Författare Ämne: Startar ej B200F (insprutn), vad är fel?  (läst 3873 gånger)

Henka

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Startar ej B200F (insprutn), vad är fel?
« skrivet: december 02, 2007, 17:15:38 »
Hej!

Min 360 -88 med B200F-motor vill inte starta. Startmotorn går runt men det händer inget mer. Jag har provat spreja startgas, utan skillnad. Stift är kollade och ser normala ut, de är rätt nya. Tändkablar, rotor, fördelarlock är nytt.

Det finns tydlig gnista innan fördelaren, har inte kollat gnista efter fördelaren. Soppa flödar fint fram till spridarröret (fuel railen), har inte kollat efter det.
Har inte kollat soppatryck.

Det vi misstänker nu är att det är fel i databoxen som styr öppningstiden för spridarna. Har detta hänt nån av er? Någon som har en idé vad som är fel??

Har mätt resistans och följande komponenter är felfria: Tändspole, vevaxelgivare, luftmängdsmätare och soppapump samt filter eftersom bensin flödar bra.
Det finns en tillsatsluftslid, och kallstartspridare som inte är kollade, men bilf-n borde kunna ge en tendens till att vilja starta även om dessa är fel?

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Startar ej B200F (insprutn), vad är fel?
« Svar #1 skrivet: december 02, 2007, 17:35:44 »
Min 360 -88 med B200F-motor vill inte starta. Startmotorn går runt men det händer inget mer. Jag har provat spreja startgas, utan skillnad. Stift är kollade och ser normala ut, de är rätt nya. Tändkablar, rotor, fördelarlock är nytt.

Hjälper det inte med gas är det troligtvis fel på tändsystemet.

Det finns tydlig gnista innan fördelaren, har inte kollat gnista efter fördelaren. Soppa flödar fint fram till spridarröret (fuel railen), har inte kollat efter det.
Har inte kollat soppatryck.

Det vi misstänker nu är att det är fel i databoxen som styr öppningstiden för spridarna. Har detta hänt nån av er? Någon som har en idé vad som är fel??

Har mätt resistans och följande komponenter är felfria: Tändspole, vevaxelgivare, luftmängdsmätare och soppapump samt filter eftersom bensin flödar bra.
Det finns en tillsatsluftslid, och kallstartspridare som inte är kollade, men bilf-n borde kunna ge en tendens till att vilja starta även om dessa är fel?

Kallstartssystemet är separerat från boxen! Mät tändläget med en strob.-lampa. Det ger svar på om Renix fungerar som den ska! Tändningen är ett separat system, på våra bilar!

Har du kollat så kamaxelsynkroniseringen är ok? Remmen behöver inte nödvändigt vis vara av det räcker att den ligger några kuggar fel!

/Max :)
« Senast ändrad: december 02, 2007, 17:37:27 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 02, 2007, 18:53:41 »
ta av en tändhatt stoppa på ett lämpligt tändstift, lägg mot jord och vrid runt motorn och se om du får någon gnista.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: december 03, 2007, 02:47:33 »
ta av en tändhatt stoppa på ett lämpligt tändstift, lägg mot jord och vrid runt motorn och se om du får någon gnista.

Precis vad jag skulle testat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Henka

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 11, 2007, 17:51:54 »
Tack för tipsen!

Felet är löst, det var tändningen. Jag bytte fördelarlock i otrolig stress. Detta gjorde att tändkablarna hamnade ett snäpp fel. Sen var stiften nersurade efter alla startförsök.

Med rätt ordning på kablarna och nya stift funkar det  bra igen.  :)

Däremot dör bilen när man växlar mellan hel- och halvljus. Spänningen försvinner helt och hållet korta stunder. Tips på det?
Säkert nån jordpunkt eller?

/Henka

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: december 11, 2007, 18:41:49 »
Tack för tipsen!

Felet är löst, det var tändningen. Jag bytte fördelarlock i otrolig stress. Detta gjorde att tändkablarna hamnade ett snäpp fel. Sen var stiften nersurade efter alla startförsök.

Med rätt ordning på kablarna och nya stift funkar det  bra igen.  :)

Däremot dör bilen när man växlar mellan hel- och halvljus. Spänningen försvinner helt och hållet korta stunder. Tips på det?
Säkert nån jordpunkt eller?

/Henka

Grattis, du är inte den förste som gör det felet men inte alla som kommer på och fixar det själva.

Fel 2 var ett lurigt fel.. borde vara bränsleboxen som lägger av när du växlar ljus, den har sin jordanslutning i "chassiet" till mittkonsolen, ta bort den tunna klädselbiten till vänster om passagerarens fötter så ser du. En brun kabel som sitter skruvad i en av fötterna till bränsleboxen.
men jag är inte säker på att det är den men börja där.

Lycka till
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.