Författare Ämne: Motorbygge b234f turbo  (läst 22128 gånger)

b234k

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
Motorbygge b234f turbo
« skrivet: maj 12, 2007, 01:38:58 »
Tjena tjena!...

Nu så har man plockat ur motorn ur gamla containern (740) och påbörjat slaktning,trimmning och uppfräschning.Bilder på både isärtagning (toppen å allt är borta redan så syftade mer på kolvar,stakar osv osv) + bilder på trimning å "motorrums styling kommer snart"=).

Än så länge så är jag inte 100 på vad det blir för godis i den.Men hade tänkt kasta planerna på sugmotor i paperskorgen då jag hittade gamla 940 turbo + agg å ett scania agg i garaget härom dagen.

Tänkte börja med att köpa in orginal ft stakar + kolvar och köra med.Då jag har förstått att kolvarna är "mkt" lägre än b234 kolvarna så slipper man kanske att fräsa ur kolvtopparna för att inte ventilerna skall ta i!?.

Sen efter det så blir det sprut av någån rekommenderad modell om inte orginalsprutet skulle klara att leverera till en 300-400hk (!?) antingen s60 lr 850-v70 t5r spridare (likadana spridare lr iaf liknande kanske!?).Då undrar jag vilka som är bäst att åka med då såklart!?=).

Grenrör blir nog ett ihopplock av orginal och ett turbogrenrör.

blocket blir antingen ett orginal b23 block som borras osv (b23 tjockare gods mm än b230) lr orginal b234 block med borttagna balansaxlar (med tanke på hur tungt dom gick så borde det med all säkerhet ge iaf 10-15hk extra utan skiten! så).Om jag känner att ekonmin tillåter å det dyker upp nån till rätt pris så blir det även marinvev i blocket.

toppen blir portad så jag får rätt kompförhållanden men kammarna förblir orginal men då med ställbara kamdrev.Anledningen till att kammarna blir orginalare är för att nästan oavsett vad du kör med för vass turbo kam/kammar så är nästan uteslutande orginal sugmotor kam/kammar värre ändå (därför dom flesta som siktar på 500hk lr mer kör orginal sugmotor kam/kammar).Ventilerna blir nog oxå orginal då dom tydligen skall palla runt 400hk (!?).

Agg på det blir troligtvis en scaniaturbo med nerkapad scania intercooler skulle jag tro.

utöver det så blir det nån stor dump,ställbar bränsletrycksregulator å laddtryckregulator.Har även en polare som börjat spåna på nån slags responssystem om det nu behövs!?.

Håller i princip uteslutande på med jänke 8or utan överladdning så är inte allt för inne på det där med turbo.Men nån gång måste man ju prova iaf tänkte jag=).

Lådan blir nog antingen en cheva powerglide lr en gm 400 trucklåda så man slipper all det där med förstärkningar å dyra kopplingar å skit.

Vad det gäller uppfräschning av motorn så blir alla slangar + bensin och oljefilter blå/blåeloxerade.

Ventilkåpan blir laserblå med polerade emblem och blocket blir även det blått för att bryta mot det normala å iaf försöka vara lite egen=).

Grenrör blir lindat när det är klart och kamdreven blir ett par blåeloxerade sådana=).

Nu har jag iof bara skrivit ner mina tankar på hur bygget skall inledas till att börja med då jag inte tänkt ut hur precis allt skall vara.Men vad tror ni på en 300-400hk?.Är grejjorna för svaga lr är det kanske rejäl overkill att säga 300hk?.Har ni kanske förslag lr tips på hur jag borde göra lr om jag borde ändra något?.

ALLA tips och råd mottages tacksamt och glatt!.

Och förresten!.Bli inte ledsna nu,men det finns en risk att motorn hamnar i en pv lr raggarzon istället för en 300.Anledningen till detta blir att jag dels vill ha en så lätt bil som möjligt (pv 444=990 nånting kg) och att det kanske rentutav är ovanligare att slänga in rolig volvo 16-v motor i raggarzoner lr pv än 300.Dessutom är det ju större bilar vilket innebär att det blir mer plats för labbarna att komma åt att skruva + starkare chassin.Men än så länge så är det nog 90% på att snurran hamnar i en 300

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Motorbygge b234f turbo
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2007, 11:30:16 »
Fan tror jag fick en vision i natt jag!.Funderar på om man inte ska ta å köpa en boost retard till motorn oxå!.Skitet ser ju till så att du kör ganska hög tändställning från botten å sänker sedan tändningen allt efter turbon börjar ladda.Funderar även på om man ska e85 konvertare motorn.

