Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 858941 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23020134 :3
En TD04L, vad jag hittar på google så är det typ samma som TD04HL.

TD04 verkar vara storleken på avgashuset. Och det är avgashuset som ger för mycket mottryck :'( (Och 4000kr för en beggad turbo på bildelsbasen tycker jag är sjukt överpris, fast då är det ju en bilskrot som säljer då så man blir inte förvånad ::))
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Kompisen har en turbo i storlek med 16t typ, en garett som suttit på tysk diesel bil :) inte så mkt pengar har han tänkt för den :)

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Dyrt o dyrt..jag har varit med om 5 siffriga summor som börjar på 2 till en KIA på en turbo, nytt dock på en 6 år gammal bil. |3
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Kompisen har en turbo i storlek med 16t typ, en garett som suttit på tysk diesel bil :) inte så mkt pengar har han tänkt för den :)
Ok. Skulle vara trevligt med lite mer information om den då 16T endast är storleken på kompressorhuset bland mitsubishi-turbos.

Dyrt o dyrt..jag har varit med om 5 siffriga summor som börjar på 2 till en KIA på en turbo, nytt dock på en 6 år gammal bil. |3
Ja original helt nya turbos brukar ligga runt 20k, men aldrig att jag kommer spendera så mycket pengar på en turbo.
Det ska ju fortfarande vara budgettrim fastän det blir MS och turbo ;) Hellre en sliten turbo i lämplig storlek för några enstaka hundringar som man sedan köper renoveringssats till och renoverar själv.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Har ju ingen info om den tyvär, han köpte den på skroten, men den är iaf större än 13c :) och fräch inget glapp eller så, ska försöka fixa fram nummer på den :) så man kanske kan hitta modell :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Har ju ingen info om den tyvär, han köpte den på skroten, men den är iaf större än 13c :) och fräch inget glapp eller så, ska försöka fixa fram nummer på den :) så man kanske kan hitta modell :)
Låter ju fint det.
Jo borde gå att hitta modellen om man får fram några nummer på den :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Han är i Italien veckan ut just nu, så efter helgen ska jag nog kunna få fram nummer :) hade tänkt att köpa den till min,men jag vill ha modell bamse;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Han är i Italien veckan ut just nu, så efter helgen ska jag nog kunna få fram nummer :) hade tänkt att köpa den till min,men jag vill ha modell bamse;)
Ok. Det är lungt, har ändå inte planerat att turbon ska på förrän början av 2014. Kommer nog inte ha ekonomi till att få tag i alla slangar och sånt som behövs förrän hösten 2013 iaf, och känns inte som någon idé att bygga turbo när det bara är någon månad kvar till bes. Men efter bes i december 2013 så behöver jag inte komma tillbaka förrän december 2015 så då kan man börja bygga turbo :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Ja men då är det ju lugna puckar :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ja men då är det ju lugna puckar :)
Jo, så länge han inte bestämmer sig för att stanna kvar i Italien i mer än ett år så är det lungt :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Haha då får jag åka dit och hämta flötmunken.. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Det var ett tag sedan jag läste här nu men fint att se och höra att du fått mer morr i Maskin med K-kammen. Kör du med ställbara kamdrevet och hur är det ställt? Tänker på att det kan kanske avgöra hur din motor startar. (min gör likadant ibland nu sen jag tankade i BF95 istället för etanol) men jag har inte gjort något annat än att byta bränsle och mapp i MS. Har också ganska mycket förtändning.

Kul att lyset blev så bra med!

En fråga till Malheus som skrev följande
Citera
Sno ifrån Opel Vectra, sitter centrifugal kompressor på 2.2 Direct ;P
Jag har en Vectra 2.2 Direct och inte 17 sitter det nån överladdning på den!! Enda specialen är ju att det är direktinsprutning med mekanisk högtryckspump på ena kamaxeln!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Det var ett tag sedan jag läste här nu men fint att se och höra att du fått mer morr i Maskin med K-kammen. Kör du med ställbara kamdrevet och hur är det ställt? Tänker på att det kan kanske avgöra hur din motor startar. (min gör likadant ibland nu sen jag tankade i BF95 istället för etanol) men jag har inte gjort något annat än att byta bränsle och mapp i MS. Har också ganska mycket förtändning.

Kul att lyset blev så bra med!

