Författare Ämne: Varför köpte du din 300?  (läst 15260 gånger)

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Varför köpte du din 300?
« skrivet: januari 04, 2010, 23:10:43 »
Nu vill jag ha svar..  ;)

Varför köpte du just en 300?

Själv började min historia med att jag tyckte det var så tråkigt att "alla" hade så samma bilar i plugget, så jag bestämde mig att köpa en riktigt speciell bil..Kollade på en Toyota Celica först (Väldigt speciell xD) men den blev såld, sen hittade jag en 340 i Östergötland. Mailade nån fråga men sen tappade jag lusten då jag hittade en Honda Prelude -86a istället, då den var billigare...MEN! Då när man ska kolla på den så är det först spricka i framrutan, rost i balkarna bak och sen ingick inte batteriet heller..Nehe, inget med den.
Kommer "hem" till landstället, titta runt lite på blocket och såg att 340n har kvar så jag mailade direkt om numret och försäkrade mig om att bilen fanns kvar. Självklart! Mötte upp säljaren och tänker "Äh..gör ju inget om det inte är något att ha, var ändå inte så intresserad". Men just då när man ser bilen, får man en känsla av att det var något speciellt med den bilen..man blev helt enkelt förälskad i första ögonkastet :-[ Bilen provkördes..allt kändes bra sa föräldrarna, bara bromsarna som låg emot.
Prutade på priset.. Jag blev helt enkelt lycklig, första bilen och det känns underbart! Inte nog med det dagen efter så ringer säljaren och säger att han kan erbjuda transport på bilen också, fick den för 200kr!

Hemkörd och levererat för 2200kr, jag är så nöjd och stolt över att äga en 340 idag!  ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Varför köpte du din 300?
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2010, 23:12:57 »
för att alla andra köpte 740 och jag hatar att vara som alla andra, sen blev det ju kärlek vid första bakvagnskastet  :D
Bra, bättre, bredast

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2010, 23:19:17 »
För mig var det så att jag frågade min bror om han viste om nån rolig bakhjulsdriven bil. Han svarade att hans kompis hadde nån liten volvo han ville sälja och jag sa att det lät kul :P en vecka senare så ringde han och fråga om jag ville ha bilen och jag tänkte varför inte en gratis bil som dessutom e bakhjulsdriven ;) varför inte liksom så nu sitter man här med en söt 360 ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2010, 23:51:12 »
Jag gick den långa vägen via Volvo Volvo Volvo Volvo 242, 740, 245, V70 innan jag hann röra en 300!
Fick iofs åka med en tants 360 GLT en gång och kommer ihåg att pappa (som körde) tyckte den var kul.

Efter 245 Turbon som jag hade som vinterbil blev jag trött på att sladda stora "tröga" bilar. Då uppstod en dragning till 300-serien och köpte första bästa jag hittade i abstinensen. Den är jag nu kär i fortfarande efter 7 år  :-*

En viss inverkan hade en dåre jag bodde granne med i tonåren. Han trimmade skiten ur massor av 240 men pratade samtidigt om att det vore ballt med en motor från en 240 monterad i en 360. Sen skaffade han sedermera en 360 och körde hårt med. Så hårt att han gick av vägen i skogen och in i ett träd och fick men för livet. Trist slut på en kul story.

Volvos 3-serie = Glädje   :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

D.Svensson

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 233
  • Volvo 340 DL -87 R.I.P
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2010, 00:13:51 »
Jag behövde en bil att köra på lägda å grusvägar å då frågade ja grannen som bor tvärs över vägen om han ville sälja sin 340 å de ville han å då fråga ja va han ville ha för den. 1500:- inkl. en extra motor å en jävla massa grejer. Sprang in till farsan å sa de å han va mä på de så 20 minuter efter jag frågat grannen hade jag köpt hans bil. Den är tyvärr skrotad nu och den fick jobba hårt dom sista 1,5 åren.

