Författare Ämne: 340 B14 drar vatten även efter toppackningsbyte  (läst 2542 gånger)

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
340 B14 drar vatten även efter toppackningsbyte
« skrivet: februari 14, 2011, 17:31:05 »
Som rubriken lyder så har jag bytt topplockspackningen på 340 med B14, motorn har gått 13.000 mil då nu under vinterns kallaste dagar så var jag ute och kände på kylaslangarna och upptäckte att det var iskristaller i glykolen. Slangarna hade inte frysigt helt men jag kände att det var på g att göra det. har startat bilen och upptäckt att det var snor i hela toppen och motorn får i sig vatten som kommer ganska rejält ut med avgaserna. min fråga är, kan denna issörja ha expanderat så att fodertätningarna gått eller har jag fått sprickor i toppen. villket är troligast? isf så söker jag nu en hel topp. går det använde samma topplockspackning igen eller är den förbrukad?
Skönhet kommer inifrån!

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 340 B14 drar vatten även efter toppackningsbyte
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2011, 18:05:18 »
Packningen måste du byta sen när du bytte, vred du toppen innan du lyfte? Om man inte vrider den först pajar man fodertätningarna ganska lätt
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 340 B14 drar vatten även efter toppackningsbyte
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2011, 18:26:06 »
jag har alltså satt dit en ny packning, måste jag köpa yttligare en ny om jag lyfter toppen? den har ju bara suttit där i några dagar. jo jag vred toppen, bankade lite försiktigt med en klubba.
Skönhet kommer inifrån!