En fråga till Malheus som skrev följande
Citera
Sno ifrån Opel Vectra, sitter centrifugal kompressor på 2.2 Direct ;P
Jag har en Vectra 2.2 Direct och inte 17 sitter det nån överladdning på den!! Enda specialen är ju att det är direktinsprutning med mekanisk högtryckspump på ena kamaxeln!
Jo blev en trevlig skillnad med K-kammen. Drevet är ställt i mittenläget, dvs originalposition (pricken på drevet linjerar med skåran på metallplattan som sitter bakom drevet) och tycker det funkar bra.
Ok då är det nog förtändningen som är problemet. Har märkt att det är endast när man startar med startgas som det blir så och startgasen brinner väl något snabbare än E85. Måste boka XP-M någon dag och kolla förtändningen, tror den kan ha blivit någon grad mer av någon orsak.

Jo riktigt kul att lyset blev så bra. Men fick ett problem att extraljusen bränner sin säkring, men tror det kan vara att det blivit jordfel i extraljusen sen jag hade loss fronten för då var jag tvungen att ta loss extraljusen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Okej!

Då hoppas vi på startgas och jordfel  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Okej!

Då hoppas vi på startgas och jordfel  :P
Jo får hoppas på det. :)
Får se om jag har tid att kolla upp det någon dag.

Stör mig som fan på att bilen hackar och har sig under 2000rpm så hoppas även det löser sig genom att sänka förtändningen lite.
Något som är ännu jobbigare är att ibland så har jag ingen tomgång alls och ibland har jag hur fin tomgång som helst, har haft så ända sen jag etanolkonverterade och vet inte vad som är felet :(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Update 26/10 Centrumkåpor
« Svar #655 skrivet: oktober 26, 2012, 22:30:27 »
Drar en liten update här.
Vann en auktion på centrumkåpor till mina fälgar på tradera i Söndags och idag så kom dem fram till mitt schenker-ombud (som ligger ca200m från min lägenhet btw ;D).

Drog dit centrumkåporna och jag tycker det ser bättre ut med kåporna än utan kåporna på :)

Snöade även lite ikväll, inte utanför mig men på Storheden och i Gammelstad snöade det och var halt och trevligt så man kunde sladda lite lätt. Men var lite smått läskigt för ibland var det asfalt och ibland blankis :-X

Bilder kanske?
« Senast ändrad: oktober 26, 2012, 22:32:29 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ser att det fuktat ganska så ordentligt från tanklocket :-X
Kan förklara varför det går så jävulskt med bränsle när man har över halv tank och sen under halv tank går det att köra nästan hur länge som helst.

Läste i någon tråd här på forumet att det bara är o-ringen i tanklocket som måste bytas så får försöka få tag i en ny o-ring så det kanske blir tätt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Var precis på Swedol och köpte en O-ring med storleken 74,5x3mm, passade fint i tanklocket och det verkar vara tätt nu :)
Dem hade egentligen ingen lös O-ring av den storleken utan hade egentligen behövt köpa en hel o-ringssats för 489kr, men dem var schysst och riktigt trevliga så jag fick köpa endast en o-ring från o-ringssatsen. Fick betala 20kr för O-ringen, mycket bättre pris än 489kr då jag endast behövde en o-ring. :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
ser fint ut! du vet inga fälgar som påminner om 240 turbo till 340? har det bak men passar ej fram :/ hehe jo snö var det här imorse med! då reste det sig i byxxan och drömmen kom fram i huvudet om att man kunde sätta sig i pärlan och ut o glida! men icke sa nicke, det får vänta ett tag till! :/

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
ser fint ut! du vet inga fälgar som påminner om 240 turbo till 340? har det bak men passar ej fram :/ hehe jo snö var det här imorse med! då reste det sig i byxxan och drömmen kom fram i huvudet om att man kunde sätta sig i pärlan och ut o glida! men icke sa nicke, det får vänta ett tag till! :/
Jo tycker det blev bra mycket bättre med centrumkåpor än utan, ser mer original ut :)

Dessa är nog de som är mest lik 240-turbofälgar. Finns både som 13" och 14". Tog bilden från en säljes-tråd här på forumet.

