, tur man har bra rabatt på sommarjobbet då ordinarie pris var runt 1300kr ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1595 skrivet: augusti 14, 2014, 22:08:30 »
Byggt färdigt tryckröret ikväll, bara kvar att trycktesta och täta eventuella läckage.

Gjorde även ett försök att täta oljereturen med knådepoxy, får hoppas det blir tätt denna gången.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1596 skrivet: augusti 14, 2014, 22:11:30 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1597 skrivet: augusti 14, 2014, 22:21:20 »
det tar sig!  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1598 skrivet: augusti 14, 2014, 22:31:15 »
Tack!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1599 skrivet: augusti 15, 2014, 22:34:19 »
Kopplade ikväll in bredbandslambdan, ställde in MSet för bredbandslambdan och genererade en helt ny bränslemapp med MSets inbyggda funktion.


Gick mycket bättre med denna mapp än med den som satt i tidigare :) Var fortfarande inte riktigt varm på videon, när den var uppe i arbetstemp så tvekade den inte alls när jag gasade.

Dock har jag fortfarande ett litet läckage vid oljereturen så jag ska köpa mer knådepoxy och trycka dit imorgon. Sen under tiden det härdar städar jag upp runt, i och på bilen och skruvar på däcken och far sedan en kort liten provsväng på gatan utanför garaget.

Längtar :D

*Video kommer, har endast 24mbit ADSL hos mina föräldrar*

Nu så:
https://www.youtube.com/watch?v=6FrRltDq0_4
« Senast ändrad: augusti 16, 2014, 01:54:59 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75