Författare Ämne: Byta diffen  (läst 3925 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Byta diffen
« skrivet: oktober 04, 2008, 14:28:15 »
Hej hopp.

Tänkte ge mig på att byta diffen på bilen snart och undrar om man kan ta bort diffen utan att ta bort de-dion röret?
Eller måste också det bort?
Sitter drivaxlarna med 10mm bultar eller är der insex som gäller på 89-årsmodell?

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Byta diffen
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2008, 15:06:20 »
vet inte hur axlarna sitter men på min så satt det med 10mm nyckel iallfall ;D så igentligen behöver du bara släppa lös på dom och sen skruva lös 4bultar så är diffen lös :) ja fästet med då så du kanske borda sätta en domkraft under som håller upp lådan så länge
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2008, 17:12:15 »
Det är 10mm sexkant bultar på din, tror brytpunkten var -86.

Kolla i Haak's projekttråd, tror det var han som trixade ut diffklumpen över röret.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2008, 01:41:57 »

Kolla i Haak's projekttråd, tror det var han som trixade ut diffklumpen över röret.

Min -87:a har sexkant så det verkar stämma så långt..

Haak var det ja.. han har beskrivit det i min projekttråd oxå:
Sru løs boltene mellom girkassa og diffen. Sett så et spett in under bakakselrøret og oppå girkassa da får du bendt kasse/diff så mye ned at du bare kan trekke diffen ut bak under bakakselrøret. Er ikke vanskelig :)

Det lät våldsamt  ;)
Diffen måste ju dras av från splinesen på växellådans utgående axel innan man kan bända nåt?

Du setter spettet oppå girkassa og holder girkasse/dif nede og bare drar den rett ut. Spettet er IKKE oppå diffen. Du kan få en annen person til å holde i spettet eller sette en domkraft under. Jeg syns domkraft fungerer best, får du må ta i litt ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2008, 14:46:34 »

Min -87:a har sexkant så det verkar stämma så långt..

Haak var det ja.. han har beskrivit det i min projekttråd oxå:
Sru løs boltene mellom girkassa og diffen. Sett så et spett in under bakakselrøret og oppå girkassa da får du bendt kasse/diff så mye ned at du bare kan trekke diffen ut bak under bakakselrøret. Er ikke vanskelig :)

Det lät våldsamt  ;)
Diffen måste ju dras av från splinesen på växellådans utgående axel innan man kan bända nåt?

Du setter spettet oppå girkassa og holder girkasse/dif nede og bare drar den rett ut. Spettet er IKKE oppå diffen. Du kan få en annen person til å holde i spettet eller sette en domkraft under. Jeg syns domkraft fungerer best, får du må ta i litt ;)

Okej, jag har antagligen sexkant på den då.

Det som är lite skumt är att det sitter sexkant på min -84 också.. Fast den bilen hade b200 motor också. Den borde väl haft b19 med tanke på årsmodellen? För den hade ju gamla kofångare osv.

Nu öser vattnet ner här så det blir tyvärr ingen diff bytt denna hälg heller  :(