Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - 1978Volvo343DL

Sidor: [1]
1
Teknik / SV: Weber 32 DIR frågor
« skrivet: maj 27, 2020, 18:47:16  »
Har du läst detta :

http://www.volvo300mania.com/technical/B14_32DIR_v1.0.pdf

Jag använde dokumentet för att renovera min Weber 32 DIR.

3
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 06, 2020, 10:20:17  »
Bankkontonummer?

4
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 05, 2020, 09:27:08  »
En ivrig betalare till anmälar sitt intresse!
Litet sen, men kollade forumet efter att 343:n gick genom bilprovningen (CO värdet 1.5!) och besiktningsmannen tog bilder för sin egen kollektion :-)

5
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: april 03, 2018, 17:15:41  »
Betalningen skickades ungefär en minut sedan, och mer än gärna: igår fick jag rattlåset igång med hjälp av trådet

 http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9582.0

efter en  anmärkning vid bilbesiktningen.

Tack!

V.W.

6
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: januari 29, 2018, 15:19:43  »
Jag har inte Swish, men är mera än villig att ta del i kostnaderna. Finns det något PG eller BG nummer man kan skicka sin kontribution till?

Mvh
V.W.

7
Köpes / SV: Sökes: Täckplåt (Volvo #3268288) under variatorn
« skrivet: december 22, 2016, 21:19:00  »
Ingen av dom bildemonteringsfirmor som jag har varit i kontakt med har denna täckplåt  :'(.
Så, en lödkolv (40W) och aluminiumnät från Jula, samt en mängd nylon buntband senare kunde jag montera en gammal men armerad och plastsvetsad bildel tillbaka under variatorn. Nu får man se hur länge den håller...

8
Köpes / Sökes: Täckplåt (Volvo #3268288) under variatorn
« skrivet: december 16, 2016, 12:07:16  »
Senaste rembrottet skadade täckplåten av plast under variatorn. Jag skulle hellre montera en hel än börja limma ihop den skadade. Har någon liggandes?
Nya remmar är redan monterade - Roulunds ROFLEX-VARI 46M1340MR435, från dafhobby.nl:
https://youtu.be/M3ARcB8ZoIs
https://youtu.be/DkbcAexIsgc

Jag var tvungen att tillverka en egen variant av Volvo Special Tool 999 5837;-)

9
Gästbok / SV: nån som bor vid skånes västkust som vill hjälpa?
« skrivet: november 28, 2016, 15:30:54  »
Rost finns vanligtvis vid kanterna av motorhuv och stänkskärmarna ,nedre kanterna av dörrarna och på sparklådan bakom framhjulen. Glöm inte kolla runt fösterlistorna - särskild vid bakrutorna!  Strukturellt viktigaste plats är främre fjädersätena, fjäderbenen och -skål. Lite ytrost överallt på lacken är ganska naturligt typ rostprickar på dörrarna :-)

10
Gästbok / SV: Värt att försöka?
« skrivet: november 19, 2016, 15:28:55  »
Angående anliggande bromsar vänster bak: hade samma problem, hjälpte inte att smörja rörliga bromsdelar etc. Endast bytet av den bakre bromsslangen av gummi rättade till problemet. Anledningen var att gammalt gummi sväller invändigt och stryper flödet av bromsvätskan, så slutligen fungerar bromstrummorna vid första användningstillfället med sedan ligger dom an, tills bromsarna har svalnat av och trycket har så småningom blivit normalt i bromssystemet igen.

11
Gästbok / SV: Köpa sin första 340 lite frågor
« skrivet: november 19, 2016, 15:12:18  »
Inga problem att köra konstant 110km/h på motorvägar. Bara variomatic-remmarna är rätt justerade och b14-motoren tas hand om regelbundet :) Det som är värt att notera är bränsleförbrukning: i låga hastigheter vid ryckande stadskörning kan man lätt komma upp till 1.4l/mil, men på motorvägen vid högre hastigheter 90-110 (*krhmh 130*) km/h kan man komma nere till 0.8l/mil enligt min erfarenhet. Detta har att göra med hur centrifugalvikterna och vakuumassistans fungerar tillsammans för att justera utväxlingsförhållandena i CVT. Förresten tankar jag så ofta som möjligt på OK/Q8 därför att dom brukar ha 98 på pumpen. Och sen en skvätt blyersättningsmedel, naturligtvis...

