Författare Ämne: Sladdar från baslåda  (läst 4535 gånger)

360rules

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Sladdar från baslåda
« skrivet: september 07, 2005, 09:45:46 »
Hej!
Jag behöver lite hjälp med min baslåda=Aktiv
Jag har köpt en baslåda med inbygd slutsteg med lite kontakter.
Då har jag problem där det står "remote control" det är en kabel som sticker
ut där, jag misstänker att det är den som ska till tändningen, är det nån som
vet om det stämmer?
Och så en annan fråga om ISO-kontakt till stereon, är det inte så att
färgen röd är på den kabeln som är till konstant ström.
Det verkar som att den är felkopplad,
Röda kabeln är kopplad till tändningen i ISO:on och att tändningskabeln är kopplad till
konstant i ISO:on, förstår ni?
Vad är det som händer då egentligen? Funkar stereon endå men utan minne när man stänger
av eller vad?
Tacksam för svar...
Finns i garaget nu och trixar.
Mvh 360Rules

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Sladdar från baslåda
« Svar #1 skrivet: september 07, 2005, 21:50:39 »
Den första frågan kan jag svara på,remont control skall kopplas till strömstyrning av elantenn brukar vara blå/vit kolla i manuallen....inte så bra att dra till tändning om strömmen är dålig bättre att ha den till stereon så att den slår på steget när du knäpper i gång den.
Den andra frågan ska vara gul batteri och röd tändningskabel har inte varit med om något annat vad jag kan minnas...men det känns fel då man trycker röd ska vara till batteri!!
360 goes beyond :-)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 07, 2005, 22:06:53 »
Är det en vanlig kontakt eller nåt super-special liknande kontakt? Vissa steg har en kontakt så man kan sitta på förarplatsen och justera Bass Boost eller liknande. Är det en vanlig kontakt är det med största säkerhet så som Gobajen skriver.
Jag har för mig men jag är inte 100% säker på att gul är batteri+ och röd är tändningsplus. Ibland står det på isokontakten vad dom olika kablarna går till.
Det som händer om du kopplar dom två fel är att stereon startar och funkar som vanligt men vrider du av tändningen tappar du minnet till radiostationer och sånt, så det är inte hela världen om det skulle bli fel, bara att plocka lös och koppla om då.
Förare TEAM EGON RACING

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 16, 2005, 23:30:32 »
Den gula ska alltid sitta på konstant ström och den röda ska bara få ström när tändningen slår till. Du kan koppla den till fläkten eller där det finns ström när tändningen är på men inte när den avstängd. Jag brukar koppla den till något ledigt ställe i säkringsdosan. Och remote är elmanövrerad antenn som Gobajen skrev.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: september 26, 2005, 18:49:53 »
REMOTE CONTROLL styrning av elanten FRÅN AKTIV BASLÅDA?????

hur får ni ihop det? Skulle baslådan styra elantennen?

Dock så kanske man kan koppla elantennen till Remote från stereon, som oxå skall kopplas till remote controll på aktiva baslådan, så att baslådan vet när den skall starta eller ej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 26, 2005, 19:52:56 »
 ;) Remonte control(styrning av elantenn) från stereon till den aktivabasens remonte. Så basen skall inte styra elantennen som det verkar som du har tolkat det...eller e jag ute och cyklar ???

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #6 skrivet: september 26, 2005, 20:14:28 »
Som du skrev Frej:
Remote sladden är till för att starta basen när man startar huvudenheten. Annars måste man själv gå bak och slå på basen varje gång man ska ha lite "dunka dunka". Det ska förebygga att man glömmer basen på när stereon inte är på. Inte så skoj att lämna bilen i några timmar för att sedan inte få igång den pga av urladdat batteri.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 27, 2005, 21:57:09 »
Jo ja vad f-n det var ju så jag menade....jobbigt att förklara ibland på ett tangent bord så alla förstår  vad man vill ha sagt ::)  öj rock on every body