Författare Ämne: Skrammel bakom instrumentbrädan  (läst 2744 gånger)

Falk3n

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Skrammel bakom instrumentbrädan
« skrivet: juni 30, 2011, 19:01:00 »
Jag har ett missljud bakom instrumentbrädan på min 360 GL som slutar när kopplingen trycks ner. Lätet är av metallisk ton och uppkommer när jag kör i stort sett i alla hastigheter men mestadels vid jämnt körning på höga växlar.

Förmodligen är det som att fråga hur långt ett snöre är men någon med liknande erfarenhet eller tips kanske får mig att slippa riva hela instrumentbrädan. Jag har undersökt bakom mittkonsollen (radio och dyl.) men ljudet verkar komma längre bak i panelen.

Tacksam för hjälp.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Skrammel bakom instrumentbrädan
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 22:50:43 »
Kan det vara urtrampningslagret? Jag skulle väl i och för sig inte beskriva ett kasst lager som "metallisk ton", men det verkar ha med kopplingen att göra. Svängningar har en tendens att fortplanta sig...
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Falk3n

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2011, 00:35:15 »
Tack för ditt svar! Jag ska försöka att spela in ljudet eller liknande. Kan det inte vara så att resonansen kommer från en högt växlad låda och därför letar sig upp bakom någon vid instrumentpanelen? Håller mest tummarna för att i så fall slippa riva växellådan.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2011, 01:14:18 »
Svårt att säga men växellådan sitter ju bak..

Skulle då mer tro på urtrampningslager eller nåt därikring som transaxel eller nåt lager i motorn men det är bara riktningsbestämt gissande från min sida!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.