Författare Ämne: 340 B14 TURBO PROJEKT  (läst 88014 gånger)

ale

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: 340 B14 TURBO PROJEKT
« Svar #80 skrivet: november 03, 2007, 09:57:22 »
Ja meckade lite i går och monterade det nyfixade insugsröret me 2 tillskottsspridare... Tror att dom gav lite väl mycket soppa vid 0.5bar ladd för motorn började blurra i stället för att gå som fan.. Nu har jag dragit soppatrycket först till tillskottet och via en justerbar btr leder till Fk6 (förgasar btr'n). Jag provade att ställa ner trycket på btr men föga resultat. Sen stängde jag av en av spridarna å då gick den en aning bättre än utan tillskott alls.. Jag får väl ladda mer ;D
Nåja, alltid en början så jag fick lite energi och monterade Launchcontroller/varvstopp tjofräsen o åkte ut o provade, De var skojj! Jag kunde ha fullgas 0,2bar o 4000varv stillastående! Motorn lät en aning vild så jag undrade hur pass nyttigt det var o fegade ur på att prova starter  :P
Längtar lite till riktigt snöit underlag nu, så b14 får visa sitt rätta jag!
« Senast ändrad: november 03, 2007, 10:02:23 av ale »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #81 skrivet: november 04, 2007, 16:09:00 »
skojskoj! Men kan du inte koppla om så du kan ställa trycket över tillskottarna utan att påverka "bastrycket"?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: november 04, 2007, 21:02:10 »
Kanske.. Jag har en Btr från sierra ohc tror ja och den har en vacuum ingång som förhoppningsvis går även åt andra hållet med övertryck, dvs stänger returen mer vid ladd å då får ju spridarna mer tryck.. men vet ej om den funkar så i dagsläget.  -Var det svar på din fråga Frej?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: november 04, 2007, 22:03:09 »
Var det svar på din fråga Frej?

Nej.. jag undrade om du har möjlighet att justera tillskottssprutet utan att samtidigt justera bränslet till förgasaren?

Så att utan att störa gången på körning utan tillsatssprut kunna justera hur mycket bränsle som tillförs när tillsatsen slår till!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: november 05, 2007, 19:00:32 »
Ok.. Jag hoppas att det finns tillräckligt med tryck kvar till förgasarn då spridarna går på fulltryck då den inte behöver så pass mkt själv ( dvs 0,2 över ladd/atmosfärstryck) Returtrycket lär vara högre än så. Soppapumpen ska ju palla 4 spridare utan att tappa så förgasaren lär få det den behöver ändå ( lär ju märkas på lambdat om inte annars )   
Men setupen är: Insprutarpump som matar spridarna som går till en justerbar Btr som i sin tur matar en justerbar btr( förgasarns FK6 ) som lämnar retur till tanken.
Jag har en soppatrycksmätare på trycksidan mot förgasarn så jag kan ha koll på det trycket kontra laddtrycket, så sjunker det under/lika som laddtryck så har jag problem om det inte går att höjja med justeringen på FK6..
Summa summarum? Jag tror jag kan justera spridartrycket utan att sabba för förgasarns tryck!
  Fasen va krångligt det här var.. vet inte om du är missnöjd fortfarande Frej ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: november 05, 2007, 19:26:27 »
Fasen va krångligt det här var.. vet inte om du är missnöjd fortfarande Frej ;)

Ja tusan va krångligt. Jag som bara kan insprutning, ditt svar är nåt att fundera över ett tag. Nöjd med svaret!  ;)

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: november 05, 2007, 21:32:12 »
En bild säger mer än... ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: november 05, 2007, 23:52:22 »
Bra Ale! Verkar ju funka det där sålänge som returtrycket från spridarna/första btr:en är högre än vad som är inställt på btr2.

Vid vilket laddtryck går tillsatssprutet in?

Tycker du ska göra såhär:

1 Kör utan tillsatssprut och ställ in förgasaren så att bilen går bra över hela registret (förutom när det laddar på för mycket då)
2 Titta på lambdan & laddtrycket för att se vid vilket ladd soppan börjar tryta.
3 Ställ in tillsatssprutet så att det går till vid det kritiska laddtrycket som du fann ut under punkt 2 här ovan.
4 Justera trycket över tillsatsspridarna tills den går bra på ladd.
5 Gasa och var glad, om det funkar som du tänkt så ska den gå bra över hela registret nu!

