Författare Ämne: Laddningsrelä 360  (läst 4778 gånger)

SIR_VIKING

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Laddningsrelä 360
« skrivet: januari 31, 2007, 13:49:43 »
hej är det någon som vet var laddningsrelät på en 360 sitter???
för ladd lampan lyser svagt när jag startar bilen sen slocknar den när jag varvar över 2500 varv ca.

på min generator sitter det 2 remmar, men på den jag kollade upp på biltema är det bara plats för en räm, kan jag köpa o montera den på min bil???

vad betyder "Steuerrelais"??? som sitter jämte batteriet är en rektangulär box som går lätt att plocka bort.

HOPPAS PÅ ATT FÅ HJÄLP MED MITT PROBLEM!!!

MVH SIR_VIKING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Laddningsrelä 360
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2007, 19:16:54 »
för ladd lampan lyser svagt när jag startar bilen sen slocknar den när jag varvar över 2500 varv ca.

på min generator sitter det 2 remmar, men på den jag kollade upp på biltema är det bara plats för en räm, kan jag köpa o montera den på min bil???

vad betyder "Steuerrelais"??? som sitter jämte batteriet är en rektangulär box som går lätt att plocka bort.

MVH SIR_VIKING

Hej och välkommen hit!

Reläet som sitter brevid batteriet bör vara bränslepumpsreläet, det sitter på det svarta plåtstativet till luftmängdsmätaren om det är det du menar.
Det BORDE gå att byta remskiva på generatorn för att få 2 remmar. Men kolla upp först innan du köper så att remskivorna går att skifta, och köp inte ny generator förrens du hittat felet, och sen övervägt att serva generatorn hos någon bilmeck som gör detta billigt.

En annan tråd i ämnet:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=2521
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2007, 19:52:26 »
Är du säker på att det inte bara är remmarna som slirar? Sträck dom lite hårdare & kolla om det blir bättre. Eller köp nya, det är alltid en bra investering, även om det nu skulle visa sig att du måste byta generator.

Laddningsrelät är inbyggt i kolhållaren. Sitter på baksidan av generatorn. Om du tar loss den för att kolla kolen så kom ihåg att kolla så inte kolen har ätit sig ner i generatoraxeln & gjort djupa spår där. Kan vara svårt att se, men det känns ganska väl om man stoppar in ett finger.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2007, 01:04:37 »

MVH SIR_VIKING

Laddningsrelät torde sitta ihop med kolen(dvs laddningsregulator och kol i ett).....är lite osäker på dem tidiga 360.

Det ska vara 2 remmar till vattenpump och generator, om inte så är din generator utbytt till någon bastard.
Och varför Biltema?
OK är minst lika billiga.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2007, 19:51:42 »
ok säljer inte piratdelar till volvo. iaf inte ok i piteå :(

tror att på min 82a satt det en enkelrem. Svårt kolla nu då motonr är från en 740.

SIR_VIKING

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2007, 14:15:50 »
det var kolet som var slitet, nu funkar bilen som den ska
 :)