Hehe ja nog är det så när det kommer snö ;D Tur min pärla är körklar så man kan glida (på snön/isen) :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Update 29/10
« Svar #660 skrivet: oktober 29, 2012, 21:40:46 »
Nu så har jag varit på XP-M och pillat lite med 345an :D

Det första jag gjorde vara att kolla förtändningen för att kanske hitta varför motorn rycker och har sig på låga varv och vill till att starta baklänges när jag kallstartar med startgas.
Och det var ju inte så konstigt till att motorn gick som den gick, av någon orsak så har fördelaren vridit sig till så mycket förtändning som möjligt. Förtändningen låg på 35° vid 1000rpm :o Så vred ner den till just under 20° så nu går motorn mjukt och fint :)

Sen tog jag och lackade på sidorna av bilen med Hagmans signalblå i ett försök att rostskydda lite. Lackade med zinkfärg i Mars månad men det ser förjävligt ut. Nu ser det något bättre ut med signalblått så får vara så fram till dess att jag ska rostlaga och lacka om bilen.

Sidan lackad signalblå. Riktigt snyggt ::)

Och det sista jag gjorde var att koppla in en 1,5L spolarvätskebehållare från Biltema som jag tänkte ha BF95 i och använda när jag ska kallstarta bilen. Får se imorgon om det fungerar så som jag tänkt :D
Satte fast spolarbehållaren på luftburken just bredvid oljestickan. Var enda stället jag hittade att fästa den på, eller ja finns plats på andra sidan motorn men känns inte bra att ha en behållare med bensin så nära grenrör/avgasrör :-X Förhoppningsvis så tar det inte eld när jag har behållaren på sin nuvarande plats.


Så här sitter behållaren fast i luftburken.


Där sitter behålleren, man ser även slangen som går till munstycket och sladdarna. Hoppas slangen och pumpen är bensintåliga :)


Den röda återfjädrande brytaren är till spolarpumpen som ska pumpa soppa och på-av-switchen är till elfläkten.


Ett stycke munstycke med gummimellanlägg och mutter (satte ett på varje sida, egentligen är det bara ett mellanlägg för varje munstycke).


Borra ett hål

[imghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/109083154/IMG_0042.JPG[/img]http://Dra dit spolarmunstycket


Och så här fint sitter munstycket :)


Det var allt för denna updaten, återkommer med hur bra kallstartssystemet fungerar imorgon. -10°C är väl lagom kallt att testa kallstart i ;)
« Senast ändrad: november 05, 2014, 12:17:03 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ser bra ut,  du kan ju sätta det andra munstycket i grillen sen så fyller du vatten i behållaren och sprutar på folk på trotoaren på sommaren.  ::)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ser bra ut,  du kan ju sätta det andra munstycket i grillen sen så fyller du vatten i behållaren och sprutar på folk på trotoaren på sommaren.  ::)
Hehe ja det kan man ju göra  :P
Eller dra in slangen genom passagerarrutan och fylla behållaren med någon god dryck, 1,5L kan man ju bli ganska packad på om det är runt 20% alkohol i det ;D Får bara se till att spola ur behållaren ordentligt först, kan nog bli en lite obehaglig eftersmak av bensinen annars.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Märkte när jag var och handlade lite BF95 att det luktar bra mycket mer än E85, man får ju fan huvudvärk av doften, usch jävla fossilbränsle >:(
Tur att det bara är vintertid jag behöver hålla på med att fylla spolarbehållaren med bensin :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
http://www.youtube.com/watch?v=0HhEJCIHx74&t=10m16s  ;D

Menar du att det luktar när man tankar, eller själva förbränningen av bf95?

Det kan ju vara värt att ha koll på slangen då "vanliga" slangar för spolarvätska har en tendens att torka med tiden, och man vet ju inte vad det är för kvalitet på slangen man får med, det blir ju väldigt tråkigt ifall man råkar spruta ner hela motorn med bensin bara för att slangen var dålig.  Bara titta till varje gång man av någon anledning öppnar huven.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
http://www.youtube.com/watch?v=0HhEJCIHx74&t=10m16s  ;D
Vilken klassiker ;D

Citera
Menar du att det luktar när man tankar, eller själva förbränningen av bf95?
Nä alltså lukten när man står och racklar med dunken, dvs när man tankar, så tycker jag att det luktar så jävla starkt jämfört med E85. Jag har vant av mig med bensindoften eftersom jag kört etanol sedan i våras, etanolen luktar inte alls lika starkt och etanollukten är man ju van vid ;) E85 luktar och ser ut nästan precis som T-röd ifall du inte känner för att köpa någon liter E85 för att jämföra dofterna.