Tillägg:

Det gick inte mera en vecka efter att jag hade påpekat betydelsen av rätt justerade remmar då en av mina remmar gick av i full fart: kändes bara som en kraftig skakning väldigt likt obalanserade däck - och kunde åskada en av remmarna på körbanan med bakspegeln :-(
Tack vare dubbla remmar i CVT:n kunde jag halta hem resterande 3 mil med en köbildande hastighet av 60km/h - jag ville helt enkelt inte belasta den enda kvarstående remmen allt för mycket, annars påverkades köregenskaperna inte ens marginellt.

12
Projekt / SV: 343DL - Remjohan
« skrivet: oktober 20, 2016, 12:42:41  »
Går att tillverka en ny om yttre höljen är intakt. Jag har själv använt följande sats att repare innan jag beställde en från Skandix

http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/1086-3226/Hastighetsmatarwire.aspx :
570-YC-100

INNERVAJER L=210cm

REPSATS FÖR HASTIGHETSMÄTARVAJER
Universal innerwire som kapas till rätt längd.
Mer information...
 
Pris inkl moms: 119,00

Tyvärr finns inte Smiths-vajern i Skandix sortimentet längre:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8857.msg109533#msg109533

13
Teknik / SV: Vaccumslang
« skrivet: oktober 09, 2016, 20:22:42  »
Inte så dumt utvändigt heller?


14
Teknik / SV: Vaccumslang
« skrivet: oktober 08, 2016, 17:28:10  »
Det var ju en bra ide att dokumentera olika slangar m.h.a. foton - här följer ett antal bilder från maskinrummet av min 343DL -78  :-)












Här syns en modifikation för att ersätta vattentempgivaren med en nyare Smiths-kompatibel (inte VDO!) med hjälp av en gängadapter:
El-kabeln för varningslampan är inte inkopplad p.g.a. att den nya temp-givaren har bara ett stift istället för två.




15
Teknik / TIPS: Weber 32 DIR, problem med tomgång (LÖST!)
« skrivet: juli 20, 2016, 18:27:37  »
Jag måste få dela en bit av information som tog mig rätt så länge att testa fram.

Alltså, problemet var en usel tomgång (B14.0S med Weber 32 DIR). Motoren haltade med RPM under 800, fast blandskruven hade skruvats till botten. Samt eftertändningar med en varm motor. Som om blandningen skulle vara för rik eller tändningen felaktigt justerat...

Jag gjorde allt i min makt för att ta itu med problemet:

1) Nya tändstift + tändkablar + fördelarlocket + solenoid
2) Testade och bytte alla vakuumslangar efter behov
3) Nya packningar och membran till förgasare, med en grundlig genomgång och rensning. Ny nålventil.  Rätt justering av alla klaffar och öppningar. Rätt moment i skruvarna för att hindra tjuvluft att komma in etc... Ställde choken och flottörnivån enligt specificationerna.
4) Bytte insugspackningen
5) Toplockspackningen bytt
6) Justerade tomgångsskruven och blandskruven så gått som det gick och bytte tomgångsmunstycket till en ny med rätt storlek
7) Kollade tändinställningen med minutiös precision, samt kompressionen av cylindrarna
8 ) Bytte hela jävla fördelaren med en NY Ducellier som jag köpte från eBay.
9) Testade att justera bland- och tomgångsskruvarna... Utan någon kännbar förbättring.
10) Svor som en sjörövare

Sen slog det mig som en blixt från klara himlen: oberoende av mina ansträngningar fortsatte tomgången låta som om bränsleblandningen var alldeles för rik.
Jag började spela med reglagestången och kunde konstatera att det fanns pyttelitet klapp i stången - ändarna är av plast och dom hade slitits invändigt under alla dessa 38 år med tunga gaspedalpådrag - så klart!

Då lossade jag låsmuttern på ena änden av reglagestången och kunde slutligen utföra den sista arbetsmomenten:

11) Kortade avståndet mellan reglagestångens änderna med enbart ETT varv, och skruvade fast läsmuttern.

Hör och häpna!

Plötsligt började motoren svara ivrigt på blandskruven, och det gick att ställa det ungefär 1,5 varv från bottenläget, som det borde göra enligt specificationerna, för att få den bästa, tystaste och mest gämna tomgången. Dessutom försvann alla problem med eftertändningarna med det samma.

