Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832555 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2960 skrivet: november 10, 2013, 23:19:57 »
Byggde en enkel ventilation idag med:

- Nippel igängad i bränslepumpstäcklocket på blocket
- En liten bit trädgårdsslang
- En 0,5 liter petflaska med slangen inlimmad i sidan, uppstucken flaskans halva längd
- Ett vevhusventfilter i toppen på flaskan

Provkört och funkar fint!

Satte en slang på oljesticksröret med en ballong i ändan och drog upp till vindrutan.
Innan jag byggde mera vevhusvent så blev ballongen trycksatt så fort jag lastade på motorn lite lagom.
Nu blir ballongen inte så full/styv även om jag accar fullt till fullvarv på växlarna.

Ingen olja i flaskan än, bara lite vattenånga eller vad det såg ut som. Fast kan varit lite droppar kvar sen bubbelvattnet som varit i flaskan sen innan.
Kunde inte köra moturs under fullast i rondell så kurvtagningsprov får bli senare/på annat sätt..

Full gas!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2961 skrivet: november 11, 2013, 15:46:52 »
så här gjorde jag på min, kostnad ca 100kr.
Köpte en PURB43132 från hansenracing och 2 slangklammer, slangbit och fördelaren hade jag ju redan :)



« Senast ändrad: november 11, 2013, 16:03:03 av kirre »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2962 skrivet: november 11, 2013, 16:45:18 »
Men i min teori så bör plastgrejen på blocket agera oljefälla och på så vis får du inga spår under bilen utan det enda som ska ut där är gaser =)

Håller med dig angående att det inte är roligt att göra spår eller fläckar på parkeringar så tycker inte heller det är ett alternativ.

Kikar man längre tillbaks i volvo-historien så hade B18 en sådan lösning. Oljelocket var insug med ett grovt galler och så satt det en flamfälla på blocket och där röret först tar en vända uppåt för att sen vända om och avslutas strax under startmotorn/sprängkåpan. Där fanns inget filter eftersom riktningen på gaserna var bestämd

Men varför funkar det inte med originallådan kopplad till insuget? Vad är det som blir bättre att koppla den ut i friska luften? På en sugis alltså.. På en turbo är det ju övertryck i insuget.

Varför inte filter i B18 oljelock då? Om det sögs in luft där?

Jo det har du ju absolut rätt i. Det bör ju funka på din sugis att bara dra in det i insuget. Menar du att det är själva plastburken som det är fel på?
Det jag kan tänka mig är att du inte har vakum i ditt insug. Hade du någon värre kam? Har du kvar den där backventilen eller vad det är på slangen som kommer från orginallådan på blocket?

Det är ett filter i locket. Skrev lite klantigt och angav det som ett galler. Någon variant av filter finns det där inne.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2963 skrivet: november 11, 2013, 18:52:49 »
så här gjorde jag på min, kostnad ca 100kr.
Köpte en PURB43132 från hansenracing och 2 slangklammer, slangbit och fördelaren hade jag ju redan :)

Hade funkat om jag inte använt det hålet till att just driva en gammal hederlig fördelare som dessutom agerar trigger tack vare hallgivaren. (Fördelaren kommer från en 240 GLT 1985.)  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2964 skrivet: november 11, 2013, 18:59:30 »
Men varför funkar det inte med originallådan kopplad till insuget? Vad är det som blir bättre att koppla den ut i friska luften? På en sugis alltså.. På en turbo är det ju övertryck i insuget.
Jo det har du ju absolut rätt i. Det bör ju funka på din sugis att bara dra in det i insuget. Menar du att det är själva plastburken som det är fel på?
Det jag kan tänka mig är att du inte har vakum i ditt insug. Hade du någon värre kam? Har du kvar den där backventilen eller vad det är på slangen som kommer från orginallådan på blocket?

Jag vet inte vad som är fel, vet bara att jag har ÖVERTRYCK i vevhus/ventilhus när motorn går på hel/dellast med original vevhusventilation. Burken har jag som sagt blåst i och slangarna är också rena och fina och flödande.
Möjligtvis att slangarean är för klen.
Skulle vara kul med en tryckgivare i ventilkåpan så man kan läsa av vevhustrycket  ;D

Jag har rejält med vakuum i insuget på låglast för jag kör bara med V-kam men vid fullgas har man ju inget vakuum då spjället är helöppet och då råder atmosfärtryck. Hade jag haft turbo hade där varit övertryck! Hur ser vevhusventilationen ut på en turbomotor, är det backventil på den?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2965 skrivet: november 11, 2013, 20:00:16 »
På en turbomotor så leds väl vevhusventilationen in på sugsidan av turbon.