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: november 06, 2007, 22:19:59 »
Gå bra över hela registret, Ja tack! 
Det är så jäkla svårt att finjustera när man kör förgasarturbo.. Går den för snålt vid viss last går den för fett vid en annan. finjusteringen sker genom att man filar på trottelnålen så mer bränsle kommer och det är så jäla lätt att fila för mkt, så det går åt en och annan soppanål innan man börjar bli nöjd ( å dom kostar ju typ 100 spänn ). Man kan få trottelhäng å då går motorn för fullt! Lite otäkt :o Det finns turbonål att köpa men den är ju för 2,1l motor och dom som provat tycker att den hemmafilade gett bäst resultat. Så jag skulle gärna byta till programerbart sprut som MS å slippa förgaseriet, men samtidigt är det kul på ngt sätt efter som det är en så pass ovanlig väg att turbokonvertera idag.
Det intrument jag har idag för att styra spidarna är en fullt justerbar laddtrycksklocka som leder ström till spridarna precis vid inställt tryck, så jag är inte begränsad av en laddtryckskontakt med förinställt tryck tex.

Tack för tipsen Frej! Ska fixa en bättre lambdamätare, hällst en BB så mätningen blir mer exakt..( men den kostar ju satan massa stålar )

rwd-student

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: november 13, 2007, 09:50:45 »
Hi Ale,

How is it going? Can you also give a update in english?  ;) Is it running again? Some new features?

Grtz, Frits

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: november 13, 2007, 22:41:47 »
Yiez Frits, It's running again 8)
The new features are instead of one choke injector i have rebuilt it with two standard injectors which is fully adjustable to activate in what ever airpressure i choose, though not different psi on each...yet.. The cylinderhead was "ported" and lowerd compression and harder valve springs from Nissan Primera GT, Better popoff valve and some minor adjustments.. I have also installed an Launchcontrol/RPM limiter which seems to work very fine ( Bought thru "Återfallet" in this forum ) and now i want a better Lambda instrument to check whats really going on in the engine..
The problem i'm having now is that when I activate the new injectors it seems to "sufficate" the engine.. I have a adjustable Fuel pressure regulator for the injectors but it seems like it come to much fuel, maby i have to little boost- only 0,7bar but i think it should handle it anyway... well well.. adjusting- testing-adjusting- testing and so on and in the end it will bring out the devil from hell!

How about your project, going forward?

rwd-student

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: november 13, 2007, 23:48:57 »
Good work mate, lets say that first.

About mine, it could be running a long time already, if i put in the time... School is more important to me, so.. It's not fun always.. However, I'll try to find a nice balance between the projects and school. The über B14 should be running, no matter how long it takes!

Grtz Frits

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: november 14, 2007, 22:06:21 »
Thats the right spitit! Be patient cause in the end it's all worth it ;)

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: december 04, 2007, 20:13:06 »
...Fasen asså... ingen jäla snö än så länge i stockholm.... inge snö ige åka :'(

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: december 04, 2007, 20:21:57 »
hemma har vi gott om snö men där jag jobbar finns det inget. fast de kvittar. åker runt i en jävla saab 900i. ingen hanbroms mer än på framhjulen! Dock ska jag eventuellt köpa en 745 16valve i helgen. ska fixa lite småfel på den sen ska det åkas
360 Hybrid MKII

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: december 04, 2007, 21:00:59 »
lycka till me 16v.. det kommer gå brett ;D

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: december 04, 2007, 21:25:13 »
kommer se den bilen lite som en expriment bil då min 360 kommer gå med 16v motor. =)
360 Hybrid MKII

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: januari 04, 2008, 22:35:32 »
Var ute igår och provade rejsern i den nylagda snön..  wohoo! Men motorn gick som en påse nötter på låg o mellanvarv, så det var svårkört- men gick kanon på topp!
Men när jag skulle åka hem kom Poppo batong o flashade me blåljusen så det stod härliga till!   Vart av me 1500:- på nån minut (obesiktigat) fyfasen vad dyrt det har blivit..  :o Nu blir det falukorv o makaroner resten av månaden :'(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: januari 04, 2008, 22:46:30 »
Var ute igår och provade rejsern i den nylagda snön..  wohoo! Men motorn gick som en påse nötter på låg o mellanvarv, så det var svårkört- men gick kanon på topp!
Men när jag skulle åka hem kom Poppo batong o flashade me blåljusen så det stod härliga till!   Vart av me 1500:- på nån minut (obesiktigat) fyfasen vad dyrt det har blivit..  :o Nu blir det falukorv o makaroner resten av månaden :'(