SÅ vad säger ni om detta då?.VÄrt att handla lr blir det bara skit av allt då e?=)...
« Senast ändrad: maj 13, 2007, 01:38:27 av b234k »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2007, 13:40:15 »
Hej, va roligt detta ska bli att följa! Hoppas förstås på att motorn hamnar i en 360! 360 är ju rätt lätt och dessutom ovanlig med 16v, mycket ovanligare än PV!? Strunt samma, nu koncentrerar vi oss på motorn  ;)

Tycker absolut att du skall ha E85 i tanken med tanke på att det ger så mycket mer effekt, särskillt på en motor med högt ladd och eller högt komp!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2007, 01:47:02 »
Hej, va roligt detta ska bli att följa! Hoppas förstås på att motorn hamnar i en 360! 360 är ju rätt lätt och dessutom ovanlig med 16v, mycket ovanligare än PV!? Strunt samma, nu koncentrerar vi oss på motorn  ;)

Tycker absolut att du skall ha E85 i tanken med tanke på att det ger så mycket mer effekt, särskillt på en motor med högt ladd och eller högt komp!

Jo=).Har iaf tingat ett par rallycross stakar av kusinen med samma måt som ft stakarna fast starkare då nu.Till dom så följer det med ett par högkompskolvar (för sugmotor såklart) som gått 1-2 repor i nån rally-pv och då jag inte har någon användning för dom än så funderar jag på att sälja iväg skiten så säg till om nån är intresserad!?.

Skall troligtvis hämta antingen ett b23 block lr ett orginal b234f block på måndag.å sen skall det bli spåna på grenröret och så blir det kolla lite prisuppgifter för borrning och så oxå.

Förresten.Det råkar inte vara någon här som har koll på orginalvikter på b234 respektive b234f?.Skulle även va kul att veta hur mkt ett orginal grenrör till en b234f flödar!.Tänkte som sagt börja med att ta orginalflänsen å försöka att steka dit reterande delar från ett 940 turborör (maxflöde i ett sådant=Fungerar minst lika bra som ett hyffsat extraktor)

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2007, 00:12:33 »

Jo=).Har iaf tingat ett par rallycross stakar av kusinen med samma måt som ft stakarna fast starkare då nu.Till dom så följer det med ett par högkompskolvar (för sugmotor såklart) som gått 1-2 repor i nån rally-pv och då jag inte har någon användning för dom än så funderar jag på att sälja iväg skiten så säg till om nån är intresserad!?.

Skall troligtvis hämta antingen ett b23 block lr ett orginal b234f block på måndag.å sen skall det bli spåna på grenröret och så blir det kolla lite prisuppgifter för borrning och så oxå.

Förresten.Det råkar inte vara någon här som har koll på orginalvikter på b234 respektive b234f?.Skulle även va kul att veta hur mkt ett orginal grenrör till en b234f flödar!.Tänkte som sagt börja med att ta orginalflänsen å försöka att steka dit reterande delar från ett 940 turborör (maxflöde i ett sådant=Fungerar minst lika bra som ett hyffsat extraktor)

nå?=)
« Senast ändrad: maj 14, 2007, 20:47:35 av FREJ »

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2007, 15:03:32 »
Tjo.
tror du endast kan köra 400 med orginal stakarna om ens det i en 16v motor. de är rätt tunna. skaffa M-stakarna som sitter i en B23. men de passar inte på den veven du har i b234F.

håller själv på med en sådan motor till min 360 och ett b23 block vid sidan av för mer pulver när ja tröttnar på b234 blocket.
360 Hybrid MKII

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2007, 10:38:12 »
Tjo.
tror du endast kan köra 400 med orginal stakarna om ens det i en 16v motor. de är rätt tunna. skaffa M-stakarna som sitter i en B23. men de passar inte på den veven du har i b234F.

håller själv på med en sådan motor till min 360 och ett b23 block vid sidan av för mer pulver när ja tröttnar på b234 blocket.

tack för tipset!.har införsakaffat ett par ft stakar + kolvar (inte kommit än men betalade å klara) å hört att 400 är den magiska gränsen för stakarna.Dock har jag en "polare" som skall göra sig av med ett par turbostakar av parner fabrikat som skall klara en 5-700hk eventuellt så jag håller på å tjatar loss dom av han.enda kruxet är att jag vill ha dom i samma längd som ft stakarna för att kunna köra orginal ft kolvar så måste måtta stakarna nån dag å måtta hans oxå för att se om det blir nån affär.

Skall höra med en släkting om hans lustgaskit är till salu oxå med munstycken för mellan 50 å 300hk så man kan leka lite rakt fram.Sen har jag NOG bestämt mej för prova e85 oxå om det inte blir för krångligt.

