Författare Ämne: Volvo 340gl -88 motortyp?  (läst 6173 gånger)

Marre

• Gäst
Volvo 340gl -88 motortyp?
« skrivet: december 16, 2008, 19:07:24 »
Köpte mig en volvo igår och undrar vad det är för motor i den. Kollar man upp reg.nr i vv register står det att bilen har 110hk. Kan det stämma eller har det blivit något fel? Samt vad är det för typ av motor jag har? Tror att jag har förgasarmotor men är inte helt hundra.

PS: jag har ett sånt där lambdasond märke i grillen.

Mvh marre

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Volvo 340gl -88 motortyp?
« Svar #1 skrivet: december 16, 2008, 19:12:58 »
Jag kan med 99,9% säkerhet tala om för dig att du har en B200F motor i din bil.  :)

Marre

• Gäst
« Svar #2 skrivet: december 16, 2008, 19:53:12 »
Är det en insprutningsmotor då? Det roliga är att på framrutan sitter det en stoooor dekal med namnet på detta forumet i svart färg :P

Lite mer info uppskattas.

Mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: december 16, 2008, 20:09:26 »
Är det en insprutningsmotor då? Det roliga är att på framrutan sitter det en stoooor dekal med namnet på detta forumet i svart färg :P

Lite mer info uppskattas.

Mvh marre

Välkommen till 300 Power!

Är det denna du köpt? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4615.0

Japp det är en insprutare med lambdasond. Den bästa/vettigaste motorn med andra ord.

B200F = En tvåliters volvomotor som ingår i familjen "rödblock". Storebror rödblock är B230F som sitter i 740 och är på 2,3 liter.

Vad ska du använda bilen till, transport A till B till A mest eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

marre

• Gäst
« Svar #4 skrivet: december 16, 2008, 20:18:04 »
Nix inte den. Den jag köpte är en Volvo 340GL -88, 3 dörrars, vit med lite rost, tonad, alu fälgar, och ett märke av forumets namn på framrutan övre delen. Köpte den av en Fredrik i Uppsala som hade väldigt många volvo bilar.
En följdfråga dock. Kan det stämma att bilen har 110hk som det står i vvs register?

En ful grej var dock att den tidigare ägaren hade plockat bort luftfiltret innan jag köpte. Märkte det när jag kom hem. Tur var att biltemas sportfilter passade rakt av. Tråkigt att jag kommer få köpa nytt när besiktningstiden kommer. Nu kommer ni säkert bli sura på mig men bilen skall användas som vinter/drifting bil eftersom att jag vardagligen kör en Saab ng900 2.0T som går lite fortare än den här bettan.
Dock är komforten förvånandsvärt hög i den förutom ljud från avgasröret i kupen "BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH" låter den när man gasar haha :)
Mvh marre
« Senast ändrad: december 16, 2008, 21:16:47 av marre »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 16, 2008, 22:22:53 »
Nix inte den. Den jag köpte är en Volvo 340GL -88, 3 dörrars, vit med lite rost, tonad, alu fälgar, och ett märke av forumets namn på framrutan övre delen. Köpte den av en Fredrik i Uppsala som hade väldigt många volvo bilar.
En följdfråga dock. Kan det stämma att bilen har 110hk som det står i vvs register?

En ful grej var dock att den tidigare ägaren hade plockat bort luftfiltret innan jag köpte. Märkte det när jag kom hem. Tur var att biltemas sportfilter passade rakt av. Tråkigt att jag kommer få köpa nytt när besiktningstiden kommer. Nu kommer ni säkert bli sura på mig men bilen skall användas som vinter/drifting bil eftersom att jag vardagligen kör en Saab ng900 2.0T som går lite fortare än den här bettan.
Dock är komforten förvånandsvärt hög i den förutom ljud från avgasröret i kupen "BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH" låter den när man gasar haha :)
Mvh marre

Okej.. någon i Uppsala vet jag inte om att vi har här på forumet men så är vi oxå ganska många registrerade.

Jag är så hemmablind så glömde säga det uppenbara, B200F har ca 110hk! Ibland förekommer siffran 106hk oxå. Beror väl på om man frågar Volvo eller VV tex.

Du ska inte behöva köpa nytt (originalfilter) för att klara besiktningen! Jag har aldrig provat att besikta med sportluftfilter men kan tänka mig att många andra från 300 power testat varje år!

Vi blir inte arga på dig för att du vill köra inspirerat med en körglad bil som Volvo 300! Särskillt inte när du annars kör Saab, kul att du inte är lika märkestvångsbunden som jag  ;)

Avgasljud? Då har du ett läckage nånstans under bilen va?

Nu måste nån skyldig träda fram och säga att de ägt din bil tidigare  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

marre

• Gäst
« Svar #6 skrivet: december 16, 2008, 22:47:22 »
Japp tidigare ägaren sa att det var avgasläckage någonstans. Anledningen till att jag inte kör saab den här vintern är för att slippa hög försäkring och för att jag vill sladda den här vintern. Jag skiter fullständigt i att det är en volvo, för mig är det väsentliga att den är bakhjulsdriven. Sen om jag gillar volvo det är en annan fråga som jag kanske inte ska diskutera här :D Men ialafall jag tycker att den tidigare ägaren borde träda fram och säga hej eftersom att bilen har en feting dekal fram där det står 300POWERCLUB. Vet ni vad min volvo har för bränsleförbrukning förresten? Är dom ganska snåla eller törstiga. Jämfört med min saab som har 230hk drar cirka 0.6-0.7 landsväg och runt litern blandadkörning med lite vilda omkörningar här o där, vilket får anses ganska lågt. Volvon bör väl ligga runt 0.8 långkörning ialafall?

Mvh marre

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 17, 2008, 01:25:29 »
Sen om jag gillar volvo det är en annan fråga som jag kanske inte ska diskutera här :D

Efter denna bilen, kommer du iaf att älska 300-serien! ;) :)

Men ialafall jag tycker att den tidigare ägaren borde träda fram och säga hej eftersom att bilen har en feting dekal fram där det står 300POWERCLUB.

Lägg upp en bild, det var kanske inte medlammen som klistrat dit dekalen, som du köpte av! :-\

Vet ni vad min volvo har för bränsleförbrukning förresten? Är dom ganska snåla eller törstiga.

Min drar runt litern, oftast lite över! Man kan inte beskylla en rödblockare för att vara snål! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 19, 2008, 00:13:39 »
Min motor har alltid dragit mycket.. men det finns exempel på snåla exemplar oxå  :o