Surt med 1500 i avgift för att få smaka snö  ;)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #99 skrivet: januari 06, 2009, 15:42:10 »
Har det hänt något med din leksak eller jobbar du fortfarande på att komma över de 1500kr du fick ge för obesiktigad körning?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: juli 04, 2009, 23:04:14 »
Jäklarns vad oengegerad jag har varit på 343 fronten tills i början på veckan då jag var tvungen att flytta den från sitt "ide"..  Lite bakdatering.. Jag tröttnade helt enkelt efter den repan och var less på att strombergaren gick som skit innan turbo o skitbra vid 0,7bar typ.. Ingen handbroms, kassa färdbromsar och en knappt starbar motor vid grader under 0 gjorde att den gömdes undan där den inte syntes.. Men...  Den råkade bli Hellackad vit ( riktig billack ) för att inte bli igenkännd av poppo battång, tyvärr så kom annat imellan och till förra vintern borstade jag av nysnön och gav den en kvart av startförsök men icke.. Nada, Zinko inte ett smack till liv och då sket jag i den >:(  ,alltså utebliven sesång 08/09

Nutid: I veckan monterades orginalförgasaren tillbax och ett insugsrör byggdes till orginalförgasaren från turbon, provstartades och tyckte att det var lite läkage här å var o att jag pajjade kylaren då jag skulle höfta dit en intercooler från en evo9 som visade sej kunna passa om man gav lite kärlek på gavlarna, men det blir ett senare projekt. Ska få på extraspridare igen å sen kanske det blir liv i den gamle raketen lagom till årets sesång... 

..Men jajust det.. Måste fixa bromsar o kanske en besiktning ( om det inte finns nån som vill "hyra ut" sitt regnr över vintern) :P

Vi får se.. Jag lovar ingenting men B14 turbon vill gärna ut å åka igen..

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #101 skrivet: juli 07, 2009, 06:50:04 »
Jippi! Jag som nästan givit upp hoppet om din lilla raket; slänga ihop bromsarna, stoppa tillbaka originalförgaseriet och besiktiga är ju inga större bekymmer, inte när man har en så cool bil!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: juli 07, 2009, 09:55:18 »
man måste motivera fler att leka med b14, men då de inte har så mkt effekt från början gör ju att de allra flesta avstår.. Men får man maskinen att funka har man en killer! Minns en gång då jag hade motorvägs rejs mot en bmw 325 på snö/isigt underlag , spela ingen roll att han hade 170hk, han fick pisk ändå ( och körde dessutom av vägen.. hehe ). Det gick med sladd i 140 men fullt kontrollerbart, dock ej för bmw ägaren som snurrade å försvann..
Ruskigt bra vinterbil som man kör fortare på vintern med än på sommaren då alla andra kör så sakta! ;D

Kurre.. Jag ska göra mitt bästa!..

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #103 skrivet: juli 07, 2009, 21:23:24 »
Låter ju riktigt bra, hoppas jag får ordning på min snart! Låter lite läskigt med sladd i 140, men det är ju ganska frivilligt...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: juli 15, 2009, 00:10:20 »
"Välkommen tillbaka" ale  :D

Håller tummarna för att det blir en vit vinter i år, i dubbel bemärkelse nu då  ;)

rwd-student

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: juli 21, 2009, 17:21:45 »
Still driving the B14 turbo I see?

I sold mine, which is in good hands by its new owner:

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4503&page=27

Bjöffa

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Re:340 B14 TURBO PROJEKT
« Svar #106 skrivet: juli 22, 2009, 21:57:44 »
fakta om Walfridsons rallycross 343 med b14:

Historia:
Volvo 343
Volvo 343 presenterades 1976 och året därefter kammade per-Inge walfridson överraskande hem SM-titeln i Rallycross, vilket fick Volvo att göra en treårig satsning på denna gren av motorsporten.
Facit av denna satsning blev en rad nationella och internationella framgångar med ytterligare titlar

Motor: 1.61 Turbo, ca 225 hk
Största framgångar: Nordisk mästare i rallycross 1979 Börje Carlsson, Europamästare i rallycross 1980 Per-Inge Walfridson.

