Författare Ämne: baslåda  (läst 13384 gånger)

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
baslåda
« skrivet: maj 22, 2005, 10:33:51 »
jag har funderingar på att bygga mig en , men jag har ett par 6x9 liggandes och funderar på att bygga in dom istället i en låda till skuffen så jag slipper greja om hatthyllan för den är ju inte speciellt hållbar ,jag har precis fixat till ljudet i fram dock ej med slutsteg tänkte fästa det på lådan och driva lådan med det.
Z28 kanske har några bra tips....
Är volvo lös nu....

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:baslåda
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2005, 11:28:01 »
För nåt år sen gjorde jag lådor till 6*9" av 10" eller 12" papprör (kommer inte ihåg vilket) med tjocka plywood skivor som gavlar (elementet satt alltså på gaveln), sen kapade jag bara upp ett hål i hatthyllan så gallret på högtalaren stack upp där. Visserligen inte den snyggaste lösningen men enkelt och det funkade kanon.
Papprör borde finnas hos närmaste byggvaruhandlare.
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2005, 22:03:15 »
Vill du ha skapligt eller bra ljud så är en baslåda det enda vettiga alternativet.
6*9or funkar ju men det blir bara krångligare att bygga med sämre resultat, iaf som jag ser det.

Om du nu ska använda 6*9 or så kan du ju bygga en låda som står i bagaget mot ryggstödet med högtalarna riktade uppåt, så kan du ta bort hatthyllan helt.

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2005, 21:39:28 »
Helt klart ska du satsa på en baslåda om du vill få lite punch i ljudet!Vad det gäller 6*9 så antar jag att dessa är 2 el 3vägs högtalare  ???Hur som helst blir dom ju bra att ha som sidosystem...för dom som gillar att ljudet kommer bakifrån(proffsen vill ha fram) och jag överallt  ;D.Ps det borde ju att gå att förstärka din bifintliga hatthylla på något sätt,eller gör om den helt.
360 goes beyond :-)

Mace

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2005, 12:50:56 »
För nåt år sen gjorde jag lådor till 6*9" av 10" eller 12" papprör (kommer inte ihåg vilket) med tjocka plywood skivor som gavlar (elementet satt alltså på gaveln), sen kapade jag bara upp ett hål i hatthyllan så gallret på högtalaren stack upp där. Visserligen inte den snyggaste lösningen men enkelt och det funkade kanon.
Papprör borde finnas hos närmaste byggvaruhandlare.

själv sitter mina 6*9 bara fastskruvade i hatthyllan utan en massa lådor och jox. vet du om det blir nån större skillnad om jag skulle göra som du beskrev ovan?
"Livet börjar vid 300"

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2005, 13:32:36 »
Beror på hur tätt det är mellan högtalarna och hatthyllan och bagaget och resten av kupén. Jag skulle tro att du kommer att höra rätt så stor skillnad på lägre frekvenser om du sätter elementen i en låda av något slag.
Det är bara att sätta igång och bygga så märker du  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Mace

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2005, 14:12:40 »
jo det e ju ioförsig sant.
"Livet börjar vid 300"

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2005, 16:07:32 »
Köpte spånskivor  i går  (16mm )  skall bygga mig en låda som är avsedd för 10" or 2 st  men skall pröva att sätta i mina 3vägs 6*9 or
blir det inge bra fimpar jag upp hålen till ett par 10" or ist.
Beträffande hatthylle montage av 3vägarna så måste jag bygga om hela hatthyllan , den jag har é knäckt fast det är ju jag snart oxå  ;D
får se till helgen hur det blir....
Är volvo lös nu....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2005, 23:28:49 »
Köpte spånskivor  i går  (16mm )  skall bygga mig en låda som är avsedd för 10" or 2 st  men skall pröva att sätta i mina 3vägs 6*9 or
Beträffande hatthylle montage av 3vägarna så måste jag bygga om hela hatthyllan , den jag har é knäckt fast det är ju jag snart oxå  ;D

Blir det inte på tok för stor volym för 6x9 i en låda avsedd för 10"are?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2005, 00:06:34 »

Borde det bli, men sånt går att ful-lösa. Om lådan för 10" är basreflex eller nån annan sorts öppen låda så går det att plugga hålet och göra den sluten. Slutna lådor har generellt sett (kanske alltid?) större volym än öppna så det borde gå att få en 6*9" att spela hyffsat i en låda för 10"... Men du har helt rätt, det blir inte optimalt, men å andra sidan, hur många är det som orkar räkna ut och bygga sina lådor riktigt optimalt? Jag har då aldrig orkat  :)
Förare TEAM EGON RACING

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2005, 11:00:19 »
Den görs som en sluten låda
Är volvo lös nu....

