Författare Ämne: Hur få ihop handbromswirear?  (läst 17100 gånger)

Zymosis

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Hur få ihop handbromswirear?
« skrivet: februari 22, 2004, 03:24:12 »
hej. jag kan inte få ihop wirearna i utjämningsstycket eller vad det heter... Alltså den där metallgrejen där alla wirearna möts. att få i den från själva handtaget, den som justermuttern sitter i är inga problem men att haka i dem från respektive bakhjul finner jag omöjligt.

I änden på bakhjulswirearna sitter en ögla som ska krokas i utjämningsstycket....detta är problemet...om den ena öglan är på så är den andra omöjligt att få dit. jag har testat på diverse sätt och i olika ordning dvs mellan handbromsspaken, VB och HB-hjul men får inte ihop det...

Någon som har nått bra tips?

Zymosis

• Medlem
    • Visa profil
Re:Hur få ihop handbromswirear?
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2004, 22:45:25 »
aaw. ingen som vet?

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2004, 23:50:43 »
Hmmm ... jag måste kolla...
Kommer inte ihåg hur det ser ut ..

Går det inte att släppa något uppe vid spaken då .??

Blir lite osäker ..  Men jag kollar i morgon ... Återkommer till ärendet ..  ;)
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

El Dolmo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • MetalForLife
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2004, 16:07:00 »
Nu när det ändå är uppe på tapeten...Hur spänner man handbromsvajern?? Ska in till SBP på torsdag och bromsen tar lite dåligt, kollade under bilen lite halvt igår och där kunde jag inte se något så måste man plocka bort mittkonsolen inne i bilen för att komma åt??

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2004, 18:01:10 »
Har du lossat den framme vid hanbromsen? Du kan även lossa den från fästena på de dion axeln det bör ger dig någon cm mer spel!

Från  Haynes

15 Hanbromsvajrar demontering och montering

1. Hissa upp bakändan på bilen, stöd den på pallbockar.
2.Släpp handbromsen helt, dra tillbaka gummidamasken, lossa sedan vajern från spaken.
3.Under bilen, lossa främre vajern från utjämningsstycket.
4. Dra fram vajern.
5. Vid demontering av bakre handbromsvajer, släpp handbromsen helt och lossa justermuttern på främre vajern.
6.Under bilen, lossa vajern från utjämningsstycket.
7.Lossa klamman för främre vajerns hölje
8.Frigör upphängningskroken från fästet, ta sedan bort det helt som berörs.
9.Lossa kabelklamman från de dion-axelns fäste och haka loss vajern från manöverarmen. Vajern kan nu tas bort.
10.monterna i omvänd ordning.
11.På modeller från och med 1983 har handbromsspaken två hål för vajer.Det främre hålet är för B200 modeller, det bakre för B14 och B172-modeller.

Justering
1.Innan justering av hanbromsen,se till att bromsbackarna är helt utjusterade genom att trycka ner bromspedalen åtskilliga gånger. Detta manövrerar den självjusterande mekanismen.
2.Hissa upp bakänden. stöd den på pallbockar.
3.på B14-modeller fram till1982, sitter justermuttern inne i bilen bakom handbromsen.På senare B14- och B172-modeller är justeringen placerad ovanpå växellådan, eller primörenheten på automatlådan. På B19-modeller sitter justeringen mellan avgasrör och kardanaxel..
4. Vrid justeringen tills bakhjulet inte kan vridas runt då handbromsen är åtdragen 3-4 hack på B14 och B172, eller 5-7 hack på B19 och B200.
5. Efter justering, dra åt låsmuttern på justeringen, sänk bilen.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

El Dolmo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • MetalForLife
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2004, 19:43:23 »
Tackar ödmjukast!
Då får man dra in den i verkstaden på jobbet.. ;)

Zymosis

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2004, 21:04:27 »
alltså det finns ett stycke som är en lös detalj där alla 3 vajrarna går ihop. dvs från hjulen och spaken. det är att få på den grejen på hjul-vajrarna som är mitt problem.

Att spänna vajern är olika på 340 och 360. på 360 sitter skruven på spak-vajerns slutände så att säga... den delen som går in i utjämningsstycket (som jag inte kan få på)
På 340 sitter justermuttern vid spaken inne i bilen.

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Hur få ihop handbromswirear?
« Svar #7 skrivet: april 15, 2008, 17:26:11 »
Jag har exakt samma problem. den spänns åt så fruktansvärt mycket så jag kan inte koppla ihop båda delarna.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: april 15, 2008, 20:51:32 »
Jag kommer ihåg att jag hade precis samma problem när jag skulle få ihop delarna inför ombesiktningen i vintras.
Jag löste det så att jag lyfte upp bilen och plockade av bormstrummorna (kanske bara ena, kommer inte riktigt ihåg). Då kan man trycka ut backarna så långt man vill, då var det inga svårigheter att få ihop wirarna vill jag minnas. Sedan var det bara att pilla in själjusteringen i bottenläget, se till att pressa in backarna maximalt och sedan lirka på bromstrumman. Om det funkar med nya backar vet jag inte, men det torde ju funka, vore ju opraktiskt att behöva demontera handbromswiren för att byta backar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: april 15, 2008, 22:30:01 »
Jag kommer ihåg att jag hade precis samma problem när jag skulle få ihop delarna inför ombesiktningen i vintras.
Jag löste det så att jag lyfte upp bilen och plockade av bormstrummorna (kanske bara ena, kommer inte riktigt ihåg). Då kan man trycka ut backarna så långt man vill, då var det inga svårigheter att få ihop wirarna vill jag minnas. Sedan var det bara att pilla in själjusteringen i bottenläget, se till att pressa in backarna maximalt och sedan lirka på bromstrumman. Om det funkar med nya backar vet jag inte, men det torde ju funka, vore ju opraktiskt att behöva demontera handbromswiren för att byta backar...

Nåt sånt gjorde jag med vill jag minnas..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 16, 2008, 09:05:59 »
Löste det på ett annat sätt.
Jag fäste båda öglorna på wiren, skruvade ut justeringsmuttern så mycket jag kunde, då fick jag tillräckligt med spelrum för att sätta ihop dom igen!

Sen var det bara att spänna åt muttern igen, och justera bromsverkan!