Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 754947 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #720 skrivet: december 20, 2009, 18:56:54 »
Här är vevaxeln 94,5mm i slaglängd. Det är en billet vev från r-sport international.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #721 skrivet: december 20, 2009, 19:02:29 »
Stakar och kolvar kommer från spm. Stakarna är 152mm och 100g lättare än org. Kolvarna är första över dim 96,30 och har en komp höjd
på 30,5mm. Jag fick göra ventil urtagena själv, jag mätte nog 100 gånger innan jag vågade fräsa  :P
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #722 skrivet: december 20, 2009, 19:04:21 »
ja såg helt okej utt tyckte jag blir nog bra det där man vart rätt så inspererad at ta tag i sitt eget bygge nu ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #723 skrivet: december 20, 2009, 19:06:17 »
ja såg helt okej utt tyckte jag blir nog bra det där man vart rätt så inspererad at ta tag i sitt eget bygge nu ;)

Bara att gå ut i garaget  :D
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #724 skrivet: december 20, 2009, 19:17:12 »
ja men stötte på lite problem nu så då åkte jag hem så man får changs att klurra lite
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #725 skrivet: december 20, 2009, 20:38:38 »
Här är vevaxeln 94,5mm i slaglängd. Det är en billet vev från r-sport international.

Är väl ensam värd mer än hela din förra motor  :o
Grymma grejer!

Blir en dräparspis detta!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #726 skrivet: december 20, 2009, 20:40:16 »
Jag tyckte veven va billig 6500:-  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #727 skrivet: december 20, 2009, 20:42:23 »
Jag tyckte veven va billig 6500:-  :D

Din rackare där... vem har du lurat av den? Och har han fler  :P  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #728 skrivet: december 20, 2009, 20:45:00 »
Grupp köp från usa 650 dollar st  du kan beställa hur många du vill  :-* fanns en mängd olika slag längder  att välja på :D

http://www.r-sportinternational.com/

"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #729 skrivet: december 20, 2009, 21:13:28 »
Grupp köp från usa 650 dollar st  du kan beställa hur många du vill  :-* fanns en mängd olika slag längder  att välja på :D

http://www.r-sportinternational.com/

Där ser man, nu dimper det ner en 2.8 liters-vev nästa vecka  ;)
Sen ska jag bara invänta min torsendiff som oxå är på ingående. Sen är jag nöjd med julklappar för i år  ;)

Vågar man be om turbomodell redan eller är det samma som för förra motorn?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #730 skrivet: december 20, 2009, 21:28:38 »
Jag har inte bestämt turbo än så du får vänta  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #731 skrivet: december 20, 2009, 21:44:10 »
Billig vev :o sån vill jag också ha :P
327? ???

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #732 skrivet: december 20, 2009, 22:04:32 »
Billig vev :o sån vill jag också ha :P
327? ???

327 = 3 serie + 2,7 lit  :-*
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #733 skrivet: december 20, 2009, 22:13:01 »
Billig vev :o sån vill jag också ha :P
327? ???

327 = 3 serie + 2,7 lit  :-*
Luktar ju bmw :(

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #734 skrivet: december 20, 2009, 22:20:16 »
Jag trodde du skulle säga cheva  :P
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #735 skrivet: december 20, 2009, 22:23:39 »
Jag trodde du skulle säga cheva  :P
Nej så illa kan det inte lukta ;)
Jag trodde först att 327 var kubiktum, men räkna att det skulle bli 5,36liter.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #736 skrivet: december 21, 2009, 10:53:17 »
Billig vev :o sån vill jag också ha :P
327? ???

327 = 3 serie + 2,7 lit  :-*
Luktar ju bmw :(

Nog luktar peters motor fint men inte så fint som BMW spis  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #737 skrivet: december 21, 2009, 11:53:35 »
Jag tyckte nog mest den luktade halvhärdad färg jag... ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #738 skrivet: december 21, 2009, 12:05:21 »
Nog luktar peters motor fint men inte så fint som BMW spis  8)

Hva lukter BMW da? Bratwurst og bayer? ;)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #739 skrivet: december 21, 2009, 12:35:18 »
Nog luktar peters motor fint men inte så fint som BMW spis  8)

Hva lukter BMW da? Bratwurst og bayer? ;)

 ;D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #740 skrivet: december 21, 2009, 17:04:42 »
Du hade väl en lagom Holset liggandes på golvet i garaget? =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 327 16V T
« Svar #741 skrivet: december 21, 2009, 19:49:39 »
Du hade väl en lagom Holset liggandes på golvet i garaget? =)