Då jag kör med extern uppsamlare med filter får jag inte så värst mycket olja i den.  Tidigare (samt nu vid besiktning) hade jag vevhusventilationen till turbons sugsida, då fick jag problem över 0,6 bar med att den tryckte in olja i insuget/dumpventil så den blårök då jag växlade och dumpade ut en oljedimma i motorrummet.

Jag tycker du ska testa en längre tid med flaskan du har nu, och om det fungerar så investera i en snygg uppsamlare :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2966 skrivet: november 11, 2013, 20:17:06 »
På en turbomotor så leds väl vevhusventilationen in på sugsidan av turbon.

Då jag kör med extern uppsamlare med filter får jag inte så värst mycket olja i den.  Tidigare (samt nu vid besiktning) hade jag vevhusventilationen till turbons sugsida, då fick jag problem över 0,6 bar med att den tryckte in olja i insuget/dumpventil så den blårök då jag växlade och dumpade ut en oljedimma i motorrummet.

Jag tycker du ska testa en längre tid med flaskan du har nu, och om det fungerar så investera i en snygg uppsamlare :)

Aha, men hur kom oljan in i insuget på din motor?

Jag ska testa med flaskan ja, hoppas det funkar annars får jag väl dra slang från ventilkåpan istället om det kommer upp via hålet i bränslepumpslocket. Jobbigt bara att behöva bygga om inför besiktning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2967 skrivet: november 11, 2013, 20:41:18 »
För mig var det nog pga. det blev övertryck i vevhuset över 0,6 bars laddtryck, kanske pga. slitna kolvringar och med slang till turbons sugsida så sögs/trycktes oljan in där och vidare till insuget.

Är du säker på att du behöver bygga om till besiktning? Godkänns inte öppen filtrerad vevhusventilation? I värsta fall kan du ju bygga så filtret inte syns och en 'dummy' slang till insuget.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2968 skrivet: november 11, 2013, 22:31:00 »
För mig var det nog pga. det blev övertryck i vevhuset över 0,6 bars laddtryck, kanske pga. slitna kolvringar och med slang till turbons sugsida så sögs/trycktes oljan in där och vidare till insuget.

Är du säker på att du behöver bygga om till besiktning? Godkänns inte öppen filtrerad vevhusventilation? I värsta fall kan du ju bygga så filtret inte syns och en 'dummy' slang till insuget.

Ah, tänkte på turbons avgassida, dumma mig.

Tror inte öppen vevhusventilation i någon form är godkänd. Kan inte tänka mig det i allafall?
Men en dummy kan vi ju fixa ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2969 skrivet: november 11, 2013, 22:32:57 »
Nej öppen vevhusvent är inte godkänt på bilar nyare än -75 så FREJ får allt dölja vevhusventen ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2970 skrivet: november 11, 2013, 22:38:12 »
så här gjorde jag på min, kostnad ca 100kr.
Köpte en PURB43132 från hansenracing och 2 slangklammer, slangbit och fördelaren hade jag ju redan :)

Hade funkat om jag inte använt det hålet till att just driva en gammal hederlig fördelare som dessutom agerar trigger tack vare hallgivaren. (Fördelaren kommer från en 240 GLT 1985.)  :-X

du kan inte byta till en fördelare bak på toppen från en 740?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2971 skrivet: november 12, 2013, 00:40:56 »
så här gjorde jag på min, kostnad ca 100kr.
Köpte en PURB43132 från hansenracing och 2 slangklammer, slangbit och fördelaren hade jag ju redan :)

Hade funkat om jag inte använt det hålet till att just driva en gammal hederlig fördelare som dessutom agerar trigger tack vare hallgivaren. (Fördelaren kommer från en 240 GLT 1985.)  :-X

du kan inte byta till en fördelare bak på toppen från en 740?

Kan å kan.. blir billigare och smidigare att borra i en nippel i ventilkåpan då! Men du kanske har en anledning till att du vill ha den i fördelarhålet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2972 skrivet: november 12, 2013, 08:03:27 »
så här gjorde jag på min, kostnad ca 100kr.
Köpte en PURB43132 från hansenracing och 2 slangklammer, slangbit och fördelaren hade jag ju redan :)

Hade funkat om jag inte använt det hålet till att just driva en gammal hederlig fördelare som dessutom agerar trigger tack vare hallgivaren. (Fördelaren kommer från en 240 GLT 1985.)  :-X

du kan inte byta till en fördelare bak på toppen från en 740?

