Författare Ämne: plenum b14  (läst 5011 gånger)

Kantstenen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
plenum b14
« skrivet: maj 23, 2010, 13:08:08 »
Hej, har planer på att bygga om b14 motorn i 340n jag köpt,

går det att få till ett plenum så man ska köra med insprutning ist för förgasare ? vill inte ha nått renå insprut  ;)

tänker mest på flänsar osv

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: plenum b14
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2010, 17:50:18 »
Det går alldeles utmärkt att svetsa på spridarhylsor på originalinsuget och köra vanliga boschspridare. Köp en fuelrail till en Skoda Felicia/Pickup 1.3 MPI innan du börjar också, den har perfekt avstånd mellan spridarna för att få dit allt!

Därefter är det bara att meka dit lämpligt spjällhus; jag har fått dit både R5 och BMW M20 spjällhus med hjälp av en enkel adapterplåt så det är inga svårigheter. M20 spjällhuset är dock lite väl stort, körbarheten blir lidande...

Bränslepump löser du enkelt med en Biltema pump som du monterar på tankarmaturen:

Tankmätaren kommer från Ford focus (99-04) och man behöver bara slakta av hölje å lite skit från den så ser den ut som på bilden. (Jag använder såklart 340's armatur mm) Man fattar hur jag gjort om du tar bort din..
Allt funkar som innan, fast nu funkar ju inte sugpumpen.... Men som jag skrivit innan, kör inte med vanlig soppaslang från ok utan köp en stump bensintålig plastslang i stället! :P

Sista delen är ju att styra hela paketet, där är det väl egentligen bara din budget och kunskap som sätter gränser - jag kör MS2 med hyfsad framgång, annars finns ju dyra fina märkessprut i mängder som förmodligen är lättare att komma igång med!

Kolla gärna i min tråd, jag har ju prövat det mesta vad det gäller insprutning och B14...
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3008.0
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kantstenen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2010, 20:07:47 »
Tack kurre, jag har idag fått dit en turbo och börjat med insuget, jag kommer köra med tändningen som den är och använda MS V3 :)
jag har tänkt använda fuelcell och en pump från biltema. spridare finns många att välja mellan, spjällhus ska jag nog ta från volvo :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2010, 22:10:36 »
Det blir nog kanon! Ta det lugnt med laddtrycket innan du fått ordning på allt bara så ska du se att det blir en riktigt skoj bil att fara runt med. Skulle du behöva B14 delar är det bara att slänga iväg ett PM, jag har snudd på 2 kompletta motorer att plocka från...
Jag kan säkert bidra med lite mappar eller så att starta från också, bara att säga till!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2010, 00:09:29 »
Tack kurre, jag har idag fått dit en turbo och börjat med insuget, jag kommer köra med tändningen som den är och använda MS V3 :)
jag har tänkt använda fuelcell och en pump från biltema. spridare finns många att välja mellan, spjällhus ska jag nog ta från volvo :)

Är det brytartändning då eller?

Tycker inte att du ska utesluta möjligheten att kunna styra tändningen via MS. Ganska trevligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kantstenen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2010, 19:39:49 »
Det var ett snällt erbjudande kurre, det kommer nog behövas lite hjälp med det. :)
Har kikat i din tråd, fanns mycket bra inspiration, härligt bygge.

Ja brytare Frej, men får ta en sak i taget, finns det lösning så man ska köra tändnigen ihop med sprutet är ju inte det
fel. så man ska nog inte utesluta som du säger.