Så mitt dyrköpta tips för er alla brottandes med tomgångsproblem är att FÖRST kolla slitaget av komponenter i de äldre Weber-förgasarna INNAN man febrilt börjar byta delar!

Solig sensommar till allihopa!

16
Övrigt / Löst: Varselljusfästen, 1 gen 343?
« skrivet: juni 23, 2016, 08:17:05  »
Problemet med varselljusmonteringen löste sig ganska lätt efter att jag hittade hålen i luftintagen. Snyggt, vad?
Dessutom uppfylls alla lagkrav angående ljusen placering.



Det blev riktigt stabilt med Clas Ohlsons vinkeljärn 10x10 och en M8 bult med nyloc-låsmutter  :)
En minimal modifiering var nödvändig men det tog bara sekunder att borra vinkeljärnshålen i rätt storlek.

"

17
Övrigt / Varselljusfästen, 1 gen 343?
« skrivet: juni 19, 2016, 12:34:58  »
På min hylla har ett par genuina varselljus från 70-talet väntat på att bli monterade. Häromdagen kröp jag under stötfångaren för att hitta passande ställen att skruva ljusen i, men med ringa resultat: det tycks inte finnas färdiga monteringsställen på dom tidigare 343-modeller. Hur har ni löst problemet? Borra i karossen alternativt i kofångaren, eller har det funnits särskilda monteringsfästen för första generationens 343:or?

 

18
Gästbok / SV: Hello
« skrivet: maj 01, 2016, 18:10:17  »
No salt on the roads during the winter time, right?
The characteristic places for rust are in immaculate condition, congratulations!

 :D

19
Har just varit hos Bilprovningen i Eslöv. Rören vid bakre ljuddämpare hade ENORMA rosthål just där avgasröret går över bakaxeln (typproblem?). Så gjorde jag det säkraste och bytte hela bakre delen av avgassystemet innan besiktningen. Den enda "trimningen" som behövdes var en biltvätt, en flaska K-sprit i en halvfylld tank med 98-oktan och en liten manuell justering av förgasaren av modell Weber. Kärran gick genom med "flying colors", CO-värdet var 4.3 (gränsvärdet 4.5), och besiktningsmannen bara konstaterade att jag skulle ta hand om bilen på samma sätt i fortsättningen :-)


20
Fakta/Guider / SV: Utgångna delar - Värmeslang 3290841-0 B14.0S
« skrivet: januari 21, 2016, 11:04:13  »
Temperaturen började stiga ordentligt, så jag stannade bilen. Och helt rätt: kylsystemet hade donerat den mera ekologiskt korrekta propylenglykolen genom den J-formade värmeslangen mellan vattenpumpen och kupéns värmepaket. Slangens integritet hade blivit kränkt efter nästan 38 år i motorismens tjänst.

Tack och lov, jag hade fyra liter samma vätska i koncentrerat format - utan vatten - så jag hällde allt i kylaren och siktade mot närmaste Biltema. Inga passande slangar på hyllorna. men inskaffade tio liter vatten+propylenglykol så jag kunde halta hem med jämna mellantankningar - ögat fixerat på temperaturmätaren.

Det visade sig att varken Mekonomen eller Auto-experten tillhandahåller passande J-formade slangar med olika diameter på änderna.

Efter en stunds febrilt surfande hittade jag do88.se och en böjd reduceringsslang av silikon:

SBR135G19-25   Silikonslang svart 135 grader 0,75 - 1'' (19-25mm)

Beställde två stycken direkt.

För att få den exakta formen måste man skära av en liten bit från den tjockare delen.

Efter några timmars kamp för att byta slangen utan att demontera kylaren, fläkten, generatorn eller något annat över huvudtaget sitter nu slangen stadigt i värmepumpen och fungerar felfritt!

Den officiella bilden på produkten:

 ]

21
Köpes / SV: Köpes: Bil
« skrivet: september 08, 2015, 17:42:14  »
har en 343 dl -78 som är besiktad.
allt orginal sitter eftermonterad varvräknare i.
fungerar jävligt bra.
står i västerås.
ingår en låda med reservdelar och en servicebok (volvo orginal)

6000:-
mvh Johan

Färg?

22
Fakta/Guider / SV: Utgångna delar -Startlås (Ignition Switch)
« skrivet: april 23, 2015, 10:33:11  »
Startlås (Ignition Switch) 3277480-4 för Volvo 343 1976-1978:

Den elektroniska kontakten som kopplar strömmen på i ENGINE- och skickar signalen till solenoiden i START-läge.
Jag har haft start-problem flera gånger p.g.a. den utslitna kontakten.

