Författare Ämne: Fel på varvräknaren?  (läst 3264 gånger)

Peckin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Fel på varvräknaren?
« skrivet: augusti 18, 2011, 22:09:09 »
Hej!

Jag har köpt en varvräknare på biltema som jag kopplat in som de står i papperet som följer med.
Den fungerar klockrent förutom om man ligger på runt 3000varv och gasar fullt då börjar den drar den iväg som satan.
Så när org mätaren visar 4500 och fortsätter jämt uppåt så studsar biltema mätaren mellan 5000 och 8000 varv men så fort man släpper gasen eller håller jämn gas så visar den riktigt. Någon som vet vad de kan bero på?

Tack på förhand!
/Per

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fel på varvräknaren?
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2011, 23:12:53 »
Du kan ju prova att reklamera den? Säg att den är kocko så hoppas jag att du får en annan, som fungerar!
Eftersom originalet fungerar ska ju Biltemas göra det med..

Fast hur var det med Kurres bil, hade inte han nåt spök han med?

Jo fast med en originalmätare kopplad till en tändmodul som är mixtrad med och som triggas av ett Megasquirt-sprut:
Lite smolk i glädjebägaren... Jag vet inte om det är att jag styr tändningen via MS som ställer till det eller om min varvräknare inte mår så bra, hur som helst visar den inte riktigt rätt varvtal... Vid "normala" gatvarvtal är den helt OK, vid 3000rpm visar den mindre än 100rpm fel. När motorns snurrar med 5000rpm visar dock varvräknaren 4200rpm vilket gör att man går in i varvstoppet långt innan det ser ut som att man borde göra det på mätaren... Någon annan som upplevt det problemet? Det är inte motorn som varvar upp snabbare än mätaren klarar - även när man står och varvar 5000rpm konstant på friläge visar varvräknaren 4200rpm...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Peckin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Fel på varvräknaren?
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2011, 05:40:15 »
Kanske borde göra de låter vettigast. Tack för tipset!