Författare Ämne: Start problem  (läst 5910 gånger)

Rolle-

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Start problem
« skrivet: december 18, 2005, 16:27:55 »
köpte bilen "volvo 360gl 88a b200k med insprutning" i höstas och har inte kört så mycket med bilen fick nydligen tillbaks körkortet.

Men nu äre så att när jag har gasat runt o sladdat lite med bilen inten tok körning så vägrar den o starta om jag stänger av den.
Den går inte igång på startgas heller den brummar till o dör.
Men sen så bogserar vi med en bil och då får vi igång den lr om jag väntar nån timme tills den är kall igen. har gjort så ett gäng gånger.  
Sen nu i morse så startar den inte alls ca -5 grader ute inatt och nu så är motorn kall och vi har provat bogsera också en lång bit utan liv.  men reagerar likadant på startgasen som innan. det brummar till o så händer det inge mer.

jag har bytt alla tändkablar och rotor o fördelaren sen kört med k-sprit.  
så alla förslag om evntuellt fel är av intresse =)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Start problem
« Svar #1 skrivet: december 18, 2005, 17:41:10 »
B200K är väl förgasarmotor? Om det är en fögasare kan det ju vara så enkelt att choken strular, vajern av eller lossnat nånstans.
Är det en insprutare så skulle det kunna vara t.ex. kallstartsventilen som inte öppnar.
Har du kollat gnistan och om den får bränsle?

Edit: Är det då den är ljummen som den inte startar? Läste fel och trodde det var problem vid kallstart.
« Senast ändrad: december 18, 2005, 17:44:18 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 18, 2005, 18:09:50 »
Det kan inte vara inpulsgivaren till renixen som är kass? Var så på min bil, startar då lite hur som helst men sämst om den var varm, kylde man givaren med vatten så startade den! Är det den tar det 5 min att byta (sitter på kåpan direkt efter motorn)

Rolle-

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 18, 2005, 18:17:29 »
oj ursäkta skrev fel motor typ =) ska vara B200F
och jag har kollat gnista tändning osv tändstift bytta också
« Senast ändrad: december 18, 2005, 18:18:44 av Rolle- »

Rolle-

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 19, 2005, 17:14:05 »
inpulsgivaren = vevaxelvinkelgivare ? , till renixen finns den på biltema lr mekonomen tro?

Performance: japp det problemet är när motron är varm och den har ju startart nästan varje gång när man bogserar den men inte på start motron.    startar den inte ändå så har jag fått vänta 40min så har den startat utan problem sedan
« Senast ändrad: december 19, 2005, 17:18:05 av Rolle- »

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 19, 2005, 21:57:12 »
Jepp, impulsgivare, lägesgivare, vevaxelgivare, kärt barn har många namn  ;)

Instämmer med Snikarn om att det är ett troligt fel, skulle bli förvånad om Biltema har men Mekonomen kan säkert fixa fram en. Billigast torde skroten vara.
Har du ingen kompis med en B200F? Isåfall är det bara att kastbyta komponenter tills den går som den ska. Enklast möjliga felsökning  :)
Förare TEAM EGON RACING

Rolle-

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 19, 2005, 23:12:17 »
får bli skroten imorrn då. har dessvärre ingen polae med lika dan men kusinen har en 340 med renault 1,4 L lr nåt sånt.  och på den sitter det också en sånd där givare ser ju likadant ut så borde väl gå o testa med den osåfall

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 20, 2005, 11:15:10 »
inpulsgivaren = vevaxelvinkelgivare ? , till renixen finns den på biltema lr mekonomen tro?

När jag behövde byta min ,så hittade jag den bara på volvo, låg runt 300 kr

elanen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 21, 2005, 19:54:15 »
Tjäna har ägt två stycken 360 GLT. En 85 och en 88. Vanligt fel på dessa bilar är den kassa tändmodulen. Även Databoxen (styrdonet). Kolla om du får nån ström  från tändmodulen. Nackdelen med 360 är dessa pissiga elkomponenter.

elanen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 21, 2005, 19:56:04 »
Ursäkta var det en förgasarmodell. Gå i genom hela tändproblematiken först. Är ju alltid bäst att grundkolla där.

elanen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 21, 2005, 19:57:30 »
Låter som att den inte får soppa. Lästa får långt ner först. Bränslepumpen gick på min kärra också.