Med så mycket volym behövs ju inte så mycket turbo  8)
Edit: Särskilt inte med en MAXportad 16v-topp ovanpå  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #742 skrivet: december 24, 2009, 12:35:53 »
En motor utan turbo SUGER  ;D 
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #743 skrivet: december 24, 2009, 12:49:16 »
En motor utan turbo SUGER  ;D 

helt klart sant ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #744 skrivet: december 24, 2009, 13:00:16 »
Bara bakåtsträvare som åker sugmotor och.. förgasare  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #745 skrivet: december 24, 2009, 13:05:00 »
Som jag ser det så är det bara tjejer på det här forumet som åker sug motorer  ;D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #746 skrivet: december 24, 2009, 13:10:34 »
Som jag ser det så är det bara tjejer på det här forumet som åker sug motorer  ;D
:o Oj är det så mycket tjejer här, jag trodde det nästan bara var killar på detta forum ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #747 skrivet: december 24, 2009, 21:33:44 »
En motor utan turbo SUGER  ;D 
helt klart sant ;)
Japp, en sugmotor suger i sig luften med frisk aptit, en turbomotor är bara... proppmätt  ;D

Bara bakåtsträvare som åker sugmotor och.. förgasare  ::)

Var nära att jag en gång prickade in båda där ja. Sen råkade jag läsa om Megasquirt och resten är histora.

Som jag ser det så är det bara tjejer på det här forumet som åker sug motorer  ;D
:o Oj är det så mycket tjejer här, jag trodde det nästan bara var killar på detta forum ;)

Japp, fattar inte att Camilla inte har en turbo under huven? Kanske hon GILLAR sugmotorer med förgasare? Bara en gissning  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #748 skrivet: december 25, 2009, 09:12:28 »
En motor utan turbo SUGER  ;D 
helt klart sant ;)
Japp, en sugmotor suger i sig luften med frisk aptit, en turbomotor är bara... proppmätt  ;D

Det vet väl alla att dom som käkar kosttillskott och anabola blir starkare än dom andra?  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #749 skrivet: december 25, 2009, 16:10:19 »
En motor utan turbo SUGER  ;D 
helt klart sant ;)
Japp, en sugmotor suger i sig luften med frisk aptit, en turbomotor är bara... proppmätt  ;D

Det vet väl alla att dom som käkar kosttillskott och anabola blir starkare än dom andra?  8)

anabola och kost tillskott är för kärringar som inte klarar av att träna hårt :-*

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #750 skrivet: december 25, 2009, 18:30:15 »
Om man använder kostillskott utan att veta hur man använder det så blir man bara tjock och dålig.. kan man använda turbo så blir det bra! och det finns INGEN som åker bättre med sugmotor än med turbo.. så som sagt bakåtsträvare  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #751 skrivet: december 26, 2009, 02:10:49 »
Men det finns folk som tränar utan tillskott och anabola som är starkare än dom som inte gör det, dom sakerna är bara genvägar för att bli stor :P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #752 skrivet: december 26, 2009, 02:21:15 »
Tur att man är nöjd med att vara 'liten' och låter motorn göra jobbet ;D

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #753 skrivet: december 26, 2009, 09:39:24 »
Man är bara dum om man inte tar genvägar  ::) vem vill ha MINDRE hästar för MER pengar istället för tvärt om?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #754 skrivet: december 26, 2009, 21:45:42 »
Med effekt håller jag helt med dig fredrik ;) Men när det gäller att ta genvägar för att bli stor på gymet så är det bara dumt, är ju roligare att vara liten men stark :P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #755 skrivet: december 27, 2009, 15:52:50 »
Håller på för fullt att bygga om till torrsumps smörjning  :) Såga av ett org tråg som jag sedan svetsa en ny botten på +
att jag skruva dit utsugs nipplar . Fick även fixa drivningen till vevaxel drevet då det inte passa så bra.
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #756 skrivet: december 27, 2009, 16:21:51 »
Varför kände du att du behövde torrsumpsmörjning på den? Få motorn lägre, klara effekten, för att du kunde? :D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #757 skrivet: december 27, 2009, 16:23:36 »
snyggt och bra jobbat som vanligt
:)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #758 skrivet: december 27, 2009, 16:35:31 »
Är inte torrsump aning bättre när man svänger? =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #759 skrivet: december 27, 2009, 20:45:26 »
Är inte torrsump aning bättre när man svänger? =)

Precis min tanke, ska karln svänga  ???  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.