Författare Ämne: Balken under motorn..  (läst 4599 gånger)

EE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
Balken under motorn..
« skrivet: oktober 26, 2005, 12:09:03 »
Hej!

Vid senaste besikningen så fick jag bakslag på balken som går under motorn. Det var rosthål och elände på vänstersida. Så nu undrar jag om ni har några tips man ska tänka på när man tar ner den balken.

mvh EE

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balken under motorn..
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2005, 20:17:01 »
Vid senaste besikningen så fick jag bakslag på balken som går under motorn. Det var rosthål och elände på vänstersida. Så nu undrar jag om ni har några tips man ska tänka på när man tar ner den balken.

Usch då! Min är oxå dålig, har ej fått anmärkning än men ska besikta snart  :'(
Är oxå tacksam för tips på hur man gör detta..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

EE

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 06, 2005, 20:25:31 »
Har haft nere den i helgen och svetsat.. så jag kan väl skriva lite vad jag gjorde..

Först, ställ bilen på pallbockar och gärna rätt högt upp.. sen är det bara att lägga sig under och skruva..

För att få ner balken utan att skada något så började jag med att kapa bort de två flänsarna som håller bromsledningarna ute vid framhjulen. Dessa svetsade jag på igen efter att jag monterat balken igen. Jag gjorde detta för att slippa montera isär bromsledningana och krångla. Sen finns det en fläns till hastighetsviren också men den hade rostat loss på min.

Sen tog jag bort plastkåpan som sitter under motorn.

Nu ser man hela balken och vad som är fäst i den nämligen styrväxeln. Man kan tabort den med en gång eller göra som jag och låta den följa med balken ner. Jag har tidigare bytt styrväxeln så det var inget nytt för mig. Man ska inte glömma att skruva isär rattstången och det är lämpligast att göra genom att bända bort det lilla plastskyddet som sitter strax ovanför styrväxeln och lossa de två muttrar man ser där.
Sen får man släppa på styrlederna ute i hjulen och det är bara att lossa på muttern och ev låssprint (finns ibland) och sedan knacka på sidan av "hållaren" så ska den glida ur fint.

För att återgå till själva balken så ser man rätt tydligt vad som ska demonteras. Man kan börja med att lossa länkarmarna och det gick lätt på min bil.

Sedan sitter själva balken med tre bult på var sida, två i karossen och en i bakre länkarmsinfästningen. dessa kan sitta rätt gött om man har en rostig bil som jag..
De bultar som satt i bakre infästningen fick jag inte loss utan jag tog ner de infästningarna också (inte så mycket mer jobb), och det är tre bultar var till som sitter i karossen samt själva bakre länkarmen som man får ta loss.
Balken är inte tyngre än att man kan ta emot den mot magen.

Vi var två pers som gjorde detta på min bil och det är att rekomendera..

Detta är vad jag kommer ihåg av demonteringen, det kanske är nåt jag glömt...

För att montera så gör man likadant fast i omvänd ordning.. ;)
Det var rätt tungt att ligga och hålla uppe balken vid montering så där är det också rekomenderat att vara två personer. Annars är det bra att ha bilen så högt upp så man kan hålla balken uppe med knät.

Hoppas det går att läsa det jag skrev.. jag reserverar mig för stavfel och skador som kan uppkomma av att läsa det... =)
« Senast ändrad: november 06, 2005, 20:27:37 av EE »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 06, 2005, 20:35:29 »
Tack för att du utforskade det åt oss.. lär bli aktuellt på både min och min bror (GustavT):s bilar.. *Suck*  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

EE

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 07, 2005, 22:47:19 »
Jo det är rätt tråkigt fel och rätt vanligt på gammla 360s..

Det är ju så jädra bökigt och ordna med.... hoppas det jag svetsade duger bara när jag åker in till ombesiktningen... vill INTE göra om det igen.. :-\

EE

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 16, 2005, 01:05:00 »
Har besiktigat och allt gick bra!!  :D

Sen fick man beröm av besiktningskillen, han tyckte att svetsjobbet såg proffsig ut..   8)