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #11 skrivet: juni 06, 2005, 03:34:03 »
sådärja  ;D
då va den klar , kameran fick ja inte med idag får plåta bygget en annan dag.
Måtten på denna slutna låda är 850x400x 290 precis att den får plats under hatthyllan , ljudet då ?   över förväntan det låter bra för att vara en bil jag tyckte det va svårt att bygga amatörmässigt i, man vill ju att allt ska vara dolt men det gick.
Är volvo lös nu....

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 09, 2005, 19:07:31 »
Vill bara påminna folk om ett utrymme som många glömmer/struntar i. Under baksätet! Där skall basen komma!
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 09, 2005, 19:11:57 »
Vill bara påminna folk om ett utrymme som många glömmer/struntar i. Under baksätet! Där skall basen komma!

Under?? Förklara för en trög
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 09, 2005, 20:17:31 »
Jag tror att du blandar ihop det lite Performance, slutna lådor har generallt sätt mindre volym än portade dito ;)

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 09, 2005, 21:35:22 »
Hittade i MDS katalog en klar låda för 6*9tums högissar för 469:- paret då är dom portade storlek 380*85*235*225(breddenxdjupet(övre)xdjupet(nedre)xhöjden)!  Sedan har Ljudia en låda för 6*9tums 185:-st sluten låda.Och som Freedo som sa tar en slutenlåda mindre plats,kör själv sluten men skall bygga om den till portad!  
360 goes beyond :-)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 09, 2005, 22:27:47 »
Jag tror att du blandar ihop det lite Performance, slutna lådor har generallt sätt mindre volym än portade dito ;)

Helt rätt av dig, en sluten låda är mindre än en basreflex eller liknande, antingen var jag full, tänkte med arslet eller var långt uppe i det blå när jag skrev det där  :)
Förare TEAM EGON RACING

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2005, 13:50:05 »
Om du fäller upp/fram sittdelen av baksätet så ser du att dethela sitter på 2st gångjärn (har för mig att det är 2). Under där finns ett litet utrymme som bör räcka för 8" basar. Du placerar elementen så de basar rakt ut på fötterna på de som sitter därbak.

Kicker har 4-kantiga basar och de är nog att föredra där.

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #18 skrivet: juni 14, 2005, 01:52:03 »
Om du fäller upp/fram sittdelen av baksätet så ser du att dethela sitter på 2st gångjärn (har för mig att det är 2). Under där finns ett litet utrymme som bör räcka för 8" basar. Du placerar elementen så de basar rakt ut på fötterna på de som sitter därbak.

Kicker har 4-kantiga basar och de är nog att föredra där.

Mumma...  nu fick jag lite mer vatten på mitt torra kvarnhjul  ;D
Är volvo lös nu....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juni 14, 2005, 20:09:40 »
VA BALLT! Finns det "dolda basutrymmet" i min kombisedan -87a oxå? Måste ut och slita bort baksätet och kolla!

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juni 14, 2005, 23:46:03 »
Det är kombi-sedan jag har =)

perra__

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: juni 16, 2005, 19:57:42 »
Kan du snälla ta å ta en bild på dom gånggärnen :P hittar dom inte :// har nyligt fått ta över min morsas 360 kombi-sedan -87 :)

The revenge of the 360.

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juni 16, 2005, 20:39:20 »
Ok, gör såhär. Sätt dig i baksätet. Gå ur bilen. Lyft på det du satt på. Titta i framkanten. Där skall finnas gångjärn

perra__

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: juni 16, 2005, 23:26:27 »
joo, no ser jag dom nog men hur ska man komma åt utrymmet? :S

edit: aha, äre det här?

« Senast ändrad: juni 21, 2005, 16:15:56 av perra__ »

The revenge of the 360.

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: juni 19, 2005, 15:36:01 »
Helt rätt. Kapa ur framifårn å svetsa igen på insidan så har man en fin liten baslåda. Dessutom kan man juu förlänga freamåt om man tycker det är kul...

PS. Du kan lyfta ur sittdynan enkelt, då kommer man åt MYCKET bättre!

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: augusti 10, 2005, 21:36:09 »

Borde det bli, men sånt går att ful-lösa. Om lådan för 10" är basreflex eller nån annan sorts öppen låda så går det att plugga hålet och göra den sluten. Slutna lådor har generellt sett (kanske alltid?) större volym än öppna så det borde gå att få en 6*9" att spela hyffsat i en låda för 10"... Men du har helt rätt, det blir inte optimalt, men å andra sidan, hur många är det som orkar räkna ut och bygga sina lådor riktigt optimalt? Jag har då aldrig orkat  :)

Egon ditt shitface! :P Jag brukar räkna ut volymen, jag är på tok för seriös för dig. ^^
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: augusti 10, 2005, 21:48:18 »
Jepp, det är du!  ;)
Nångång när vi har för mycket tid till övers och jag inte är riktigt nykter ska jag berätta om baslåde hemmabygget jag hade i epan med "variabel lådvolym" för dig  ;)
Förare TEAM EGON RACING