Författare Ämne: turbo till 360  (läst 5655 gånger)

porrkungen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
turbo till 360
« skrivet: augusti 13, 2006, 00:01:33 »
hej jag undrar finns det nån turbo till volvo 360 som är bult on jag har en b19 en klasskamrat har en turbo till en volvo 360 hur funkar det och hur lätt är det och smälla det och vad får en sån kosta (turbosatsen alltså)jag går bilmek och bilplåtslagarutbildningen
300 powers rules

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:turbo till 360
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2006, 01:51:39 »
du får ikke en turbo spesifikt til en 360, fordi 300 aldri ble levert med turbo orginalt! Heller ikke som tilleggsutstyr, eller noenting!

Du må ta turbo og grenrør fra 740, bygge om motorfestet, og da er iallefall turboen på motoren.

Eller du kan ta 940 turbo og grenrør, og bare modifisere motorfestet for å få nok klaring til turboen.

Lykke til :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2006, 02:42:08 »
Fanns det inte 360 med turbo i Italien? Har nå svagt minne av att det har funnits ett kit med turbo till 360 i Finland också, men det är väldigt väldigt ovanligt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:turbo till 360
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2006, 05:18:43 »
hvis det er så, må jeg legge meg flat og unnskylde for "vranglæring"..

Men jeg holder på mitt frem til det motsatte er "bevist" ! :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


batterix

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2006, 12:15:40 »
måste man bygga om motorfästet när man kör med 740 grenröret ?

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:turbo till 360
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2006, 15:46:52 »
ja, eksoshuset og wastegaten tar i motorfestet hvis du bruker 740 turbo og grenrør, med 940 turbo og grenrør (den lille mitsubishi-snurren) er det bedre plass. Men man må fortsatt modifisere motorfestet litt, for å lage litt mer klaring.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2006, 17:34:29 »
med 940 turbo og grenrør (den lille mitsubishi-snurren) er det bedre plass. Men man må fortsatt modifisere motorfestet litt, for å lage litt mer klaring.

Der tror jeg du tar feil, tror det er plass, men fasit blir vel når Performance stikker nesa innom og kommer med sine erfaringer ;)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:turbo till 360
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2006, 18:28:48 »
nei, det er Performance som har sagt det.. at det er klaring, men den er litt liten.. husk at motoren "luter" over til den siden når du gir gass!
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2006, 18:43:02 »
nei, det er Performance som har sagt det.. at det er klaring, men den er litt liten.. husk at motoren "luter" over til den siden når du gir gass!

Da er det plass da ;D Trenger jo ikke bruke de slække orginalfestene til motoren...

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2006, 21:48:55 »
Mycket riktigt så kommer jag förbi och leker besserwisser en stund  8)

Det är frigång mellan avgashus och motorfäste med 940 grenrör och 13C turbon som sitter original på 940. Men när motorn vrider sig kommer det att bli väldigt tajt. Har man stumma motorfästen med samma mått som original är det bara att bulta ihop och se glad ut.
Förare TEAM EGON RACING

batterix

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2006, 23:49:16 »
Mycket riktigt så kommer jag förbi och leker besserwisser en stund  8)

Det är frigång mellan avgashus och motorfäste med 940 grenrör och 13C turbon som sitter original på 940. Men när motorn vrider sig kommer det att bli väldigt tajt. Har man stumma motorfästen med samma mått som original är det bara att bulta ihop och se glad ut.

men vad är det man behöver göra med motorfästet när man kör med 740grenröret och turbon ?

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:turbo till 360
« Svar #11 skrivet: augusti 14, 2006, 10:43:21 »
du kan göra nya hål flytta degt fram lite  ca 5 - 7 cm då får du lite mer utrymme annars kapar ur det nsom ligger i anslutning  till turbon    typ gröpa ur   svetsa nytt runt där du kapar ur i fästet detta kräver att du vet hur mkt du behöver göra för att få god fri gång

alt nr 2

bygg 2 fästen typ likadana som original fast smalare montera dessa framför original fästen samt bakom turbon detta blir mkt stabilt samt mkt gott ujtrymme runt turbon    sedan tar du bort det ordinarie fästet   svetsa med goda svetsar det ligger  mkt vikt på denna sidan lycka till
360 turbo forever