Författare Ämne: Svänghjul/Tryckplatte problem.  (läst 5511 gånger)

EDahlhjelm

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Svänghjul/Tryckplatte problem.
« skrivet: november 20, 2008, 13:49:37 »
Tjenare!

Jag håller på och hjälper en kompis som har problem med sin 360.

Han har en bil som saknar motorn. Det har tidigare suttit en B200F motor i bilen. Det är en 87a.

Vi har skaffat en ny motor till denna bil och det är också en B200F 87a. Vi satte i motorn men vi fick inte kopplingen att fungera. Bilen drev hela tiden även fast vi spännde kopplingen i botten.

Så vi rev ur motorn och monterade en ny lamell och tryckplatta. Visst skilljde det sig från den som satt på motorn så vi trodde att vi hade hittat problemet.
Vi satte i motorn igen och det är fortfarande samma problem.

Läste här på forumet att det finns två olika tjocka svänghjul. Det skulle ju kunna vara problemet. Eller är det så att det tjocka svänghjulet sitter på B230F tex? och inte 200 serien?

Det är Nizze7's bil det handlar om.

/Eric.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Svänghjul/Tryckplatte problem.
« Svar #1 skrivet: november 20, 2008, 21:05:49 »
Det ska vara tjocka svänghjulet på en 87a, men det är inte samma som övriga volvo. Det är samma mått, men det är annan hålbild för tändlägesgivaren på 300-serien.
Det är olika urtrampslager beroende på bil också, 300-serien har egna lager, ett det smala svänghjulet och ett till det tjocka. Du kan behöva schimsa tryckplattan, kolla i FREJs projekt tråd.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: november 21, 2008, 06:38:09 »
Tjenare!

Han har en bil som saknar motorn. Det har tidigare suttit en B200F motor i bilen. Det är en 87a.

Vi har skaffat en ny motor till denna bil och det är också en B200F 87a. Vi satte i motorn men vi fick inte kopplingen att fungera. Bilen drev hela tiden även fast vi spännde kopplingen i botten.

Så vi rev ur motorn och monterade en ny lamell och tryckplatta. Visst skilljde det sig från den som satt på motorn så vi trodde att vi hade hittat problemet.

Läste här på forumet att det finns två olika tjocka svänghjul. Det skulle ju kunna vara problemet. Eller är det så att det tjocka svänghjulet sitter på B230F tex? och inte 200 serien?

/Eric.

Konstigt.. det ska inte vara några problem med rätt grejer. Att jag fick schimsa tryckplattan som Stormen skrev hade med att jag körde lite customgrejer.. men visst. River ni igen så får ni kolla att/hur det funkar innan ni monterar ihop..

från vilken bil+motor kom den nya tryckplattan och lamellen... eller är de splitt nya och vad är de för någe iså fall?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 21, 2008, 11:05:57 »
Vad händer om man sätter lamellen åt fel håll? Tänkte om solfjädern tar i och trycker den mot svänghjulet.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

EDahlhjelm

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 21, 2008, 12:54:07 »
Det ska vara tjocka svänghjulet på en 87a, men det är inte samma som övriga volvo. Det är samma mått, men det är annan hålbild för tändlägesgivaren på 300-serien.
Det är olika urtrampslager beroende på bil också, 300-serien har egna lager, ett det smala svänghjulet och ett till det tjocka. Du kan behöva schimsa tryckplattan, kolla i FREJs projekt tråd.

Okej, Detta svänghjul ser precis ut som ett B230F svänghjul fast om hålbilden för tändlägesgivaren är lika har jag inte tittat. Okej, Det är bilens orginal urtrampningslager som sitter på just nu.

Saken är den att vi monterade ju i en B230FT motor i bilen. Då använde vi B200F svänghjulet tillsammans med ett nytt kopplingskitt som var beställt på REGnr på 360n. Vi monterade ihop detta och då uppstod detta problem. Sedan såldes B230FT motorn med orginal svänghjulet men den nya kopplingen behöll vi. Då tog vi motor från en annan 360 och på den satt det en dålig lammel på. Så då tänkte vi att avståndet från vevaxelnsanliggningsyta mot svänghjulet var längre ut på B230FT motorn och att det var det som var problemet. Så vi monterade den nya kopplingen  på den nya B200F motorn. Och på den motorn satt det samma typ av svänghjul som satt på orginal motorn.

När allt är ihopmonterat så provkörde vi bilen på lyften och då ser man ju klart och tydligt att urtampningslagret kopplar ur helt och hållet. Solfjädrarna fjädrar in som dom ska.

Då tänkte vi om lagringen i vevaxeln inte snurrade runt och att det var det som gjorde att den drev hela tiden.

Så vi rev ur motorn igen och kontrollerade detta. Dock så var det inga problem där.

Då tog vi den nya lammellen med tryckplattan som satt på den nya B200F motorn. Funkar iallafall inte.

Jag är egenföretagande bilmekaniker och har monterat minst 50? kopplingar. Har alldrig varit med att det strular så här förut. Vet att det skilljer på 240ns kopplingar med overdrive eller inte.

Får man ihop kopplingen med lamellen åt fel håll är man duktig. :)

/Eric.

EDahlhjelm

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 21, 2008, 12:55:00 »
Tjenare!

/Eric.

Konstigt.. det ska inte vara några problem med rätt grejer. Att jag fick schimsa tryckplattan som Stormen skrev hade med att jag körde lite customgrejer.. men visst. River ni igen så får ni kolla att/hur det funkar innan ni monterar ihop..

från vilken bil+motor kom den nya tryckplattan och lamellen... eller är de splitt nya och vad är de för någe iså fall?

Läs nedan ;)

/Eric.