Kan å kan.. blir billigare och smidigare att borra i en nippel i ventilkåpan då! Men du kanske har en anledning till att du vill ha den i fördelarhålet?

Ska väl va bättre att ha ventilationen i blocket, Blev så där när jag kör 12-1 triggerhjul på veven

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2973 skrivet: november 12, 2013, 09:22:24 »
Mm.. Vägen till toppen är väl lång och trång och full med olja kanske.. Får sätta en tryckgivare både i blocket och toppen och jämföra :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2974 skrivet: november 12, 2013, 10:21:45 »
Mm.. Vägen till toppen är väl lång och trång och full med olja kanske.. Får sätta en tryckgivare både i blocket och toppen och jämföra :D

Eller så sätter du en sån där som jag har på bränslepumps locket med en 90 graders böj. Sen skadar de ju inte att ändå ha en ventilation på locket

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2975 skrivet: november 12, 2013, 10:28:40 »
Mm.. Vägen till toppen är väl lång och trång och full med olja kanske.. Får sätta en tryckgivare både i blocket och toppen och jämföra :D

Eller så sätter du en sån där som jag har på bränslepumps locket med en 90 graders böj. Sen skadar de ju inte att ändå ha en ventilation på locket

Nej det skadar ju aldrig med extra ventilation.
Jag funderade på 90°ers men tänkte att om man har en bananböjd slang istället så kan oljan rinna tillbaka i slangens "golv" samtidigt som luften passerar ovanför oljan i slangens "tak"
Med en 90°are så blir det mer en hiss så oljan hänger med trycket upp och ut. I min lilla teori  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Trycker ur sig olja vid accelleration
« Svar #2976 skrivet: november 13, 2013, 15:10:27 »
Tyvärr, igår när jag drog lite längre med bilen (3000-6500rpm) på treans växel så kom det lite olja i min petflaska från vevhusventen. (Slang från mek. bränslepumpslocket).

Men det var inte mer än några matskedar men ändå tråkigt. Bättre att det kommer där dock än att oljestickan ska flyga upp och det ska söla ner hela motorn.

En annan sak, hur svårt ska det vara att få ventilkåpspackningen att hålla tätt?? Har ju ny packning men det hjälper inte.. fuktar ändå på avgassidan. (Insugssidan sitter ju högre upp eftersom motorn är vinklad. Det är väl därför det är torrt där).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Trycker ur sig olja vid accelleration
« Svar #2977 skrivet: november 13, 2013, 18:51:08 »
Tyvärr, igår när jag drog lite längre med bilen (3000-6500rpm) på treans växel så kom det lite olja i min petflaska från vevhusventen. (Slang från mek. bränslepumpslocket).

Men det var inte mer än några matskedar men ändå tråkigt. Bättre att det kommer där dock än att oljestickan ska flyga upp och det ska söla ner hela motorn.

En annan sak, hur svårt ska det vara att få ventilkåpspackningen att hålla tätt?? Har ju ny packning men det hjälper inte.. fuktar ändå på avgassidan. (Insugssidan sitter ju högre upp eftersom motorn är vinklad. Det är väl därför det är torrt där).

testa sätt en ventilation i kåpan, kan va därför det fuktar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Trycker ur sig olja vid accelleration
« Svar #2978 skrivet: november 13, 2013, 18:54:26 »
Tyvärr, igår när jag drog lite längre med bilen (3000-6500rpm) på treans växel så kom det lite olja i min petflaska från vevhusventen. (Slang från mek. bränslepumpslocket).

Men det var inte mer än några matskedar men ändå tråkigt. Bättre att det kommer där dock än att oljestickan ska flyga upp och det ska söla ner hela motorn.

En annan sak, hur svårt ska det vara att få ventilkåpspackningen att hålla tätt?? Har ju ny packning men det hjälper inte.. fuktar ändå på avgassidan. (Insugssidan sitter ju högre upp eftersom motorn är vinklad. Det är väl därför det är torrt där).

testa sätt en ventilation i kåpan, kan va därför det fuktar

Fuktade även med standardtopp och standardkomp och ny packning och rengjorda packningsytor.. trött på oljeindränkt motor medans kompisens frustande BMW M3 är snustorr och ren och fin i hela motorutrymmet..