Btw så kommer ett komplett b23 block med stakar och kolvar hem idag (la på det på släpet från skroten igår men tog aldrig hem).Så jag skall ge mej en vecka iaf så jag får fundera på vilket som skall användas.Men 16v blir det iaf oavsett....
« Senast ändrad: maj 15, 2007, 10:41:20 av b234k »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2007, 19:55:56 »
E85 kommer du nog inte ångra på, krångligt är det ju inte, bara öka bränsletrycket lagom mycket.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2007, 22:03:04 »
E85 kommer du nog inte ångra på, krångligt är det ju inte, bara öka bränsletrycket lagom mycket.

ok.men tänkte mer på tändlägen å så då jag tänkte köra på ren e85 utan massa 98a i....

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2007, 08:11:56 »
snackat med en som har hållit på mycket med e85 som sig sade att tändläget för e85 inte skulle skilja sig mot bensin utan att detta var en my. dock prata han om andra tändstift med försänkt elektrod.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 17, 2007, 19:39:11 »

ok.men tänkte mer på tändlägen å så då jag tänkte köra på ren e85 utan massa 98a i....

Ja det kanske behöver justeras med, men du vet inte vilket system du kommer använda än eller?

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2007, 19:58:31 »
snackat med en som har hållit på mycket med e85 som sig sade att tändläget för e85 inte skulle skilja sig mot bensin utan att detta var en my. dock prata han om andra tändstift med försänkt elektrod.

Det går utmärkt att köra på samma tändläge som för vanlig handelsbensin, dock så tappar man något av vinsten med E85. Högre oktanhalt ger möjlighet till mer förtändning och högre laddtryck = mer effekt.
Tyvärr ställer spriten ofta större krav på tändningen, diverse roliga boxar från MSD kan behövas om det är mycket sprit som ska antändas  :D
Förare TEAM EGON RACING

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 21, 2007, 21:53:53 »

Ja det kanske behöver justeras med, men du vet inte vilket system du kommer använda än eller?

Nej,det är ju det som är kruxet att jag inte vet det än ???

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 21, 2007, 21:56:43 »

Det går utmärkt att köra på samma tändläge som för vanlig handelsbensin, dock så tappar man något av vinsten med E85. Högre oktanhalt ger möjlighet till mer förtändning och högre laddtryck = mer effekt.
Tyvärr ställer spriten ofta större krav på tändningen, diverse roliga boxar från MSD kan behövas om det är mycket sprit som ska antändas  :D

Jo det var väll det jag tänkte på.Msd boxar lutar det åt men frågan är vilka å vart ifrån!?.Tänkte kolla lite på summit å så först iaf.

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 22, 2007, 13:13:09 »
så nu skall man strax åka å hämta ett holset agg från nån scania och senare i veckan även ett agg från nån nissan sportbil typ 200 lr 300.SÅ nu har jag snart 3 agg å välja mellan.

KOm och tänka på en sak förresten.Vilka spridare flödar mest.Turbons lr 16ventilarns?.satt å pratade med en kille nämligen som sa att 16v´ns flödar ganska mkt sämre än vad turbons gör och att 940 fulltryck å 960 fulltryck flödar ganska duktigt.Kan någon lämna lite intressant fakta om detta tro så man slipper leta på gollgle halva dagen!?...

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 22, 2007, 17:58:42 »

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 22, 2007, 23:52:47 »
orkar inte leta genom det där nu=).

Btw.Var å kollade på en gammal ur-quattro idag.Haha blev ju hyffsat förvånad när det visade sig att det var en bekant som ägde den.Nu var det så att jag vet att han är gammal biltjuv mm så kom vi in på det där å jag frågade lite om vad han hade.Och det visade sig att han hade hela tomten full med "gammalt" mer lr mindre lagligt skit,Så jag passade på att lura av idioten 2 st MDS 4-kanalers classic steg och ett gammalt gammalt DLS X 810 steg mot en icke fungerande polisradio haha.Gick runt där å tittade lite i bodar å så och hittade en esab migsvets,en esab tigsvets,ett gammalt gasaggregat,2 st garret svinstora turboagg,en mer lr mindre komplett b230 rallymaskin,1 st lysholm kompressor modell stenålders och det bästa av allt!.En rootskompressor modell weiand 8-71 med massor av drevsatser i kartong!!!.Han ville bli av med allt så fort som möjligt så allt hamnar nog strax i min ägo.Sen jävlar blir det bygga av.

