Författare Ämne: böter  (läst 3924 gånger)

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
böter
« skrivet: februari 17, 2009, 19:32:16 »
Tusan idag vaknade jag kl 6 när en kompis ringed mig och fråga om jag villa med till sverige visst tänkte jag. sen hamnade jag på att köra hela vägen. men vad sku det va nykter och allt så körde jag mot uppsala stannde vid teby och shoppade kläder sen for vi till ÖB i uppsala. sen när vi hade handlat mat klart där så for vi till uppsala sen när vi kommer utanför Jula så ser vi en polis bil (första jag har sett i sverige) så började den köra efter oss shit tänkte jag och skret och alla att dom sku sätta på bältet sen kommer blå ljusen på.

shit shit shit tänkte jag polaren fick itne på bälten polisen stannar oss och frågar om vi kan svenska ;D sen fick vi böter på 1500kr :O för att 2st inte hade bälte på sig :O sjukt säjjer jag bara. får fylla i tråden mera imorn när jag är nykter och mindre arg! >:(
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: böter
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2009, 19:52:56 »
Tusan idag vaknade jag kl 6 när en kompis ringed mig och fråga om jag villa med till sverige visst tänkte jag. sen hamnade jag på att köra hela vägen. men vad sku det va nykter och allt så körde jag mot uppsala stannde vid teby och shoppade kläder sen for vi till ÖB i uppsala. sen när vi hade handlat mat klart där så for vi till uppsala sen när vi kommer utanför Jula så ser vi en polis bil (första jag har sett i sverige) så började den köra efter oss shit tänkte jag och skret och alla att dom sku sätta på bältet sen kommer blå ljusen på.

shit shit shit tänkte jag polaren fick itne på bälten polisen stannar oss och frågar om vi kan svenska ;D sen fick vi böter på 1500kr :O för att 2st inte hade bälte på sig :O sjukt säjjer jag bara. får fylla i tråden mera imorn när jag är nykter och mindre arg! >:(

Men du Anton, du skall ju inte betala några böter om dina medpassagerare var över 15 år! Då är det deras ansvar att vara bältade, inte förarens!
Själv har jag alltid bälte på mig oavsett om jag ska åka 100m eller 100 mil. Man vet aldrig vad som kan hända och jag vill ha tänder osv. i behåll. Och livet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2009, 00:38:06 »
Dom kan inte skicka böter till dig på Åland då det tillhör ett annat land. Så skit i att betala så slipper ni ned största säkerhet böterna.
Jag åkte fast för fortkörning i Norge och struntade även i att betala alla dessa tullar vid broar och tunnlar men har inte hört något alls. Bara kastade bötern och va inte fram och betalade på något ställe. Det värsta som kan hända är att du får en påminnelse och då kan du bara hävda att du inte kunnat lösa betalningen från Åland.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2009, 11:02:34 »
Dom kan inte skicka böter till dig på Åland då det tillhör ett annat land. Så skit i att betala så slipper ni ned största säkerhet böterna.
Jag åkte fast för fortkörning i Norge och struntade även i att betala alla dessa tullar vid broar och tunnlar men har inte hört något alls. Bara kastade bötern och va inte fram och betalade på något ställe. Det värsta som kan hända är att du får en påminnelse och då kan du bara hävda att du inte kunnat lösa betalningen från Åland.

just precis jag tänker inte betala dom men därimot rama in lappen ;D kom just från stan och då hade jag vart via polisen här på åland och frågad vad man sku få  för samma sak. En varning till en början sen 20€ :o lite skillnad

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2009, 19:20:15 »
Ett trafikbrott i Finland som är billigare än i Sverige, kul.
Man har ju läst om killarna som kört för fort och fått böta 10000+€.
Ni har ju en rik snubbe på Åland (kommer fan inte på vad han heter nu, men han är en stor konstsamlare) som har rekordet i Finland i högst böter för fortkörning.
För er som inte vet så baseras fortkörningsböterna i Finland på dagsböter.

Sen så får man väl be Ålänningarna här på forumet om ursäkt för att man kallar det för Finland. Min frasa är från Åland men bosatt i Sverige sen en massa år tillbaka, får en utskällning varje gång jag säger Finland om Åland och får hör hela skiten med egen post och bla bla.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2009, 20:06:02 »
Hehe, ja kör man tillräckligt fort baseras böterna på årsinkomsten. Kör man för fort mister man dock körkortet.

Tur att man sluppit vara med om det hittills..

Knack knack, ta i trä!

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2009, 20:46:02 »
sen är jag studerande med så ;D