Författare Ämne: Funderingar om en GLT´s vidare öden...  (läst 2897 gånger)

Tysken

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Funderingar om en GLT´s vidare öden...
« skrivet: juni 12, 2007, 09:43:09 »
Min 360 GLT-86 är fortfarande i org.skick, det enda som avviker är stereon och fälgarna. Den har ett par smärre fel som jag ska åtgärda...men samtidigt växer en lust fram att bygga om bilen lite grann. Funderar på att vikt-optimera den med plastrutor, skära ur reservhjulsbaljan, lätta dörrarna, bakluckan och motorhuven. Väghållningen behöver ses över...även om den klarar en lång kurva med ca 150 Km/h....med kraftig lutning  ;) Inredningen skulle också ur...ersättas med sportstolar fram.. Lika mkt som jag drömmer om en sån sleeper, förstår jag också mitt "ansvar" att behålla det härliga orgskicket på den...bara perfektionera allt, dvs, allt ska vara rent och blankt. Redan nu kollar ju många ägare av nyare Volvobilar ett par ggr när dom möter mig i trafiken...men jag har fortfaranade inte sett en endaste 300 här nere i Tyskland...en aha-upplevelse förra veckan var när en gammal gubbe kom i sin 240 GLT..han höll på att köra ner i diket när han skulle kolla....jag med för den delen...hehe. Vad tycker ni? Om det inte hade varit en GLT, hade jag förmodligen byggt om....men..orgskicket vinner i längden?

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Funderingar om en GLT´s vidare öden...
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2007, 10:17:39 »
Kör cleant tyskstuk. Då bevarar du orginal iallafall originallooken. Dessutom anser jag att vårt ansvar är att bättra på 300-seriens rykte och då funkar inte original grejjerna. Trim och väghållning syns inte och ger gädje på långsikt.
Men gör inget som inte går att återställa.

Du kan lätta utan att förstöra så himla mycket. Skippa plastrutor det blir aldrig snyggt.
Rensa bilen på ljudisolering och köp till glasfiberhuv och skärmar.

Behåll inredningen hoppas du har GLT stolarna går/svart randig. Köp två recaro stolar och ta dem tillsammans med dina gamla stolar till en sadelmakare och be dem klä om stolarna med originaltyget. Det blir cleant!

Mvh David

Tror jag inte har välkommnat dig till klubben! Gör det nu istället. Välkommen!

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Tysken

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Funderingar om en GLT´s vidare öden...
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2007, 10:59:40 »

Hej David, tack, kul att ha hittat klubben!

Min "vision" av bilen ser ut som följande:
Inredningen behålls org, förutom att baksätet tas ur, ersätts av en klädd aluplåt mot bagaget (för ljudisoleringens skull) Framsätena ersätts av Sparco/OMP eller Recaro sportstolar, där normalt sett Recaro står skrivet (nackstödet) ska det i vitt stå "360", vevmekanismen till rutorna i bak tas bort, dörrarna lättas fram/bak, antingen tar jag motorn från en 740 GLT 16V, 155 hästaren, eller trimmar min B200 E. Glasfiberhuv låter vettigt...backspeglarna ersätts av små F1-speglar, takluckan kan jag få gjord av kolfiber. Jag har ju skinnsäten, så om mina planer kommer igång, ska dom konserveras och ställas undan för framtida bruk. Väghållningen måste ses över, ngt lägre, samt en aning hårdare, mer behöver den inte....
Mvh
Risto
« Senast ändrad: juni 12, 2007, 11:04:18 av Tysken »