Författare Ämne: byte av hjulbult  (läst 10248 gånger)

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
byte av hjulbult
« skrivet: oktober 08, 2007, 17:41:48 »
för att göra en jobbig historia kort så sa det pang när jag lossade en hjulbult på vänster fram vid byte till vinterdäck nu härromdagen...  där stod man så bittert med gänga och mutter i handen och svor lite....

så: på med dom tre jag hade kvar och iväg till volvo och JIPPIE:D 11 spänn styck för bultarna:D

nu till min egentliga fråga,, hur gör jag för att byta??  har inte kollat så mycket ännu,, hur mycket måste man riva? 

tacksam för tips:)
strajps går snabbast

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: byte av hjulbult
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2007, 19:06:42 »
när du demonterat skivan så ser du att det sitter som insex bultar på insidan och du får vara beredd på att dom sitter hårt som faaan!!
om du kommit så långt ska det inte vara så svårt att slå ut hjul bultarna om det är som på en 240...
P.S.skulle byta skivor en gång i tiden men jag kunde inte få bort dom där "#¤#¤%% insex bultarna så jag sket i å byta skivor men jag önskar dig lycka till :)

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2007, 19:25:06 »
då kanske en ny skiva kan lösa det hela väldans lätt?
strajps går snabbast

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2007, 21:06:23 »
misstolka inte mina uttalanden...
bultcirkeln och skivan sitter inte ihop. som det gör på alla andra bilar, så du måste sära på dom förmodligen fast rostade delarna :(

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2007, 21:09:47 »
aha,, aja,, får kolla på det i veckan/helgen/vintern,, eller när det nu blir=)  funkar ju med 3 sålänge,, men man vill ju inte köra för fort
strajps går snabbast

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 10, 2007, 22:35:53 »
ingen som kommit på något hjältetips antar jag??

förökte nu idag och kom en bit,, dvs till insexskruvarna, där verktyget snurra....  plockade inte bort skivpaketet först eftersom jag inte visste hur man skulle göra med hastighetsätaren... men en av insexskruvarna lossade när man snrkla sig ner bakom skölden... efter som jag inte fick av okfästet som hade rostat fast totalt... vadfan ska man göra??  vad för verkstad kan ta sig ann detta?? och finns det någon som klarar det??
strajps går snabbast

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 11, 2007, 00:34:17 »
Dom där insexskruvarna, är det själva hjulbultarna? Som går att skruva ur? Jag har aldrig behövt byta en hjulbult på en 360, men jag antar att dom sitter som på dom flesta bilar, pressade från baksidan av navet. Bulten brukar vara räfflad så den sitter kvar i navet när man byter hjul. Man kan ta loss navet, ljumma på det lite med gaslåga & sedan försiktigt pressa ur bulten å sedan pressa i en ny. Eller så brukar man våld å låter en kompis hålla ett lämpligt dorn med en polygrip medan man själv svingar släggan med lagom precision medans navet fortfarande sitter på plats. Pilla i en ny bult å dra åt; som nytt, fast gamlare.
Alla bilverkstäder klarar detta jobb om dom inte är helt tappade bakom en vagn....

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 11, 2007, 05:14:48 »
Hej, med de fyra insexskruvarna är bromskivan fäst i navet, sitter hårt så det behövs rejäla 1/2 tums verktyg för att lossa dessa. De är låsta med låsvätska!

Slå aldrig på ett lager, det minskar dess livslängd rejält!!! ;)

Typ 556, är bra på skruvar som inte vill lossna. Slå lite med handsläggan på t-handtaget, det brukar hjälpa. Tänker på ditt problem med bromsokets hållare.

Proceduren:

• Demontera; bromsok, bromsokets hållare (är låst med vätska), lagermuttern, tag rätt på de lösa lagerdelarna. Skydda lagerdelarna med ex plastpåsar
  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Nu har du skivan och hjullagret i handen, spänn skivan i ett skruvstäd, använd träklotsar. Ta bort de fyra insexskruvarna, använd gärna en rörbit som förlänggare på skaftet!
  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Pressa ur den skadade hjulbulten, har du inget pressverktyg, slå med handslägga. Är det svårt, kapa bulten jämt med skivan och borra successivt bort den med allt större borr. När den nästan är borta, kan du med drivdorn lätt knaka ut resterna.
  • Knacka i den nya bulten, montera i omvänd ordning

Glöm ej att låsa lagermuttern genom att stuka ner ringen i skåran. Använd kopparpasta då du monterar, så går det lättare nästa gång. Hastighetsmätarkabeln behöver du inte meka med, se bara till att den hamnar rätt i koppen, vid montering

Visa gärna en bild på den skadade bulten, vore intressant att se vart den gick av.

Får du problem med hastighetsmätarkabeln se dessa trådar: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3401.msg41353#msg41353

Mvh /Max :)
« Senast ändrad: november 11, 2007, 07:42:31 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 11, 2007, 08:35:58 »
hej tack för svar!  tror inte det blir något problem bara man fått av skiten, har press och allt, sådet kan nog lösa sig...  problemet är mest hållaren till oket...  bultarna har rostat som synden... snurrade med en 6-kants hylsa på den övre

problem 2 är vajern. har fattat det som att änden är gängad på? hur hårt vågar man ta i för at gänga av den??
strajps går snabbast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: november 11, 2007, 12:25:15 »
problem 2 är vajern. har fattat det som att änden är gängad på? hur hårt vågar man ta i för at gänga av den??

Som du ser i FAQ:en jag gjort som Max länkade till längre upp så är det en gängad hylsa utanpå wiren som gängas utifrån/utanpå nav"kapseln".
Men det ska finnas två olika modeller, de flesta har den som inte behöver gängas verkar det som, för standardsvaret på hur man får ur hastighetsmätarwiren ur navet verkar vara "ta tag i den innanför hjulet och slit ut den bara, och sen stoppa tillbaka den igen efter utfört arbete"

Men kolla i centrum på ditt nav om det ser ut såhär:

Dock kan den mässingsfärgade hylsan sitta djupare in så att du knappt ser den, men ta en lagom liten flat skruvmejsel som passar in i hålet och se om du känner spåret i hylsan. Då är det bara att gänga av den i så fall.

Hoppas det klarnade lite.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 11, 2007, 20:34:53 »
mja,, okej,, min va nog bara vääääldigt skitig då kanske...  men det andra problemet kvarstår och då hjälper det tyvärr inte att få loss skivan om jag endå inte får av skiten helt.....
strajps går snabbast

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 22, 2007, 11:43:56 »
mja,, okej,, min va nog bara vääääldigt skitig då kanske...  men det andra problemet kvarstår och då hjälper det tyvärr inte att få loss skivan om jag endå inte får av skiten helt.....

Hur går det? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 24, 2007, 18:20:11 »

Hur går det? :) /Max

hehe,, det går kalas:) körde den till volvo och dom bytte alla fyra för en tusenlapp=)   och med tanke på att dom fick värma och kyla med olja i omgångar så kanske det va värt det, för jag hade aldrig fått av skiten själv... menmen,, nu e det fixat iaf;)  tack för all hjälp

edit: det va hållaren till oket som hade fastnat helt
« Senast ändrad: november 24, 2007, 18:51:18 av lundh »
strajps går snabbast