Författare Ämne: Program för att räkna avstånd i bilder  (läst 6234 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Program för att räkna avstånd i bilder
« skrivet: december 01, 2008, 21:15:08 »
Jag skulle vilja ha tag på ett program där jag i en befintlig bild kan lägga ut en sträcka och ange hur lång den är, för att sedan beräkna andra mått i bilden. Det är ju klart att det går att göra för hand, men det vore ju bättre om det fanns ett färdigt program för det, så slipper man anstränga sig så mycket :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Program för att räkna avstånd i bilder
« Svar #1 skrivet: december 01, 2008, 21:54:55 »
Jag skulle vilja ha tag på ett program där jag i en befintlig bild kan lägga ut en sträcka och ange hur lång den är, för att sedan beräkna andra mått i bilden. Det är ju klart att det går att göra för hand, men det vore ju bättre om det fanns ett färdigt program för det, så slipper man anstränga sig så mycket :)

Talar vi om kartor, har Eniro en ny mätfunktion. Är det ritningar på ex ett hus kan du använda "Google SketchUp". Är dessa inte behjälpliga så skriv lite mer specifikt, vad det är du vill göra, skall försöka svara! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 01, 2008, 22:07:40 »
Nja, jag vill räkna lite på FREJs svänghjul :P
Tänkte jag skulle ha lite data på hur proffsen har fräst sina svänghjul, så jag har något att gå på. Mailade folkraceshop och försökte få lite mått, men han var inte så sugen på att gå ut och mäta. Man kanske skulle ringa och låta lite aggressiv och spela upp ljudet av mantelrörelsen på en Desert Eagle .50 i bakgrunden  ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 01, 2008, 22:39:04 »
Svårt att mäta på en fotograferad bild! Dels så behövs en referens, dels så förvrängs bilden (perspektivet) pga olika avstånd o vinkel mot kameraobjektivet!

Fråga FREJ, han vet kanske måtten... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 01, 2008, 23:08:10 »
Nja, jag vill räkna lite på FREJs svänghjul :P
Tänkte jag skulle ha lite data på hur proffsen har fräst sina svänghjul, så jag har något att gå på. Mailade folkraceshop och försökte få lite mått, men han var inte så sugen på att gå ut och mäta. Man kanske skulle ringa och låta lite aggressiv och spela upp ljudet av mantelrörelsen på en Desert Eagle .50 i bakgrunden  ;)

Försök låta snäll och spela upp ljudet på en vrålande rak4 me dubbla weber eller nåt i den stilen istället  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: december 04, 2008, 02:02:43 »
Fråga FREJ, han vet kanske måtten... :) /M

Njae har väl inte dom och inget löst hjul att mäta på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.