R.I.P MDY 787  :'(

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2010, 01:13:55 »
Kollade runt på blocket en massa efter en bil efter att jag hade tagit kortet. Var också ute efter nått bakhjuls drivet men ville inte ha nån 740 eller 240 som nästan alla andra kör runt i. Råka kolla in en 360 från 88 sökte lite info om dom blev väldigt intresserad när jag fick reda på att den drev bak.

Ringde på den och åkte och kolla på den dagen efter var lite skeptisk först för det var mycket mer rost på den än vad som såg på bilden i annonsen samt att säljaren hade sagt att den skulle vara ganska så befriad från rost och att det inte skulle ha rostat hål någonstans. (Hitta flera hål i den. :-X)

Men jag blev förälskad i den under provturen så jag pruta på den och åkte hem en 360 rikare.  ;D

Tyckte om bilen enormt och åkte säkert 30mil under första dagen jag hade den eller liknande  :P Och jag hade mycket kul med den bilen åkte till exempel raggar rally med den.  ;D Fick många tummar upp då :P 

Tyvärr så var den inte så bränsle snål för att va en så  liten bil så den fick stå mycket för ja inte hade pengar för att köra runt med den så ja bestämde mig för att sälja den.  :(  Saknar den bilen otroligt mycket  :'(

Men den gjorde ett sånt stort intryck på mig så jag ska nog skaffa en till i framtiden.  :D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2010, 09:57:25 »
När jag övningskörde fick jag en Toyota Camry av en släkting. En 80-talare, så rost fanns det gott om, och så var det automat... Farsan höll den precis vid liv, då den knappast var något att lägga några större summor på. Vart påbackad av en kompis granne, och vi fick ut en herrejösses massa pengar på försäkringen (om man ser till vad bilen var värd). Farsan har hela tiden sagt åt mig att 300-serien är kass, det ska man akta sig för. Men nu var det så att hans en jobbarkompis hade en 360GL -87 som skulle bort för skrotpremien. Det var ett stackars äldre par som var ute på semester och mitt i en rondell i köping så havererade bakaxeln och både hjulen låste sig. Farsans jobbarkompis köpten den billigt och sålde vidare den till oss. Och på den vägen är det :) Även om farsan är mot 300, så var det ju i alla fall en Volvo motor i den här, och det var ju bättre i alla fall... :)
Växellådan köptes av en annan jobbarkompis. Han hade en GLT som skulle skrotas, så när vi kom hem till honom hade han ställt den på högkant och skar av drivaxlar, transaxel och fästen med gasen. Bara att plocka ner och ta hem :)
Just då var det en bil som vilken som helst, men hade det vart idag hade jag synat bilen efter skojsig utrustning att ta innan den pressades. Men så är det :(

Hur som är det ganska skönt att kunna skylla på farsan när han klagar över mitt 300-intresse, det var ju han som lurade in mig på den banan. Fast det vill han inte riktigt erkänna ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: januari 05, 2010, 11:26:37 »
För mig var det solkart att det skulle bli något litet och bakhjulsdriven när jag skulle köpa bil - valen begränsades ganska snabbt till BMW E30, Lada 2104/5 samt Volvo 300... Därefter fick tillgången (på både bilar och pengar...) styra. BMW var för dyrt (om bilarna var något att ha...), Lador hittade jag inga just då... En fin 340 dök dock upp ett par mil hemifrån, och på den vägen är det!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2012, 14:20:58 »
Jag körde omkring en kompis i hans Saab 9000 (han hade inte körkort ännu) och han ville vi skulle plocka någon han kände och skjutsa hem hon. Och mittemot huset vi släppte av henne så stod det en blå 345a med en häftig 345-dekorstripe på sidan, bilen såg ut att ha stått ett tag och varit misskött. Jag tänkte att är det en volvo-motor i den så ska jag ha den.
Skrev ner regnummret och kollade upp den när jag kom hem, och visst var det volvo-motor och manuell så då bestämde jag mig för att jag SKA ha den.

