Författare Ämne: 4-kants hylsa?  (läst 3590 gånger)

serious

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
4-kants hylsa?
« skrivet: maj 14, 2008, 13:56:08 »
Hade inhandlat 10W/40 halvsyntet och tillhörande oljefilter, men när jag tittar under bilen ser jag till min förvåning att pluggen är en invändig 10mm 4-kantshylsa. Testade lite med 10mm insexnyckel, men efter två försök där jag glidit av efter lite tryck på nyckeln gav jag upp. Utsidan är rund och slät utan någon möjlighet att gripa tag med polygrip/liknande.

Hur gör jag nu? ??? Vilket verktyg ska jag använda? Har tittat på hemsidorna för Clas Ohlson, Biltema, Micro och Mekonomen utan att hitta någonting...

Är det vanligt att det sitter en 4-kantshylsa undertill? Finns oljepluggen som reservdel någonstans med annan fattning?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 4-kants hylsa?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2008, 14:10:15 »
4-kantshylsan undertill är nog ganska vanlig, i vart fall enligt killen på OK jag frågade när jag råkade ut för samma problem...  :D Han tipsade om att 3/8" spärrskaft passar utmärkt; det har jag använt sedan dess...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

serious

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 4-kants hylsa?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2008, 16:09:12 »
Oh, tack för förslaget! Löste problemet den här gången genom att knalla in till bilmeken som höll till alldeles bredvid och flörtade till mig ett lån av honom. Han var sur, butter och allmänt bitter på livet verkade det som, men han "gjorde ett undantag" för mig. Jävligt underliga människor det där... men men, problem solved! Kanske är det bara inbillning, men motorn låter verkligen nöjd.

Härnäst väntar mek med hastighetsmätaren (byte vajer), byte frambromsar, lagning av lite rost och slå in en bula bak. Kul kul med projekt! :)