Även om detta är internet och ett öppet forum så berättar jag detta i förtroende för er.Vet precis hur fel det är att köpa stöldgods (även om jag inte vet vad som är och inte är stulet även om allt är nästan gratis).Men det är fan synd att slänga allt på tippen som han tänkte göra först.DÅ allt han hade var omöjligt att spåra å då aldrig kan komma tillbaka till sina ägare så kan jag lika gärna "ta" skiten av han tänker jag.

Med detta sagt så ber jag er att inte komma med moralpredikningar lr nåt för jag vet redan vad det handlar om å vad jag sysslar med!.Vad säger ni andra här då!?,Köpa skiten istället för att låta han slänga skiten lr ringa snuten!?....

MVH//

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 22, 2007, 23:54:27 »
FÖrresten!.Nya numret av wheels kom ut idag å jag säger bara KÖP DEN!.säkert 5-7 sidor om nästan allt du behöver veta om porttoppning å hur du gör å vad du behöver för att göra det själv!.Så skynda er att handla innan detta nr tar slut i affärerna!!!!....

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #18 skrivet: maj 24, 2007, 15:20:21 »
var är alla bilder?????????
Bra, bättre, bredast

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: maj 25, 2007, 00:06:08 »
var är alla bilder?????????

Det kommer det kommer.Har inte fått hem alla grejjor än så sätter inte igång seriöst förens allt ligger på bänken=)

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 28, 2007, 00:50:49 »
hämtar parnerstakar imorrn så då får vi se om det blir nå drag i projektet nu när prylarna börjar komma

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: maj 29, 2007, 21:04:18 »
hämtar parnerstakar imorrn så då får vi se om det blir nå drag i projektet nu när prylarna börjar komma

Gott mos! Blir kul när du börjar bygga!

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: maj 31, 2007, 02:36:53 »

Gott mos! Blir kul när du börjar bygga!

Jo=).Håller på med en projektbil åt en "kund" därför det tagit lite tid då det visade sig att det inte var allt för lätt att få tag på specefika trimprylar te en seat cordoba=).Direkt när den är ute så skall jag prova att porta toppfan själv till att börja med.Och då tänkte jag lägga in lite bilder å beskrivningar på hur jag gått till väga å hur man skall göra och så.SÅ håll ut!=)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: juni 02, 2007, 13:14:55 »

Jo det var väll det jag tänkte på.Msd boxar lutar det åt men frågan är vilka å vart ifrån!?.Tänkte kolla lite på summit å så först iaf.

Tänker åka med MSD6AL och en Accel Super Coil själv och det tror jag kommer att fungera, ser ingen anledning till att det inte skulle funka på din motor.  Summit är förmodligen billigast, om du inte kan tänka dig att köpa begagnat.
Förare TEAM EGON RACING

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: juni 06, 2007, 01:42:00 »

Tänker åka med MSD6AL och en Accel Super Coil själv och det tror jag kommer att fungera, ser ingen anledning till att det inte skulle funka på din motor.  Summit är förmodligen billigast, om du inte kan tänka dig att köpa begagnat.

Tackar jävligt mkt för tipset iaf!=).Jo blire såndt så beställs det från summit då jag ändå skall hämta hem en kompressor åt en polare å fuggar å toppar åt en 403 åt mej därifrån så=)

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: september 13, 2007, 23:21:18 »
motorn blev stulen när den stod i en polares bod=/.så nu är det ett nytt bygge på gång.på torsdag (nästa alltså) så börjas det byggas på en 70a 142a med e orginal b230 glt i (om 142an är i det skick polarn som säljer den har sagt att den är i alltså annars ingen affär om han inte vill pruta på´n).

Har tänkt att gå lite sakta fram nu i vinter å sen vartefter man får råd.men har en databox kvar från 16-ventilarn (funkar det på en motor med enkel kam tro? hört att det ska ge lite men vet inte om det bara e snack!?),luftmassemätare från 16-ventilare (oxå hört att det ger effekt men ytterst lite).orginal spridare från 16-v (röda.Borde väll flöda mer än orginal b230 om det inte är samma då!?.annars så blire ett par spridare från en porche 944),ställbar btr,å en 531 topp som jag har liggandes som är lite planad som skall passas ihop med antingen vx kam lr h-kam å ställbart kamdrev,extraktor rör + 2,5 tum avgas å sportfilter.

vad tycker ni om detta då?.låter det som bra trim till en is/lekbil till att börja med lr är jag helt ute å cycklar?.ge gärna era synpunkter å råd på motorn å vad jag bör ändra på i värsta fall!.

mvh

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: september 13, 2007, 23:32:49 »
NEJ, att de aldrig kan hålla fingrarna borta från vårt godis!  >:(

Mycket tråkigt att höra
Har du förresten spanat på tex. blocket efter motorn? Kan ju ge träff!