Åkte och pratade med gubben ca1vecka efter jag kollade upp regnummret. Frågade om han ville sälja 345an och han svarade "Jo nog skulle jag kunna det". Så jag kollade på den efter rost och så, och den var inte så värst rostig och bilen startade nästan direkt när vi stoppade i ett laddat batteri. Men var tvungen att prata med min far först om jag får ha den ståendes på hans jobb, och det gick bra så då åkte jag och köpte 345an dagen efter. Fick den för 400kr, men har lagt ner några tusenlappar på den. Jag älskar bilen bara mer och mer :-*
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 17, 2012, 19:45:57 »
Köpte en för att dom ser sköna ut, små, bakhjulsdrivna, VOLVO. Billigare i drift än 745an jag hade, trodde jag.

Kollade på blocket efter en 340/360. Hittade en rätt nära för 4500kr. Perfekt tänkte jag, sålde min 745a och ringde upp. Då var den 360n såld. Jävla oflyt. Då stod jag utan bil och har ett jobb jag måste ta mig till. Satt och klickade lite och tänkte att jag köper något annat så länge, en golf eller något.
En dag senare så kommer det upp en 343a i arvika, 5 mil härifrån. Ringer honom 17 gånger men inget svar, skickar ett sms och skriver något jätte trevligt. Han ringer upp 4 timmar senare och säger att jag får köpa bilen. Var uppenbarligen hur många som helst som försökte få tag i honom men eftersom mitt fina sms var så bra skrivet så tyckte han att jag skulle ha den.
Drar dit och köper den för 2500kr. Besiktigad i 4 månader till och skattad.
Betalar och drar på en testtur. Kommer iväg till en riktigt fin grusplätt och anser att det vore hädelse att inte dra en 8a i gruset. Sagt och gjort, lyckat resultat. Kommer kanske 150meter så ser jag inte ens över huven av all ånga.
Då har slangen från kupén in i toppen spruckit så den pumpar ur allt vatten. Suck. Hade en dunk vatten med eftersom han sa att den läckte lite. Slängde i det och drog till q8a. Köpte en ny slang, en skruvmejsel, slangklämmor och glykol. Fixar det och drar iväg. Upptäcker efter någon kilometer att även kylaren är sprucken.
Fixar så mycket vatten jag kan och kör försiktigt hemmåt. Går väl sådär, luktar väldigt varmt då och då så stannar och fyller på.

Kommer hem 6 timmar senare än jag tänkt. Gick dock bra, motorn överlevde. Skruvade ur kylaren som satt som FAN i slangarna. Slog mig blodig innan dom lossnade. Lödde om den och nu är den prima.
Sen brukade jag den i 4 månader. Nu står den utanför och väntar på att besiktigas, måste bara fixa avgasröret som läcker. Gubben innan mig hadde nämligen lagat det med: I denna ordning; Avgaspasta, silvertejp, avgaspasta, silvertejp, HÖNSNÄT, silvertejp, avgaspasta och silvertejp. Detta antagligen jämt innan jag köpte den då det luktade bränd plast som fan.

Någon som vet om avgasröret till en 343 "remjohan" tidig modell med renaultmotor passar min B19? Har nämligen ett nytt i kartong liggandes.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

blacken

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2012, 11:57:17 »
Jag köpte min bara för att jag fick den billigt, den  hade stått hemma hos en polare i ett par år, och var ganska (väldigt) fin i plåten och den har bara gått 11000 mil, men den hade fått 4 tvåor senaste besiktningen, (tvärbalk fram rostsk, motorbalk rostsk, ej godkänd dragkrok, och hög! co halt.) Hade blängt på den ett tag och frågade polarna vad skulle han göra med bilen, tja sade han, den ska iväg på skroten, har liasom inte tid och plats över för den, men förstås du kan få köpa den för en krona ifall du vill. Och resten är historia.