Fakta om bilen ovan:
Denna 343:a i Rallycrossutförande har en Turbo-laddad motor som utveklar 245 hkt.
Bilen är utrustad med ordinarie B14 motor som är uppborrad till 1628 cc. Motorn ör dessutom Turbo-matad samt utrustad med direktinsprutning och utvecklar omkring 245 hkr/DIN vid 6000 varv/min. En manuell 4-växlad växellåda är monterad i anslutning till bakaxeln i enlighet med den s k transaxelsystemet.
Karossen är standard med utan inredning och utrustad med skyddsbågar.
Vikten är ca 900 kg.

Vet du vilken växellåda dom använde?
« Senast ändrad: juli 22, 2009, 23:25:16 av Bjöffa »

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: juli 31, 2009, 23:08:58 »
Har för övrigt precis blive farza till en liten grabb, så jag ska lära han allt jag kan ( och indoktrinera han med 340 m b14 mm ). Ska försöka i mån av tid att få snurr på riktigt denna vinter så det blir lekstuga..

Bjöffa: Jag har ingen aning, kolla med oraklerna här på forumet..

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #108 skrivet: augusti 01, 2009, 10:09:46 »
Angående rallybilen - kolla med Peter, han har en R-Sport katalog med lite mer ingående detaljer kring bilen...

Grattis Ale! Gäller att börja inskolningen tidigt, vaggan i garaget och turbokonverterad trampbil när han blir större!  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: augusti 02, 2009, 11:20:25 »
Grattis te grabben!!

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: januari 26, 2010, 21:23:01 »
Nähäpp, det gick inte min väg denna vinter heller..  Har byggt om till orginalförgasare med turbo nu och satt 2st spridare som sprutar rakt ner i tratarna då det blir laddtryck.. Fungerade inte klockrent på en gång då det är någon tjuvläcka någonstans och nu orkar jag inte pyssla mer :-\ Är det någon som är sugen på hela projektet kan man köpa skiten för 4000:-, annars tänkte jag skruva av trimmet å spara tills nästa bil. Bilen blir då gratis om ngn vill ha..
Den är som sagt omlackad vit och f.ö går den att köra men obesiktigad såklart..    ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: februari 02, 2010, 19:52:30 »
Nähäpp, det gick inte min väg denna vinter heller..  Har byggt om till orginalförgasare med turbo nu och satt 2st spridare som sprutar rakt ner i tratarna då det blir laddtryck.. Fungerade inte klockrent på en gång då det är någon tjuvläcka någonstans och nu orkar jag inte pyssla mer :-\ Är det någon som är sugen på hela projektet kan man köpa skiten för 4000:-, annars tänkte jag skruva av trimmet å spara tills nästa bil. Bilen blir då gratis om ngn vill ha..
Den är som sagt omlackad vit och f.ö går den att köra men obesiktigad såklart..    ;)

Tråkigt att höra.. vad blir nästa bil för nån?

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: februari 03, 2010, 18:18:52 »
Frej, dum fråga...  340 me b14 såklart..   Jag har ingen plats att härbärgera den längre då den stått på jobbet en längre tid o dom har surat till..  Jag får skaffa en som e besiktigad tills nästa gång så det bara är att köra på en gång utan böteslapp varje gång de snöar :P

den som lever får se :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: februari 03, 2010, 23:34:33 »
Härligt Ale att du fortsätter i samma spår  ;D

Och låter som en smart investering.. en besiktad bil att köra med  ;)

ale

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: maj 07, 2012, 07:57:07 »
Tack den som stulit mina vända 15" plåtfälgar! Hoppas dom passar jävligt bra på din 340.. Hade tänkt ha dom på nästa 340 men nån annan tyckte visst att det bara var och skruva av dom från min.. Tråkit :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: augusti 04, 2012, 00:41:11 »
Tack den som stulit mina vända 15" plåtfälgar! Hoppas dom passar jävligt bra på din 340.. Hade tänkt ha dom på nästa 340 men nån annan tyckte visst att det bara var och skruva av dom från min.. Tråkit :(

Usch vad trist! Hoppas verkligen inte att de dyker upp här på forumet! Inte ens i andra hand, fast då går det ju spåra dem tillbaka till tjuven.