Ska testa ventilation i kåpan med så får vi se om det blir allmänt bättre.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2979 skrivet: november 13, 2013, 19:16:09 »
Det var ett väldigt liv för ett par matskedar olja i vevhusventilationen... Pröva att åka komphöjd, strokad B14 med turbo! Jag har dragit extra vevhusventilation (19mm innerdiameter har jag för mig) från sidan av blocket (utöver original  ca. 14mm i ventilkåpan) upp till en 4l oljedunk; trots det måste jag sätta fast oljestickan med buntband för att den inte ska blåsa ur när man laddar på en stund... Detta är med helt nyrenoverad motor med nya ringar, honade foder och nya packningar. Kompet ser strålande ut och motorn är helt tät utåt, det verkar bara vara cylinderfodrena som flexar lite väl mycket när man kör med laddtryck...

Nyckeln för mig för att få det att fungera har varit en STOOR (som sagt, 4l) dunk för vevhusgaserna så att gashastigheten sjunker tillräckligt så att inte olja blåser ut ur burken. Sedan sitter blockanslutningen i botten av burken så att oljan kan rinna tillbaka till vevhuset, annars tar det inte många minuter att fylla burken...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2980 skrivet: november 13, 2013, 20:03:41 »
Det var ett väldigt liv för ett par matskedar olja i vevhusventilationen... Pröva att åka komphöjd, strokad B14 med turbo! Jag har dragit extra vevhusventilation (19mm innerdiameter har jag för mig) från sidan av blocket (utöver original  ca. 14mm i ventilkåpan) upp till en 4l oljedunk; trots det måste jag sätta fast oljestickan med buntband för att den inte ska blåsa ur när man laddar på en stund... Detta är med helt nyrenoverad motor med nya ringar, honade foder och nya packningar. Kompet ser strålande ut och motorn är helt tät utåt, det verkar bara vara cylinderfodrena som flexar lite väl mycket när man kör med laddtryck...

Nyckeln för mig för att få det att fungera har varit en STOOR (som sagt, 4l) dunk för vevhusgaserna så att gashastigheten sjunker tillräckligt så att inte olja blåser ut ur burken. Sedan sitter blockanslutningen i botten av burken så att oljan kan rinna tillbaka till vevhuset, annars tar det inte många minuter att fylla burken...

Haha, vi kan kalla det storm i ett vattenglas. Eller rättare sagt, ett stänk i en halvliters PET-flaska ;)

Tack för den Kurre! Nu känns det genast bättre!
Tycker synd om dig och stickan som inte slipper övertryck i vevhuset trots rejäl ventilering.

Det enda som kan göra det bättre är ju att ansluta sig på blocket/toppen där det kommer så lite olja som möjligt. Alternativt få till en gudomligt bra avskiljare/fälla för oljan samt att ha GROV slang upp till burken!

I mitt fall har ju Bergvik redan varnat mig för att det kanske inte skulle funka att bara koppla in sig i mekaniska bränslepumpens täckbricka!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2981 skrivet: november 13, 2013, 20:33:04 »
Funderar på om jag ska disconnecta originalventilationen från insuget och köra ut i PET-flaska där med för att se så inte motorn suger i sig av sin egen olja! Ska bara komma på vad den lilla slangen från vevhusventilationen är till, om jag minns rätt så går den till baksidan av spjället medan den stora går till framsidan.
Kan det vara så att den lilla är så klen för att det inte ska bli FÖR BRA sug i vevhusventen vid motorbromsning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2982 skrivet: november 14, 2013, 15:12:16 »
Men den lilla slangen du pratar om är väl vakumslang som går till någon sorts ventil som jag misstänker är en backventil.

« Senast ändrad: februari 26, 2014, 12:32:57 av FREJ »

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2983 skrivet: februari 18, 2014, 21:49:44 »
hur går det Frej? hoppas monstertoppen spinner på :)
Och bilen går bra? ;)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2984 skrivet: februari 19, 2014, 06:26:27 »
Är också nyfiken och stryk mitt förra inlägg angående backventil. Det är det inte alls. Är ju bara en flamdämpare i den..

Så har du kommit på hur dom har tänkt med den anordningen för vevhusvent får du gärna säga till =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "Monstertoppen" spinner på!
« Svar #2985 skrivet: februari 26, 2014, 12:34:33 »
Monstertoppen spinner på ;)
Har fixat lite med besiktningsrost och sånt. Ligger efter med uppdateringarna bara  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "Monstertoppen" spinner på!
« Svar #2986 skrivet: februari 26, 2014, 19:57:27 »
Nu kan du uppdatera mycker med många bilder, för jag ligger hemma och är sjuk och har tråkigt.  :(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "Monstertoppen" spinner på!
« Svar #2987 skrivet: mars 01, 2014, 20:11:06 »
Har du/ni fått diffen ännu?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "Monstertoppen" spinner på!
« Svar #2988 skrivet: mars 04, 2014, 22:26:42 »
Har du/ni fått diffen ännu?

