Författare Ämne: bakaxel?!  (läst 3397 gånger)

a_thomsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
bakaxel?!
« skrivet: december 20, 2012, 19:13:33 »
Hej har råkat ut för ett litet problem med min 343..

när jag lägger i växel händer inget bilen står still, så skruvade jag av kåpan bak på bakaxeln och ser då att ett litet drev inne i axeln är helt slut tror det heter (pinjong)
och är ju inte så bra på bilar, men går det att byta bara den? eller måste man byta hela bakaxeln?

någon som har en bakaxel liggandes? :)

MVH

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: bakaxel?!
« Svar #1 skrivet: december 20, 2012, 23:24:12 »
Jag skulle säga att det är enklare att byta  låda/diff istället för att byta pinjongen då denna måste schimsas in och så.
Pinjongen sitter på ingående axel till diffen och driver kronhjulet, och kronhjulet är det stora drevet som sitter utanpå själva diffen.

Om du menar de små dreven som sitter inne i själva differentialen så tar du antingen bara och svetsar ihop allt där så det blir svetsdiff eller byter låda/diff då det är enklare  än att byta diff och schimsa in den.
(kmr inte ihåg vad de smådreven heter, har det på  tungan men kommer inte fram i skallen).

Välkommen till forumet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 21, 2012, 20:34:42 »
Pinjong är ett jävla jobb att hålla på med, jag hade satsat på att byta hela klumpen istället.
Enkelt med drivaxlar!

Dem små dreven heter soldrev, och ska finnas 4st av, Pinjongen ser man inte utan att ha tagit ut differentialen  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: december 22, 2012, 09:22:11 »
Välkommen till forumet a_thomsson!

Synd om dig som kört sönder diffen så här mitt i vintern. Men det är inte ovanligt på våra bilar tyvärr. Har själv gjort det en gång.
Då svetsade jag ihop det men tyvärr höll det inte (mitt fel) så en svets lossnade och låste diffen (och bakhjulen) i 50km/h mitt i stan så jag fick en liten överraskning. Sen bytte jag diffen.

Att byta diff är egentligen inte så svårt men det är lite trångt och jäkligt. Jag bytte både diff+låda som ett paket så jag delade i skarven framför lådan där lådan möter momentröret. Ska finnas ihopskrivet en lista på vad som ska göras och i vilken ordning här på forumet som vi kan leta upp ifall du ska byta din diff.

Det är ju inte alla som vill åka runt med svetsad diff och sladda eller svänga lugnt med skrikande bakdäck.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.