Citera
Det kan ju vara värt att ha koll på slangen då "vanliga" slangar för spolarvätska har en tendens att torka med tiden, och man vet ju inte vad det är för kvalitet på slangen man får med, det blir ju väldigt tråkigt ifall man råkar spruta ner hela motorn med bensin bara för att slangen var dålig.  Bara titta till varje gång man av någon anledning öppnar huven.
Jo brukar kolla oljenivån så ofta jag står på plan mark med bra belysning så då kan man ju kolla till slangen (försvinner olja, enda oljeläckaget jag kan se är mellan oljeplugg och tråg. Ska byta tätningsbrickan där när jag byter olja nästa gång och hoppas det löser problemet).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Kallstarten funkar perfekt :D
« Svar #666 skrivet: oktober 30, 2012, 16:32:49 »
Kan meddela att kallstartssystemet fungerar perfekt :D

Full choke och sedan håller man inne spolarknappen samtidigt som man drar på starten så kommer bilen igång hur lätt som helst :)
Helt underbart att slippa öppna och huven och rackla med startgasen.

Och motorn vill starta åt rätt håll nu när förtändningen är lite mer lagomt ställd ::)
Även mina tomgångsproblem är borta, nu ligger tomgång så fint på 900rpm när motorn är uppe i temp så man inte behöver choken längre.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Kallstarten funkar perfekt :D
« Svar #667 skrivet: oktober 30, 2012, 23:08:52 »
Kan meddela att kallstartssystemet fungerar perfekt :D

Full choke och sedan håller man inne spolarknappen samtidigt som man drar på starten så kommer bilen igång hur lätt som helst :)
Helt underbart att slippa öppna och huven och rackla med startgasen.

Och motorn vill starta åt rätt håll nu när förtändningen är lite mer lagomt ställd ::)
Även mina tomgångsproblem är borta, nu ligger tomgång så fint på 900rpm när motorn är uppe i temp så man inte behöver choken längre.

Grattis till framgångarna!
Snyggt byggt med spolarmunstyckena!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Kallstarten funkar perfekt :D
« Svar #668 skrivet: oktober 30, 2012, 23:12:04 »
Kan meddela att kallstartssystemet fungerar perfekt :D

Full choke och sedan håller man inne spolarknappen samtidigt som man drar på starten så kommer bilen igång hur lätt som helst :)
Helt underbart att slippa öppna och huven och rackla med startgasen.

Och motorn vill starta åt rätt håll nu när förtändningen är lite mer lagomt ställd ::)
Även mina tomgångsproblem är borta, nu ligger tomgång så fint på 900rpm när motorn är uppe i temp så man inte behöver choken längre.

Grattis till framgångarna!
Snyggt byggt med spolarmunstyckena!
Ja man får väl tacka :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Snålkörningsrekord 2/11-12
« Svar #669 skrivet: november 02, 2012, 15:03:19 »
Jag har bytt namn på tråden till "SimLar´s Volvo 345 DLS -81" eftersom tråden handlar om mer än bara uppfräschning.


Idag så måste jag slagit något världrekord i att köra snålt med B23A.
Min 345a har nämligen endast dragit 0,82L/mil under en 8mil lång resa i ösregn, jag har  haft en snitthastighet på 90km/h.
Och det är på E85 med en B23A med K-kam och en strombergare som jag  E85-konverterat med hjälp av slippapper och en borrmaskin 8)

Något måste man ju gjort rätt med bilen när den drar så lite soppa och ändå har riktigt bra ork från 1500-7000rpm ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 4/11-12
« Svar #670 skrivet: november 04, 2012, 21:40:11 »
Igår tog jag och byggde om främre röret så jag får 2,5" hela vägen.
Byggde först ihop röret men tyvärr så blev det fel :( Så då fick jag bygga om så det passade, blev inte nöjd för det blev en alldeles för skarp böj men kunde inte göra på så mycket annat sätt.

Sen upptäckte jag att en av puls-air ventilerna läckte så jag tog loss ventilerna, svetsade igen rören och skruvade tillbaka ventilerna igen. Dvs puls-air systemet sitter där bara för syns skull 8)

Och när jag ändå hade svetsen framme så tog jag loss egr-röret som sitter på insuget och svetsade igen det och skruvade sedan tillbaka det.