Nej  :(
Skickade just ett PM till säljaren för att höra hur det går..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Komp.problem med "Monstertoppen"
« Svar #2989 skrivet: mars 25, 2014, 20:04:53 »
Funderar på om jag ska disconnecta originalventilationen från insuget och köra ut i PET-flaska där med för att se så inte motorn suger i sig av sin egen olja! Ska bara komma på vad den lilla slangen från vevhusventilationen är till, om jag minns rätt så går den till baksidan av spjället medan den stora går till framsidan.
Kan det vara så att den lilla är så klen för att det inte ska bli FÖR BRA sug i vevhusventen vid motorbromsning?

Oooh mitt första inlägg på hundra år! ;)
Men vill dela med mig av vevhusventilations bekymmer jag har haft på en nyrenoverad v8 i båten.
Det var helt omöljlig att få ventilkåporna att hålla tätt från oljedropp trots öppen ventilation på båda topparna, så med mycket googlande kom jag fram till en lösning:
en backventil (pcv ventil)i ena ventilvåpan med en 10mm slang som går till pleniumet på insuget efter spjället och en grövre slang från andra kåpan till luftfiltret före spjället.

Det bör ju fungera med en sådan ventil på vilken motor som hellst då det är slanganslutningar i bägge ändar. Och min motor läcker inte en droppe olja mer och innan var det synbart på oljestickan och i motorrummet efter en dags båtåka. Köpte ventilen på hansenracing och är orginalpryl till cheva bland annat kostade runt en hundring :)

På låga varv ser ventilen till att inte för mycket luft sugs in i insuget, (tjuvluft) och när övertrycket ökar i vevhuset öppnar ventilen som har en riktigt slapp fjäder i sig mer och mer.

Och vid full gas eller där i krokarna är det undertryck även före spjället och då sugs även gaserna ur den grövre slangen.

Anledningen till att den grövre slangen ska in efter filtret känns självklar men jag kan ta den med.
På låga varv då kolvringarna håller gaserna kvar så suger ju fortfarande den tunna slangen i sig små mängder med luft eftersom du har direktvakuum där, som man måste tillföra någonstans, alltså kommer den grova slangen ha luftflöde in i vevhuset och där vill man ju inte ha damm och grus?

Frej, du får läsa igenom detta och om det känns helt grekiskt får du säga till eller ändra ;)

Googla på pcv valve och ta bilder så kan det underlätta att se hur jag menar :)

« Senast ändrad: mars 26, 2014, 11:03:10 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2990 skrivet: maj 16, 2014, 22:08:11 »
Nu jäklar!

Nu kom så ett efterlängtat paket från England. Ett halvt år har jag väntat på denna TORSENDIFF efter beställning och förskottsbetalning! Skönt att den äntligen är här!

Nu kom jag dock på att jag inte har något friskt hus att sätta den i så det får inhandlas. Tror inte jag vågar riskera diffen genom att montera den i ett diffhus som varit med om ett ras på de små dreven, körning med svetsdiff i två veckor samt en tvärlåsning när svetsen i diffen gick sönder och hamnade i mellan kuggarna. Alternativt ett diffhus som gått utan olja och "sjunger" kring 65km/h.

Sen så ska:
-   Torsen monteras i nya diffhuset med nya lager och packboxar. Samt shimsas in till rätt ingrepp i mellan pinjong och krondrev, säger man så?)
-    Hela bakaxeln ska bytas (röret). Men först måste den putsas, rostskyddas och lackas.
-   Växellådsbalk ska bytas. Säkert bussningarna med.
-    Ett extra reaktionsstag på bakaxeln ska monteras. (Svetsade fäste för detta i karossen för många år sedan. Nu bygger jag dito fäste på nya bakaxeln.)
-   Lägre (nedsmidda) bladfjädrar ska monteras.
-   Sportiga bakstötdämpare ska monteras. (Fram vagnen har redan sportiga fjädrar+dämpare)
-   Bladfjädringens bakre fäste gick precis sönder (rostig rambalk ala kexchoklad). Det kräver några timmar svets och några kilo tjock stålplåt.