Original VW Audi Zündanlass-Schalter Referenznummer(n) OE:   823905849, 823.905.849


Kan fortfarande hittas t.ex. på eBay.

Passar perfekt!

 :)

23
Säljes / SV: Volvo 340 originalfälgar med däck
« skrivet: mars 13, 2015, 22:14:19  »
13 tums eller 14 tums? Med eller utan centrumkåpor? Bilder?


24
FAQ/Vanliga frågor / SV: Hastighetsmätarwire
« skrivet: mars 04, 2015, 19:45:41  »

25
Fakta/Guider / SV: Utgångna delar - Urtrampningslager CVT
« skrivet: februari 09, 2015, 11:49:14  »
Urtrampningslager Volvo 3293416-8 för Volvo 343 CVT Rem-Johan.
Ersättande lager kan hittas med följande produktkoder:

VW 004 141 165  (Användes i Volkswagen 411 / 412 )
FAG 361524(n)
Sachs 1850 282 160
LuK 500 0163 10

Det är ganska lätt att hitta "NOS" (New-Old Stock) delar från internet med dessa koder.  Själv köpte jag Sachs-lagret som väntar nu att bli monterad...

26
Gästbok / SV: hastighetsmätarwire önskas köpa
« skrivet: februari 09, 2015, 11:30:57  »
Skandix.de har flera utgångna delar till 300-modeller. Själv har jag köpt hastighetsmätarvajer av typ Smiths:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/transmission/tachometer-drive/tachometer-cable/1035892/

27
Elsystem / SV: volvo 343dl b14 jordar genom gaswaiern
« skrivet: december 05, 2014, 22:39:26  »
Hur gick det?

28
Elsystem / SV: volvo 343dl b14 jordar genom gaswaiern
« skrivet: december 02, 2014, 11:02:46  »
Tråkigt med sådana el-problem :-(

Har du försökt att hitta den kretsen som laddar ur batteriet genom att med hjälp av en multimeter testa alla kretsar i systemet?
Man tar bort säkringar en i taget och kollar om det finns tjuvströmmar.  Detta borde vara ganska enkelt utan att behöva
starta bilen, då batteriet laddas ur över natten, som du sade.

/VW

29
Foto/Film / SV: 300 filmer
« skrivet: november 27, 2014, 15:11:22  »
Några nostalgiska 343-videor som spellistor på YouTube:

https://www.youtube.com/user/1978volvo343/playlists

30
Ni vet den där strömställaren 3292945-7  (20 bar brake pressure switch) vid huvudbromscylindern
som ger extra bromskraft vid hård bromsning med CVT .
Naturligtvis utgången. Men det finns alternativ, som passar perfekt:

Och överraskande nog - vår vän den här gången  är BMW!

Interchange Parts for ERA 330416 (Denna har jag skaffat nyligen)

Alla i nedanstående lista borde direkt ersätta delen, enligt autopartoo:

Brand    Sku    Type    Name    Relevance
ATE    10.0522-4005.1            Pressure Switch, brake hydraulics
BMW    34 35 1 182 270    Pressure Switch, brake hydraulics
BMW    61 31 1 362 977    Pressure Switch, brake hydraulics

Dessa är lättare att komma åt på marknaden.

31
Skandix.de har flera utgångna delar till 300-modeller. Själv har jag köpt hastighetsmätarvajer av typ Smiths.
För Smiths-mätare:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/transmission/tachometer-drive/tachometer-cable/1035892/

För VDO-mätare:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/transmission/tachometer-drive/tachometer-cable/1033026/

32
Foto/Film / SV: FORUMETS BILAR, visa upp din NU!!!
« skrivet: oktober 01, 2014, 09:59:41  »
Här är min Volvo 343 DL -78 CVT med B14.0S 14.250mil på klockan.
"Nya" original fälgar från Jönköpingstrakten :-)

Mera bilder och litet bakgrundsinformation finns i trådet
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8573.msg107501#msg107501


34
Tack för intresset!

Efter att länge ha letat efter en gul 343DL från 1978, skaffade jag äntligen ett fint exemplar via en annons på Blocket.
Annonsen hade stått där knappt ett dygn innan vi kom överens om köpvillkoren. Så det gällde att vara tidigt ute!

Hälsningar
V. W.

Sidor: [1]