Över till bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 4/11-12
« Svar #671 skrivet: november 04, 2012, 21:40:56 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 7/11-12 Videå på jåtåb :P
« Svar #672 skrivet: november 07, 2012, 15:16:52 »
Volvo 345 DLS -81 Vackert väder
http://www.youtube.com/watch?v=Q1RFLSAW29E
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 7/11-12 Videå på jåtåb :P
« Svar #673 skrivet: november 11, 2012, 23:24:50 »
Volvo 345 DLS -81 Vackert väder
http://www.youtube.com/watch?v=Q1RFLSAW29E

Kul å sladda

Men läskigt nära i inbromsningen där vid bilen som svänger vänstersväng!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 7/11-12 Videå på jåtåb :P
« Svar #674 skrivet: november 12, 2012, 07:20:10 »
Volvo 345 DLS -81 Vackert väder
http://www.youtube.com/watch?v=Q1RFLSAW29E

Kul å sladda

Men läskigt nära i inbromsningen där vid bilen som svänger vänstersväng!
Jo kul är det, speciellt när man inte har servo så man känner nästan allt som händer på vägen. Fick köra en kompis 744 GL (den beiga som man ser i slutet av videon) och den var inte alls lika kul, styrservo så man har inte mycket till känsla och man kunde inte låta ratten dansa utan man var tvungen att ratta tillbaka "manuellt" hela tiden. Den var dessutom slö jämfört med min 345a, gick inte alls lika lätt att gasa ut på ställ på 3an fastän det är exakt samma utväxling mellan motor och väglag för den varvar exakt lika mycket som min bil i samma hastighet.

Var riktigt nära, sjukt halt så det gick bara inte att få stopp på bilen snabbare fastän det bara gick 40km/h :-X Skrapade åtminstone inte sönder fälgarna, ingen aning vad som tog i trottoarkanten för det var då inte en skråma på bilen. Och en sak jag undrar också, vem sätter en trottoar nästan mitt i ett industriområde ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Jag har nog hittat felet med backljuset :P
« Svar #675 skrivet: november 14, 2012, 11:08:52 »
Ja kolla bilden. Denna sak som just nu ligger på mitt skrivbord är backljuskontakten.
Och man kan ju undra varför backljuset inte fungerar för mig ::)
Båda kablarna har lossnat, och nere vid växelspaken så finns det inte någonting att koppla in backljuskontakten i ???

Så min kompis som tyckte det såg ut som att backljuset blinkade till när jag lade i backen måste ju sett riktigt skevt.

Det positiva är att bilen blev hela 41g lättare ;D
Och om man räknar med reservhjulet och domkraften så har jag lättat bilen totalt:
0,041+12+2= 14,041kg 8)
« Senast ändrad: november 14, 2012, 11:11:57 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #676 skrivet: november 14, 2012, 23:03:28 »
Domdära 41 grammen kommer göra att bilen berer sig mycket bättre i kurvorna!  8)
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #677 skrivet: november 15, 2012, 07:14:48 »
Domdära 41 grammen kommer göra att bilen berer sig mycket bättre i kurvorna!  8)
Helt klart, och bromssträckan kommer bli flera meter kortare så man kan bromsa senare inför kurvorna 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | 80A generator på väg :)
« Svar #678 skrivet: november 16, 2012, 12:09:54 »
Nu så har jag vunnit en 80A generator på tradera. Tänkte köpa en 100A av M4KK1 men sen gick han i rök efter jag påminde han 1a gången att kolla upp frakt.
Men men nu blev det en 80A istället, såg fräsch ut på bilderna i annonsen så får hoppas den är i bra skick, borde komma någon gång nästa vecka med tanke på att det är fredag idag.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | 80A generator hemma, är den slut eller inte?
« Svar #679 skrivet: november 20, 2012, 13:41:31 »
Idag så fick jag hem 80A generatorn jag vann på tradera. Den var i lite sämre skick än jag räknat med men med tanke på att informationen i auktionen var "Du budar på en extra kraftig generator på 80A, vid vunnet bud sättes pengarna in på   mitt konto inom 7 dagar.Om ingen annan överenskommelse göres tex lön,barnbidrag od,men då kontaktar ni mig om det samma gäller vid samfrakt.Lycka nu till med budgivningen" så tog jag liksom en chans och gick endast på bilderna i annonsen.

Nästan alla kylvingar remskivan har halvt gått av, frågan är då om det bara är att flytta öber remskivan från min 55A generator?

Kolen på laddningsregulatorn är så gott som slut, blir förvånad om generatorn ens laddar över 12V.

Sen undrar jag om släpringen på generatorn är slut? (se bild nr6)

Bild1: Generatorn
Bild2: Baksidan av generatorn
Bild3: Specifikationslappen på generatorn
« Senast ändrad: november 20, 2012, 13:56:38 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75