När jag ändå är igång är det nog ”lite” rost där under golvet som behöver ses över.
Bränsletanken jag har renoverat med ny rostskyddsfärg och lack behöver säkert ses över igen.
Någon bränsleslang att byta kanske.

Finns ”lite” att göra som synes.
Frågan är bara om jag först skall reparera min gröna Remjohan så att jag har något att köra med under renoveringen av den blåa.
I så fall krävs:
-   Montage av sämre beg. torra drivremmar.
-   Nya vakuummembran.
-   Nytt tändningslås monteras ordentligt. Kör nu med två nycklar till att starta och låsa upp rattlås i bilen.  ;D
-   Riva grenrör x2 för att kunna byta två bult  till avgasgrenröret som gått av i topplocket.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2991 skrivet: maj 16, 2014, 22:51:45 »
Nog har du allt dragit på dig arbete nu FREJ ;)

Men låter som att båda dina bilar kommer bli riktigt trevliga sen :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2992 skrivet: maj 17, 2014, 13:46:59 »
Kurres diff hade problem med passningen på styrhylsan mellan diff och kronhjul. Bilder här.
Detta slapp jag, se bifogade bilder.
« Senast ändrad: maj 17, 2014, 14:29:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2993 skrivet: maj 17, 2014, 13:50:35 »
Däremot så stämde inte måttet på Torsendiffens yttermått kontra försänkningen i mitt kronhjul. Skiljer en tiondel, åt fel håll  :-\

Helst skulle man ju sätta Torsendiffen i svarven så att den passar bolt on sen men jag tar nog hellre och karvar lite i kronhjulet! Trots omaket att göra om proceduren ifall man skulle byta utväxling eller flytta över Torsen till en annan diffklump nån gång.
« Senast ändrad: maj 17, 2014, 14:32:25 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2994 skrivet: maj 17, 2014, 14:01:43 »
Tyvärr hittade jag mer dålig passform.
Drevet som vänster medbringare ska passa i, var lite tight i splinesen. Kändes nästan som att hålet är ovalt.
Svårt att mäta upp men de röda pilarna på bilden nedan visar märkena från mitt försök till montage och de pekar på att medbringaren går trögt i men inte hela vägen runt splinesen. Verkar som sagt ovalt i spineshålet i detta drevet.

Misstänker att med lite diamantpasta eller vad det nu heter samt hårt arbete så kan nog spelet bli det rätta så man slipper tvinga in medbringaren? Som det är nu kan inte ens M8-bulten som ska hålla medbringaren kvar i diffen ta gänga. Så medbringaren ska nog in en 10mm till minst.
« Senast ändrad: maj 17, 2014, 14:33:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2995 skrivet: maj 17, 2014, 14:06:25 »
Kurre fick ta av bultarna till kronhjulet lite. Detta kommer jag också att få göra, ingen fara på taket.
MEN när jag testade att gänga i bultarna märker jag att gängan inte stämmer!?
Kollar upp detta och inser att i originaldiffen är det M12x1,25 men i Torsen M12x1,5. Detta är inget du upplevt va Kurre?

Så nu måste jag leta upp 6st M12x1,5 bult med rätt kvalisort och skalle.
« Senast ändrad: maj 17, 2014, 14:34:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2996 skrivet: maj 17, 2014, 16:14:19 »
Det lät ju mindre kul med dålig passform och fel gänga på grejjerna :(

Hoppas det löser sig utan större svårigheter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2997 skrivet: maj 17, 2014, 17:39:53 »
Det lät ju mindre kul med dålig passform och fel gänga på grejjerna :(

Hoppas det löser sig utan större svårigheter.

Nej, men det lärde jag mig av x antal prototyper i extraktorgruppköpet att det är inte lätt att få det rätt.

Allt går ju säkert fixa på diffen, det som kanske är jäkligast är att få upp storleken på det splinesade hålet i ett av dreven.

Har uppdaterat tråden på 300-mania med så att nästa diff kanske blir rätt. Viktigt med feedback.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2998 skrivet: maj 17, 2014, 17:43:18 »
Jo det är ju så med prototyper, inte lätt att få allting rätt vid första försöket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #2999 skrivet: maj 17, 2014, 18:48:57 »
Mina gängor stämde, dock var min också lite trög i splinesen till ena medbringaren. Inte värre än att det gick att knacka in den dock; det kommer jag säkert få äta upp om jag behöver ta isär grejerna igen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82